Miten olette selvinneet?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
rikkimennyt

Miten olette selvinneet?

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt » 13 Touko 2019, 15:22

Olen uusi täällä ja olen eronnut jo useampi vuosi sitten tästä oletetusti narsismi diagnoosin omaavasta henkilöstä. Menin tuossa suhteessa pahasti rikki, enkä vielä näin vuosien jälkeenkään ole päässyt asioista yli, enkä täysin kykene aloittamaan uutta elämää. Olen saanut hiljattain ammattiapua, mutta tuntuu, että sekään ei ole vielä helpottanut oloa riittävästi. Pelkäänkin, että asioiden käsittely vie vuosia. Oma suhteeni tämän narsistisen henkilön kanssa sisälsi mm. henkistä ja seksuaalista väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Pahimmalta tai vaikeimmalta itselleni tuntuu olevan syyllisyydestä irti pääseminen. Koen edelleen äärimmäistä syyllisyyttä siitä, että jäin kyseisen henkilön kanssa suhteeseen, joka loukkasi minua äärimmäisen paljon. Hävettää tavallaan, että on ollut niin "heikko", etten osannut lähteä suhteesta. Toisaalta, yritin lähteä suhteesta useita kertoja, mutta se oli vaikeaa, koska silloin tämä ko. henkilö joko uhriutui tai otti minuun aina uudestaan yhteyttä tms. Minulle on myös vaikeaa puhua näistä kokemuksista oikein kenellekään muille kuin sitten ammattihenkilöille, siksi lähdinkin hakemaan vertaistukea täältä.

Minusta olisikin kiva kuulla, miten te muut olette/oletteko selviytyneet huonosta suhteesta? Kuinka kauan toipuminen on vienyt? Mikä on edesauttanut toipumista jne?

Venica

Re: Miten olette selvinneet?

Viesti Kirjoittaja Venica » 14 Touko 2019, 00:03

Hei
Minua alkoi heti helpottaa kun kirjauduin tänne ja kerroin.tarinani. sain vertaistukea ja pystyin helpommin pääsemään syyllisyydestä irti.
Toivottavasti saat myös sinä.paljon apua niin.kuin minäkin. Oikeastaan huomasin noin kaksi.vuotta erosta että nyt menee päiviä etten edes ajattele koko.ukkoa.vaan.nautin elämästä.

Itselle anteeksi antaminen ei ole helppoa. Minua.auttoi myös se että en.alkanu etsimään uutta ukkoa.tai kaikki.tapailutki heitin hiiteen. En.laittanu.itselle paineita että nyt eteenpäin. Aloin kanavoimaan sitä.tuskaa käsitöihin ja kaikkeen mitä nyt tykkäänkin.tehdä.

Minun yli pääsemistä huononsi että meillä.on.yhteinen lapsi ja se viha mitä minulla oli tätä kohtaan kun.hän.hylkäsi meidän lapsen kun asiat tai tapaamiset ei menny hänen tavallaan.

Mutta nyt olen kiitollinen kaikesta kokemasta silti vaikka paskaa se oli, mutta yksi hyvä asia siitä tuli mulle ihana tyttö.
Kannattaa ihan itselle puhua ääneen järkeä että sinä teit sillä hetkellä kuin koit parhaaksi ja koitit olla ymmärtäväinen ja rakastaa toista. Minä lupaan.että se helpottaa ja ammattiavun avulla ja täältä saat myös paljon tukea.

erskunnax

Viesti Kirjoittaja erskunnax » 16 Touko 2019, 14:05

Moikka rikkimennyt,

Mulla oli iso, ellei isoin, apu siitä, että puoliksi sattumalta päädyin tänne ja tulin lukeneeksi n. 35 kertomusta siitä, kun nainen/puoliso/vaimo on se, joka tätä peliä pyörittää. Yhtäkkiä siinä lukiessa, kun jokainen kertomus oli 95% kuin omasta elämästä, tajusi, että on oikeastaan ihan sama, olisinko tehnyt jotain toisin (tätähän aina annettiin ymmärtää, että asiat johtuvat siitä että ei osata sopeutua ja pitää se hankalampi osapuoli tyytyväisenä). Nyt ymmärsin toimineeni omien arvojeni ja oppieni mukaan. Niiden oppien mukaan toimimalla olen esim työelämässä saanut paljon kiitosta, joten saatoin hyvällä omallatunnolla todeta että olen näinollen myös pääasiassa parisuhteessakin toiminut oikein vaikka yhdestä suunnasta päinvastaista palautetta olenkin saanut. -Mutta vain siitä yhdestä suunnasta. Noita lukiessa valtava taakka vierähti harteilta ja kaikki syytökset, tuhahdukset, pahat katseet ja mitä näitä nyt on, menettivät merkityksensä, koska ne ovat vain osa sitä hänen rooliaan tässä pelissä. Sen jälkeen on ollut erittäin helppo olla. Toki, sieltä suunnalta on tullut paljonkin kaikenlaista niskaan eron jälkeenkin mutta se mystinen syyllisyys kun on ollut poissa, niin kaiken muun kanssa on pystynyt kuitenkin tulemaan toimeen.

