Aina vaan halunnut pois

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
krassi

Re: Aina vaan halunnut pois

Viesti Kirjoittaja krassi » 29 Elo 2018, 14:13

Minua harmittaa se, että narsismista on niin vaikea puhua "tavallisten" ihmisten kanssa. He eivät tunne narsismia ja pitää käyttää esim. sanoja: vaikea, hyökkäävä, tahditon, rauhaton ihminen. Tosiasia on se, että vain narsismin kokenut tietää, mitä se on. Harva terapeuttikaan tuntee oikeasti narsismia. Sitä ei opi pelkkiä kirjoja lukemalla.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 29 Elo 2018, 18:09

Venica kirjoitti:
28 Elo 2018, 07:12
Ei kun mehän.oltiin yhdessä siihen asti kun tyttö oli melkein yksi vuotta.tein eroa siihen vuoden päivät. Hän aina manipuloi ettei tarvitse lähteä mun asunnosta. Toisin sanoen hän on mieshuora. Hän asuu muiden nurkissA ja että on enemmän rahaa ryypätä.
Huh huh! Karuuu :(
Harmaus kirjoitti:
28 Elo 2018, 14:54
Krizz, toi on tyypillistä narsistivanhempaa tai semmosta "hoivaavaa" narsistityyppiä oikeestaan. Kyseenalaistaa sun mielenterveyden heti jos kyseenalaistat hänet tai uhkaat lähteä. "Et sä pysty huolehtimaan ittestäsi" ja jos sulla on huono itsetunto, pelottelu toimii koska jää väkisinkin miettimään "mitä jos en pystykään"/"mitä jos se olikin oikeessa?" (mikä on tervettä realistisuutta mutta narsku pelaa sillä tunteella) ja sit jos oikeen härskiksi rupeaa, hän voi vielä koettaa lavastaa tilanteita niin että tää toteutuu ja alat epäilemään kykyäsi selvitä yksin. Jos oot jonkun mielenterveyteen liittyvän diagnoosin saanut, sit narsistivanhempi voi koettaa manipuloida virkavaltaa juuri sen diagnoosin kautta - narsistihan "on vain huolissaan ettei sulle tapahdu mitään/ettet tee mitään itellesi" mutta kun tavoite on saavutettu, hän jatkaa sun kontrollointia eikä anna sun elää omaa elämääsi juuri ollenkaan. Se on osa eristämistä myös. Ajetaan kaikki muut pois ja kun kukaan ei usko mitään mitä sanot, narsistista tulee ainut tuki ja turva, sitten henkinen vankila onkin valmis.

Ittelläni ahdistuneisuus ja ajoittainen masennus ovat olleet ongelmia jo pidemmän aikaa. Tässä kun historiaa yhteistyöstä eri tahojen kanssa on kertynyt, oon alkanut huomaamaan että kaikki tuppaavat näkemään sussa eri sairauden nykypäivänä vaikka koettasit vaan pyytää neuvoa millä sais ahdistukseen liittyviä ajatussolmuja auki. Viimeksi puhuin huonon itsetunnon kanssa elämisestä ja hankaluuksista sosiaalsissa suhteissa, ja sieltä tuli taas uusi diagnoosiarvaus. :D Tähän asti sairaanhoitajilta on tullu koko klusterien kirjo, "skitsotyyppinen", "estynyt persoonallisuus", "epävakaahko" ja vielä päälle mahdollinen aspergeri pelkkien haastattelujen ja muutaman keskustelun perusteella. Yksi näistä oli vielä semmonen joka halusi diagnosoida mulla vaikeamman häiriön, ei sen takia että kriteeristö täyttyisi vaan sen takia että elinikäisistä tuista mitä sillon saisin, olis mulle enemmän hyötyä.Vaikka hän saattoi tarkottaa hyvää ja olis voinut haluta parantaa mun elämänlaatua, musta on väärin diagnosoida ihmsiellä yhtään mitään jos hän ei ihmisenä kumminkaan ole semmoinen että kriteeristö oikeasti täyttyisi. En usko että hän vois seistä aidosti sen diagnoosin takana sillon. Kummiskaan psykologit tai psykiatrit ei oo voinut diagnosoida näistä mitään muuta kuin sen ahdistuneisuuden ja masennusta samoin. Välillä väkisinkin miettii, kannattaako luottaa kenenkään muun mielipiteisiin ja näkemyksiin kuin omaani... vaikka sitten siinä on vaarana että luo itelleen illuusion siitä että on aina oikeassa ja pidemmällä tähtäimellä meno on samanlaista kuin narsistilla. Eikä kukaan välttis haluu olla kuin keisari ilman vaatteita. :D

