Pitikö taas ottaa yhteyttä

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lumiaura

Re: Pitikö taas ottaa yhteyttä

Viesti Kirjoittaja Lumiaura » 10 Huhti 2018, 11:51

Mä olen samaa mieltä kyllä monesta asiasta. Se tunne-elämä tasoittuu ja se että ei ole missään yhteydessä helpottaa, mutta sitten kun tulee joku yhteys, sitä palaa niin helposti samaan. Käy läpi toistamiseen (tai kymmenettä kertaa) samat tunteet, saman toivon, saman pettymyksen, ja tähän mä haluaisin löytää keinon. Se no contact on vielä liian vaikeaa, on itse liian heikko.

GrayRock

Viesti Kirjoittaja GrayRock » 10 Huhti 2018, 12:43

ninnu kirjoitti:
10 Huhti 2018, 10:59
Haluan nostaa esille erään näkökulman, joka varmasti jakaa mielipiteitä. Foorumilla on näköjään myös keskusteltu aiheesta, miten rakensitte itsetunnon eron jälkeen. No contact on todella tärkeä väline päästä eroon narskusta, mutta se ei ratkaise kaikkia ongelmia. No contact on erittäin välttämätön, jos narsisti on fyysisesti väkivaltainen, koska tämä väkivaltaisuus pahenee usein eron myötä. Mikäli narsisti ei ole väkivaltainen on no contactin merkitys mielestäni lähinnä se, että uhrin tunne-elämä tasoittuu ja narsistin asettama koukku lähtee irti. Toisin sanoen uhri pääsee vapaaksi narsistin otteesta ja alkaa elää omaa elämäänsä. Muuttuu ulkoa ohjautuvasta ihmisestä sisältä ohjautuvaksi.
Itse kyllä tykkäsin tuosta esille nostamastasi näkökulmasta, Ninnu. Ehkä siksi, kun esimerkiksi minun ei ole yhteisen lapsen vuoksi mahdollisuutta päästä narsistista kokonaan eroon. Tuskin koko elinaikanani, vaikka lapsesta toki aikanaan tulee aikuinen. Minun on siis täytynyt muokata ajattelutapaani sietämään tilannetta. Ja koska No Contact ei ole mahdollinen, siitä lievempi muoto on myös nimimerkkini, Gray Rock. Näinkin narsistin kanssa pärjää kohtalaisen hyvin. Näemme joskus lapsen vuoksi enkä siitä nauti, mutta ajan kanssa opin sietämään. Sietokyky kasvaa sitä kautta, että tiedän ettei narsisti pysty enää painostamaan minua eivätkä hänen sanansa loukkaa, koska sanojan näkemykset ovat minulle ihan aidosti yhdentekeviä. Tiedänhän oikein hyvin, että hänessä puhuu persoonallisuushäiriöinen ihminen ja asioille mitä hän minulle sanoo, on annettava sen mukainen painoarvonsa.

Toisekseen olen samaa mieltä siitä, miten hankalaa on vain pakottaa itsensä johonkin. Jos niin helposti pääsisi irti addiktioista, emme edes puhuisi alkoholismista, huumeriippuvuudesta, läheisriippuvuudesta ja vastaavista. Eli jos nyt ei välitön kuolema uhkaa, niin ehkä joissakin tilanteissa itselleen voisi olla vähän armollisempi. Koska kuten Ninnu hyvin nosti esille, liian suuret henkilökohtaiset tavoitteet ja liian aikaisin lytistävät itsetunnon kun ei ihan oikeasti ollutkaan vielä valmis.

Kuulun kyllä itse näihin "älä enää ole ikinä narsistiin yhteyksissä!" -toitottajiin. Miksi? Ihan vaan siksi, että minusta tuntuu henkilökohtaisesti aivan kamalalta ajatella mitä niin moni täällä käy läpi kerta toisensa jälkeen. Hyppään siis heti loppuratkaisuun, koska en kestä katsoa yksilön henkilökohtaista kasvua, mikä niin usein tapahtuu kärsimyksen kautta. Tämä Ninnin näkökulma muistuttaa minua myös siitä, että en ole kypsä kenenkään henkilökohtaiseksi tukihenkilöksi, koska samaistun liikaa ja elän niin spontaanisti mukana. Tämän seurauksena menisin aivan liian helposti moodiin, jossa tekisin vain kaikkeni toisen pelastamiseksi. Kuitenkin olisi hirvittävän tärkeää, että jokainen saisi ammennettua näistä kamalista hetkistä mukaansa tunteen siitä, että on pelastanut itse itsensä. Sitä kautta syntyy usko omiin kykyihin, hyvä itsetunto ja tunne siitä, että elämä menee eteenpäin ja jonain päivänä pahimmatkin hetket ovat historiaa. Koen, että minä olen nämä saanut ja sitä kautta pystyn myös tuntemaan kiitollisuutta.

katar

Viesti Kirjoittaja katar » 20 Tammi 2019, 13:26

Lumiaura kirjoitti:
12 Maalis 2018, 20:59
Narsisti saa sillä yliotteen, kun tietää että et ole päässyt hänestä yli. Jos osoitat oman ahdistuksen tai vihan, ajattelet häntä. Narsistille mikä tahansa huomio on parempaa kun ei mikään huomio.

