Mitä mieltä olette?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
krassi

Re: Mitä mieltä olette?

Viesti Kirjoittaja krassi » 22 Huhti 2019, 17:03

Harmaus, ymmärrän hyvin kantasi ja olen samaa mieltäkin. En halua kertoa julkisella foorumilla tarkemmin tätä tilannettani.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 22 Huhti 2019, 18:42

Kiitos Harmaus, nyt vasta mietin, mitä kirjoitit. Saatat olla oikeassa. Pitää miettiä, muutanko toimintatapaani. Voisin kyllä ruveta kylmemmäksi.

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 24 Huhti 2019, 10:04

Minusta näissä asioissa tärkeintä on se, että tekee päätöksen itse. Tuli ulkopuolelta sitten viestiä kumpaan suuntaan tahansa, jokaisen tilanne on omanlaisensa ja jokaisella on oikeus tehdä oma päätös oman tilanteensa mukaan.

Jos ajatellaan esimerkiksi tilannetta, jossa narsistinen sukulainen on käyttänyt sinua lapsena seksuaalisesti hyväkseen, mutta ei tee sitä enää, koska olet jo aikuinen. Tällaisessa tilanteessa ei mielestäni tarvitse olla mitenkään tekemisissä kyseisen ihmisen kanssa, vaikka mitään väkivaltaa ei enää tapahtuisikaan. Ja sitten, miksi seksuaalinen väkivalta saisi tässä erityisaseman? Myös henkinen väkivalta voi olla yhtä traumaattista, ja usein se henkisen väkivallan puoli onkin se, joka muiden väkivallan muotojen yhteydessä tekee kokonaisuuden. Narsistisessa henkisessä väkivallassa voi hyvin olla myös se sama viettelevä puoli mukana, vaikka itse hyväksikäyttö olisi taloudellista tai muunlaista, jolloin kokemus voi olla yllättävän samankaltainen kuin seksuaalisen väkivallan yhteydessä. Näin ollen tausta siitä, että olet kohdannut säännöllistä väkivaltaa tämän ihmisen taholta voi olla ihan riittävä syy olla olematta tekemisissä. Sellaisen pätöksen saa tehdä ihan itsekkäistä syistä, sillä mikään itseisarvo se ei ole, että kaikkien ihmisten tai sukulaisten kanssa on aivan pakko olla tekemisissä. Se on usein illuusio ajatella, että sukulaisista ei pääsisi eroon. Samalla tavalla se on mahdollista kuin muidenkin ihmisten kanssa, ainut ero on monimutkaisempi verkosto, joka luo omat haasteensa.

Minusta ei pidä maalailla kuvaa, että "jos olet vain tarpeeksi vahva, et tule alistetuksi". Tämä ei pidä paikkansa, sillä narsisteja on erilaisia ja tilanteita on erilaisia. Kuka tahansa voi tulla hyväksikäytetyksi tilanteen ollessa otollinen. Jokainen on myös joskus haavoittuvainen. Luo turhaa häpeää, jos vihjaillaan, että uhriksi joutuminen on omasta vahvuuden puutteesta kiinni. Moni kanssakäyminen narsistien kanssa helpottuu, kun huomaa heidän lapsellisuutensa, mutta tämä koskee usein sitä helpompaa päätä tai niitä tilanteita, joissa et ole joutunut kostonhimon tai muun pahantahtoisuuden kohteeksi. Tilanteita on todella paljon erilaisia. Käytännössä on hyvä oppia olemaan tekemisissä lievemmin narsististen ihmisten kanssa, se helpottaa elämää paljon, mutta tämä kaikki omassa tahdissa ja niin, että tekee päätökset itse.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 25 Huhti 2019, 12:01

Juu krassi ihan ymmärrettävää. Koetin tossa pohtia mistä tuut lähestymistavan kanssa ja herätellä ajatuksia, en siis kritisoida.

