Neuvoja narsistisen appiukon + lapseni + vaimon suhteen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Ketunmarjat

Re: Neuvoja narsistisen appiukon + lapseni + vaimon suhteen

Viesti Kirjoittaja Ketunmarjat » 23 Heinä 2019, 08:16

PerheellinenM kirjoitti:
21 Heinä 2019, 21:46
Hän kun kuulemma aikoo opettaa pojalleni, miten lääkkeet otettaan.
Narsistit paljastavat itse itsensä. Huomaathan, että appiukkosi puhuu aivan sairaita juttuja? Hän on tajunnut, että niin voi tehdä, ja on päästänyt sisäisen, kiukuttelevan lapsensa valloilleen.

Koska ääripään narsistit eivät tunne häpeää, he eivät välitä siitä, että loukkaavat, nolaavat ja ahdistelevat uhrejaan. He pystyvät elämään sanojensa ja tekojensa kanssa helposti ja valehtelevatkin tarvittaessa silmääkään räpäyttämättä. Älä turhaan odota, että tilanne tuosta paranee. Todennäköisesti pahenee vaan.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 24 Heinä 2019, 22:04

Juu kyllä tää aika paksua on kuunnella toisinaan. Hän todella ilmeisesti luulee, etten tajua mitä hän tarkottaa ja puhuu. Luulee siis, etten ymmärrä mitä hän minulle sanoo. Tänään vaimolta kuului lause siitä, että tämä ukko on ehdotellut ruotsin risteilyä ilmeisesti vain kolmisin, koska minulle ei ole edes asiasta mainittu. Kiva juttu tietää tälleen asiasta ja tämä lääke lause nyt on juuri sitä, mitä naapuritkin sanovat ettei hänellä ole mitään asiaa puuttua teidän asioihin.... Mutta niin se vaan uhoaa ja ihan kirkkain silmin näitä suustaan päästelee.

Tulossa on taas kiva kesälomaviikonloppu nelisteen. Kun ei ees perheen kesälomalla voida perheen kesken mökillä olla, herra on mukana ja kuulemma pitäisi Hämeenlinnaan lähteä museoita kattomaan.... En vaan pysty ymmärtämään, miten tyhmä ihminen voi oikeasti olla.
Tietoisesti hän tän kaiken tekee kyllä, se on tässä nyt tullut ihan selväksi. Kaikella tekemisellä on tarkoitus saada minun ja vaimon välit rikki ja hän poikani kanssa "enemmän yhteen". Ajatuskin etoo ja tekisi mieli syöttää pesäpallomaila hänelle alakautta.....

No onneksi työterveyshuolto on tulossa lomilta kohta....otan yhteyttä sinne ja katson mitä ammattiporukka tähän kaikkeen sanoo. Mutta ei tämä voi enää kauaa jatkua. Tuon ukon on saatava tietää pari asiaa jossain kohtaa, ilme voi olla sen jälkeen kuin nor*** v****lla, mutta se on vaan tehtävä sitten. Ei tällästä kukaan kestä. Narsistin kanssa elämiseenhä on ohjeena ajan minimoiminen. Mutta tämä on niin helvtin hankalaa tehdä mökillä. Äijä kyttää ja alkaa yhtäkkiä selittämään kasvatuksestani ja ruokatavoistani ja koittaa rakentaa keskustelua ylle.....

..... No.....toivottavasti työterveyshuolto saa nujittua minuun vähän henkisiä voimia ja nostaa tämä kaikki pska pöydälle. Sitä en tiedä sitten miten siinä käy.....avioliiton ja kaiken. Monesti olen tätä tilannetta mielessäni käynyt läpi, miten suoraan pitäisi puhua ja olla antamatta toiselle, vaimolle tai tälle ukolle sanan valtaa. Mutta se on niin helppoa huutaa seinälle tai autossa.

