Narsistin ailahtelevaisuus pahuudesta hyvyyteen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Free

Narsistin ailahtelevaisuus pahuudesta hyvyyteen

Viesti Kirjoittaja Free » 01 Elo 2017, 23:36

Onko muilla kokemuksia siitä, miten narsistipuoliso harrastaa henkistä väkivaltaa, uhkailua sekä yöllistä valvottamista, mutta toisinaan on ainakin olevinaan hyvinkin pahoillaan siitä, mitä on sanonut tai tehnyt. Olen itse välillä ymmälläni siitä, onko narsistimiehelläni olemassa aitoa omaatuntoa ja anteeksipyytämistä vai toimiiko hän vain niin, koska haluaa saada tahtonsa läpi, esim. saada haukkumisen jälkeen seksiä. Oma narskumieheni harrastaa parhaimmillaan sellaista draamaa, että hoh hoijaa... Nyt kun olen saanut tarpeekseni hänen alistamisesta, rajoittamisista ja haukkumisesta ja noussut häntä vastaan, niin välillä hän on teeskennellyt sairauskohtausta ja kun en ole siihen uskonut, niin on hän taas aloittanut raivoamisen. Välillä hän heittäytyy krokotiilinkyyneliä vuodattaen polvilleen jalkojeni eteen luvaten muuttua ja kertoo, miten ei voi elää ilman minua ja miten rakastaa vain minua. Jos olen tuolloin antanut anteeksi ja tulen jälleen häntä hyvällä vastaan, niin sopua ei kestä kuin hetki, kunnes vanha haukkuminen taas alkaa. Olen laittanut eropaperit vireille, mikä aiheutti hänessä valtavan vihan minua ja läheisiäni kohtaan, kun hän etsii syyllistä, kuka minut on ympäripuhunut eroon. Pitäisi kuulemma katkaista välit moisiin ihmisiin...jopa omiin vanhempiini. Hän petti minua ensimmäisen kerran 2 vuotta sitten ja nyt pyörittää useampaa naista puhelimitse/viesteillä, koska olen laittanut eron vireille. Uskottomuuksissa syy on aina siinä toisessa osapuolessa ja samoin kaikissa muissa asioissa hän itse kokee olevansa täysin syytön.

Hertta

Re: Narsistin ailahtelevaisuus pahuudesta hyvyyteen

Viesti Kirjoittaja Hertta » 02 Elo 2017, 12:40

Kaikki on tuttua, pettäminenkin ja syyttely että sinähän olet se pettäjä. Saat kyllä valheellista rakkautta jos narsisti pelkää menettävänsä panokaverin tai taloudellisen tuen. Muuten niskaan tulee uhkauksia, vihaa ja halveksuntaa ja varma vihollisen erossa. Tosin kaikkihan on syytäsi ja ystävät panettelevat ja houkuttelevat eroon. Kysy vaikka miksi edelliset suhteet päättyvät. Älä jää roikkumaan käytettäväksi niitä ne miehesi panot todennäköisesti ovat. Sinun erosihan ovat syytäsi ja yksityiskohtia käytetään armotta vittuiluun Voimia

Hertta

Viesti Kirjoittaja Hertta » 02 Elo 2017, 12:40

Kaikki on tuttua, pettäminenkin ja syyttely että sinähän olet se pettäjä. Saat kyllä valheellista rakkautta jos narsisti pelkää menettävänsä panokaverin tai taloudellisen tuen. Muuten niskaan tulee uhkauksia, vihaa ja halveksuntaa ja varma vihollisen erossa. Tosin kaikkihan on syytäsi ja ystävät panettelevat ja houkuttelevat eroon. Kysy vaikka miksi edelliset suhteet päättyvät. Älä jää roikkumaan käytettäväksi niitä ne miehesi panot todennäköisesti ovat. Sinun erosihan ovat syytäsi ja yksityiskohtia käytetään armotta vittuiluun Voimia

Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 » 02 Elo 2017, 12:56

Narsisti ei ole koskaan oikeasti hyvä, se kaikki on teeskentelyä ja hienoon pakettiin käärittyä paskaa!

KatariinaM70

Viesti Kirjoittaja KatariinaM70 » 03 Elo 2017, 12:30

Olen huomannut että hyvyyskohtauksissa on logiikkansa. Ne ovat joko muulle maailmalle tarkoitettua näytelmää tai niissä on pohjalla jonkinlainen kaupankäynti. Toin kukkia, tein hyvän eleen. Sanoin anteeksi siis saan anteeksi. Siivosin olen siis hyvä mies. Näetkö olen hyvä? Taas kerran kuin se lapsi: olen nyt kiltti, joten ethän kiusaa minua enää olemalla hankala ja vihainen tai loukattu.