Tiettyyn rajaan asti toi "anna olla ja jatka eteenpäin nyt kun et enää ole narsun tossun alla" ja "jos olet tarpeeksi vahva/itsenäinen et tule alistetuksi" maalailu auttaa luomaan päättäväistä asennetta, mutta pintaa syvemmältä nää on tosi monimutkaisia juttuja. Narsistin lähellä kukaan ei koskaan ole tarpeeksi ja jos häpeää aletaan luomaan siitä ettei ole tarpeeksi, sehän vain auttaa narsistia enemmän kuin uhreja. Tiedetään kaikki tässä että narsistien vetämät teatterit ja pelit on aika lapsellisia mutta se ei tarkoita etteikö ne silti välillä satuttaisi.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 25 Huhti 2019, 14:55

Harmaus kirjoitti:
25 Huhti 2019, 12:01
Tiedetään kaikki tässä että narsistien vetämät teatterit ja pelit on aika lapsellisia mutta se ei tarkoita etteikö ne silti välillä satuttaisi.
Tässä on oikeastaan kiteytettynä se, että me ollaan kaikki kuitenkin ihmisiä, ja ei ole ehkä järkeä loputtomasti pyrkiä eroon inhimillisyydestään muuttumalla vain analyyttiseksi. Kaikenhan voi selittää ja kaikkeen voi yrittää suhtautua miten tahansa, mutta lopulta meillä on myös tunteetkin. Mulla on jotenkin tän aiheen yhteydessä tullut mieleen sellainen karaistamisen ihailu, joka tuntuu välillä liittyvän yhteen narsismin kanssa. Lapsuudessa olen kokenut paljon sitä, että suoraan joko tehtiin inhottavia asioita, jotta oppisin vahvemmaksi, tai ylipäänsä viesti oli siihen suuntaan, että vahingoittavien asioiden lähellä olo oli hyvä juttu, koska se vahvistaa. Jos halusi itse säädellä olotilaansa, se kuvasi heikkoutta ja pelkuruutta, joten en saanut itse säädellä sitä missä ja miten olen, vaan piti olla ja mennä vaikka olisi täysi FFF-reaktio päällä (joka sitten päätyi siihen freezeen, koska ei saanut itse tehdä mitään). Jokin käytöksessäni kuitenkin aina toimi todistusaineistona sille, että olin heikko kaikesta karaistuksesta huolimatta, sillä vahvoja ihmisiä maailmassa oli vain harva, ja se rooli oli perheessämme varattu narsistille. Olen vasta myöhemmin tajunnut, että kaikesta karaistamisen ihailusta huolimatta narsisti itse ei sietänyt minkäänlaista pientäkään vastoinkäymistä. Myöhemmin olen oppinut ymmärtämään senkin, että karaistaminen ei oikeasti vahvista ketään, vaan lähinnä voimistaa FFF-puolustusjärjestelmällä reagoimista. Turva on kaiken a ja o, ilman turvaa ei voi lähteä vaikeita asioita päin. Jossain täytyy olla se turvapesä ja ne turvalliset ihmiset, ja heidän kanssaan oppii vahvuutta. Ja sen jälkeen - kaikki gloria siitä, miten vahingollisten asioiden kanssa tappeleminen vahvistaa, on vain kadonnut. Tuntuu täysin yhdentekevältä ja lähinnä turhalta kuluttaa energiaansa sellaiseen. On muitakin tärkeämpiä asioita elämässä, joihin haluan keskittyä (eivätkä nekään kaikki ole mitenkään helppoja).

Lopulta koen, että omassa vahvistumisessa ei ole kyse siitä, kuinka hyvin tuntee narsistin (joka tosin alussa auttaa todella paljon) ja kuinka hyvin osaa pistää vastaan, vaan siitä, miten hyvin tuntee itsensä ja tunnistaa omat reaktionsa. Ainut tapa estää esimerkiksi manipuloiduksi tuleminen on tunnistaa omat reaktiot ja pysähtyä niihin. Narsistia ei koskaan pysty kontrolloimaan, sillä hän on toinen ihminen (toista ihmistä ei voi kontrolloida) ja käytännössä aina sen verran arvaamaton, että en tuudittaudu siihen uskoon, että pystyisin "hallitsemaan mitä tapahtuu, jos vain olen tarpeeksi vahva itse". Moni uskoo olevansa "se ainut" tai "niitä harvoja", joita narsisti ei vahingoita koska X,Y tai Z, mutta arvaamaton ihminen on aina arvaamaton ja aina pitää olla valmis sille mahdollisuudelle, että tapahtuu jotakin odottamatonta. Mitä vaarallisempi ihminen, sitä uhkarohkeammaksi homma käy, lievemmin narsististen kanssa mahdolliset vahingotkin ovat pienempiä.