Kannattaako tälläselle ihmiselle, täys urpolle ees alkaa huutamaan? Miten asiat ovat. MIten tälläsen kanssa voi pitää asiallisen linjan ylipäätäänsä, jos tälle jotain suoraa ja tarkotuksen mukasta meinaa päin naamaa sanoa?

tapaus

Viesti Kirjoittaja tapaus » 25 Heinä 2019, 09:40

Ihan turhaan sanot. Sitähän se sinulta odottaa, että menetät malttisi, jolloin voi itse asettua olemaan se hillitty ja asiallinen, hyvin käyttäytyvä ihminen, joka esittää olevan ihan järkyttynyt sinun käytöksestäsi. Tai jos vaikka rauhallisestikin koitat nostaa kissan pöydälle ja puhua "kuin mies miehelle", en usko että ymmärtää. Puolustaa itseään ja puhuu asiat päälaelleen, sinua syyttää viimeiseen asti. Kyllähän se ärsyttää kun ei mene perille asia vaikka kuinka rautalangasta vääntäisi, mutta ongelma on kun eivät pysty asettumaan toisen asemaan minkään vertaa, niin ei millään sanomisella/ huutamisella ole mitään vaikutusta. Muuta kuin että saa uuden aseen sinua vastaan. Varmasti muistaa aina sopivassa tilanteessa nostaa sitten esiin sen, kuinka sinä menetit malttisi, huusit hänelle, hypit silmille.

Toivottavasti saat apua työterveydestä. On se vaan niin väärin, että alkujaan terve ihminen joutuu turvautumaan jos jonkinlaiseen apuun, mutta nämä oikeasti sairaat ovat niin sairaudentunnottomia, etteivät ymmärrä hakeutua hoitoon.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 25 Heinä 2019, 22:19

Hyvä pointti ehdottomasti. Pitää muistaa tämä vaikka miten vtuttaisi. On kyllä niin paljon auttanut tänne kirjoittaminen ja ystäville puhuminen. Olen kyseenalaistanut ihan kaiken nykyään ja ilmi tulleet tiedot "mennään sitten viikendinä..." tai että "mites tuntuisi jos mentäis ruotsiin kun *** ehdotteli" vaimon kysymys pojalle, ei minulle on kyllä saanut kyseenalaistamaan ihan kaiken aivan kaiken.

Helposti sitä ehkä liikaakin miettii näitä kuvioita, mutta kyllä tää nyt aika suunnitelmalliselta tuntuu. Tietoisesti koittaa saada meidän liiton rikki lopulta olemalla jaloissa ja puhumalla selän takana, sopimalla selän takana asioista ja jos kieltäydyn niin olen huono isä sen jälkeen. Minua ei sen jälkeen kiinnosta olla perheeni kanssa - kuten tämä on minulle ilmaistu.

Nyt edessä oleva mökkiviikonloppu taas.... jos jään kotiin olen huono isä ja siitä vedetään sitten johtopäätökset. Jos tulen mukaan, se nähdään sillä tavalla, että minun on pakko tulla mukaan vaikken haluaisi. Ja se nähdään myös niin, että se olisi ilonen asia että isä on mukana - tälle ukolle se tarkottaa vtuilun taivasta. Asioissahan ei ole ikinä mitään positiivista, lasi on aina puoliksi tyhjä. Hän haukkuu minua pessimistiksi, mutta itse puhuu hyvin masentavasti keskellä kevättä syksystä ja joulusta että ne linnutkin lähtee kohta.....

Todellakin haluaisin jäädä kotiin viikonlopuksi, mutta ei ole mitään keinoa. Olen sen jälkeen tosiaan huono isä ja tämä ukko saa siitä lisää voita myllyyn ja sanoo nämä asiat sitten jossain kohtaa, että "ethän sinä tule nykyään ees mukaan, poikasikin tietää paremmin mistä puita haetaan" kuten sanoi viimeeksi.

On tämä joo, kun hieno perhe meilläkin on. Niin yksi tällänen iso kukko pilaa kaiken. Manipuloi vaimon oman tyttärensä kaikkeen. Täysin tietoisesti ja tarkoituksen mukaisesti, siitä alan olla aikalailla ihan varma. Hänellä on mahdollisesti jonkinlainen suunnitelma, tai sitten on vaan hyvillään kun saa rikkoa meidän välejä. Ei sitten tule mieleen se, että miltä pojastamme mahtaa tämä teatteri näyttää.