Käsittäkseni narsistin toimintatapoihin kuuluu draaman nostattaminen. Hän kykenee vetämään rooleja ja kun käsikirjoituksessa on tunnemyrsky hän saa helpon roolin jossa esiintyä. Lisäksi kunnon ihmissuhdejupakassa saadaan jotain osumaan myös hänen egoonsa ja se on se suuri sektori jossa hänelläkin on tunteita. Näissä riitahässäköissä on vaikeaa, kun usein on omatkin tunteet hyvässä kaaoksessa, huomata että narsistin tunnekuohun lähde on hän itse.

Se mikä yleensä hämmästyttää, on narsistin kyky nollaantua kummallisen äkkiä isostakin kriisistä. Hän voi nopeasti siirtyä normaaliin tilaan ja arki jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Näin siksi, että mikään ei lopultakaan kosketa pintaa syvemmältä, siis toisten tunteet tai ihmissuhde. Omaan itseen kohdistuvat loukkaukset eivät unohdu eivätkä jää kostamatta.

Itse sain kokemukseni introvertista narsisistista. Tätä oli vaikea hahmottaa vuosiin, sillä hän oli näennäisen vaatimaton. "Enhän minä nyt mitään..","minä nyt oken tämmöinen...", olivatkin kaksoiskierteisiä lauseita joihin minun kuului vastata kieltämällä tämä itsensä alentaminen sanoen "no mutta sinähän olet hyvä tässä...ja tässä". Lisäksi hänen lauseensa eivät tarkoittaneet sitä mitä niissä oli, vaan hän kalasti niillä minut sanomaan jotain tai ajattelemaan jotain. Jostain luin että narsistin kanssa keskustellessa pitää ajatella kuin shakkiapelatessa ns. kolmatta siirtoa: hän sanoo jotain, josta hän arvelee minun sanovan jotain, josta seuraa se mitä tavoitellaan. Kammottavan mutkikasta elämistä ja olemista.

Tuo lienee tavallista, että narsisti vaatii mielihyvänään sovintoseksiä. Minun tapauksessani toteutui vallankäyttö seksin pihtaamisena. Koska olin turhan halukas, minun rankaisemiseni toimi paremmin kieltäytymällä seksistä. Hän lopulta oikein hykerteli ja sanoi ääneen "voi sinua raukkaa", kun elin puutteessa. Ja sitten hän meni vessaan runkulle. Olipa kyse seksin vonkaamisesta kun toinen on tolaltaan, tai sen panttaamisesta, niin motiivi on sama eli vallankäyttö. Sinun alustamisesi seksiin nostaa hänet hallitsijan asemaan ja pihtaava narsisti (tässä mies, vaikka yleensä kai naisnarsistien suosimaa) taas kaappaa vallan lukitsemalla ovet. Pääasia että toinen saadaan alakynteen. Tämä minun pihtariukko tunnusti joskus rangaisseensa exäänsä pakottamalla sen seksiin, kun se oli kiinnostunut toisesta ja lähdössä suhteesta. Tämäkin pihistelijä siis saattoi innostua seksistä kun se ei olisi toiselle lainkaan maistunut.

