Sosiaalitoimiston huoltajuuskiistan sovittelutyö ihan epistä

Oikeudenkäyntitarinoita. Täällä voit keskustella huoltajuuskiistoista, avioerotilanteista, perinnönjaoista yms., joissa mahdollinen persoonallisuushäiriöinen henkilö on ollut kiistan osapuolena.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
aavistus

Re: Sosiaalitoimiston huoltajuuskiistan sovittelutyö ihan ep

Viesti Kirjoittaja aavistus » 18 Helmi 2015, 23:53

Minä myös haluaisin kuulla kokemuksia viikko-viikko-vaatimuksiin liittyen erityisesti pienillä lapsilla. Itselläni vuoden vanha lapsi ja huoltajuusoikeudenkäynnit aluillaan.

tuikku1966

Viesti Kirjoittaja tuikku1966 » 22 Helmi 2015, 22:46

Kiinnostava keskusteluketju....itselläni vielä kaikki tuo edessä.
Onneksi lapset on jo 11 ja 16v joten uskoisin että heidän sanomisensa vaikuttaa myös ohonkin.
Varasin vastikään ajan sosiaalityöntekijälle lasten huoltoon liittyvissä asioissa ja petyin kyllä jo puhelimessa virkailijan negatiiviseen suhtautumiseen kun yritin selittää että tässä tapauksessa sopiminen ei vaan onnistu...hyvä jos edes saan toisen osapuolen paikalle!
Tuli jo sellainen olo että ihan turhaa koko reissu, jos joudun menemään yksin...mutta vielä turhempi jos exä tulee mukaan. Tää virkailija oli nainen.
Meidän kunnassa on kaksi lastenvalvojaa ja silloin kun suunnittelin muuttoa juttelin sen miehen kanssa...häneltä sain paljon neuvoja siihen miten asioita kannattaa viedä eteenpäin ja missä kohtaa lakipykälät auttavat näissä riitatapauksissa...mutta puhelusta tuon toisen virkailijan kanssa tuli kyllä sellainen olo että joudun itse selvittämään kaiken...enkä ole yhtään varma onko minulla siihen voimia :-(

tuikku1966

Viesti Kirjoittaja tuikku1966 » 22 Helmi 2015, 23:01

Lisäys vielä edelliseen viestiin...
ainoa mitä mietin on se että 11v joka asuu nyt mun kanssa ei ole isänsä luona ollut asumuseromme aikana kuin 2 vkl...eikä ole käynyt siellä muutenkaan...nykyisin ei edes vastaa isänsä puheluihin.
Silloin kun muutin pois isä sanoi ettei jaksa hoitaa(?) lasta eikä halua häntä yöksi sinne (paitsi jos lupaan puolen vuoden päästä muuttaa kotiin, hän voi ottaa lapset sinne asumaan)...kävin koko viime talven viikonloppuisin vanhassa kodissa tekemässä ruokaa ja siivoamassa jotta tyttö voisi myös olla isän luona.
Syksyllä sitten isä vei tytön pyörän...koska oli ostanut sen hänelle kotiin...ei mihinkään vuokra-asuntoon. Se odottaa meidän paluuta kotiin
Kesällä isä vaati myös tytön kotiavaimen pois...istui meidän keittiössä ja sanoi että mun pitää kutsua poliisit että hän lähtee. Avain oli silloin hukassa :-(
Vietettiin tytön synttäreitä vanhassa kodissa mutta mummo ei päässyt paikalle...lähetti isän mukana lahjarahan...tyttö ei ole saanut sitä...koska lahja kuuluu hänen kotona asuville lapsille.
Nyt keskusteluissa ja tekstiviesteissä hän syyttää minua isän sulkemisesta pois tytön elämästä... jäin miettimään sitä että se kuulostaa varmasti aika pahalta viranomaisten korvissa.
Toistaiseksi lasten tapaamisista ei ole sovittu mitään...
pojat 16 ja 18v asuu isänsä luona ja tää nuorin mun kanssa. Pidän säännöllisesti yhteyttä poikiin, käyvät syömässä ja viettämässä aikaa mutta eivät ole jääneet yöksi koska asun pienessä rivarissa eikä täällä oikein ole tilaa. Isä ei ole suoraan kieltänyt poikien vierailuja täällä mutta vanhempi ei esim saa tulla mun luo isänsä autolla...
Kyllähän tämä vähän kuulostaa että olisin pojat "hylännyt"
Vähän huolestuttaa tuleva tapaaminen mutta pakko noita huoltajuusasioita selvittää, tällainen epätietoisuus käy hermoille :-(

Mustikka

Re: Sosiaalitoimiston huoltajuuskiistan sovittelutyö ihan epistä

Viesti Kirjoittaja Mustikka » 24 Maalis 2015, 19:41

Menossa hakemaan väliaikaismääräystä lähiaikoina. Siellä ei kauheasti pääse mitään sanomaan. Tähtään varsinaiseen oikeudenkäyntiin. Sossussa on ihme touhua, että lapsia ei voi muka kuulla, koska heitä ei saa asettaa oman elämänsä päättäjän asemaan. Vaikka itse haluavat puhua ja muutoksia elämäänsä! Ihan hullua. Samasta syystä lapsia suojellaan niin kovasti päätäjän asemaan joutumiselta, että heidän kertomiaan ei kerrota kenellekään. Ei ihme, että lapset lamaantuvat, eivätkä halua puhua. Pelon lisäksi heidän merkittävyytensä latistetaan. Ja eripuraan tarvitaan kuulemma kaksi. Ihme juttu. Jos ei suostu kaikkeen mitä N määrää, on eripurainen ja hankala vanhempi. Toisen ei tarvitse perustella, eikä joustaa missään. Hän on aina kaiken arvostelun ulkopuolella. Nurkkaan ahdettu olo, mutta ihmeesti sitä saa voimia, kun kyse on lasten hyvinvoinnista, elämästä, lapsuudesta. Heidät on vain pelastettava. Miten saada lapset puhumaan, kun oikeudessa heitä joku kuunteleekin? Väliaikaismääräyksen aikana N voi pelotella heidät ihan lamaantuneiksi ja sossun toiminta on vienyt heiltä jo kaiken toivon - mitä järkeä on puhua, kun kukaan ei välitä, eikä reagoi. Kukaan ei auta, ei kuuntele. Vertaistukea ja onnistumistarinoita tarvittaisiin, rohkaisuksi ja voiman lähteeksi. Juuri nyt on kovin ahdistava vaihe.
Mustikka

Marsipaani

Viesti Kirjoittaja Marsipaani » 29 Maalis 2015, 12:48

En ehtinyt lukea kaikkia kommentteja, mutta tuohon aloitukseen sen verran, että mun narsku eksän kanssa oltiin milloin missäkin palaverissa, hän teki minusta lasu-ilmoituksia ja viranomaiset hänestä. Hän myös yritti olla se orkesterinjohtaja ja kuljettaa keskustelua ja vältteli aiheita jotka liittyivät häneen. Mulla paloi monta kertaa siellä pinna ja näytin sen myös ja uhkasin monta kertaa poistua tapaamisista elleivät sossut saa tilannetta haltuun. Mun onneksi meillä oli niin fiksut työntekijät että näkivät kyllä miehen todellisen luonteen eikä mun reaktiot ja tunnekuohut missään vaiheessa olleet mua vastaan. Kun käräjöitiin lasten asumisesta niin lastenvalvoja lankesi isän pauloihin ja puolusti raportissaan alkoholisoitunutta lapsia fyysisesti kurittanutta isää. Näistä em asioista oli siis ihan mustaa valkoisella..... Oikeus kuitenkin päätti asumisen mun luokse, mutta viikko-viikko sai jatkua....

Nyt tämä eksäni on palannut kotimaahansa Hollantiin ja teki sen niin nopsaan että elatus- yms paperit jäivät tekemättä.... Paperit on hänelle lähetetty kolmeen kertaan allekirjoitettavaksi, mutta hän ei niitä palauta eli käräjille mennään taas.

Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka » 31 Maalis 2015, 12:46

Vuoroviikkoa hakee myös. Syksyllä päätetään. Sama ongelma, ristiriitaisuus lasten puheissa tulkitaan lojaaliristiriidaksi, eikä oteta todellisia syitä huomioon miksi toinen (N) vanhempi esittäytyy lasten puheissa negatiivisemmassa valossa kuin toinen. Kukaan ei usko, että lapset voisivat pelätä puhua ja kertoa totuutta. On helpompi sulkea silmänsä ja olla näkemättä pahuutta ja uskoa siihen, että lapset kertovat toisesta pahaa, jotta miellyttäisivät toista vanhempaa. Ihan älytöntä. Entä lasten kertomat esimerkit epäreiluudesta, pahasta mielestä, epäloogisuuksista, turvattomuudesta, epätasaisuudesta, alati vaihtuvista säännöistä. Hyvä ja paha on päivittäin arvattava. Toiminta, valinnat ja käyttäytyminen. Niihin aion pureutua. Puheita ei saa kuunnella, vaan tekoja, joissa ne lupaukset pitäisi toteutua, ne hyvän vanhemmuuden merkit.

Tsemppiä meille. Saa nähdä mihin se riittää, kuka on riittävän viisas näkemään lasten kokemuksien taakse ja uskoa syihin, jotka ovat lähtöisin toisesta (N) vanhemmasta. Sinnikäs täytyy olla. Valppaana. Tiivistää ja perustella kaikki hyvin.
Mustikka

Macca

Lapsi alle vuoden

Viesti Kirjoittaja Macca » 09 Huhti 2015, 15:33

Pitkästä aikaa päätin käydä lukemassa, että miten muilla mennyt asiat. Voimia kaikille! Kuten eräs käyttäjä tuossa ylempänä mainitsikin, niin syöväksi voi rinnastaa nämä ihmiset, jotka pitävät lapsia pelinappuloinaan.

Meillä on menty siihen vaiheeseen, että kun lastenvalvojan ja sosiaalityön selvitystiimin kanssa ei mitään konkreettista saatu sovittua, niin lapsen isä vei tapaamis- ja huoltoasiat käräjille. Meidän kohdalla sosiaalityön porukka oli minun lähettämien liitteiden ja selvitysten sekä minun ja lasten tapaamisten jälkeen sitä mieltä, että ehdottomasti valvotut tai tuetut tapaamiset Ensi- ja turvakodilla, mutta ylläri pylläri, vauvan isä ei suostunut. Siis tapaamiset olisi saatu järkättyä ihan parin kuukauden sisälle, mutta ei kelvannut. Oli ilmoittanut vain yksi toteen, että hän vie homman oikeuteen. Selvitystiimin nainen oli isälle painottanut, että tällä on heikko happi tilanteessa, koska minä olen yksinhuoltaja ja että oikeuden kautta käsiteltynä tapaamiset saatetaan saada aikaiseksi vasta vuoden lopussa. Mutta ei.

Tuli pitkästä aikaa kunnon facepalm- fiilis (viimeksi tämän mätäpaiseen juttuja saanut kuulla vuosi sitten viimeksi ja ollut kyllä niin ihanaa ja onnellista elo ilman tuota hänen mielen kuonan ja ryötteen syytämistä), kun kuunteli sosiaalityöntekijän selostusta siitä, mitä isä oli omalla tapaamisellaan selittänyt. Kieltänyt suoraan kaiken, vaikka sossulla esim. dokumentit minun Ensi- ja turvakotikäynneistä ja käyntien sisältö, ja syyttänyt suoraan minua siitä, miten tilanteet ovat edenneet. Tottakai. Hänen mukaansa olen pyrkinyt eristämään lapsen isästä, vaikka siitäkin dokumentit, että olen erään tuttavan välityksellä pyrkinyt järjestämään tapaamisia neutraalissa paikassa ja ilman, että henkinen väkivalta minua kohtaan voisi uusiutua. Ei, ei, kaikki nämä jäävät häneltä kuin ilmaan roikkumaan, ei kommentin kommenttia, että miksei ole lapsen näkeminen kelvannut. Eihän tuossa ole syynä muu kuin se, ettei saa OMIA epärealistisia vaatimuksiaan lävitse sarjassamme "vuoden ikäinen vauva neljäksi viikoksi tuosta vain isälle ja isän äiti (jonka kanssa jouduttu turvautumaan poliisiin) hoitamaan lasta töidensä ohessa, kun kuka tahansa naisihminen voi korvata äidin lapsen huolenpitäjänä." Huh hei. Mitenhän lie on ollut isän itsensä kasvatus ja huolenpito lapsena....?

Kovin väite taisi olla myöhemmin, että minä en ole ollut edes sosiaalityöntekijöiden kanssa halukas viemään tapaamisasioita eteenpäin. Siis puhdas valhe, jonka voi todistaa valheeksi kaikista papereista. Itsehän otin yhteyttä selvitystiimiin, että tapaamiset järjestäytyisivät. Asiakin oli kaiken lisäksi vielä auki siellä puolella, eli lastensuojelun tarvetta ei ollut vielä päätetty, kun tuli tämä kirje oikeudesta. Kertoo aika paljon.

No mutta, sovittelu näyttää olevan näillä näkymin edessä, vaikka itse suhtaudun sen toimivuuteen hyvin skeptisesti tähänastisen linjan perusteella. Luottamus oikeusjärjestelmään (ja poliisiin myös) on aika nolla, koska Suomessa naisten ja lasten turva on todistetusti hanurista. Tämä maa on vielä ja yhä edelleen miesten hiekkalaatikko ja lait sen mukaisia. Asiasta kolmanteen ja esimerkkinä se, kun eräs poliisi totesi Helsingin raiskaustapauksesta, että se ei tuottanut uhrille vakavia fyysisisä vammoja. WTF?

Se on totta, kuten monet jo mainitsivatkin, että kaikki tahot pyrkivät saamaan nämä tapaamis- ja huoltoasiat äkkiä alta pois ja tällä perusteella suljetaan helposti silmät ihan itsestäänselviltä asioilta, kuten henkiseltä väkivallalta, vaikka olisi selkeitä todisteita, että tällaista on ilmennyt. Koska se on helpompaa. Että siinäkö se lapsen paras sitten toteutuu??? Ei, ei toteudu.

Eli nyt hyvänä edarivaalien pohjustuksena: äänestäkää nais-ihmisiä, joilla on kokemusta lapsi- ja perhetyöstä ja jotka ajavat naisten ja lasten asiaa! Onhan tuo nähty, mihin asiat on viety ja missä ne ovat, kun miehet ovat saaneet pitää enemmistöä yllä.

Macca

Lisäys edelliseen

Viesti Kirjoittaja Macca » 09 Huhti 2015, 15:54

Ja tosiaan noista elatusasioista. Lastenvalvojan luona ei saatu niitäkään sovittua. Isä oli suuttunut, kun oli pitänyt ulkomailta saatuja tuloja esitellä. Niitä ei yllättäen ollut jäljellä, kun oli ennen tapaamista ehtinyt sumplia tilit tyhjiksi.

Itselle nyt on pääasia, että saisi sen elatustuen suuruisen kuukaudessa jostakin suunnasta. Pääasia on, että lapselle on ruokaa ja vaatetta, mutta huvittaa vain tuo joidenkin kierous ja ahneus. Nämä tällaiset henkilöt vetävät valtiolta oikeasti köyhille ja tukea tarvitseville kuuluvia rahoja samalla kun pyörittävät bisneksiä ulkomailla ja netin kautta tai muuten tekevät hämärähommia. Sitten samalla itketään elatusavusta, joka on kärpäsen p*ska verrattuna siihen mitä näillä henkilöillä menee kännäämisiin, muihin päihteisiin ja omiin vaatteisiin (jotka narsisteilla täytyy olla aina tiptop, ellei tilanne sitten vaadi säälipisteiden toivossa pukeutumaan astetta "huonommin"). Onhan se 150 tietysti pois yhden perjantai-illan biletyksestä, joten täysi syy syyttää naista ahneeksi verenimijäksi. Ei ole tuossakaan tällainen ihminen laskenut sitä, että mihin se vajaa 150 euroa kuukaudessa riittää. Sillä ostetaan ihan ruokaa, vaippoja ja vaatetta lapselle. Eivät ne mene äidille "timantteihin" tai "turkiksiin". Kai niitä käyttäisi, jos asia näin olisi! :lol:

Niin, ja parastahan tuossa hommassa on vielä se, että valituksen päälle tällaiset koijarit löytävät kyllä keinon vedota siihen, että eivät kykene maksamaan mitään ja valtio tulee tässäkin maksumieheksi. Eli ensin otetaan yhdet tuet, vaikka ei tarvittaisi, ja sitten luistetaan vielä yhdestä vastuusta ja pannaan joku muu maksumieheksi. Samaan aikaan kyllä sitten rällätään "näkymättömillä" rahoilla miten mielitään. Mutta tässäkin asiassa luotan karmaan: ahneella on paskainen loppu, joko tässä tai seuraavassa elämässä.

Mustikka

Viesti Kirjoittaja Mustikka » 16 Huhti 2015, 11:39

Kun äiti on joutunut muuttamaan itse pois yhteisestä kodista ja isä ei suostu laittamaan rastia maistraatin lomakkeeseen kohtaan: lapsen kirjat saavat mennä äidille, niin sen jälkeen isällä on lain antama porsaanreikä itse saada kaikki Kelan tuet ja välttyä maksamasta elatusmaksuja. Samalla voi tehdä kiusaa ja ahdistaa toisen taloudelliseen köyhyyteen. Huolimatta siitä, että lapsi asuisi yli puolet ajasta äidin luona. Kirjat ratkaisevat oikeuden Kelan tukiin. Vaihtoehdoksi ei jää muuta kuin viedä asia oikeuteen. Siihen saakka isä säästää runsaasti rahaa ja saa etuudet itse.
Mustikka

Macca

Viesti Kirjoittaja Macca » 22 Huhti 2015, 15:06

Huh, kaiken maailman juttuja kyllä, Mustikka! :(

Itsellä se onni, että elin jo yksin, kun lapsi syntyi. Näin ollen ei ole ollut tuollaisia ongelmia esim. maistraatin merkintöjen kanssa.
Ainoa ongelma se, että Kelan elatustuki katkesi ja rahat olleet tiukilla puoli vuotta, kun isä ei valmis maksamaan elatusapua. Oli ollut lastenvalvojalle suuttunut, että hänen pitäisi jotain maksaa. Ei selvästikään lukenut tai miettinyt loppuun asti, että mitä siihen kuuluu, kun isyys vahvistetaan. Siitäkin jälkeenpäin sappena, kun lapsella isyyden vahvistamisen myötä oikeus hänen puoleisen sukunsa perintöön ja pelkää, että minä pääsen hänen sukunsa rahoihin mahdollisesti käsiksi, jos ja kun hänestä joskus aika jättää. Hyvää päivää! :roll:

Isällä olisi ollut mahdollisuus nähdä lasta ilman isyyden vahvistusta, mutta ei kelvannut, koska ei saanut kuukauden ikäistä lasta suoraan viikonlopuksi luokseen ilman minun läsnäoloa. Koska hänen mukaansa lapsi on esine, jota voi liikutelle paikasta A paikkaan B, eikä se lapsi mitään äitiä tarvitse, kuka tahansa ulkopuolinen nainen voi paikata kahden päivän ajan tai pidempään. :roll:

Nyt sitten kun itse meni haluamaan isyyden vahvistusta ja se tehtiin, niin ei ole suostunut lastenvalvojan tai sossun kautta tapaamisia järjestämään. Koska ei saa alle vuoden ikäistä lasta viikoiksi luokseen. Koska jälleen, lapsi on hänen mukaansa esine, jota voi liikutella paikasta A paikkaan B, eikä se lapsi mitään äitiä tarvitse, kuka tahansa ulkopuolinen nainen voi paikata noiden viikkojen ajan. :roll: Siis ei ole systemaattisesti edes suostunut näkemään vauvaa ensimmäistäkään kertaa, mutta vaatii heti lakiteitse viikoiksi luokseen. Ja elatusapua ei ala maksaa perustein, ettei ole SAANUT nähdä lasta. Olisi saanut, mutta ei ole halunnut, omista syistään johtuen.

Lakimiehen kanssa puhuttiin, että eihän sillä ole mitään merkitystä elatusavun kanssa, onko nähnyt lasta vai ei, koska lapsella on oikeus elatukseen isänsä puolelta. Ja kun peruste sille, miksei hänen tarvitsisi maksaa elatusapua, on vielä valheellinen, niin ihan käsittämätön kuva kyllä tullut ihmisestä tälle omalle lakimiehelleni. Mutta käsittämätöntähän se onkin: puhtaan järjetöntä ja sekopäistä.

Sovitteluun suostuin ihan vain siitä syystä, että se on keskustelutilanne, jossa on lapsen kehitykseen jne. erikoistuneita ihmisiä, jotka ehkä voisivat saada kyseisen riidanhaastajan näkemään realiteetit, mutta suuresti epäilen, että tälle kukaan saa mitään järkeä päähän, koska onhan sitä jo lastenvalvoja ja sossu yrittänyt. Jännä nähdä, että tuleeko hän paikalle yliasiallisena maailmanmiehenä vai heikkoa uhria esittäen ja kuinka nopeasti hänellä napsahtaa ja muuttuu ääntä kellossa, jos asiat eivät mene oman mielen mukaan.

Omaa jaksamista aluksi mietin, mutta lakimiehen mukaan homman voi lopettaa heti, jos alkaa tuntua, että ei jaksa tms. Ja jos homma käräjille asti menee, niin asian valmistelu alkaisi kuulemma vasta noin 8 kk:n kuluttua. Ja tuonhan ajan minä ja lapset elettäisiin sitä samaa elämää ja arkea, mitä ollaan tähän asti eletty. Tuo henkilöhän siinä tilanteessa menettäisi taas aikaa nähdä lasta. Mutta eipä se lapsen näkeminen ja paras taida olla millään sijalla, vaan se, että saisi minuun ja minun perheeseeni uudelleen otetta. Ei tule tapahtumaan!

Vastaa Viestiin