Olenko narsistin lapsi?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
mrla

Olenko narsistin lapsi?

Viesti Kirjoittaja mrla » 21 Helmi 2019, 22:02

Hei. Ajattelin kirjoittaa tänne, koska kaipaan vertaistukea ja minulla olisi kysyttävää viisaammilta.

Olen kolmekymppinen nainen, joka on ehkä vasta juuri tajunnut olevansa narsistin lapsi. Äitini on ”pitänyt minua otteessaan” viimeiset 8 vuotta, kun muutin samalle paikkakunnalle. Minun pitää olla aina tavoitettavissa ja valmiina auttamaan häntä. Yleensä apu on joko ongelmien kuuntelemista ja lohduttamista tai muuta asioiden hoitamista (kelahakemukset, tietokoneenkäyttö). Jotenkin kuuliaisesti olen vaan aina ollut valmiina auttamaan vaikka keskellä yötä, koska jos en ole, niin saan kuulla siitä ikävillä viesteillä, jossa hän syyllistää minua ja sättii ja uhriutuu.
Äiti myös auttaa minua, hoitaa lastani joskus, on lainannut rahaa ym. Mutta joka kerta hänelle jää kiitollisuudenvelkaan ja hän kyllä pitää huolen että jokainen apu korvataan. Yritän kiitellä ja kehua, sekin on naurettava tapa minulla.
Yleensä huomio on aina hänen asioiden ja ongelmien ympärillä, eikä muusta puhuta. Hän on myös todella kova arvostelemaan muita ihmisiä ja asioita, eikä hänellä ole ystäviä, koska ”häntä ei arvosteta yrittäjämenneisyyden takia” tai muita koottuja selityksiä.
Jotenkin nyt viimeiset pari kuukautta ovat saaneet minut heräämään ja miettimään minun hieman sairaalloista suhdetta äitiini. Olen myös alkoholisti isän lapsi ja olen aina ajatellut että ylikiltti ja konflikteja välttävä luonteeni johtuu siitä, mutta uskon äidilläni olevan myös suuri vaikutus siihen. Se tässä askarruttaakin, että onko äiti narsisti, vai olenko minä vaan niin monessa sopassa keitetty, etten enää kykene hahmottamaan ihmisiä, vaan ”diagnosoin” ja analysoin kaikkea liikaa. Välillä on vaikea ymmärtää mikä on syytä ja mikä seurausta. Entä jos minä olenkin viallinen tai luonnevikainen tai tyytymätön? Lisäksi kaipaisin vinkkejä, millä pysyttelette narsistivanhemman kanssa sopivan lämpimissä väleissä, ilman, että olette jatkuvasti energiavarastot tyhjänä? Ja jos haluaa saada keskusteluapua, niin mistä kannattaa aloittaa? Kunnallinen vai yksityinen?

Kme86

Re: Olenko narsistin lapsi?

Viesti Kirjoittaja Kme86 » 22 Helmi 2019, 18:21

Hei! Kyllä tuo ainakin narsistisia piirteitä sisältää tuo sinun kuvaus.. Itse luin kirjan enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä joka avasi lopullisesti silmäni. Äitini on siis ihan kirja esimerkki narsisti mutta kun oli koko ikänsä kasvanut siinä pelon ympäristössä niin sitä piti jotenkin normaalina ja vasta aikuis iällä alkanut kyseenalaistamaan asioita. Minäkin täällä vertaistukea kyselin jos haluat käydä katsomassa minun tilanteeni oli se tuon ero narsisti äidistä otsikon alla.. mielellään juttelisi samassa tilanteessa olevien kanssa.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 24 Helmi 2019, 19:55

Kyllä toi aika tiukasti otteessaan pitää. Kuulostaa jopa pahemmalta kuin oma tilanteeni jos pitää olla tavoitettavissa kellon ympäri... ja sulla menee koko elämä äitisi auttamiseen mutta omaa elämää ei saa elää tai saat kokea raivot ja syyllistämiset. Kaiketi myös alkoholisti-isällä on osuutensa asiaan, sekä äitisi riippuvuuteen sun avusta että sun ylikiltteyteen. Tunnistan samoja piirteitä myös itsessäni.

Mun mielestä sun kannattaa alkaa elämään enemmän itsellesi ja irtaantua joko täysin tai vähintäänkin ottaa etäisyyttä auttamiseen ja vetää tiukat rajat suhteeseenne. Jokasella energiavarasto on yksilöllinen joten rajat menee sen mukaan myös. Epäilet itteäsi ymmärrettävästi, tosi tuttu tunne narsistien perheenjäsenillä. Toi "tehdään hyvää" ja sitten altistetaan hirveälle raivolle, sättimiselle ja syyllistämiselle on sitä normaalia epävarmuuden ja hämmennyksen luomista. Kaiketi meistä jokainen välillä tekee mutta se ei hallitse ihmissuhteita.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

hannapuu

Viesti Kirjoittaja hannapuu » 17 Maalis 2019, 23:58

Mä olen sua melkein 10 vuotta vanhempi ja vasta vajaat puoli vuotta sitten havahtunut myös, että äiti on varmaankin narsisti. Mulle on todella paljon ollut hyötyä sellaisesta kirjasta kuin Narsistin lapsena (Janne Viljamaa). Sen saa esim. Elisalta e-kirjana. Suosittelen että luet, mun silmät se todella avasi ja löysin äitini melkein joka sivulta.
Muuten, mun äitini tekee myös aina niin että hänelle jää kiitollisuuden velkaan. Hän väkisin tekee asioita, joilla sitten "kiristää" muita tai joilla voi "uhriutua".

Vastaa Viestiin