Psykodynaaminen terapia ja C-PTSD

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lydie

Psykodynaaminen terapia ja C-PTSD

Viesti Kirjoittaja Lydie » 15 Tammi 2019, 22:09

Olin tänään psykiatrin arvointikäynnillä, olen käynyt siellä pariin otteeseen, kun hän tekee arviota joko psykodynaaminen terapia minulle paras vaihtoehto. Hän ei kuitenkaan tule olemaan tuleva terapeuttini. Edellisistä terapiakokemuksista sekä nettivertaistuen neuvoista viisastuneena olen vakaasti päättänyt, että otan selvää, että ymmärtääkö tuleva terapeutti narsismista ja sen suuremmasta dynamiikasta, C-PTSD:sta ymv. Kohdallani kyseessä siis vanhempi.

Tänään piti olla viimeinen arviointikerta, mutta jälleen hän halusi varata vielä yhden ajan (näitä kertoja piti olla 2-3 ja nyt oli jo neljäs kerta). Koko tämän päivän sessio meni siihen, että koitin selittää hänelle, että tarvitsisin terapeutin joka ymmärtää tilanteeni, mm. sen että olen "no contact" itse asiassa koko suvun kanssa tällä hetkellä ja että se on haasteellista. Selitin, että paitsi että olen taustani vuoksi vähän pihalla, niin edelliset terapiakokemukseni ovat aika vaihtelevia.

Terapeutti väitti kiven kovaan, että terapia ei ole mitään validointia varten, vaan että minä ohjaan keskustelua ja että minun pitää itse validoida itseni. Olen todellakin aivan samaa mieltä tuosta, että tämähän on tavoite, mutta olen sitä mieltä myös, että terapeutti voisi toimia jonkinlaisena ankkurina josta käsin voi käsitellä paremmin tosielämän asioita. Ja kuinka hän voisi ohjata minua esim. C-PTSD:n käsittelyssä jos ei edes tunnista narsistista pahoinpitelyä. Välttelin sen n-sanan käyttöä viimeiseen asti, jotain kuitenkin viittasin persoonallisuushäiriöisiin joiden kanssa ei voi voittaa.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Mielestäni minulle voisi sopia jokin muu terapiasuuntaus - sen lisäksi että terapeutin pitäisi myös ymmärtää Cluster B -häiriöistä ja niiden vaikutuksista läheisiin ihmisiin.

krizz

Re: Psykodynaaminen terapia ja C-PTSD

Viesti Kirjoittaja krizz » 16 Tammi 2019, 19:05

Tiedätkö tämän listauksen: https://www.narsistienuhrientuki.fi/tuk ... alveluita/

Jännä että psykiatri tekee arvion, en ollut ennen kuullut tuota? Se on joku sanonta, että kannattaa kokeilla 3 eri terapeuttia, ennen kuin tekee päätöksen kenet ottaa, kannattaa kokeilla muitakin suuntauksia ja ihmisiä

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 16 Tammi 2019, 20:31

Joo, kiitos Krizz. En kuitenkaan asu Suomessa, joten ainut vaihtoehto olisi Skypen kautta. En myöskään saisi KELA-korvauksia, joten olisi aika tyyristä - täällä pääsen ilmaiseen terapiaan. Eikö Suomessakin psykiatri tee arvion ainakin KELA-tapauksissa?

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 17 Tammi 2019, 06:58

Ai niin en tajunnut, muistan nyt että jossakin ketjussa mainitsit että et asukkaan Suomessa!

Joo siis Suomessa psykiatri pitää nähdä (vähintään) 2 kertaa 3 kuukauden aikana, ja sitten saa sen B-lausunnon, jolla voi hakea terapiaan..mutta saa itse päättää suuntauksen ja terapeutin, ja psykiatri ei vaikuta siihen

Muuten, kun kirjoitit tuosta ankkuri-jutusta, niin erisikö terapeuttisi mielipide tuossa asiassa omastasi vaiiii?

