Kateus

Narsistinen vanhempi aiheuttaa paljon tuhoa lapsilleen 'kasvattajana' - keskustelua persoonallisuushäiriöisen vanhemman aiheuttamista puutteista itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Shortlie

Re: Kateus

Viesti Kirjoittaja Shortlie » 27 Helmi 2018, 13:36

Wreck kirjoitti:
27 Helmi 2018, 07:11
Sama juttu täällä. Enkä minäkään kerää todisteita, se olisi vaan yksi reaktio lisää narsistin pussiin. Taivas muuttuu maaksi ja maa taivaaksi narsistin kanssa. Vain karma ja kuolema korjaa hänet lopussa. Sitä odotellessa.
Jep, sitä päivää täälläkin odotellaan, niin karua kun se onkin. :(
rajallinen kirjoitti:
26 Helmi 2018, 17:28
Luulin jo olevani kovinkin tukevalla pohjalla toipumisen tiellä mutta mutta, rankka tapahtuma jossa joudun väkisin olla tekemisissä mutkien kautta myös narsistin kanssa, pistää lujille ja syö energiaa ihan mielettömästi. Alitajuisesti ja tietoisesti. Pistää myös miettimään mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä, oman terveyden uhalla. Vaikeata :(
Tsemppiä rajallinen!

rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen » 27 Helmi 2018, 15:41

Wreck kirjoitti:
27 Helmi 2018, 06:39
En tiedä, mikä itselläni olisi vastaavanlainen tilanne, jossa olisi pakko olla tekemisissä pahuuden kanssa. Toivon, ettei sellaista tule. Ajattelisin, että meidän elämässämme on monta nuoraa ja vain yhdellä niistä tanssii toisessa päässä narsisti. Sille narsistin valtaamalle nuoralle ei kannata mennä, vaan astua haparoivin askelin toiselle. Ja ihan siis tuon takia, että kaikki yhteiset tanssit narsistin kanssa ovat olleet ja tulevat aina olemaan aikamoisia illuusioita, hapottavia hallusinaatioita, etäisyydenkin päästä, sillä niin monia ihmisiä on manipuloitu.
Pakkotilanteita voi vaan tulla, tällä kertaa sinänsä myönteisestä yksittäisestä sukutapahtumasta on kyse mutta se riittää. Samalle langalle ei narsistin kanssa voi missään tilanteessa eksyä tanssimaan joten rajat pitää tunnistaa ja ennen kaikkea tiedostaa kaikessa rauhassa heikot kohdat etukäteen koska ne on koetuksella. Toivon kuitenkin että osaan näyttää seuraavalle sukupolvelle miten keskitytään tässä tilanteessa tapahtumaan ja asiaan ja sivuutetaan jämäkästi narsisti ja hovi. Vaikeata se on tällä kertaa siksi että paikalla oleva suku ei anna niin sanotusti mitään ilmaiseksi.

Suvusta tuli mieleen myös traumasiirtymät. Tulisi pitkä tarina mutta lyhyesti, tilanteita voi tulla eteen joissa ne on vaan otettava huomioon/niiden kautta ymmärtää sukuaan/taustojaan ja itseäänkin. Joidenkin pakkotilanteiden avulla voi kohdata omia traumasiirtymiäkin jos aikoo ketjuja katkaista. Kaikkea ei saa selville jos ei sukuaan/taustojaan edes jotenkin tunne ja jos ei ole missään tekemisissä, vaikea tuntea. Otetaan tilannekatsauksen kannalta, ei voi tietää kuntoaan ellei kokeile ;)

Wreck

Viesti Kirjoittaja Wreck » 27 Helmi 2018, 16:20

orjapoika kirjoitti:
27 Helmi 2018, 10:37
Marianne kirjoitti:
12 Helmi 2018, 17:29
Äitini on minulle kateellinen. Koulumenestykseni ei ollut mitään, mutta ne asiat joissa olen menestynyt ehkä paremmin kuin hän, saa hänet raivoihinsa.
"kyllä sitä nyt ollaan polleaa, kun on vähän kouluja käyty" Monesti kuultu lause äitini suusta. Äidilleni se, että minulla on ammatti on kova paikka. Äitini koulut jäivät kansakouluun, joten minä tutkintoni kanssa olen lyönyt äitini ja se kismittää. Usein olen kuullut siitä, kuinka olen ylpeä, koska olen käynyt kouluja.
Enempää omaa taustaani avaamatta totean vaan, kirjoitammekohan samasta ihmisestä? :?: :shock:

Wreck

Viesti Kirjoittaja Wreck » 27 Helmi 2018, 16:26

rajallinen kirjoitti:
27 Helmi 2018, 15:41
Toivon kuitenkin että osaan näyttää seuraavalle sukupolvelle miten keskitytään tässä tilanteessa tapahtumaan ja asiaan ja sivuutetaan jämäkästi narsisti ja hovi. Vaikeata se on tällä kertaa siksi että paikalla oleva suku ei anna niin sanotusti mitään ilmaiseksi.
Tuo on rohkeaa, kun uskallat pitää välit muuhun sukuun. Hatunnosto!

orjapoika

Viesti Kirjoittaja orjapoika » 27 Helmi 2018, 21:38

Wreck kirjoitti:
27 Helmi 2018, 16:20
orjapoika kirjoitti:
27 Helmi 2018, 10:37
Marianne kirjoitti:
12 Helmi 2018, 17:29
Äitini on minulle kateellinen. Koulumenestykseni ei ollut mitään, mutta ne asiat joissa olen menestynyt ehkä paremmin kuin hän, saa hänet raivoihinsa.
"kyllä sitä nyt ollaan polleaa, kun on vähän kouluja käyty" Monesti kuultu lause äitini suusta. Äidilleni se, että minulla on ammatti on kova paikka. Äitini koulut jäivät kansakouluun, joten minä tutkintoni kanssa olen lyönyt äitini ja se kismittää. Usein olen kuullut siitä, kuinka olen ylpeä, koska olen käynyt kouluja.
Enempää omaa taustaani avaamatta totean vaan, kirjoitammekohan samasta ihmisestä? :?: :shock:
Kyllä noita riittää. Narsisteja ja psykopaatteja riittää joka oksalle. Noi 1-2% populasta on kyllä satua. Länsimainen kulutusyhteiskunta perustuu luottamukselle, että velat maksetaan pois ja sopimuksista pidetään kiinni.

Jos ihmisille kerrottaisiin saalistajien todellinen luku, niin luottamus järkkyisi, eikä bisnes enää sujuisi. Mutta valehdellaanhan meille paljon muustakin, niin miksei tästä. Esim. sokeri hakkaa myrkkynä rasvan mennen tullen, mutta Yhdysvaltain kuuluisin yliopisto Harvard oli sattumoisin niin korruptoitunut, että sokerintuottajat maksoivat rahalla rasvan pahikseksi. Wtc-7 romahti lähes vapaan pudotuksen nopeudella vuonna 2001, vaikka siihen ei iskenyt yksikään lentokone. Islanti kieltäytyi maksamasta pankkien velkoja, eikä maa uponnut Atlanttiin, vaan hyvin siellä menee. Jne....
Menee vähän foliohattuiluksi, mutta maailma on niin sekaisin, ettei noilla 1-2% sitä tähän kuntoon saada.

Marianne

Viesti Kirjoittaja Marianne » 13 Maalis 2018, 23:16

Positiivisen palautteen vastaanottaminen on minullekin todella vaikeaa. Monien muiden opettavaisten palopuheiden lisäksi minulle on muistettu kertoa ja opettaa miten pitää kehua toisten tekemisiä ja tavaroita. Tosin minua hän ei ole kehunut koskaan, ei ikinä. Pitää vain olla niin fiksu, niin kuin hänkin on että pitää osata kehua muita. Ja jos joku on kehunut minua ja hän on sen kuullut, hän on myöhemmin osannut kertoa syynkin, miksi minua on kehuttu. Ei tietenkään syystä vaan takana on ollut joku juoni. Ja äitini on niin fiksu, että hän aina huomaa ne kaikki juonet ja minä tietysti en. :roll: Tätä kun on tarpeeksi taottu päähän, niin vaihtoehto, että joku kehuisi ihan rehellisesti oman mielipiteensä mukaisesti, on mahdoton. Ei niin kukaan voi tehdä, niin ei vaan tehdä. Ota siinä sitten vastaan positiivista palautetta.

rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen » 15 Maalis 2018, 22:54

Wreck kirjoitti:
27 Helmi 2018, 16:26
Tuo on rohkeaa, kun uskallat pitää välit muuhun sukuun. Hatunnosto!
Tulta päin kun siltä tuntuu. Kaikki meni paremmin kuin hyvin. Ihan syystä mietin etukäteen että kannattaako ottaa riski mutta kyllä kannatti. Itseluottamus nousi kohisten. Huomio itse asiaan ja kaikki "mailahäirintä" toisesta korvasta ulos. Paljon on näköjään tapahtunut kun provot ei osunut eikä uponnut. Etukäteen todella pelkäsin miten käy mutta kalkkiviivoilla päätin että nyt tai ei koskaan. Kaikki se pska mitä on joutunut läpikäymään, sille on itse annettava oma arvonsa ja kunnioitettava itse omia rajojaan. Se on se vastamyrkky näköjään narsismin vaikutuspiirissä: oman arvon tunnistaminen. Sitten ei vaan kolahda provot ja kaikki näytti itse asiassa niin läpikäkyvältä nyt. Hovi tuntui kuin paperilta, ohuelta ja hauraalta vaikka aiemmin pelkäsin heitä, heidän voimaa ja vaikutusta minuun. Ihan ihme juttu. Miten kauan olin määritellyt itseäni heidän kauttaan, peläten. Hehän hallitsi pelolla, syyllistämisellä, uhkailulla, manipuloimisella, omistamisella, mitätöimällä jne jne jne. JOtta kukaan ei vain näkisi heidän häpeäänsä, pelkojaan, teatteriaan. Nyt näin. Ja yksi vanha sukulainen selvästi häiriintyi minusta ja yritti tilaisuuden tullen provota ja mitätöidä todella julmilla tavoilla mutta kappas, annoin rauhassa takaisin ja jätin hämmennystä jälkeen. Ja jessus miten törkeältä se ihminen nyt näytti. Aiemmin oudosti pelkäsin sitä mutten tiennyt miksi. Jäätävän hirveä tyyppi. Yök. Muttei tippaakaan enää pelottava.

Sain pari mainiota taltiointia tapahtumasta jolle voin naureskella jälkeenpäin, jessus mitä teatteria :lol: Siitä saisi joku ammattilainen loistavaa materiaalia kässäriin :D Olispa kivaa ohjelmaa eläkevuosille ;)

Se oli sellainen etappi. Seuraava sukupolvikin sai nähdä että lymyily on päättynyt.

Itseni kanssa mun on kohdattava jatkossakin omia pelkojani. Näen nyt sen kaikista mielekkäimmäksi. Voimavarojen tunnistaminen ja kasvattaminen jatkuu koko ajan mutta omia pelkoja päin menemällä tunnistan omia rajojani ja väkisinkin tunnistan tarpeen hyväksyä menneisyyttäni sellaisena kuin se on. Ilman hyväksymistä ei voi elää tässä ja nyt vaan menneisyydessä. Siihen tarvitsen rutkasti tukea jatkossakin, tänä vuonna on terapeutti hakusessa.

Mutta jep, tämä oli tärkeä etappi. <3

Wreck

Viesti Kirjoittaja Wreck » 16 Maalis 2018, 19:07

rajallinen, mailahäirintä pois ja tulta päin, aivan mahtavaa! Nuo taltioinnit on kyllä huikea bonus :lol:

Mä tuun niin iloiseksi tällaisista viesteistä täällä. Meissä on aivan uskomattoman paljon voimaa jokaisessa, vaikka taaplataankin kivikkoisilla poluilla. Toiset on vasta aloittaneet matkansa ja toiset edenneet pidemmälle. Suunta on kuitenkin kaikilla oikea <3

rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen » 23 Maalis 2018, 22:57

Niin on Wreck. Oot tosi tärkeä vertainen. <3 :))

Wreck

Viesti Kirjoittaja Wreck » 29 Maalis 2018, 14:58

rajallinen kirjoitti:
23 Maalis 2018, 22:57
Niin on Wreck. Oot tosi tärkeä vertainen. <3 :))
rajallinen, yritin laittaa sulle yksäriä, mutta en onnistunut. Kuitenkin samat sanat sinulle, olet tosi tärkeä vertainen <3<3

Vastaa Viestiin