Yksi asia on varma. Et tule saamaan ikinä selitystä. Et aitoa anteeksipyyntöä. Et koskaan tule näkemään toisen silmistä katumusta, tai aitoa ymmärrystä. Ainut mitä voit tehdä, on yrittää jatkaa elämää. Jos narsisti ottaa yhteyttä, se on vain väliaikaista. Mitä useammin ”retkahdat”, sitä tuhoisampaa se sinulle on. Mutta tiedän, tie ei ole helppo..
Luin tätä ketjua, kun itselläni juuri (taas) vaihe, että jos kuitenkin laittaisin jotakin kautta viestin ja yrittäisin ehdottaa keskustelua ja välien selvittämistä/korjaamista, kun on ihan hirveä olo ajatella, että joku itselle tärkeä ihminen vihaisi minua niin paljon. Järki sanoo, että ei kannata (tulisi vain taas kerran ihan kauhea olo torjunnasta ja ilkeistä sanoista, joita varmasti kuulisin, mutta todennäköisesti en saisi mitään reaktiota edes).

Yksi ystäväni sanoi, että minuun ja minun pahaan olooni tuskin uhrataan ajatustakaan ”siellä jossain”. Uudet ihmissuhteet täyttävät hänen ajatukset, eikä entisiin ihmisiin tai heille aiheutuneeseen tuskaan riitä aikaa uhrata ajatuksia. Varmaan totta tuo, mutta tuntuu se pahalta. Onko teillä ajatuksia ikinä siitä, että voi kun se ihminen tietäisi, miten pahalta minusta tuntuu? Että halusisin siksikin ottaa yhteyttä ja kertoa, että jos hän tuntisi sitten myötätuntoa? Mutta onko sitten niin, että ainakin jollain tasolla tunnekylmä ihminen (en voi sanoa, että hän olisi narsisti, vaikka piirteitä onkin) ei vain tunne mitään, vaikka toisella olisi kuinka paha tuska? Miten hän voi olla ajattelematta? Onko hän ajattelematta? :(((

Toinen asia, jota olen ikävä kyllä alkanut miettiä (olen lukenut kirjallisuutta tästä aiheesta ja persoonallisuushäiriöistä ja siellä tuodaan kyllä esiin itsensä syyttäminen): alan välillä epäillä omaa mieltäni ja mietin, olenko kuitenkin itse se, joka takertuu (minähän halusin selvittää välit), vaikka en siis olekaan ottanut yhteyttä. Alan pohtia, olenko itse kuitenkin se ”paha” ja aiheuttanut konfliktit ja sen, että minut ”jätettiin”? Olenko ihan itse syyllinen kaikkeen? Onko entinen ”ystäväni” helpottunut, kun pääsi minusta eroon? Alan ajatella, että olenko minä se persoonaltani häiriintynyt, kun tunnen tämmöistä ”riippuvuutta”?

Jos teillä on hyviä vinkkejä, miten itsensä syyllistämistä saisi vähennettyä edes vähän, otan neuvoja vastaan kiitollisena.

Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini » 20 Tammi 2019, 14:54

En tiedä onko tuo ystävä vastakkaista sukupuolta vai perinteinen ystävä, mutta narsisti toimii usein niin, että luo luottamuksen ja tekee kaikkensa että uskot ja luotat. Ja kun hän on varma että olet haavissa, hän on viritellyt siinä sivussa jo seuraavaa uhria, ja katkaisee välit. Hän tietää että se sattuu, mutta hän ei välitä. Hän tietää että sinä olet nalkissa ja otat yhteyttä ennen pitkää. Hän saattaa luvata että jutellaan vaan tms, mutta koskaan ei asioista pysty oikeasti juttelemaan. Narsisti tietää että olet hänen ”omaisuutta”, ja teet ajan kanssa kaikkesi että saisit asiat kuntoon. Hän on kylmä, etäinen ja jopa julma. Ja kun aikaa kuluu, hän lähestyy tai antaa sinun lähestyä, ja huomaat että olet vain hänen tarpeiden täyttämistä varten. Et muuta. Tämän kaiken ymmärtäminen on kivuliasta. Syytät itseäsi moneen kertaan, ja siihen minulla ei ole neuvoa. Ei mitään muuta kun että koko paska pitää elää läpi. Narsistin kanssa et pysty ikinä keskustelemaan asiaa läpi, et koskaan. Oivallus mikä pitää jokaisen kokea, on ymmärtää narsismi ilmiönä ja sairautena, ja se on vaikeaa kun ihminen mihin olet luottanut onkin jotain aivan muuta.
Viimeksi muokannut Jasmiini 20 Tammi 2019, 14:58, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini » 20 Tammi 2019, 14:56

