Äiti on narsisti vai mitä?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
itsnoteasy

Äiti on narsisti vai mitä?

Viesti Kirjoittaja itsnoteasy » 05 Kesä 2019, 09:30

Haluan kirjoittaa äidistä, olisi kiva saada mielipiteenne että olenko osunut oikeaan että äiti on narsisti vai onko jotain muuta...

Äitini on aina ollut samanlainen mutta olen nyt vasta ihan oikeasti saanut huomata sen.
Kaikki alkoi noin 2vuotta sitten kun päätin 25 vuotiaana että nyt on oikeasti aika itsenäistyä ja muuttaa omaan kotiin ja tulla irti äidistä. Äitini oli sitä mieltä että elään kotona hänen kanssa koko loppu elämäni, huonon omantuntoni kanssa niin kuulosti hyvältä idealta, kuka nyt minua haluaisi ja mitä hyvää se tekisi että asuisi jossain yksin, paljon oli myös että äiti oli sitä mieltä niin minunhan oli sitten pakko olla samaa mieltä. Mutta kuitenkin halusin sitä omaa rauhaa ja omaa elämää ja otin puheeksi pois muuttaminen. Äidin mielestä se oli ihan turha ja olin tyhmä sen takia että muutan pois. Veljelleni ja heidän perheille äiti kertoili että kyllä se tytär sieltä tulee vielä häntä koipien välissä takaisin kotiin että miksi minä nyt pärjäisin yksin jossain.
Tapahtuikin niin että löysin mieheni ja hän muutti todella nopeasti minun luokse, meillä oli ollut aika on/off jo ennen kuin muutin omilleni ja äiti jo silloin vihasi mieheni sen takia että se oli on/off suhde pitkä aika. Siitähän sitten äiti riemastui kun kuuli että mieheni on taas elämässäni. Alkoi äidin ja minun ensimmäinen todella iso riita ja kina. Äiti haukkui mieheni minkä ehti ja myös minua. Minua tyhmäksi ja miestäni pettäjäksi, valehtelijaksi, alkoholistiksi, psyykkisesti sairaaksi ym. Äiti on käyttänyt sellaisia kirosanoja miehestäni että täällä en viitsi edes kaikki kirjoittaa. Äidin mielestä minä valitsin hänet yli äidin ja että en yhtään kunnoita äidin mielipiteitä ja vaikka mitä äiti sanoisi niin teen kuitenkin juuri sitä mitä haluan. Äitini mielestä minun pitäisi tehdä juuri niin kuin hän sanoo ja elää elämääni juuri niin kuin hän haluaa. Pahin asia mitä äiti on minulle sanonut ja mitä en koskaan tule unohtamaan niin on se että jos minä ja mieheni saa lapsia niin ne ei ole äitini lapsenlapsia. Äitini on myös yrittänyt saada minut jättämään mieheni sille uhkauksella että hän tekee niin etten saa mitään perintöä kun vanhempani kuolee. Olen yrittänyt aina kun riidat on ollut päällä sanoa äidille että jos hän yhtään tietää miten hän minua luokkaa kun puhuu minusta pahaa ja miehestäni todella pahaa mutta äitini mielestä hän ei tee mitään pahaa vaan minä olen se paha ihminen joka on valinnut seisoa mieheni puolella ja tehdä sitä mitä minä halua ja mitä tekee minut onnelliseksi. Äitihän ei tee tai sano mitään pahaa, minä luokkaan hänet ja isäni omilla teoillani ja sanoillani ja myös luokkaan veljiäni ja heidän perheitä. Minä en arvosta sitä mitä äiti on tehnyt puolestani ja miten hän on minua auttanut vaan olen äitini mielestä valmis heittämään kaikki pois yhden miehen takia.