Noita teijän kuvaamia kommentteja on tullu myös äidiltä pitkin mun teini-ikää. Oli totta että mulla oli ongelmia, mutta äiti odotti jotain täydellistä alistumista ja omien tarpeitteni huomiotta jättämistä. Kaikki piti vaan "kestää hiljaa". Silloin kun vielä asuin kotona, äiti saattoi haukkua hulluksi jo siitä että korotin ääntäni jos hän katsoi jotain telkkariohjelmaa liian kovalla volyymilla, tai jos kieltäydyin lähtemästä sukuloimaan vaan siksi ettei mulla ole siellä mitään tekemistä tai jos sanoin miltä musta tuntui lähteä "koristeeksi" kylään.
Saako sairaanhoitajatkin diagnosoida ihmisiä? Aika kieroa tuo, että tukirahojen takia diagnosoi.

Joo, on masennusdiagnoosi jne, ja olen nyt sairaslomalla vuoden loppuun asti. Sitä se äiti käyttääkin vipuvartena, että "et sä turhaan sairaslomalla ole, sä olet sairas". Ja joo just toi henkinen vankila, siltä tää tuntuu, ja kun ei edes asunnosta saa poistua. En oo oikeasti koskaan muuten vain käynyt ulkona tmv, aina jokin syy, ja vaikka asuin omassa kerrostaloyksiössä, niin en silti jotenkin uskaltanut liikkua ulkona vapaasti. Aina pelotti että no kohta se soittaa puhelimella jne.

Mitään itsetuntoa mulla ei oo koskaan ollutkaan, ja vieläkin jumitan täällä, en vaan saa lähdettyä. On suunnitelma miten pääsen täältä pois, ja toissapäivänä se oli jostakin sen saanut kuulla, haukkui kuinka aion "sossupummiksi alkaa", ja että aivan säälittävä suunnitelma muuttaa kotipaikkakunnalle. Ja että "on siinä, kun 25-vuotiaana suurin haave päästä eläkkeelle". Vaikka en oo koskaan sanonut haaveilevani siitä.

Haukkuu että oon erakoitunut muista ihmisistä, no eipä ihme jos ei saa edes ulkona liikkua, ja kaikista kavereista eristettiin jo monta vuotta sitten.

Joo ei passaa yhtään korottaa ääntä, heti on joko käyttänyt huumeita tai psykiatrisen hoidon tarpeessa.

Sitten sekin ihme, että sillon kun mulla ei oo mikän huono olo, ei masenna, aivan hyvä olo olla, niin sitten se alkaa rääkyä, että "asioihin on tultava muutos, saatana nyt on tultava muutos, monta vuotta tätä samaa paskaa". Ja ei auta selittää, että ei mulla ole mitään vakavia ongelmia nyt, vaan sitten taas mainitaan se, että "et sä turhaan ole sairaslomalla niin pitkää aikaa".

Ja yrittää pakottaa mua terapiaan, mutta musta tuntuu, että se on terapian tarpeessa itse enemmänkin. Mutta ei mene terapiaan, vaan luulee voivansa mun läpi elää niin paljon, että hyötyisi itsekin siitä terapiasta. Että mä sen puolesta kävisin siellä, koska se mut terapiaan ilmoitti mun tiedoilla, oli kirjoittanut mun nimellä ja tiedoilla sen terapiajutun, ja mun näkökulmasta mun ongelmat. Ja terapeutin mielestä siinä ei ollut mitään ihmeellistä, että noin oli menetelty.
Lydie kirjoitti:
28 Elo 2018, 23:09
Hei krizz! Kysyit että onko gaslighting tmv. tahallista. Tässä olisi yksi sopiva video!

https://www.youtube.com/watch?v=wJYUOqtLjI8
Joo, mistäköhän ne oppii ne manipulointitaktiikat?
krassi kirjoitti:
29 Elo 2018, 14:13
Minua harmittaa se, että narsismista on niin vaikea puhua "tavallisten" ihmisten kanssa. He eivät tunne narsismia ja pitää käyttää esim. sanoja: vaikea, hyökkäävä, tahditon, rauhaton ihminen. Tosiasia on se, että vain narsismin kokenut tietää, mitä se on. Harva terapeuttikaan tuntee oikeasti narsismia. Sitä ei opi pelkkiä kirjoja lukemalla.
Joo, terapeutille vahingossa sanoin suoraan, että äiti on narsisti, niin heti sain kuulla saarnan, kuinka narsistiksi kutsuminen on vain viime vuosien muotivillitys ja kaikki ihmiset ovat jonkin verran narsistisia. Olisi pitänyt juuri tuollalailla kierrellen sanoa.