Mutta siis mulla ei ilmeisesti ole mitään keinoja tässä, puhuminen tai asioiden faktojen pöytään löyminen.... ilman, että hän saa siitä hepulin ja tekeytyy uhriksi. No katsotaan mitä työterveyshuolto sanoo, spykologille koitan päästä ja muutenkin on sinne kerrottava kaikki lyhyellä kaavaalla, jotta mahdollisen ison kriisin kohdatessa tietävät mistä on oikeasti kyse......

Kiitos kaikille taas vastauksista. Koitan jotenkin selviytyä tämän tulevan pe la su aikavälin. En tiedä miten. Hämeenlinna kutsuu nelisteen taas. Siitä tulee varmasti jätte kivaa voin jo kokea kaiken ihan livenä tässä kohtaa.....

Kertokaa mulle vielä, että kun Narsistit ei yleensä ole päässeet yli vanhemmistaan, niin mistä narusta en osaa nyt vetää tässä kohtaa?
Jokin asia tässä kohtaa ei täsmää, hän kun aina niin näitä ylistää. Ja puhuu niistä paljon.... Pitäisi pystyä ymmärtämään vielä tämä seikka....

Maanantaina palaan asiaan! Ja kiitos tosiaan kun jaksatte kommentoida, näistä on iso apu mentaali puolella.!

tapaus

Viesti Kirjoittaja tapaus » 26 Heinä 2019, 07:10

Hei PerheellinenM,

En ole sen kummempi asiantuntija, mutta tuntuu, että pitää kommentoida tähän kun painiskelet samanlaisten asioiden kanssa kuin mistä minä olen ajatustasolla jo hieman selvinnyt. Jos tästä olisi jotain apua.

Omalla kohdallani olen todennut, ettei puhuminen auta. Niin kauan kuin itsellä on vielä joku usko siihen, että asiat puhumalla voisi selvitä, niin sitä luulee, että jos vain saisi ihan KUNNOLLA väännettyä rautalangasta, niin kyllä se sitten menisi perille ja toinenkin ymmärtäisi. Mutta ei niin vahvaa rautalankaa ole, mikä tällaisiin ihmisiin tepsii. Kulutat vain omat hermot kun mietit, miksi ei ymmärtänyt tai suunnittelet seuraavaa kertaa, miten taitavasti puhut, että asiasi menee perille. Tai harmittelet jotain vanhaa tilannetta, että miksi et sanonut niin vaan sanoit näin. Luultavasti se toinen tie ei olisi ollut yhtään sen parempi, kyllä se olisi vääntänyt senkin päälaelleen.

Minulla on ongelmana myös ollut tuo "huono äiti" teen miten tahansa, ja edelleenkin kärsin siitä. Mutta sekinhän on vain keino kiusata sinua. Pääsee vaikuttamaan sinuun, tekemisiisi ja mielialaasi kun heittelee sinulle kommentteja, joiden tietää osuvan ja uppoavan. Ja sittenkin, teet niin tai näin, ei se sinun tekemisesi ikinä ole hänelle hyvä. Koita ajatella, että se on vain yhden sairaan ihmisen manipulointiyritys, ei totuus. Sinä ja kaikki muut voitte nähdä asian ihan eri tavalla. Usko itseesi ja siihen totuuteen, MIKSI teet asiat kuten teet. Sinä itse tiedät, miksi et mene mökille heidän kanssaan jos siihen päätökseen päädyt.

