Narsistin valheet

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
hannapuu

Narsistin valheet

Viesti Kirjoittaja hannapuu » 18 Maalis 2019, 00:39

Vasta viimeisten puolen vuoden ajan olen tajunnut että äidilläni on tosi pahoja narsistisia piirteitä (jos ei ole ihan narsisti). Se on näkynyt haukkumisina, raivokohtauksina, marttyyriytenä ym. mutta en ole tajunnut että hän taitaa ihan jopa sepittää tarinoita, ja ajoittainen empatian puute on nyt voimistunut ihan valtavasti.
Isäni sairastui vakavasti tällä viikolla ja hän on päivittäin vähätellyt isän vointia, vaikka tämä on ollut kohta viikon sairaalahoidossa, ensin ulkomailla ja sitten Suomessa. Hän haukkui mulle isän sukulaiset kuinka ne eivät välitä isästä eivätkä edes vaivaudu auttamaan tai katsomaan sairaalaan. Kuitenkin nyt kuulin sukulaisilta että äiti oli soittaessaan kertonut lähtevänsä ulkomaille ystävänsä kanssa isää hakemaan ja sitten Suomesta soittanut, että hakee isän sairaalasta, koska tämä jo kotiutuu. Eli sukulaiset luulevat isän olevan kotona eikä sairaalassa ja miksi he olisivat lähteneet ulkomaille, kun äiti oli jo järjestänyt avun? Mun järkeeni ei nyt vaan mahdu, mikä tarve valehdella? Siksikö että saa haukkua sukulaiset ja väittää isälle hänen olevan ainoa joka välittää? Nyt olen joten herännyt siihen, että hän myös valehtelee ja mun mielestä ihan tarpeettomalla ja sairaalla tavalla.
Tyypillisesti myös hänkin on heittäytynyt nyt sairaaksi. Marttyyrinä itkee joka toinen päivä, että voi huonosti. Mun mielestä siinä vaan paistaa läpi, että ei voi sietää, että isä on nyt sympatioiden keskipiste vaan hänenkin pitää saada huomiota kuin pikkulapsi.
Ihan tarpeeksi on nyt huolta isästä, enkä jaksaisi tuota äitiäni siinä ohessa :cry:

itsnoteasy

Re: Narsistin valheet

Viesti Kirjoittaja itsnoteasy » 12 Elo 2019, 10:59

Minun äiti valehtelee tosi paljon ja pahojakin juttuja välillä. Viimeksi nyt viikonloppuna kertoili minulle miten mun veljen vaimo ja äitiä kieltänyt tulemasta takaajaksi minun ja poikaystäväni asuntolainaa sen takia että poikaystävääni ei kuulemaa voi luottaa. Ja pisti siihen päälle kommentin "on teillä kyllä siinä hienot ystävät". Juttelin asiasta veljen vaimoni kanssa niin hän ei ole ikinä niin sanonut eikä myöskän ole sanonut että poikaystäväni on epäluotettava, eli kaikki oli taas äidin keksimä että saisi meidän suhteet paskaksi. Äiti ei tykkää siitä että minulla ja yhdellä veljelläni on hyvät suhteet, ollaan vapaa ajallakin yhdessä.

Toinen asia mitä myös mun äidissä on. Hän koko ajan vähättelee minun mummoni sairautta, kipua tai mitä vaan. Mummoni on kuitenkin jo kohta 85 vuotias niin kai hän saa vähän nivelkipuja jo tuntea mutta ei, äidin mielestä mummoni pitäisi pitää suu kiinni koska kukaan ei voi olla yhtä kipeä kun äiti. Äiti aina sanoo että jos joku voisi tuntea hänen kivut joskus niin se ihminen olisi hiljaa ja että mummollani ei ole hätää ei mitään, hän haluaa vaan valittaa ja saada huomiota. Äiti ja mummo asuu samassa talossa, omakoti talo jossa on kaksi asuntoa.

Minun äiti valhtelee koko ajan asioita juuri siitä mitä veljeni vaimo sanoo tai tekee tai mitä veljeni sanoo. Välillä on ollut kyllä sellainenkin olo että kuka niissä asioissa valehtelee mutta sitten kun pistää kaikki osat yhteen äidistä niin kyllä se äiti on joka valehtelee. Hän yrittää väkisin että mun veli, minä, hänen vaimo ja minun poikaystävän suhteet menisi paskaksi...

Vastaa Viestiin