MINULLE EI KUULU OSITUKSESSA MITÄÄN ?

Oikeudenkäyntitarinoita. Täällä voit keskustella huoltajuuskiistoista, avioerotilanteista, perinnönjaoista yms., joissa mahdollinen persoonallisuushäiriöinen henkilö on ollut kiistan osapuolena.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
annmaar63

MINULLE EI KUULU OSITUKSESSA MITÄÄN ?

Viesti Kirjoittaja annmaar63 » 15 Elo 2014, 16:05

Hei,

Onko täällä ketään joka on ollut tai on samassa tilanteessa kuin minä juuri nyt. Pitkän suunnittelun jälkeen sain vihdoinkin repäistyä itseni irti helvetistä ! Seurava askel olisi avioeron vireille laittaminen ja ositus. Vaan ex on sitä mieltä että minulle ei kuulu mitään osituksessa, koska hän on maksanut talon lainanlyhennykset ja minun tulot ovat menneet sitten kaikkeen muuhun, mikä ei näy missään. Että sillai.. Hienoa että arvostaa näin paljon minun työtäni pitkän avioliiton jälkeen ! Ahdistaa vain nyt aloittaa tämä prosessi, kun tietää mikä sättiminen ja mollaaminen ja syyllistäminen siitä alkaa. Täällä kaivattaisiin nyt vertaistuksea kovasti ! Pleace...

Rebekka

Re: MINULLE EI KUULU OSITUKSESSA MITÄÄN ?

Viesti Kirjoittaja Rebekka » 16 Elo 2014, 09:49

Oman läheiseni tilanne oli keväällä hyvin paljon samankaltainen tilanteesi kanssa. Irtirepäisy ei kuitenkaan onnistunut ja takaisinpaluu kuukauden erillään olon jälkeen on tapahtunut. Painostus oli kova takaisinmuuttoon ja uhkailu yhteisen eläimen tappamisella ym. sai läheiseni palaamaan takaisin orjaksi.
Toivon sinulle voimia pitää pintasi, ota yhteyttä esim. yleiseen oikeusavustajaan tai johonkin muuhun, joka osaa neuvoa sinua mitä oikeuksia sinulla on ja kuinka pystyt pitämään niistä kiinni.

harmittaa

Viesti Kirjoittaja harmittaa » 17 Elo 2014, 19:59

hei,

käyn itse juuri läpi avioeron ositusprosessia.
helppoa se ei ole, sekään, mutta periksi en anna, enkä missään nimessä oo valmis takaisin muuttamaan helvettiin, niin paljon arvostan elämää.

kyllä osituksessa jaetaan kaikki tasan, jos ei ole avioehtoa. Kyllähän harsisti yrittää kiristää kaikessa, mutta kun itse kävin oikeusaputoimistossa, sain hyvää
tietoa.
Kaikki varat ja velatkin jaetaan ja piste, siihen ei narsistikaan voi mitään.
ne luulee voivansa hukata kaiken ja esittää yhtä sun toista, mutta laki on onneksi sama kaikille.
ryhdy vain toimeen ja saat oman elämäsi kuntoon.

minä oon vissiin niin ilkeä, että minua ei vanhaan kotiin takaisin pyydetty.
lähtemisen tein niin, että otin kaiken mahdillisen tavaran mukaan, ettei vain ex-miehelleni tulisi mieleen leikkiikö tuo taas lähtemistä.

vuffi

Viesti Kirjoittaja vuffi » 18 Elo 2014, 14:24

Hei !

Voimia sinulle.
Niin tutun oloista. Itse olen käynyt läpi riitaisan loppujen lopuksi pesänjakajan hoitaman osituksen.
Ex mm ei suostunut laittamaan myyntiin yhteistä omakotitaloamme, vaan minun olisi pitänyt maksaa hänelle kun oli suunnitellut sen sekä toiminut rakentajana. Olin siis jo muuttanut omaan asuntoon ja omakotitalon lainat yms kulut sekä uuden asunnon kulut maksettavana. Tappeli kirjaimellisesti kukkavaasestakin.

Minulla oli aikaisemmasta liitosta kaksi lasta. Heille oli joskus jo vuosia ennen eroa annettu meidän vanhat parisängyt. Nyt erossa kuitenkin olisi jomman kumman lapsistani pitänyt antaa hänelle hänen osuus siitä sängystä. Nyt naurattaa mutta ei silloin.
Olin aivan uupunut ja voimaton kun tuntui että yksin sai taistella,

Samaan aikaan tuo mies painosti minua lapsillamme ( kolme yhteistä) että oli suostuttava vuoroviikkoon. Näin jälkikäteen ajatellen on ihme että tuosta rumbasta selvisin hengissä.

Sai minut niin uupumaan, että annoin periksi sekä osituksessa että lasten asioissa. Minulla oli tulloin ns huono lakimies joka ei pitänyt puoliani vaan halusi mennä siitä mistä aita on matalin.

Loppujen lopuksi sai talon ( antoi siitä minulle 6000 otti omiin nimiiinsä ja myynnin jälkeen hänelle jäi 30 000) sekä lapset vuoroviikkoon.
Sinulle voisin antaa ohjeeksi että valitse taistelusi. Nämä narskut kun osaavat uuvuttaa kuitenkin. Sinulle kuuluu tasan puolet varoista ja veloista, mutta kannattaa tosiaan kysyä onko kaikki taistelemisen arvoista. Näin jälkikäteen minua harmittaa etten vain heti suosiolla ottanut sen mikä kiistatta minulle ja lapsille kuuluu ja jättänyt loput hänelle. Monta itkua olisi ehkä säästynyt.
Mitä tahansa teetkin tulee se olemaan raskasta ja voimia vievää.

Itse jatkoin hetken levättyäni ja uudesta rakkaasta voimia saaneena taistelua ja nyt torstaina käräjäoikeudessa käsitellään vaatimustani yksinhuoltajuudesta ja vuoroviikon purkauksesta.
lasteni takia rukoilen että tuomari näkee millainen tämä isä on.

BioAngel

Viesti Kirjoittaja BioAngel » 21 Elo 2014, 00:45

Heipä hei!

Minulla nyt takana yli 19 vuoden taistelu, ensin 14 vuotta saman katon alla ja nyt yli 5vuoden "jatkot" erossa. Neuvoisin hankkimaan lakimiehen, joka ei ole ainoastaan hyvä vaan, joka myös uskoo sinua ja ottaa todesta kertomuksesi! Itselläni oli loistava lakimies kun erosimme ja hyvin paljon hänen ansiostaan kaikki meni silloin niin hyvin kuin oli mahdollista! Keväällä lopetin juuri yli vuoden kestäneen hinkkaamisen oikeudessa ex:n kanssa ja tällä kertaa lakimies oli nuori ja suhteellisen kokematon nainen, jota ex pyöritteli puoli vuotta ennen kuin lakimieheni tajusi mistä on kyse ja laittoi vihdoin pisteen asialle. Ongelma on se, ettei ihmiset oikeasti tajua mistä näiden ihmisten kanssa on kyse. Vaikka kuinka olen aikoinani yrittänyt kertoa, ei "normaalit" ihmiset normaaleine ihmissuhteineen tajua mitä on vastassa ennen kuin narsku jää ekasta törkeästä valheesta kiinni!

Muuten, lakimiehen voi ottaa mistä päin suomea tahansa (ainoastaan matkakulut ovat eri suuruisia riippuen mistä mihin lakimiehen pitää tulla ja kuinka monta istuntopäivää) ja lakitoimisto (ainakin minulla) hoiti rahoitusasiat oikeusapuun päin (en siis maksanut itse mitään vaan oikeusapu korvasi lakimieheni kulut kokonaisuudessaan). Itse asun pääkaupunkiseudulla ja lakimieheni tuli turkulaisesta lakitoimistosta.

Ja mitä lakimiehiin tulee, niin eka lakimieheni (eron aikaan) oli erikoistunut kiinteistölakiasioihin ja viimeisin nuori nainen sai tarvitsemaansa kokemusta todeten taistelun jälkeen, että taisi olla hänen tähän astisen uransa yksi vaikeimmista tapauksista (lakitoimisto on siis profiloitunut Salon myötä narsistioikeudenkäynteihin).

Toivottavasti löydät hyvän lakimiehen rinnallesi, joka myös tukee sinua ja ymmärtää hätäsi, sillä se on tärkeää kun taistelee kiukettelevaa hullua vastaan ja muista, että jokaisen pilkun paikallakin on merkitystä sopimusta tehdessä, sillä narsku kyllä löytää porsaanreiät ja käyttää niitä aseenaan myöhemmin!

tuikku1966

Viesti Kirjoittaja tuikku1966 » 30 Syys 2014, 08:25

Hei,
täällä myös yksi "samassa veneessä" olija... meillä on monta yhteistä lasta ja olen hoitanut lapset kotona (n 28v) sekä työskennellyt samalla pienipalkkaisena pph.na. Palkka ja kaikki tulot on menneet ruokaan, lasten vaatteisiin ja harrastuksiin, mies puolestaan maksanut lainanlyhennykset sähköt yms.
Muutin pois yhteisestä kodistamme vuosi sitten mutta eroa en ole vielä miehen uhkailuiden vuoksi hakea...hän lupaa tehdä elämäni hankalaksi (sitä se tosin on ollut tähänkin asti), ei halua olla lasten kanssa missään tekemisissä, mun pitää muuttaa muualle (työni vuoksi se ei ole mahdollista) jne

Tehtiin silloin muuton yhteydessä avioehto jossa puolison perintönä saama omaisuus (mökkipaikka ja osuus perikunnan tilasta) on suljettu avioehdon ulkopuolelle.
Tämä siksi että kuvittelin että pääsisin helpommalla ...lasten elatuksesta ei myöskään ole tehty mitään sopimusta enkä siihen ole pyytänyt apua...toinen asuu mun luona, toinen kesästä lähtien isänsä luona, mutta maksan vanhemman koulumatkoja yms vaikka ehkä tulojen puolesta siihen ei olisi velvollisuutta (en halua lapsille hankaluuksia enempää)
Nyt vasta tajusin yhden puhelun yhteydessä että mieshän on saattanut tehdä jotain järjestelyitä omaisuuden suhteen kun olen pitkittänyt eron hakemista...yhteinen kotimme on hänen nimissään ja vaikka sen ei pitäisi vaikuttaa asiaan niin hänhän voi kai siirtää sen esim lapsen nimiin tmv?
En tiedä onko se mahdollista, mutta hän sanoi että jos jätän erohakemuksen, hänellä on yllätys...jotenkin epäilen että se liittyy näihin talousasioihin.

En muuten haluaisi häneltä mitään, mutta jos lasten elatus jää mulle kokonaan, en siitä omilla tuloilla selviä... yksi 18v opiskelee, 16v myös koulussa vielä ja nuorin 10v

Raha-asiat meillä on aina ennekin olleet riidan aihe...miehellä on hyvät tulot mutta hän on erittäin säästäväinen...
Olisin halunnut selvitä eroasioista mahdollisimman helpolla mutta se ei tule onnistumaan... jostain sain kuitenkin lohdutusta asiaan... lakimiehen voi saada esin oikesuaputoimiston kautta ta i sopia maksut erääntymään siinä vaiheessa kun ero on selvä.
samalla kuulin että lasten hoito yms kotityö katsotaan "rahan arvoiseksi" kun ositusta tehdään...eli kotiäitivuodet huomioidaan myös "työnä"

Helppoa ei tule olemaan mutta minä sain onneksi eräästä ystävästä hyvän tukihenkilön kun vihdoin uskalsin hänelle asioista kertoa. Tukea tulee eroprosessin aikana tarvitsemaan koska ainakin mieheni on hyvin taitava puhumaan asiat itselleen edullisiksi ja jopa itse uskon häntä.

Kannattaa ehdottomasti pitää huolta omista eduista ja arvostaa itseään ja omaa rooliaan yhteisen elämän ajalta ...sitä ei kukaan muu tee!

Emma

Viesti Kirjoittaja Emma » 23 Loka 2014, 22:09

Minullekaan ei kuulunut mitään.
Olin 20 vuotta aviossa enkä uskaltanut erota, ennen kuin sain lapset aikuiseksi. Mies muutti silloin aikoinaan minun velattomaan asuntooni, käytimme uuden asunnon hankintaan asuntoni myymisestä saadun hinnan ja myyntivoiton, käytin isäni perinnön asuntomme ja elämisemme maksuun, kävin töissä, maksoin kaiken aikaa elämistämme eikä minulla ollut mitään säästöjä siinä vaiheessa, kun vihdoin uskalsin lähteä.
Mies ilmoitti, että kaikki on hänen. Minä en ollut tuonut pesäämme mitään, vaan olin kaiken aikaa elänyt hänen siivellään.
Hän vannoi, etten tule saamaan mitään. Hän lupasi käyttää vaikka kaiken omaisuuden asianajajien palkkioihin ja käydä oikeutta kanssani, mutta minä en tulisi saamaan mitään. Tiesin, että niin hän olisi tehnytkin. Annoin siis kaiken hänelle. Asianajajani sanoi, ettei minun pidä suostua kohtuuttomaan ositukseen, että saisin kyllä omani pois oikeudessa. Kysyin, kauanko oikeudenkäynnit tulisivat viemään aikaa, ja hän kertoi siihen menevät yhdestä kolmeen vuotta. Totesin, etten jaksaisi sitä prässiä.
Ajattelin, etten kuitenkaan haluaisi aivan kaikesta entisestä elämästäni luopua. Halusin pitää mökin. Se on hyvin vaatimaton, lähes arvoton kuivanmaan mökki, mutta silti. Ilmaisin siis miehelle, etten missään tapauksessa halua mökkiä, siitä olisi minulle vain harmia. Siispä hän oli armollinen ja antoi sen minulle. Tosin hän kävi osituksen jälkeen tyhjentämässä mökin irtaimiston, hajotti siellä paikat ja kaatoi pari puuta mökin päälle. Mutta mökki jäi minulle.
Aloitin elämän tyhjän päältä. Elämä narsistin kanssa oli ajanut minut sairaseläkkeelle, olin varaton ja koditon. Hankin työpaikan ja jaksoin taas töissä, ostin velaksi vanhan kerrostaloasunnon ja olen saanut leivän suuhuni ja vaatteet päälleni.
Kannattaa miettiä, miten tärkeää raha on verrattuna siihen, että saa elää rauhassa ja ilman pelkoa.

Vastaa Viestiin