Tiedän, että on vaikeaa ja tiedän kuinka se suututtaa välillä niin, että tuntuu että repeää itse kahtia, ettei melkein pysty itseään hillitsemään. Mutta mikä on seuraus jos et pysty? Ehkä halveksiva katse: "No oho! Kylläpä olet epävakaa!" Ei silläkään mitään voita, pitäisi vain päästä kauas, ilmapiiriin jossa voi hengittää. Aina se ei ole mahdollista, ihan heti. Mutta kun jossain vaiheessa lakkaat välittämästä, hänen sanoillaan ei enää ole merkitystä ja siinä lähempänäkään ei ole niin vaikea olla kun ne vain ei tehoa. Kova työmaa sinulla on ja varmaan pitää miettiä asiat vielä vaimosikin kanssa, mikä on se mitä hän haluaa. Toivottavasti pystytte puhumaan ja voisit hänelle kertoa miltä sinusta ihan oikeasti tuntuu ja sitten ehkä yhdessä miettiä ratkaisua.

Tuosta kysymyksestäsi en päässyt oikein selvyyteen, että tarkoititko appiukkosi suhdetta omiin vanhempiinsa vai vaimosi suhdetta isäänsä?

Tsemppiä!

Ketunmarjat

Viesti Kirjoittaja Ketunmarjat » 26 Heinä 2019, 10:19

Tapaus edellä kuvasi hyvin keskustelua narsistin kanssa. Se todellakin on kuin yrittäisi vääntää asiaa rautalangasta. Mitä tahansa sinulla onkin sydämellä ja narsistilla on ollut siinä näppinsä mukana, et vaan saa viestiä läpi. Se bongahtaa sinulle takaisin kuin heittäisit rantapallon vasten isoa kiveä. Vaihtoehtoja on kaksi. Joko narsisti kokee mielipiteesi hyökkäyksenä itseään kohtaan ja saa raivarin tai sitten hän ohittaa sinut olankohautuksella. Minä olen kokenut kummatkin ja molemmat on tehneet yhtä kipeää, sillä kyse on ollut minun pahasta olosta ja selviytymisestä: Etkö näe, miten minuun sattuu ja minusta tuntuu, ettet sinä välitä! Miksi?! Ei vastausta, ei ratkaisua.
PerheellinenM kirjoitti:
25 Heinä 2019, 22:19
Kertokaa mulle vielä, että kun Narsistit ei yleensä ole päässeet yli vanhemmistaan, niin mistä narusta en osaa nyt vetää tässä kohtaa?
Jokin asia tässä kohtaa ei täsmää, hän kun aina niin näitä ylistää. Ja puhuu niistä paljon.... Pitäisi pystyä ymmärtämään vielä tämä seikka....
Narsistin varhaisessa lapsuudessa on ollut jokin trauma ja/tai hirveä hylkäämisen, turvattomuuden ja yksinäisyyden kokemus suhteessa omaan vanhempaansa tai molempiin vanhempiinsa, mikä on lopullisesti vaikuttanut hänen minäkuvaansa. Myöhemmin nämä kokemukset voivat nousta pintaan ja puhjeta persoonallisuushäiriöisenä käyttäytymisenä. Narsisti suojelee sitä pientä lasta sisällään kaikin keinoin... Kukaan ei saa päästä lähelle ja nähdä totuutta. Se olisi hänen tuhonsa, sillä hänen sisällään ei ole mitään.

Koska narsistia ei ole lapsena huomattu, ns. peilattu oikein, hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rakentaa itsestään suuri ja mahtava. Hän oikein kylpee kulisseissaan. Hän valehtelee, liioittelee, kilpailee, vertailee omaksi edukseen, jopa matkii uhriaan, ja ottaa aina esittääkseen sen roolin, mikä mihinkin tilanteeseen sopii. Toisille hän esittää surkeaa poloista, toisille menestyvää onnellista. Minusta sinun ei pidä ottaa mitään totuutena, mitä appiukkosi puhuu sinulle tai sinun kuultesi. Mutta tiedätkö, miten hän puhuu vaimollesi ja pojallesi, kun et itse ole paikalla? Veikkaan, että heille hän on todella mukava (muista, että sekin on vaan teatteria ja narsistin tapa hallita, ei mitään muuta).