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 17 Tammi 2019, 14:02

Niin yritin tälle psykiatrille selittää, että olisi hyvä, että saisin terapeutin, joka voisi validoida minua näissä asioissa joita käyn läpi (kuten C-PTSD). En tietenkään voi väittää, että minulla on tämä oireyhtymä, mutta minulla on kuitenkin lähes kaikki kyseiset tunnusmerkit, ja oma taustani vastaa sitä. Arvioiva psykiatri oli vakaasti sitä mieltä, että minun pitäisi aloittaa psykodynaaminen terapia, koska se vaikuttaa olevan minulle haasteellista. Tätä hän perusteli mm. sillä että minun on vaikea aloittaa puhumista, ja kun sessio alkaa olla lopuillaan, niin on vaikea lopettaa (minun mielestä ei ole kyllä vaikea lopettaa, mutta on totta, että vaadin vähän lämmittelyä). Siis psykodynaamisessa suuntauksessahan terapeutti ei kommentoi juuri mitään, vaan hymistelee, ja ehkä kyselee "No miltä se tuntui?" Varmaan hyvä terapiamuoto monille, mutta minä kaipaisin jotain vähän räväkämpää asennetta.

Tällä ankkurijutulla viittasin siihen, että jos terapeutti toimisi validoivana, niin se voisi vahvistaa minun intuitiota, ja sitä kautta auttaa arkielämän tilanteissa. Mutta psykiatrin mielestä siis minä haen liikaa validointia, ja minun pitäisi vain johtaa terapiasessiota validoiden itse itseni. Ja että minun ei pitäisi välittää mitä mieltä terapeutti on esim. no contactista. Mutta tämähän on vähän niin kuin puhuisi seinälle. Voinhan kirjoittaa vaikka päiväkirjaa.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 17 Tammi 2019, 14:24

Ja totta sekin, Krizz, että minun mielestä tämän psykiatrin pitäisi olla minulle se ankkuri joka ohjaa minut oikealle taholle, sopivaan terapiamuotoon. Minulla tuli kuitenkin sellainen olo tämän viimeisen session jälkeen, että hän oli aika närkästynyt minuun, ja sanoi jopa lopussa, että hänen mielestään yksilöterapia ei sovi minulle ollenkaan, koska olin sellaisessa jo 2000-luvun alussa, ja alkoi sitten puhua ryhmäterapiasta. Olen nyt koittanut nämä kaksi päivää prosessoida mitä oikein tapahtui - tuntuu niin kuin sohasin hänen egoaan ja hän ikään kuin rankaisee minua. Sanoin nimittäin hänelle, että vertaistukipalstoilla korostetaan sitä, kuinka on välttämätöntä löytää sellainen terapeutti joka ymmärtää persoonallisuushäiriöistä, sekä perhedynamiikasta koskien aihetta. Sanoin myös, että kokemukseni mukaan suurin osa ei ymmärrä. Siitä hän lähes kiivastui sanoen "Wow, siinä vasta väite!". En kuulemma voi tietää mitä he ajattelevat, vaan projisoin epäluuloani heihin.

Mikäli haluan jonkin muun terapiamuodon, niin minun kuulemma täytyy mennä uudestaan lääkäriin hankkimaan lähete, ja siinä tapauksessa terapia ei olisi sairaalan tiloissa, vaan itse asiassa lähempänä keskustaa missä asun. Nyt en halua asian kanssa liikaa hötkyillä tai ylireagoida, mutta minulla on toisaalta sellainen ajatus, että en halua olla liian epäluulonen tai kriittinen, mutta että toisaalta haluan pitää kiinni tästä ajatuksesta, että tarvitsen tilanteeni ymmärtävän terapeutin.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 17 Tammi 2019, 19:48

Eikö psykiatri voisi diagnosoida sen PTSD:n?

Hmmm minun vinkki on että älä aloita sellaista terapiasuuntausta, mitä et koe omaksesi? Sehän on vain omien resurssiesi tuhlausta, ja et saisi ehkä tarpeeksi irti? Etkö voi vaihtaa psykiatrisi sitten?