Toivottavasti löydät vastaavanlaisen rauhan itsekin pian ja pääset vihdoin nauttimaan elämästäsi! :) -Sinä et varmastikaan ole tehnyt mitään sellaista, mitä pitäisi hävetä tai nolostella. Nämä asiat kun ujutetaan niin salakavalasti ja sekasorron naamioimina että sitä on erittäin vaikea tunnistaa, jos ei osaa tarkkailla juuri oikeita asioita (sitä kokonaisuutta). Itsekin syyllistyin siihen että käsittelin näitä tekaistuja selkkauksia ja draamoja yksittäistapauksina samalla unohtaen katsoa sitä kokonaisuutta. Vähän noloahan se tietysti on, mutta niinkuin tiedät itsekin, kun se tilanne on päällä, niin siinä ei kovin helppo ole pitää ajatuksiaan kasassa kun syytöksiä satelee toisensa perään lähes tuntitolkulla.

:edit:
Kaiken koetun (16 vuotta yhdessä tämän ihmisen kanssa) jälkeenkin olen edelleen kuitenkin sitä mieltä, että olen se, joka tästä voittajana kävelee eteenpäin, sillä noiden taannoisten kokemusten kautta olen saanut niin paljon oppia ja kokemuksia, mistä moni ei osaa edes haaveilla. Kannattaa lukea narsismista paljon, niin oppii tunnistamaan niitä erilaisia temppuja ja sitä peliä, mikä on ollut käynnissä aivan koko sen suhteen ajan. Kaikessa on ollut se kuuluisa ketunhäntä kainalossa.

rikkimennyt

Viesti Kirjoittaja rikkimennyt » 23 Touko 2019, 00:31

Kiitos, että jaoitte kokemuksianne ja kiitos tuestanne. Minullekin on herännyt viime aikoina suurempi tarve puhua näistä omista kokemuksistani ja se olikin syy, miksi kirjauduin tänne. Itselläni meni myös eron jälkeen pitkä aika, ennen kuin edes uskaltauduin tapailla miehiä. Uusien suhteiden luomista on myös vaikeuttanut pelko siitä, että voiko luottaa. Eli en tosiaankaan pystynyt edes harkitsemaan uutta suhdetta kovinkaan nopeasti eron jälkeen ja hyvä niin.

Olen lukenut myös paljon narsismista ja oppinut sitä kautta ymmärtämään exän toimintaa ja olemaan myös jatkossa tarkka, että tunnistan paremmin mahdollisen väärinkohtelun jne.

Toivon itsekin, että pikku hiljaa oppisin luottamaan paremmin elämään ja saamaan takaisin kokemuksen itsestäni arvokkaana ja riittävänä ihmisenä. Tämä ko. huono suhde nimittäin onnistui jotenkin nujertamaan minut kaltoinkohtelullaan, että pitkään koin itseni täysin huonoksi ihmiseksi ja ikäänkuin syylliseksi kaikkiin suhteessa olleisiin ongelmiin. Meni pitkään ennen kuin edes ymmärsin, että olin kokenut henkistä yms väkivaltaa. Nykyään on onneksi jo vähän helpompaa ajoittain ja pystyn ymmärtämään paremmin juuri sen, etten olisi voinut toimia suhteessa paremmin ja kaltoinkohtelijalla on vastuu omista teoistaan.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 23 Touko 2019, 05:48

Jokainen, joka on päässyt narsistista eroon, voi olla ylpeä siitä. Minullakin oli syyllisyys vaikeimpia asioita käsitellä. Siitäkin pääsee. Lisäksi eron jälkeen monta vuotta kertasin mielessäni tapahtuneita asioita. Puhuin niistä pitkään ystävilleni. Huomasin jo, että ystäväni ei aina jaksanut kuunnella. Ei se loppupeleissä haitannut, koska ääneen puhumalla käsittelin itse tapahtunutta.

Vastaa Viestiin