Elämän värittömyys ilman narsistia, miten selvitä erosta?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Halkopino

Re: Elämän värittömyys ilman narsistia, miten selvitä erosta?

Viesti Kirjoittaja Halkopino » 02 Touko 2019, 16:25

Belle!
Älä soimaa itseäsi sortumisesta, mutta oikeasti kannattaa pitää mielessä jälkipettymys. Oletko joutunut pettymään kaksi, vai kaksisataa kertaa? Onko lopputulos joskus toinen kuin pettymys? Voiko se olla enää mahdollista ja pystyisitkö loppujen lopuksi kokemustesi valossa enää luottamaan/ iloitsemaan toisenlaisesta kerrasta? Olisiko se hetkellistä vai pysyvää? Kai se, että joku antaisi täydellisen varman diagnoosin kumppanista, voisi antaa itselle ohjenuoraa, nopeamman tien irtautumiseen. Vai menisikö se niin? Jos narsisti, niin silloin ei toivoa. Jos ei, niin tajuaakin yhtäkkiä että tähän naiseen kannattaa panostaa ja elämme onnellisina loppuun saakka?!
Minun narsistimiehessä oli kuitenkin paljon ominaisuuksia joista en pitänyt. Mm. out off blue- hermostumiset. En lopuksi enää niitä ehtinyt pohtia rakkaus/ hylkäys- toimintansa vuoksi, mistä olin 24h vuorokaudessa surullinen ja tietoinen.
Olen nyt ollut kuukauden ilman mitään kontaktia. Erkanen, etäännyn ja olen joskus vapaa. Tiedän sen nyt. Narsistin valta perustuu siihen että hän on koko ajan mielessä. Nyt kun tiedän että hän pelästyi asemansa puolesta, jos tekisin lähestymiskieltoilmoituksen, olen voinut vihdoinkin aloittaa eroprosessin. Nyt en enää odota tai pelkää yhteydenottoja, erkaannun päivä päivältä hänestä.
Sinäkin Belle olet joskus siinä tilanteessa. Sitten kun on sen aika ja viisaus on siirtynyt sydämen kokemukseksi.

Belle

Viesti Kirjoittaja Belle » 05 Touko 2019, 09:55

Kiitos teille kaikille, jotka olette antaneet tukea <3 Se merkitsee todella paljon.

Niin, kai sitä ajattelee, että jos toinen ei olekaan narsisti, olisi toivoa, ja silloin voisi ehkä syyttää itseään ongelmista, jota kautta voisi löytyä parempi elämä. Jos taas toinen on narsisti 100% varmuudella, ei olisi toivoa. Miehellä on kuitenkin takanaan pitkä avioliitto, ja mietin, että miten hän pystyi siihen, jos on narsisti. Tosin hänellä oli silloinkin muita naisia..

Ja vaikka mies alkaisikin taas ihanaksi, tietäisinhän minä sen, että se ei kestäisi kuin tietyn ajanjakson. Sitten putoaisin taas, niin kuin aina ennenkin. Vaikka olin päättänyt, etten enää lämpenisi narsistin lähentymisyrityksille, tein sen taas, niin kuin kerroin. Nyt jopa sorruin siihen, että viestitin hänelle rakastavani häntä. Ei vastausta. Vaikka tiedän, etten edes rakasta häntä, vaan sitä illuusioita, jonka hän loi ja jota en alussa osannut epäillä. Ihmisen on ilmeisesti vaikeaa luopua ensikäsityksestään, koska alitajuisesti kuvittelee sen olevan se todellinen, vaikka järki sanookin muuta. Toisaalta kuitenkaan nyt en voi syyttää itseäni siitä, että olisin syypää eroon, eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa, jota aina koen, kun torjun hänet. Tykkään kai olla siinä tilassa, jossa roikun hänen ailahtelujensa varassa, vaikka inhoakin sitä.