Ja eipä se terapia tätä ympäristöäkään muuta :\\

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 29 Elo 2018, 20:19

Krizz, minulle tuli ajatus. En tiedä, onko siinä tolkkua? Voisitko muuttaa johonkin asuntoon, jossa saa tukea arkielämään. En tiedä niistä juuri mitään, mutta olen kuullut, että on tuettuja asumismuotoja. Sellainen olisi väliaikainen kunnes pystyisit asumaan aivan itsenäisesti. Minusta tuntuu, että olisi tärkeää, että pääset pois äitisi vaikutuspiiristä. Jonkinlaista, hyvää tukea kuitenkin tarvitset.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 30 Elo 2018, 00:41

krassi kirjoitti:
29 Elo 2018, 20:19
Krizz, minulle tuli ajatus. En tiedä, onko siinä tolkkua? Voisitko muuttaa johonkin asuntoon, jossa saa tukea arkielämään. En tiedä niistä juuri mitään, mutta olen kuullut, että on tuettuja asumismuotoja. Sellainen olisi väliaikainen kunnes pystyisit asumaan aivan itsenäisesti. Minusta tuntuu, että olisi tärkeää, että pääset pois äitisi vaikutuspiiristä. Jonkinlaista, hyvää tukea kuitenkin tarvitset.
Joo tuotahan se äitikin sanoi:
krizz kirjoitti:
27 Elo 2018, 01:38
Huh huh. Nyt tajusin mitä se gaslighting tarkoittaa.

Tänään äitini sanoi, että "laitosasumiseen sä kuulut". Pari viikkoa sitten sanoi että "sä kuulut psykiatriselle osastolle". Niin ja on sanonut, että "sä kuulut mielenterveysryhmään, jossa opiskellaan arkea, eli miten herätä aikaisin, miten tehdä ruokaa, miten elää normaalia elämää".

Jännä sinällään, kun en oo mitenkään mieleltäni sairas. Tuntuu, että se puhumalla yrittää saada sitä todeksi, että alkaisin itsekin uskoa, ja jotenkin "antautusin". Mutta siis sitähän gaslighting just tarkoittaa, että uhria pyritään uskottelemaan, että tämä on mieleltään sekaisin. Käyttääköhän nuo noita taktiikoitaan ihan tietoisesti, vai tulevatkohan ne vain jostakin sisältä?

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 30 Elo 2018, 00:50

Tuo on niin totta, että terapeutit ei ymmärrä tätä narsismiasiaa. Löytyi vielä yksi juuri passeli klippi tästä aiheesta - kuinka kannattaa hankkia ihmisiä ympärille jotka tukee ja ymmärtää, terapeutista tietty puhumattakaan!

https://www.youtube.com/watch?v=JdiKkNmtw70

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 30 Elo 2018, 06:40

krizz, en harrasta mitään toisten leimaamista sairaaksi. Minulla ei ole siihen oikeutta eikä tietoa. Jos haluat pois nykyisestä tilanteestasi, jotain konkreettista sinun on tehtävä.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 30 Elo 2018, 18:43

krassi kirjoitti:
30 Elo 2018, 06:40
krizz, en harrasta mitään toisten leimaamista sairaaksi. Minulla ei ole siihen oikeutta eikä tietoa. Jos haluat pois nykyisestä tilanteestasi, jotain konkreettista sinun on tehtävä.
Siis tarkoitan että puhui juuri tuollaisesta tuetusta asumisesta tmv

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 31 Elo 2018, 13:45

Hei Krizz! Mitä tulee noihin ihmisten sanomiin kommentteihin, tai potenttiaaliseen "gaslightingiin", niin on tärkeää oppia ottamaan mikä on sen lähde. Kun olet tunnistanut tietyn ihmisen narsistiksi, niin tämä autttaa sinua ottamaan etäisyyttä. En kuitenkaan usko, että tällä palstalla kukaan on ketään diagnosoimassa taikka manipuloimassa - kaikki vain antavat vinkkejä sen mukaan mitä itse kykenee ajattelemaan, sillä vähäisellä tiedolla mitä loppujen lopuksi meillä on.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 31 Elo 2018, 17:56