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 27 Heinä 2019, 14:42

Tärkeä pointti asian selviämiseksi on suhteesi vaimoosi. Kenen puolella hän on? Jos hän on solidaarinen isälleen ja jotenkin pyörittelee teidän kahden välissä, tilanne on vaikea. Jos hän huomaa appesi luonteen, asia voi joskus ratketa. Sinun itsesi tulee miettiä rajat appiukkoon. Kukaan ei tee sitä puolestasi. Ei lääkäri eikä terapeutti.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 28 Heinä 2019, 09:35

Lisäksi yksi seikka. Jos joku huutaa sinulle asiattomasti poikasi nähden tai ilman, poistu tianteesta. Kävele pois kylmästi, tyynen rauhallisesti. Itse päätät, millaisissa tilanteissa haluat olla. Puolustautuminen ja takaisin räyhääminen on aivan turhaa.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 28 Heinä 2019, 21:26

Kiitos näistä kaikista kommenteista taas. Näistä on suuri apu mentaali puolella.

Kuten sanottua. Piina viikonloppu takana. Varmaan teille tuttu tunne kun mietit, että olisko parempi vaan lähteä pois. Sanoa, että sinä voitit. Pidä hyvänäsi. Sitähän sinä halusit. Toisinaan tälläsen viikendin jälkeen miettii, että olis pitänyt olla heräämättä sielä sairaalassa taanoin....

Jooh miten tämä 3 päivää nyt taas meni. MInusta tehtiin syyllinen. "En minä jaksa tämän kanssa enää vääntää kun ei tuo sano mitään mihinkään". "MItä sinä siinä puhiset" (hellepäivä ja hankala olla..ei saa siis ottaa happea), "Niina ajaa!" (nimi muutettu) "onko tämä aina tälläistä" sanoi poikani kun lähtö mökiltä kesti liian pitkään. " Tällästä se taas oli. Mukava viikendi takana......
Mutta maauimalassa oli ihan kivaa kuitenkin kolmisteen olla. Kaupassa käynti sujui hyvin ja niin eespäin. Heti kun tuo yksi yrmy......

KETUNMARJAT:
Kiitos. Koitan jotenkin tietäen jotenkin tuon ukon historian ymmärtää tätä kaikkea. Mahdollisesti olen vähän ymmärtämässä jopa, mistä tässä on kyse. Mutta kaikkea en ikinä saa tietää tietenkään. Ja tosiaan, olen miettinyt monta monta monta kertaa, että mitä nämä kaksi puhuvat keskenään kun en ole paikalla, esim.työn takia mökillä. Mitä ne puhuvat. Mitä puhuvat minusta tai muista asioista pojalleni. Tänä viikonloppuna viimiset sanat appiukolta olivat juuri nämä "tällästäkö tämä lähteminen aina täätä on" kielii siitä, että minut on haukuttu lyttyyn monta kertaa selän takana. Joo en ehkä ole maailman nopein pakkaaja, helle kelissä ei kukaan jaksa juosta ja hössöttää.....

Ja olet oikeassa siinä, että hän on todella mukava tyttärelleen ja pojalleni, mutta minulle nähän vttuilee päin naamaa kaikkien läsnä ollessa.

KRASSI:

Juuh vaimo on niin uskomaton tässä asiassa. Hän on isänsä puolella näissä tilanteissa. On vihanen minulle ja joskus mietin, että tämä on ihan täydellinen esimerkki kaksi jakoisesta viestinnästä. Ensiksi haukutaan aviomies saamattomaksi pskaksi ja sitten sen jälkeen tunnin päästä ollaan kuin ei mitään ja kaikki hyvin. Vaimo toimii juuri näin. Isänsä länsä ollessa persoona toimintavat muuttuvat. Kolmisteen hän on ihan eri ihminen. Jännä juttu. harmittava sellanen.....:(
Ja sitten tämä jatkuva joka kerta esille otettava pallo "vai jäätkö sinä mökiltä kotiin". No ens viikolla ois tätä viininmarja poimintaa.... Jos jään kotiin......Ja jos en jää kotiin.... Joka vaihtoehto on huono, antaa appiukolle lisää sokeria myllyyn. :(

Ja näin aijon jatkossa tehdä, poistua jos hän alkaa mesoomaan poikani nähden. Kyllähän tässä jo ehti naureskella laukulleni, jota kuljetan mukanani. Että "aina sinä roudaat sitä rakasta laukkuasi..." katkaisin sen puheen sanomalla suoraan, että sielä on migreeni lääkeet, parempi olla lähellä yöllä kuin lukitussa autossa ja kävelin mökille. Se juttu jäi siihen.