En tajua, miten voin välittää ihmisestä, jonk sielu on noin kylmä. Kai vaan loputtomiin haluan uskoa, että kylmyydelle on selitys, ja todellinen sielunsa on se, joka on ihanan lämmin ja rakastava. Ikuisesti jään kai miettimään, oliko mies tunteissaan ja suunnitelmissamme tosissaan, vai oliko ne alusta asti keino manipuloida minua ja saada minut koukkuun. Ja niitä tarjoiltiin/tarjoillaan aina tarpeen mukaan.

sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 » 05 Touko 2019, 21:37

Ainoo pelastus on No Contact ja pois vaikutuspiiristä. Se on jossain vaiheessa edessä, jos ei halua tuhoutua kokonaan.. Ei ole oikotietä. Näin se yksinkertaisuudessaan vain on. Mitä nopeemmin lähtee, sen parempi. Itse olen takunnut tätä vuosia ja nyt on edessä No Contact ja eheytyminen. Ei ole vaihtoehtoja noiden kanssa. Turhaa pitkittää jäämistä.. tuska on käytävä vaan läpi. Se loppuu joskus.. mutta narsistin kynsissä ei koskaan.

Belle

Viesti Kirjoittaja Belle » 06 Touko 2019, 21:45

^ Niin se vaan kerrassaan on. Erossaolo tuntuu aluksi kamalta, mutta jo aika pian alkaa saamaan pienen aavistuksen sitä "aikaisemman elämän" elämänhallinnantunnetta takaisin, kun on ilman kontaktia. Ei elämää voi elää toisen vuoristoradan kyydissä ja paras on kun pysyy siitä huvipuistosta ja kauhujentalosta hyvin etäällä. Jospa nyt..

Belle

Viesti Kirjoittaja Belle » 21 Touko 2019, 22:28

No niin. Mies aloitti taas pitkän kaavan liehittelyn ja kauniin tulevaisuuden maalaamisen. Tästä seurasi lopulta se, että kävinpä näköjään taas tyydyttämässä miehen tarpeet. Sen jälkeen alkoi taas kylmyys. Mikä V***u siinä miehessä minua viehättää. Sekö se on, että koska tyyppi kokee olevansa asemassa, jossa voi hallita suhdettamme, alitajuisesti ajattelen, että hänen on oltava minua arvokkaampi ja parempi, jonka takia pidän häntä jotenkin mahtavana ja haen hyväksyntää? Vai sekö se on, että koska en häneltä voi todellista hyväksyntää saada, haen sitä loputtomiin (kuten minulla kai isäni kanssa kävi)? Kuinka s*******n tyhmä sitä pitääkään olla.

Miten tällaisesta riippuvuudesta pääsee eroon? Olen kuitenkin jo lähempänä neljääkymmentä, eikä minulla ole koskaan ollut yhtä sairasta suhdetta kehenkään ihmiseen. Minulla oli tasainen avioliitto, joka päättyi osin tämän narsistin takia. Nyt en tiedä, olenko henkisesti jotenkin viallinen ja kaipaisin terapiaa päästäkseni tällaisesta käyttäytymisestä, vai tekikö narsisti minusta tällaisen.

Anteeksi kirosanat. En kiroile koskaan, mutta nyt olen taas niin pettynyt itseeni ja tyhjän päällä. En tiedä, miten voisin lopettaa miehen ajattelemisen.

Halkopino

Viesti Kirjoittaja Halkopino » 22 Touko 2019, 17:36

Ja nyt jatkat taas eteenpäin. Prosessi on käynnissä ja se loppuu aikanaan. Minä sorruin monen monet kerrat, mutta loppuvaiheessa ne oli ilottomia ja poispäin vieviä. Vaikka toivoin että sanat ja suunnitelmat olisivat olleet totta, tiesin että minulle valehdellaan. Niinkuin ennenkin, tietty..