Lydie kirjoitti:
31 Elo 2018, 13:45
Hei Krizz! Mitä tulee noihin ihmisten sanomiin kommentteihin, tai potenttiaaliseen "gaslightingiin", niin on tärkeää oppia ottamaan mikä on sen lähde. Kun olet tunnistanut tietyn ihmisen narsistiksi, niin tämä autttaa sinua ottamaan etäisyyttä. En kuitenkaan usko, että tällä palstalla kukaan on ketään diagnosoimassa taikka manipuloimassa - kaikki vain antavat vinkkejä sen mukaan mitä itse kykenee ajattelemaan, sillä vähäisellä tiedolla mitä loppujen lopuksi meillä on.
Nii en tarkottanutkaan vertaistukipalstalla ole diagnosoimassa tai manipuloimassa, ois pitänyt tuosta lainauksesta minkä lainasin itseltäni, niin ottaa pois tuo gaslighting-osuus, ei liittynyt mitenkään krassiin se osuus, lainasin vaan koko viestin minkä olin kirjoittanut, sori:(

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 03 Syys 2018, 18:50

NeitiK ja krizz, kun aiemmin mietitte kuka saa diagnosoida niin tietääkseni tavisihmiset, perus terveydenhuollon lääkärit tai sairaanhoitajat (tavis tai psyk) eivät saa diagnosoida vaan sen tekee psykiatriaan erikoistunut lääkäri tai mahollisesti psykologi. Ja totta toi mitä NeitiK sanoi, diagnoosin heittäminen ilmaan on helposti käsitettävissä väärin, etenkin jos yrittää oikeasti puhua vain ongelmistaan ilman että on hakemassa mihinkään "kunnon" hoitoon, toisinsanoen siis hakee apua riittävän ajoissa eikä liian myöhään kuten on ohjeistettu. Mutta tää taidettiin nostaa jo aiemmin jossain threadissa esille, eli mielenterveyden alalla ei hirveästi asiakasta kuunnella. Ja narsismia vaikka on vaikea tunnistaa, se on osa sen alan ammattilaisten työtä myös samoin kuin selvittää, onko kyse jostain viasta asiakkaan päässä vai siitä että narsisti manipuloi hänet uskomaan itsestään niin, jolloin uhri alkaa käyttäytyä kuin olisi aidosti sairas. En silti sivuuta uhrin pahaa oloa.

Krizz, sano vaan äidilles että hän osaa itekkin terapiaan hakea jos sinne haluaa tai kokee että hänellä on ongelmia. Eikös se olisi äidiltäsi avuttomuuden osoitus jos sun tartteis tehdä jotain noinkin simppeliä hänen puolestaan? :D Oi miten kukkulan kuningatar yhtäkkiä osoittaakin heikkoutta ja riippuvuutta. Pitäisiköhän hänenkin ruveta semmoiseksi sossupummiksi mitä näki sussa? :mrgreen:

=Lydie]En kuitenkaan usko, että tällä palstalla kukaan on ketään diagnosoimassa taikka manipuloimassa - kaikki vain antavat vinkkejä sen mukaan mitä itse kykenee ajattelemaan, sillä vähäisellä tiedolla mitä loppujen lopuksi meillä on.
Foorumin säännötkin taitaa jo sanoa että me puhutaan täällä kokemuksista eikä diagnosoida ketään, joten pysytään siinä eiks jees?
Myönnettäköön että välillä oon ollut huolissani mm. skenaariosta että joku narsisti ettisi tukiryhmästä uhreja koska foorumi on julkinen ja kuka vaan voi keksiä tulla kirjottelemaan tänne esiintyen uhrina. Mutta tässä tiedostan että kyse on omista pahoista kokemuksistani mitkä liittyy siihen miten tapasin kaverini jota epäilen narsistiksi ja toivon että idean esille nostamisesta ei olla leimattu tai tulla leimaamaan muita. Jos alkaisi elää varpaillaan vaan siksi että tukiryhmässä voi olla narsisti piilossa, sillon ei voisi jutella aiheesta oikeastaan missään. Omat vaikeutensa, kuten täällä useempi on todennut, on löytää jo ihmisiä keiden kanssa narsismista voi puhua ilman että aiheelle viitataan kintaalla tai vaihtoehtosesti leimataan sut narsistiksi heti jos osoitat yhdenkään intensiivisemmän reaktion.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?

Vastaa Viestiin