Kävin itse psykodynaamisessa, ja tuo on totta, että siinä terapeutti ei paljoa puhu/auta..Ja minulla sama ongelma, että en osaa "aloittaa" puhumaan niistä asioista mistä _haluaisin_! Ja sitten juuri tuo sama, että lopuksi sitten vasta saa puhutuksi sen asian.. Tuolle on muuten termikin :D "Last Minute Bomb", mutta mun mielestä oli jokin toinenkin nimitys, mutta en muista mikä.

Ja tuokin, että kysyvät AINA tuon saman, "miltä se tuntui". Sitten kun sanoin miltä tuntui, niin terapeutti sanoi että "tarkoitatko oikeasti kuitenkin vihaa?" Ja sitten kun sanon että en kun surua tmv, niin sitten se vaan jankkasi että vihaa. Sitten se sanoi että ok heitellään palloa, tai jollakin kerralla tyynyä. Siis terapeutti heitti minulle ja otin pallon/tyynyn kiinni ja heitin takaisin. Ja sanoin että en halua heitellä mitään vaan puhua niistä asioista . . . . Mutta jooh.

Psykodynaamisessa pitäisi käydä myös kai 2 kertaa viikossa, minulla oli vain kerran viikossa :\

Että ei se psyokdynaaminen ainakaan auttanut mua siinä, että olisin voinut puhua heti joka kerran alussa, aina se oli vaikea aloittaa puhumista, että ois ollut parempi valita joku muu, kun se oli puoli vuotta sitä että en oikein koskaan uskaltanut puhua heti kun sinne meni, vaan se oli aina sitä samaa

Onpa outo tuo, että pitäisi hakea uusi lähete :\ outo polku terapiaan
Kannattaa nauhoittaa lääkärikäynnit (äänen saa ainakin Suomessa nauhoittaa vaikka ilman lupaakin, siitä on potilaanlääkärilehdessä juttu), sitten voisi käydä läpi uudestaan kotona, että mitähän siellä tapahtui :D En kans ymmärrä tuota, että miksi psykiatri on sitä mieltä, että pitäisi aloittaa sellainen muoto, joka juuri on haasteellista?

Ja onkohan tää joku narsistien uhrien juttu, että hakee validointia, emt mulle joku sanoi että haen semmoista kanssa, mutta kai se on kun itsetunto niin huono mulla, niin sitten yrittää hakea validointia, joskus luulin, että juuri terapissa sitä validointia/tmv sitä juttua saisi, ja saisi omaa itsetuntoa jotenkin paremmaksi, mutta tuntuu että kaikki asiat ovat juuri toisin päin kuin luuli niiden olevan, ja kaikki jankkaavat että pitäisi löytää itsetunto itsestä, mutta en tiedä miten sen löytäisi kun en ole sitä löytänyt tähänkään päivään mennessä, ja jos tietäisin keinon, niin olisin varmasti jo löytänyt sen, ja olisi mukava jos joku olisi voinut auttaa siinä, ja luulin että terapia on juuri sitä varten jnejnejne...

Saako kysyä, että missä maassa oot? Ei kuulu minulle, mietin muuten vaan kun siis jos on ilmaista terapiaa, mutta tolleen outo toi "polku" terapiaan?

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 17 Tammi 2019, 23:26

Näin ensimmäisenä sanoisin, että jos koet tarvitsevasi erityylistä terapiaa, niin hakeudu mieluummin sellaiseen. Terapian ei koskaan kuuluisi olla sellaista salatiedettä, että psykiatri tai muu vastaava taho tietää sinua itseäsi paremmin mitä sinä tarvitset. Psykoterapia on avohoidon palvelu, ja siten tarkoitettu toimintakykyisille ihmisille. Tällainen asiakkaan yli käveleminen vain toistaa koettua traumaa, narsistisessa perheessä kasvaessa kun ei ole saanut päättää itse omista tarpeistaan ja tunteistaan. Luota omiin tunteisiisi siitä, mitä tarvitset, se on ainut tapa elää omaa polkuasi. Parempi vaihtoehto on kokeilla ja tarvittaessa vaihtaa, kuin mennä sinne, mitä joku muu määrää sinun tarvitsevan.