Monesti mietin, miettinyt, että on mulla yksi tapa ja keino pistää kaikki seis. Mutta se olisi hyvin kylmä temppu ja en tiedä mitä siinä loppuenlopuksi tapahtuu avioliitolle ja kaikelle. Mutta tiedän, että se temppu olisi sellanen, joka pysäyttäisi tämän taloudellisen edun, pysäyttäisin kaiken. Kerralla. Tosin on tässä asioita, jotka vaan pitää ottaa normaalistikin puheeksi kuten putkiremontti...... Tällä menolla tulee hieman hankalaa.....

Mutta todella lohduttavaa oli kuitenkin lukea, että takaisin huutaminen ja räyhääminen olisi oikeastaan pahin virhe mitä voin tehdä. En ole yhtään sellanen ihminen, joka sellasta harrastaa. Joten se on henkinenkin asia. Eli ainoa mitä voin tehdä, on sietää tätä pskiaista, koittaa olla kuten ei mitään mutta minä en voi sille mitään, että hiljasuus tulkitaan mököttämiseksi ja huonoksi käytökseksi. Ei minulla ole hänelle mitään sanottavaa. Arvostus on täysi nolla ja se tulee olemaan sitä aina ja ikuisesti. Kumpa vaan te mahtavat kommetoijat tietäisitte kaiken...... Mutta sen tiedän, että spykologi varmasti saisi tämän äijän hiljaseksi. Jos hän sanotaan mökkiviikendin kohokohdat näkisi web camerasta ja tietäisi taloudelliset taustat........ Tiedän ,että näissä asioissa olen oikeassa. Mutta olen näitten ajatusteni kanssa toistaiseksi yksin.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 29 Heinä 2019, 03:48

Narsistille on pahinta välinpitämättömyys. Positiivinen palaute on hänelle parasta, negatiivinen parempi kuin ei mitään. Riippuu psykologista saisiko hän appiukkosi hiljaiseksi? Appesi käyttäytyisi psykologille eri tavalla kuin sinulle. Hän saattaisi vaikka vedättää psykologia ja psykologi voisi mennä appesi puolelle. Tuli mieleen, että onko vaimosi luonne sama kuin isänsä? Jos on, ei hänkään muutu koskaan. Lapselle on tärkeää, että on edes yksi tavallinen, normaali ihmissuhde.

Psykologit ja terapeutit pyrkivät vahvistamaan asiakkaan itsetuntoa ja käyttäytymistä siten, että asiakas kykenee tekemään itselleen ja läheisilleen hyviä päätöksiä. Läheisiin suhtautumisen ei aina tarvitse näyttää kohteliaalta ja ystävälliseltä. Mainitsemasi taloudelliset seikat ovat hankalia, mutta hoidettavissa. Nämä psykologiset jutut ovat mielestäni vaikeampia. Minulla on nykyisin tapana laittaa peli poikki, kun huomaan jonkun käyttäytyvän narsistisen tuhoavasti. Katson omassa suvussani asioita isovanhemman näkökulmasta. Olen myös tehnyt varsin radikaaleja asioita. Minulle on tärkeää tehdä niin kuin koen oikeaksi. Silloin ei paljon vaikuta asioihin se, kenestä sukulaisesta on kyse. En myöskään vältä päällisin puolin ikäviltä näyttäviä ratkaisuja läheisten kannalta. Toki pyrin miettimään perusteellisesti nämä hankalat ratkaisut läheisille.

Tuli mieleen, että olisiko hyvä, jos jättäisit mökkiviikonloppuja väliin ja ottaisit enemmän omaa aikaa itsellesi. Ajatukset selkiytyvät, kun on aikaa ilman kiireitä.

Vastaa Viestiin