Ja vielä lisäys että se mikä auttaa on juurikin raaka fakta. Asiasta lukeminen ja kertominen niille jotka ymmärtävät. Ihmiset jotka eivät ole narsismia kohdanneet eivät ymmärrä sitä että miksi et vaan unohda jne. Ne jotka ovat narsistin kohdanneet ymmärtävät.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 20 Tammi 2019, 19:27

Olen samaa mieltä Jasmiinin kanssa narsistin käyttäytymisestä. Tuli kuitenkin yksi ajatus. En tiedä onko tästä neuvoksi. Ei mikään estä sinua ottamasta yhteyttä ystävääsi. Nyt kun tiedät narsismista enemmän, osaat varautua tylyynkin kohteluun. Ei tyly kohtelu olisi sinun vikasi. Eroon pääsyssä on tärkeää oma varmuus ystävän luonteesta. Asia on itse sisäistettävä. Jos ei ole fyysistä väkivaltaa, kokeile, mitä tapahtuu. Neuvojiahan riittää kaikkiin ongelmiin, itse tekee, minkä parhaaksi näkee.

katar

Viesti Kirjoittaja katar » 20 Tammi 2019, 20:56

Jasmiini kirjoitti:
20 Tammi 2019, 14:54
En tiedä onko tuo ystävä vastakkaista sukupuolta vai perinteinen ystävä, mutta narsisti toimii usein niin, että luo luottamuksen ja tekee kaikkensa että uskot ja luotat. Ja kun hän on varma että olet haavissa, hän on viritellyt siinä sivussa jo seuraavaa uhria, ja katkaisee välit. Hän tietää että se sattuu, mutta hän ei välitä. Hän tietää että sinä olet nalkissa ja otat yhteyttä ennen pitkää. Hän saattaa luvata että jutellaan vaan tms, mutta koskaan ei asioista pysty oikeasti juttelemaan. Narsisti tietää että olet hänen ”omaisuutta”, ja teet ajan kanssa kaikkesi että saisit asiat kuntoon. Hän on kylmä, etäinen ja jopa julma. Ja kun aikaa kuluu, hän lähestyy tai antaa sinun lähestyä, ja huomaat että olet vain hänen tarpeiden täyttämistä varten. Et muuta. Tämän kaiken ymmärtäminen on kivuliasta. Syytät itseäsi moneen kertaan, ja siihen minulla ei ole neuvoa. Ei mitään muuta kun että koko paska pitää elää läpi. Narsistin kanssa et pysty ikinä keskustelemaan asiaa läpi, et koskaan. Oivallus mikä pitää jokaisen kokea, on ymmärtää narsismi ilmiönä ja sairautena, ja se on vaikeaa kun ihminen mihin olet luottanut onkin jotain aivan muuta.
Ystäväni oli siis ihan perinteinen ystävä. Siksi jotenkin onkin niin kauhean vaikea hyväksyä, että häntä ei enää ole elämässäni. Olimme tosi läheisiä, vaikka ehkä nyt ajattelen asiaa toisesta perspektiivistä, mutta ei mikään kuitenkaan vie pois sitä, että alussa hän loi minuun siteen, ja hänestä tuli tosi tärkeä. Jotain erikoista huomasin ja välillä pahoitin mieleni jo alkuvaiheessa, mutta hyvää oli niin paljon enemmän. Jotenkin se, että meillä oli alussa niin mieletön yhteys, tuntui hyvältä ja luotin häneen, saa kaiken tuntumaan niin surulliselta. Itse hölmönä kuvittelin, että jos meillä oli niin mahtava keskusteluyhteys (no olin enemmän kyllä se kuuntelija mutta pidin siitä roolista ja hän tuntui arvostavan sitä hyvin paljon), että miten ihmeessä emme saisi esiin tulleita ristiriitoja keskusteltua. Hän siis oli se, joka lopetti ystävyytemme, eikä suostunut kasvokkain enää keskusteluun, koska aiheutin hänelle ahdistusta. Olin siis nostanut "kissaa pöydälle" ja yrittänyt kysyä asioista, miksi hän on muuttunut tylyksi ja kylmäksi ja sanoo ilkeitä asioita. Hän kielsi minua enää ottamasta yhteyttä.

Kiitos, kun jaksat vastailla, merkkaa paljon.

mikonniemi18

Viesti Kirjoittaja mikonniemi18 » 26 Maalis 2019, 17:39

No Contact, kuunnelkaahan tuo video! Itse en reagoi, tulipa ihan mitä viestiä mulle vaan ja niitähän tulee. Itse EN ota yhteyttä. Pesänjakaja hoitakoon asunnon myynnin ja mulla on asianajaja. Riittä 20 v helvetti.. en ala enää vänkäämään. MikäänvEI sujunut. Kusetti ja manipyloi minutbties mihin!! Menetin rahaa, välit sukuni kanssa, ne välit on nyt korjattu.

Vastaa Viestiin