Psykiatrin näkökulmasta voi olla hiuksia revityttävää, jos asiakas tulee vastaanotolle itse diagnosoineena itsensä netin epämääräisten muotinimikkeiden mukaan. Tältä siis moni näistä asioista näyttää sinne toiseen päähän, siksi en suosittele liian vahvaa selviytyjien yhteisön termistön käyttöä psykiatrin vastaanotolla. Ammattitaitoinen psykiatri/psykologi/terapeutti osaa kuitenkin ottaa nämä termit sinulle tärkeinä vastaan ja kysyy tarkennuksia siitä, mitä tarkoitat niillä, jotta voisitte olla samalla sivulla. Siksi toisaalta ehkä kertoo jotain, että kyseinen psykiatri ei osannut suhtautua sinuun empaattisesti, vaan otti asian omalle egolleen. En kuitenkaan suosittele tämän termistön liiallista käyttöä ihan vain siksi, että koska se ei ole aina tuttua kaikille ammattilaisille, puhut lähinnä hepreaa heille. Tämä taas voidaan tulkita niin, että sinulla on jokin ongelma (valitettavasti). Helpommin pääsee asiaan kiinni, kun kertoo niistä asioista, jotka termien taakse kätkeytyvät. Eli trauma, henkinen väkivalta, jokin konkreettinen kokemus jne. Se itse asiassa on parempi itsellekin, sillä täytyy kuvailla omaa kokemusta tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin, jolloin ymmärtää taas ehkä vähän paremmin sitä itsekin.

Ymmärrän ehkä sen pointin, miksi psykiatri sanoo, että hakisit liikaa validointia. Ehkä hän ei kunnolla ymmärrä, miten tärkeää se on manipuloinnin alla eläneille, mutta toisaalta, jos se on ainut asia mitä korostit, se voi näyttäytyä siten, että haet terapiasta vain pään silittelijää. Olen silti kanssasi samaa mieltä siinä, että terapeutin on välttämätöntä olla jonkinlainen ankkuri, sillä näissä asioissa voi olla itse niin pihalla, ettei osaa ohjata itseään mihinkään ilman apua. Jonkun tarvitsee tietää mistä on kyse ja sanoa oikeat asiat. Vaikuttaa siltä, että ajatuksesi eivät kohtaa tämän psykiatrin kanssa, ja toivottavasti voitkin löytää jonkun sopivan terapeutin, jonka kanssa jatkaa työskentelyä.