Toinen iso piirre mitä äidillä on se että hän todella suosii vanhinta veljeäni ja hänen perhettä. Me muut ollaan sitten jotkut jotka vaan seuraa mukana. Vanhin veli on niin hyvä ja häntä pitää sääliä kun on ollut niin rankka elämä kun on eronut ensimmäisestä vaimosta ja on 4 lasta ja hänelle sellainen työ että nousee aamulla aikaisin ja sitten on niin hyvä isä kun hoitaa lapsia illalla. Veljelläni on 4 lasta, hänen ensimmäinen on tyttö ja nuorin ja ne ovat ehdottomasti äidin suosikit, muista ei edes puhu mitään ja jos puhuu niin vaan huonoa ja negatiivista. Veljelläni on siis 3lasta exän kanssa ja 1 nykyisen kanssa. Kun äiti sai noin vuosi sitten tietää että veljeni nykyinen avovaimo odottaa lasta niin oli itkenyt ja ollut niin onnellinen. Minulle sanoi että minun lapseni jos tulee niin eivät ole hänen lapsenlapsia ja toinen veli kun ne alkoi odottaa toista lasta niin kommentti oli että miksi niitten nyt toista lasta pitää hankkia kun eihän ne nyt edes pärjää sen ensimmäisen kanssa. Vanhimman veljeni avovaimo on myös maailman paras kaikessa. Hän on täydellinen äiti. Hän on niin hyvä kun on hyväksynyt veljeni lapset toisesta liitosta ja koko ajan äiti kertoo miten tämä avovaimo on niin hyvä kaikessa ja miten veljeni on hyvä. Veljeni on niin hyvä ja auttavainen että kun avovaimo synnytyksen jälkeen sairasti rintatulehdusta niin äidin mukaan veljeni autteli niin paljon, mitä minä olen kuullut niin rintatulehdus tuli sen takia että laiska veljeni ei mennyt ulos kolaamaan lunta auton edestä vaan muutama viikko sitten synnyttänyt ja imettävä avovaima sai sen tehdä. Minä ja veljeni avovaimo olimme sairaita samaan aikaan, minulla oli kamala keuhkokuume ja siis hänellä oli se rintatulehdus. Äidin kommentti siihen oli että se avovaimo on kyllä niin ahkera ja hyvä kun jaksaa lapsia hoitaa ja sitä ja tätä kun on kipeä että kyllä minulla on helppoa kun saan vaan makaa sohvalla ja ei tarvitse tehdä mitään. Myös kommentoi sitä että avovaimohan oli kuitenkin paljon kipeämpi kuin minä, ero nyt vaan oli että minulla oli keuhkot kiinni ja olin oikeasti monta kuukautta sen jälkeen todella kipeä mutta eihän minulla ollut mitään hätää.

Tuli todella pitkä mutta siinä muutama piirre äidistä. Pahin minulle on se että olen huomannut vasta noin 2vuotta sitten millainen äiti on ja olen päässä käynyt läpi useita kertoja sitä että äiti on varmasti iso syy siihen että minulla on ollut ja edelleen on todella huono itsetunto. Äiti on minulle saanut nuorempana uskoteltu että en pärjää ilman äitiä ja äiti on äiti että hän on minut kasvattanut ja miten nyt voi hänen kanssa olla riidoissa. Pahin riita oli viime syksyllä, oltiin puhumatta yli 1kk. Ei vaan tullut mitään, äiti leikki kova martyyriä ja syytti kaikki minun päälle ja edes mitenkään kommentoinut kun yritin kertoa miten hän käyttäytyy, aina vaan tuli siihen että kaikki on vaan minun syytä ja mieheni ja äiti ei ole koskaan sanonut tai tehnyt pahaa. Hän joskus kirjoitti todella rumasti viestejä ja kuin sanoin että hän loukkaa minua niillä viesteillä niin eihän hän ole koskaan niin kirjoittanut että minä keksin omasta päästä vaikka viesti oli näkyvissä.

Jatke

Re: Äiti on narsisti vai mitä?

Viesti Kirjoittaja Jatke » 06 Kesä 2019, 08:53

Hei, kuvailit sitä, miten äitisi vähättelee, mitätöi ja puhuu pskaa omista lapsistaan. Kyllä hänellä jokin persoonaan menevä ongelma on. Aivan kuin olisit kuvaillut minun äitiäni, joka loukkaa, ilkkuu ja puhuu väritettyjä juttuja uskotuille lapsilleen. Nämä lapset, jotka uskoo kaiken ja hyötyy kuviosta, kuuluu hoviin. Ne, jotka haluaisi elää omaa elämäänsä onnellisena, esitetään huonoina ja sairaina ja pidetään käden mitan päässä muusta perheestä. Narsistinen äiti saa voimaa siitä, kun näkee lastensa oireilevan ja kipuilevan ja välien katkeavan. Niin mahtava ja voimakas hän on (todellisuudessa hyvin epävarma ja tyhjä ihminen). On traagista herätä siihen, että oma vanhempi on narsisti. Siinä tilanteessa voi oikeastaan vain yrittää pelastaa itsensä. Narsistinen ihminen ei ota vastuuta sanoistaan ja teoistaan. Jos yrität keskustella tilanteesta ratkaistaksesi sen ja saadaksesi helpotusta epämääräiseen ahdistukseen, hän "ei muista" mitään, "ei ymmärrä" mitä yrität sanoa, "tulee sairaaksi" sinun jutuistasi, eikä todellakaan halua kuunnella. Nauti elämästäsi miehesi kanssa ja etäännytä itsesi tilanteesta. Jos äitisi tarvitsee apua, kyllä hän sitä jostain aina saa, vaikka muuta sinulle esittää.

Vastaa Viestiin