Tää aihe heräsi mulle tässä mieleen ja siksi halusin siitä kirjoittaa. Monilla on syitä, miksi ovat tekemisissä narsistin kanssa (joillakin voi olla syitä jäädä vaikkapa parisuhteeseenkin), ja monilla on syitä miksi eivät ole. Molemmissa tapauksissa se on oma valinta. Mitään yhtä oikeaa tapaa ei ole. Karaistamisen ihanteet ovat kuitenkin omituisia: ihanteellinen ihminen menee hampaat irvessä paskan keskellä ja pitää väkisin puolensa, vain siksi koska paskassa tarpominen kuvastaa vahvuutta ja kehittymistä? Jos kokee, että paskassa tarpomalla saavuttaa jotakin, se on valinta, mutta jos ei koe sen olevan minkään arvoista, miksi pitäisi tarpoa?

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 25 Huhti 2019, 19:06

Harmaus, viestisi herätteli hyvin. En pitänyt sitä kritiikkinä. On ilmeisesti niin, että ainoa mahdollinen tapa auttaa tämän narsistini uhreja, on laittaa yhteydenpito mahdollisimman vähiin narsistin kanssa. Ei ole varmaa, voinko sittenkään auttaa uhreja, toivoa kuitenkin voi. Olen kyllä tiedottanut yhdelle muulle suvun jäsenelle tämän narsistin vaarallisuudesta. Hän ainakin kuunteli, en tiedä tekeekö mitään? Yleisesti tätä narsistia pidetään suvussa vain hankalana ihmisenä, ei muuta. Hän voi kuitenkin saada paljon pahaa aikaan, ellei joku asia/tapahtuma havahduta muita suvun jäseniä. Tämän tyypin suhteen minulla on tunteet eniten pelissä verrattuna muihin kohdalleni sattuneihin narsisteihin.

NeitiK:n viestistä tuli mieleen se ajatus, että ei kannata tapella mahdottomia, vahingollisia asioita vastaan. Siinä menettää vain turhaan energiaa. Voi tehdä mukavampiakin asioita. Omat rajat olisi hyvä tietää, mihin pystyy? Olisi hyvä jo lapsena oppia sietämään vastoinkäymiset. Olen kuitenkin niin sitkeä, että usein tappelen vastaan kauemmin kuin monet muut tappelisivat. Useassa tapauksessa ystäväni ovat sanoneet, että lopeta jo vastaan paneminen, ei se mitään enää auta. Minun on kuitenkin pitänyt tapella niin kauan, kunnes olen tyytyväinen. Eli omasta mielestäni asia on ohi ja hoidettu, ei muiden mielestä. Vanha viisaus: "Muuta ne asiat, mitä voit ja hyväksy ne asia, joita et voi muuttaa ja opettele erottamaan nämä kaksi asiaa toisistaan.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 03 Touko 2019, 11:11

Jep.

Rajojen vetäminen ja toisen ihmisen kontrollointi tosin ovat kaksi eri asiaa. Mun mielestä on myös ok asettaa sosiaalisia sanktioita jos noita rajoja rikotaan, mutta toisen kontrollointia on turha toivoa.

Tietynlainen karaistaminen voi olla hyväkin juttu jos sitä kautta löytää omat rajansa, vahvuutensa ja heikkoutensa paremmin. Se myös kertoo että oot tosissasi valmis näkemään vaivaa jonkun asian eteen vaikka paskaa sataisi niskaan ja rämmit siinä jo polvia myöten - jos joku haluaa keskittyä ittensä kehittämiseen, se on myös sen päätös. Toisen suoranainen kiusaaminen jotta toinen "oppisi pitämään puolensa" tai tarkoituksella elämän vaikeuttaminen (esimerkkinä mm. monet tarinat miten narskut ovat eron jälkeen exiään kiristäneet) tosin ei ole ok, etenkin jos toinen vielä sanoo että nyt riittää. Mulle on ok jos ihmiset välillä hieman testailee, mutta liika on liikaa.

Krassi, mun mielestä sekin on jo puoli voittoa että joku kuunteli ja suvussasi tiedostetaan että tää narsku on hankala ihminen.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 10 Touko 2019, 19:40

Kiitos Harmaus kannustuksesta. Onnistuin alkuviikosta siinä, että tämän hankalan tyypin uhri otti minuun suoraan yhteyttä. Siihen auttoi se, että otin hankalaan etäisyyttä. Hyvä taktiikka!

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 15 Touko 2019, 19:15

Olen ihan puhki. Valistin toista suvun jäsentä tästä hankalasta ihmisestä. Tiukka keskustelu, minulle sanottiin paljon vastaan. Puoli voittoa on se, että keskustelua jatketaan joskus. Välit ei mennyt poikki. Nyt täytyy kerätä voimia ja nauttia keväästä.

Vastaa Viestiin