Free

Viesti Kirjoittaja Free » 03 Elo 2017, 18:08

Itse ole myös oppinut huomaamaan tämän hyvyyskohtauksien logiikan. Eli jos narsisti pyytää anteeksi, niin hänelle on pakko antaa anteeksi, koska niin hänestä kuuluu hänelle tehdä. Ja jos hän kokee jäävänsä alakynteen, niin itsesäälin määrä on mahdoton. Välillä hän kertoo, että miten miettii päiviensä päättämistä ja on jopa lapsille puhunut siitä. Hän epäilee kaikkia läheisiäkin ihmisiä, että puhuvat hänen selkänsä takana, valehtelevat hänelle ja hänen hänen vihansa kohteeksi voi joutua esim. perhetuttu, joka ei ole tervehtinyt häntä tultuaan autolla vastaan. Miehelläni on diagnosoitu vuosi sitten neljä eri mt-diagnoosia ja sairauttaan hän käyttää hyväksi...."Sinun täytyy ymmärtää minua, sillä olen sairas ja sinä taas terve." tai "Et voi jättää minua, koska olen sairas." tai "Entä jos halvaantuisin, niin jättäisitkö minut silloinkin?". Kun kysyin, että miksei hän halua erota, niin hänen vastauksensa oli, että koska hän tarvitsee minua, sillä ei osaa maksaa laskuja, varata laivamatkaa, eikä halua antaa minua toiselle miehelle. Hän on äärettömän mustasukkainen ilman syytä ja uhkailee, mitä tekee minulle ja oletetulle rakastajalleni tai uudelle miehelle, jos sellaisen hankin. Nyt kun olemme erossa harkinta-ajalla, niin uuden naisen metsästäminen on hänelle pakkomielteistä. Samalla hän tunnustaa minulle rakkauttaan ja viestittelee muille naisille, miten on valmis jättämään kaiken, jos saa kyseisen naisen omakseen. Voiton puolella jo olen siinä mielessä, että jaksoin/uskalsin jättää eropaperit, mutta narsistin seuraavaa liikettä kun ei koskaan tiedä...se voi olla suurta draamaa, silmitöntä vihaa, syyttelyä, kostoa. Pääasia, että saa oman päänsä pidettyä suht järjissään ja tuettua lapsia heidän isänsäkin puolesta. Jo tätä liittoa on katseltukin 25 vuotta, mutta hän oli aikaisemmin työnarkomaani yksityisyrittäjänä, mutta työt lopetettuaan vuoden alusta olen ollut hänen pakkomielteensä; missä olen, kenen kanssa, kenen kanssa puhun puhelimisessa jne. Hän on aina visusti kieltänyt, etten saa puhua perheen asioita muuta kuin hänelle. Melkein 25 vuotta vaikenin ja nyt kun avauduin parille ihmiselle ongelmistamme, niin mieheni mielestä petin hänen luottamuksensa ja hän aloitti silmittömän vihan ajamana minun jatkuvan alaspainamisen. Mutta raja tuli itselläni vastaan ja toivon, että jokainen, joka vielä miettii narsistisuhteesta lähtemistä, uskaltaa puhua jollekin asioista ja ymmärtää, millaista käytöstä ei tarvitse sietää. Minulla se kesti 25 vuotta ja nyt nautin siitä, että en ole sairaalla tavalla kenenkään vallassa ja omistuksessa <3

Texmex

Viesti Kirjoittaja Texmex » 06 Elo 2017, 07:05

Surusydän16 kirjoitti:Narsisti ei ole koskaan oikeasti hyvä, se kaikki on teeskentelyä ja hienoon pakettiin käärittyä paskaa!
Tämä on totuus ja sen myöntäminen ottaa koville.

Rauha

Viesti Kirjoittaja Rauha » 06 Elo 2017, 08:12

KatariinaM70 kirjoitti:Se mikä yleensä hämmästyttää, on narsistin kyky nollaantua kummallisen äkkiä isostakin kriisistä. Hän voi nopeasti siirtyä normaaliin tilaan ja arki jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Tämä on huomattavissa myös kirjallisessa viestinnässä ja joka kerta se saa miettimään, että mitä siellä päässä tapahtuu niiden minuuttien välillä, jotka mahtuvat viestien "V***U ELLET SAATANA SUOSTU TAPAAMAAN NIIN SÄ KÄRSIT" ja "Kauniita unia kulta, olet tärkeintä maan päällä" väliin.

Free

Viesti Kirjoittaja Free » 06 Elo 2017, 10:43

Niin tuttua tuo viestitouhu.... Pari päivää sitten sain perättäiset viestit, kun ero on nyt vireillä siis. " Illalla on helvetti irti eikä sua pelasta mikään, jos lähdet nyt!!! Muuten unohdetaan kaikki!", "Mä määrään nyt sävelen, tuliko selväksi?? Muuten karsin kaiken sun elämästä. Ajattelisit lapsia." "Perun kaikki, anna anteeksi, meni hermo. Kai oot viä siä?" "Kiitos, kun olet seisonut rinnallani, kun on ollut vaikeeta. Olen pahoillani kaikesta." Ja siis vastaavaa on jatkuvasti, eikä aina tarvita edes mitään kimmoketta, mikä saa käyttäytymään hänen kuten käyttäytyy. Välillä pidän hänet estettyjen listalla puhelimessani, kun tuntuu, että ahdistus kasvaa liian suureksi. Välillä jopa säikähtää puhelimen tai viestin merkkiääntä, kun pelkää, että onko se puoliso ja että mitähän sieltä nyt tulee. Mutta melkoista vuoristorataa on.

Rauha

Viesti Kirjoittaja Rauha » 06 Elo 2017, 11:52

Välillä tuntuu, että exäni pystyy itse lietsomaan itsensä suunnattoman, mielipuolisen raivon valtaan. Sitten taistelee yksinään (parhaimmillaan yksinpuhelua on jatkunut kymmenien viestien ajan), kunnes tulee sovitteluviesti, mutta lopuksi muistetaan usein mainita kuinka minä aiheutin kaiken kun vittuilin (=annoin neutraalin vastauksen hänen "haasteeseensa"). Ja siinä sitten seison puhelin kädessä ihmetellen, että mitä hemmettiä nyt tapahtui.

Freelle suunnattomasti voimia!

Vastaa Viestiin