Eksä oli ennätykselliset yhden kuukauden "hiljaa", mutta vähän aikaa sitten huomasin että pommitti pari päivää soitoilla. Estossa tämä huono puoli että näkee kun estetty soittelee. En reagoinut ja soitot loppuivat siihen tällä erää.
En ollut sortumassa, koska minulle on tullut ns. viimeinen pisara täyteen, mutta mielessä hän on pyörinyt tietenkin paljon.
En anna sen häiritä, aika kuluu ja taas tulee päiviä jolloin hän on vain haalea muisto.

Tsemppiä Belle. Olet jo pitkällä kun tiedostat niin paljon!

Belle

Viesti Kirjoittaja Belle » 25 Touko 2019, 09:07

Sama ilottomuus on minullakin ollut mukana jo pitkään häntä tavatessa. Sehän johtuu siitä, kun tietää totuuden. Ja on kai osa prosessia, joka lopulta vie eteenpäin. Lähiaikoina kävimme, kumma kyllä, keskustelun, jossa hän avasi mielenmaailmaansa yllättävän rehellisesti. Tästä tuli pitkästä aika hetkeksi aidosti hyvä olo. Tiedän kuitenkin kuvion ja hänen kykynsä tunnekylmyyteen, mitä en elämääni halua. Olemme täysin vastakkaisia vaikkapa herkkyyden temperamenttipiirteen akselilla.. (vaikka aluksi ihastuin hänen sensitiivisyyteensä! Se olikin ehkä minulle räätälöity tapa hurmata.)

Mukava kuulla kertomuksianne, joissa olette prosessissa jo pitkällä. Ehkä minäkin vielä joskus. Kiitos sinulle, Halkopino.

Lumiaura

Viesti Kirjoittaja Lumiaura » 28 Touko 2019, 13:56

Narsisti saattaa tehdä seuraavan siirron kun huomaa että olet etääntymässä. Sormus, lapsi, joku kiva matka. Jos sinun pitää toivoa että narsisti pystyy ottamaan huomioon tunteesi ja ajatuksesi, ei se ole aitoa huomioimista. Hän tekee sen, koska muuten menettää sinut. Ja kun saa taas luottamaan, osoittaa taas kaapin paikan.

Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini » 31 Touko 2019, 14:23

Narsisti toimii niin, että ottaa etäisyyttä ja välimatkaa, ja antaa sinun kärvistellä ja kärsiä. Ja kun kuvittelet että suhde on ohi ja laitat viestin tai otat yhteyttä,hän yllättää yleensä siinä kohtaa ja tekee jotain kivaa, jotta koet sen helpotuksen tunteen että ei tämä ollutkaan ohi, siinä kohtaa jopa häpeät omaa reaktiota miten oletkaan kuvitellut jotain muuta, ja teet ihan mitä tahansa jotta saat asiat ennalleen. Hetken ne sitä onkin, ehkä saat hänet jopa hieman avautumaan. Kunnes taas palataan entiseen. Koska narsistilla ei ole tunteita. Ei narsisti ymmärrä viestejä tai keskustelua että suhde on ohi, se on hänen mitätöintiä ja hänen mielestä äksyilyä, ja se antaa hänelle oikeuden rankaista sinua. Narsistille ihmiset ovat omaisuutta ja käyttötavaraa, joita voi käsitellä kun eläimiä. Nyt voi ehkä tuntua sille että asiat on hyvin, ja rakkautesi voittaa kaiken. Mutta alitajunnassa tiedät että se ei ole totta, ja hetken päästä, ehkä jo huomenna elät samassa epävarmuuden tunteessa, joka ahdistaa. Ja tiedät että ainoa tie on jättää tämä kaikki taakse.

Pikkuhiljaa järki alkaa voittamaan tunteet, ja kun pystyt tarkastelemaan asiaa ulkopuolelta, huomaat narsistin jäykät toimintamallit, jotka toistaa aina samaa kaavaa. Mutta mitä kauemmin elät illuusiossa, sitä enemmän menet rikki.

Rikkin

Viesti Kirjoittaja Rikkin » 01 Kesä 2019, 14:33

Minulle kävi niin, että pääsin eroon narsistista ja olimme erossa puoli vuotta täysin. Hänellä oli uusi uhri, johon minut vaihtoi lennossa ja meni kuukausia että selvisin siitä kaikesta. Se oli taloudellisesti ja henkisesti rankkaa, mutta olin toipumassa. Sain ammattiapua ja käsittelin asioita paljon. Kaikki sujui hyvin...

...ja sitten hän kuuli muuta kautta että olin muuttanut lähemmäksi häntä, takaisin kotiinpäin ja otti yhteyttä. Olin yllättynyt ja samalla helpottunut. Tämä toinen uhri oli ollut vain hetken huumaa ja mies oli erossa ollessamme kuulemma pohtinut paljon ja myönsi virheensäkin. Ja minä hölmö luulin, että voisimme puhua ja selvittää se ruma ero ja vaikka tiesin, että narsistista on kyse, sovimme tapaamisen ja sen jälkeen mies ujuttautui takaisin elämääni. Järki huusi lujaa, mutta vähitellen päästin miehen yhä lähemmäksi ja lähemmäksi. Tuntui hyvältä näyttää itselle, että kelpasinkin miehelle, joka oli murskannut itsetuntoni ja hylännyt totaalisesti toisen takia. Puhuimme paljon ja mies kuulosti tulleensa järkiinsä. Vaikka edelleen tiedostin hänen olevan narsisti, ajattelin tällä kertaa pitäväni ohjat omissa käsissä. Mies lupasi että mennään terapiaan yhdessä ja halusi näyttää, että rakasti minua. Muutimme lopulta takaisin yhteen. Terpiaan ei ollutkaan rahaa eikä aikaa ja asiat alkoivat mennä taas samaan vanhaan.

Nyt muutosta on kulunut vuosi. Kävi juuri niinkuin Belle kirjoitti aloituksessa. Oli kaikki taivaan värit, kultaa ja hopeaa. Sain anteeksipyynnön ja arki oli parempaa kuin koskaan. En osaa sanoa, tapahtuiko kaikki huomaamattani, mutta vähitellen alkoholi ja miehen henkinen ja fyysinen poissaolevuus lisääntyi. Annoin tilaa ja aikaa, ajattelin, että tällä kertaa en ruikuta perään vaan annan miehen mennä. Hän meni ja tuli aina takaisin. Kotiin tullessaan hän oli kuin kuori siitä ihanasta miehestä, kaikki muu oli yhtäkkiä tärkeämpää kuin minä. Läheisyys ja seksi loppui. Olin vain mäkättävä ja vaativa ämmä. Otin omaa tilaa ja aikaa, yritin olla poissa kotoa etten aiheuttaisi ongelmia ja riitaa. Ja tätä in jatkunut kuukausia, elämäni on painajaista.

Kävelen tunti kausia kaupungilla pohtien, miten tässä näin kävi. En halua mennä kotiin. Koti on ahdistava paikka, koska en voi olla siellä oma itseni. Mies tulee ja menee miten haluaa ja vähitellen olen alkanut toivomaan että ne reissut kestäisivät mahdollisimman pitkään. Mies osaa valita edelleen ne sanat joilla hetkeksi kaikki korjaantuu ja sitten taas seuraavassa hetkessä tekee jotain, mikä rikkoo minua entisestään. Yritän kerätä voimia ja tehdä suunnitelmaa eroa varten. Joka tapauksessa uskon, että mies päästää minut menemään siinä vaiheessa kun uusi uhri on tiukasti koukussa. Mutta haluan vain tällä tarinalla kertoa että NO CONTACT on oikeasti ainoa keino pelastaa itsensä. Narsisti osaa kyllä vedellä naruista ja nauttii siitä että aiheuttaa yhä uudelleen ja uudelleen kärsimystä. Häpeilemättä.

Vastaa Viestiin