Olen itse käynyt sekä tuollaisessa terapiassa, missä pitää itse liidata, ja sellaisessa, jossa terapeutti keskustelee mukana enemmän. Molemmissa on omat puolensa, ja molemmat ovat tuoneet esille minussa eri asioita. Minua auttoi paljon se kokemus, kun passiivisempi terapeutti ei mitenkään pakottanut minua puhumaan, vaan sain olla myös hiljaa. Lupa tai velvoite viedä keskustelua vahvisti kyllä luottamustani omiin sanoihini, mutta toisaalta kiersin usein aika samoja ratoja, ja lopulta olisi ollut hyödyllisempää saada hellää ohjausta pois ruminaatiokierteistä. Nykyinen aktiivisempi terapeutti taas tuo paljon uutta ajateltavaa ja antaa luovia ehdotuksia miten käsitellä asioita, mutta välillä taas tuntuu siltä, että hän sanoo jotakin mielestäni epärelevanttia tai vie asiaa epärelevanttiin suuntaan (koska näitä tapahtuu aina, kun ei toisen ajatuksia osaa lukea). Passiivisemman terapeutin kohdalla kävin läpi monia tunnetason kiintymyksellisiä kuvioita häntä kohtaan, eli se oli ehkä kehollisempaa, tässä toisessa terapiassa kokemus on yhteistyöllisempi (olen toisaalta myös eri pisteessä nyt kuin aiemman terapian kohdalla). Sanoisin, että täysin passiivinen terapeutti ei sovi selviytyjälle, joka on juuri ulkona kaikesta ilman vertaistukea. Kuitenkin, jos tarvittava tieto on saatavissa vertaistuen kautta, tai jos on jo itsellä jotakin käsitystä asioista, passiivinenkin terapeutti voi olla ok. Valinta riippuu omista tarpeita. Jos vahvasti kokee, että liian passiivinen terapeutti on jollain tapaa huono (esimerkiksi että ei koe hänen osallistuvan), ei terapiasuhdekaan toimi, ja sen on tärkeää toimia, jotta terapiassa ylipäänsä pääsisi käsittelemään tärkeitä asioita. Passiivisemman terapeutin kohdalla saa kuitenkin helpommin esille transferenssikokemuksia, eli sitä, että kokee terapiassa uudelleen vanhoja kokemuksiaan. Oli terapia sitten millaista tahansa, kannattaa tarkastella omia tuntemuksiaan terapeuttia kohtaan matkan varrella, siitä saa paljon ymmärrystä itsestään.

Suosittelen lisäksi sitä, että haastattelet terapeuttia hänen teoreettisista näkemyksistään. Jotkut terapeutit ovat kovin intohimoisesti oman yhden suuntauksensa kannattajia, ja sitten siellä voi olla kaikenlaista tulkintamallia siitä, miksi ihminen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. Voit perehtyä etukäteen eri suuntausten käsityksiin ja miettiä, oletko itse samaa mieltä vai et. Hyvin jäykästi jotakin yhtä kannattava terapeutti ei kuitenkaan välttämättä ole paras vaihtoehto, sillä siinä työssä tarvitaan mielen joustavuutta ja ymmärrystä myös muusta kuin yhdestä näkökulmasta. Jäykkyys on vihje myös siitä, että terapeutti ei helposti taivu ymmärtämään jotakin oman maailmankuvansa ulkopuolelta - esimerkiksi sitä, että narsismista ei kaikkea olekaan opetettu koulussa. Pahinta on, jos terapeutti ei suostu ollenkaan vastaamaan kysymyksiisi tai ohittaa ne. Sinulla on oikeus tietää ja olla kiinnostunut terapeuttisi teoreettisista lähtökohdista.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 18 Tammi 2019, 12:03

NeitiK kirjoittaa asiaa. En tunne juuri lainkaan terapiasuuntaksia, mutta minulla on joitakin kokemuksia.
Ensimmäinen terapeuttini oli passiivinen. En vielä tänä päivänäkään ymmärrä, mitä hyötyä oli istua suurin osa ajasta hiljaa. Ehkä kehitysasteeni vaati sitä? En osannut kyseenalaistaa tätä terapiaa.

Sitten minulla oli yksi lyhytaikainen terapeutti, Joka oli hyvä. Hän antoi puhua, mutta sanoi omia kommentejaan ja myös kyseli, meidän kemiat synkkasi. Jo ensimmäisellä kerralla hän sanoi kommentin, joka auttoi minua paljon.

Myöhemmin huomasin, että tämän hyvän t:n tiedot narsismista olivat ehkä niukemmat kuin minun. Se ei haitannut. Ei sitä itsekään aina tiedä, mistä kenkä puristaa. Tärkeää terapiassa oli se, että sain olla oma vapautunut itseni. Ei terapeutti aina itsekään tiedä, mikä on se viisasten kivi. Homma menee yritysten ja erehdysten kautta niin kuin muissakin asioissa.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 18 Tammi 2019, 12:30

Kiitos kovasti Krizz, NeitiK ja Krassi! Todella hyviä pointteja. Erityisesti seuraava pätkä on minulle lohdullinen:

NeitiK: Näin ensimmäisenä sanoisin, että jos koet tarvitsevasi erityylistä terapiaa, niin hakeudu mieluummin sellaiseen. Terapian ei koskaan kuuluisi olla sellaista salatiedettä, että psykiatri tai muu vastaava taho tietää sinua itseäsi paremmin mitä sinä tarvitset. Psykoterapia on avohoidon palvelu, ja siten tarkoitettu toimintakykyisille ihmisille. Tällainen asiakkaan yli käveleminen vain toistaa koettua traumaa, narsistisessa perheessä kasvaessa kun ei ole saanut päättää itse omista tarpeistaan ja tunteistaan. Luota omiin tunteisiisi siitä, mitä tarvitset, se on ainut tapa elää omaa polkuasi. Parempi vaihtoehto on kokeilla ja tarvittaessa vaihtaa, kuin mennä sinne, mitä joku muu määrää sinun tarvitsevan

Tuosta validoinnista sen verran, että en ole hakemassa sellaista terapeuttia joka jatkuvasti olisi validoimassa sanomisiani ja päätöksiä. Ennemminkin minulla on tarve löytää terapeutti, joka osoittaisi minulle että hän ymmärtää ns. suuremman kuvion (narsistisen perhedynamiikan) ja tarpeen siitä eriytymiseen henkisellä tasolla. Se validointi tulee silloin ihan sanattomasti vähän niin kuin rivien välistä. Pyrin viimeisen asti käyttämään alan termistöä, vaikka uskonkin, että jos henkilö olisi todellaoikea niin hän ei näitä termejä kavahtaisi. Tosiaan tämä psykiatri tekee vaan arviota ja minulle ainakin sanottiin, että hän ei olisi tuleva terapeuttini. Mutta outoa kun tosiaan tässä sairaalassa missä olen ollut arvioinnissa, niin on tarjolla vain psykodynaamista ja ryhmäterapiaa. Se ei jotenkin tullut kunnolla selville alussa, ja psykiatri kiukustui selvästi kun aloin kysyä eri suuntauksista. Olisi luullut hänen voivan olevan objektiivinen tässä asiassa. Ja huom. mulla ei ole mitään lääkitystä eikä ole koskaan diagnosoitu mitään masennusta ihmeellisempää - lisäksi olen hakeutunut terapiaan itse. Tuli tunne, että mua haluttiin painaa takaisin johonkin "potilasboxiin", siis en tarkoita että psykodynaaminen yleisesti on sellaista, mutta tällä psykiatrilla tuntui olevan ego pelissä.

Sessio loppui siis siihen, että hän sanoi minulle "En usko että yksilöterapia sopii sinulle". Alkoi puhua ryhmäterapiasta, ja että sitä varten pitäisi myös käydä usealla valmistelukerralla (ilmeisesti hänen kanssaan). Siis otti tuon koko yksilöterapiamahdollisuuden multa pois (tai ainakin uhkasi), ikään kuin rangaistuksena. Ja ynseästi totesi, että mene uudestaan lääkäriin saamaan lähete jos haluat eri suuntauksen. En halua tätä asiaa dramatisoida tai ylitulkita, mutta olen nyt pari päivää koittanut prosessoida tätä asiaa, ja kuunnella omaa intuitiota, hakea tietoa ja perspektiiviä asiaan. Mutta puhuin tästä yhden vanhemman ihmisen kanssa, jolla on yleisesti ottaen aika hyvä perspektiivi näihin asioihin, niin hänen ihan ensimmäinen spontaani kommentti oli "Tämä psykiatri haluaa täyttää kolot kalenterissaan!" Silloin kun hän varasi viidennen kerran minulle vaikka kertoja piti olla 2-3. Ja juuri tämä oli minun oma intuitio sillon kun hän varasi tämän viidennen ajan.
Viimeksi muokannut Lydie 18 Tammi 2019, 14:14, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin