Narsisti ei suostu päästämään irti!

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Ölvö

Re: Narsisti ei suostu päästämään irti!

Viesti Kirjoittaja Ölvö » 05 Heinä 2019, 22:14

Hei vain!

Tuskinpa kukaan tätä lukee, mutta puran nyt vain taas ajatuksiani tänne, kun täällä ainakaan ei tuomita.

Olen ollut ahdistunut taas keväästä asti, jokavuotinen yhteydenotto lähestyy. Tämä on inhottavaa, koska rakastan kesää, mutta sitä varjostaa aina joka päivä ahdistus tulevasta yhteydenotosta. Odotan sitä jatkuvasti, pelkään milloin se taas tulee. Tuntuu, että tämä pilaa aina minulta koko kesän, yhtäkkiä kesä taas on ohitse ja huomaan stressanneeni koko kesän tätä.

Tämä on pelottavaa, olen tämän vuoden aikana huomannut muistavani asioita reilun vuosikymmenen takaisista asioista, joita minulle sanottiin tai tehtiin. Olen kyllä aina muistanut ne, mutta nyt vasta jotenkin käsittänyt ne, tajunnut että ne ihan oikeasti tapahtuivat ja vaikuttivat todella moneen asiaan, myös tämän hetkiseen tilanteeseeni. Olen käsittänyt, miten paljon enemmän haittaa ne minulle aiheuttivat, kuin olen uskonut tai luullut, en ole ennen käsittänyt sitä.

Kävin viime kuussa lääkärillä ja puheeksi tuli tämä narsisti puhuttaessa perhetilanteestani. Kerroin etten ole tekemisissä hänen kanssaan ja kerroin yhden, tähän asti pienenä pitämäni asian lääkärille, joka on osaltaan vaikuttanut erääseen isoon epäkohtaan elämässäni ja terveydessäni. Kun aloin kertoa tätä lääkärille, tunsin oudon tunteen, sisälläni nyki oudosti ja puhuminen oli vaikeaa. Romahdin ihan täysin enkä voinut mitenkään lopettaa itkemistä. Jotenkin päälleni vyöryi kamala tunne, kun jotenkin tiedostin tuon sanomisen sairaalloisuuden ja mitä se on minulle tehnyt. Sen jälkeen olen saanut samanlaisia "kohtauksia" useastakin asiasta, jotka olen muistanut nyt aivan eri tavalla kuin ennen.

Mietin käyntiä psykologilla tai vastaavalla, mutta minulle on tunne, etten kehtaa. En kehtaa mennä sinne, pelkään häiritseväni heitä typerillä ongelmillani, muilla on paljon isompia ongelmia, minun ovat pieniä siinä rinnalla. Minulla on päässäni ajatus, että olen aikuinen ihminen, ei minun kuulu tuntea näin, näinkin vanhoista asioista, minun pitää itse käsitellä ne. Pelkään että psykologi sanoo tuon suoraan minulle tai vähättelee tilannetta, että oikeasti olenkin vain kuvitellut kaiken.

Olo on nyt aika sekava, pelkään vain niin paljon sitä tulevaa yhteydenottoa, en tahdo lukea sitä. Jos taas en lue, minua puristaa epätietoisuus siitä, mitä siellä lukee, minun on saatava tietää. En kestä omia ajatuksiani, ne saavat minut aivan pyörälle päästäni, mikään muu vaihtoehto ei ole hyvä kuin se, että yhteydenottoa ei tulisi.

Yritän silti kaikesta löytää jotakin positiivista, niin tässä on se hyvä puoli, että en ole saanut painajaisia pitkään aikaan, viimeksi taisin nähdä niitä viime vuoden puolella. Tahtoisin vain niin paljon, että tämä piina jo loppuisi.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 06 Heinä 2019, 00:18

Hei Ölvö!

Olipa kiva saada meiliin viesti, että on foorumilla jatkoa juttuun - en ole täällä ollutkaan aikoihin.

Kuulostaa tutulta nuo tuntemukset ja myös se, kuinka turhauttavaa on kun ihmiset ei ymmärrä näitä kuvioita. Mulla oli myös kuvailemasi kaltainen "romahdus" viime syksynä lääkärissä. Mutta ajattelen niin, että ehkä se on vain jotain uuden alkua ja positiivinen asia? Lisäksi se voi olla myös merkki siitä, että on löytänyt hyvän ja turvallisen tuntuisen lääkärin, niitä kun ei aina osu kohdalle. Mun lääkäri sai ihan yksinkertaisella kommentilla mua rohkaistua oikeaan suuntaan. Kerroin narsistiäidistä ja kuinka siinä pyörii vähän niin kuin koko suku mukana. Hän vain totesi että "Sometimes you have to cut the ties". Kuinka yksinkertaista se onkaan loppujen lopuksi. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta olla aivan nollatoleranssi eikä mitään yhteyttä?

Ölvö

Viesti Kirjoittaja Ölvö » 06 Heinä 2019, 00:31

Juuri nyt ei kyllä tunnu lainkaan positiiviselta, kun päässä hyrrää niin moni vanha kokemus ja mietin ihan eri tavalla niitä, tuntuu että vasta nyt käsitän niiden raadollisuuden täysin. Kyllä tästäkin varmasti tulen löytämään jotain postiivista, mutta nyt on kyllä niin ahdistava olo.

Tämä lääkäri oli kyllä oikein empaattinen ja mukavan oloinen ihminen, en ole tavannut kuin kerran aiemmin yhtä empaattisen lääkärin. Omalta puoleltani olenkin pitänyt nollatoleranssin missään yhteydenpidossa jo vuosia, en edes muista montako, luulisin että 5 vuotta. Kun laitoin välit poikki, sanoin etten tahdo enää olla tekemisissä ja en ole mihinkään vastannut. Olen muuttanut, vaihtanut puhelinnumeroa, muuttanut toisenkin kerran, tietoni ovat salaiset, poistunut somesta, en ole vastannut sähköposteihin, estänyt hänen osoitteensa siellä, mutta viime vuonna tosiaan laittoi kirjeen. Tänäkin vuonna todennäköisesti laittaa kirjeen, enkä voi postia estää tuomasta minulle kirjeitä. Osoitettani hän ei tiedä, mutta posti ohjaa nuo vanhaan osoitteeseen lähetetyt kirjeet uuteen osoitteeseeni.

Siitäkin syystä tämä on rankkaa, että vaikka olen itse tehnyt kaikkeni, ettei ottaisi minuun yhteyttä, hän sen tekee. Miksei asia vain mene perille hänelle, en käsitä.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 06 Heinä 2019, 01:00

Joo, tiedän kyllä että on aivan kamalaa kun tajuaa tuon kaiken raadollisuuden. Itse olen ollut jo kohta vuoden lähes muusta maailmasta eristyksistä kun tuntuu, että kaikki tämä asioihin herääminen ottaa niin koville. Mutta tästäkin olen lukenut että kuuluu asiaan. Tuo kirjeitten kirjottelu on kyllä ikävä juttu! Itse olen joskus repinyt kun olen nähnyt heti että on aivan kamalaa tekstiä. Mutta jos on muuten nollakontakti niin onhan tuo todella rasittavaa. Onko äitisi koskaan kommentoinut mitään siihen että haluat katkaista yhteydenpidon?

Tässä on muuten maailman paras Youtube kanava No Contactin osalta. Löytyy paljon neuvoja kuinka tehdä se käytännössä.

https://www.youtube.com/watch?v=cfCu9wMjWag&t=3s

Ölvö

Viesti Kirjoittaja Ölvö » 06 Heinä 2019, 01:11

Tämä on kyllä todella raskasta, onneksi on sentään tuo mies auttamassa tässä kaikessa ja ymmärtää, kun auttoi minut irti hänestä kun tahdoin. En tiedä olenko vain utelias vai liittyykö jotenkin narsistin vallankäyttöön, että minun on pakko tietää mitä kirjeissä lukee, muuten jää kauhea epätietoisuuden tunne jylläämään.

Monesti katkaisin välit hetkellisesti ja sitten meni hetki paremmin, kun olin taas yhteyksissä mutta aina se meni siihen samaan vanhaan. Monet kerrat puhuin hänen kanssaan asioista ja kerroin, etten jaksa loputtomiin hänen käytöstään. Aina hän vähätteli omaa käytöstään, kuittasi kaiken minun "höpöhöpönäni" ja liioittelulla jne.

Sähköposteissa ja kirjeissä sitten on valittanut, miten hänen on ikävä ja aloitetaan puhtaalta pöydältä ja ollaan juuri sen verran tekemisissä kuin minä tahdon, kunhan vain ollaan. Tuon lukiessani vain mietin, että eikö vuosien täysi radiohiljaisuus kerro hänelle minun kantaani asiaan, jos hänelle kerran sopii juuri se määrä yhteydenpitoa kuin minä haluan? Tulee taas vain niin vahvasti esille se, että tehdään kuten hän haluaa, minä saan sitten sanella toissijaiset ehdot, mukamas. Yritin niin monta kertaa uudestaan hänen kanssaan ja aina se päättyi minun huonoon olooni, syyllisyyden tunteisiin, kyyneleisiin ja itseinhoon. Joskus mietin, annoinko tarpeeksi monta tilaisuutta, mitä jos hätiköin? Tiedän ettei asia ole niin, koska yhden vuoden aikana ennen täydellistä välirikkoa katkaisin välit hetkellisesti 10 kertaa ja joka kerran jälkeen käytiin sama keskustelu, silloin hän "ymmärsi" nyt minua, aloitetaan alusta. Sitten aina ennen uutta välirikkoa käytiin keskustelu, jolloin minä puhuin hänestä ihan höpöjä ja kuvittelen kaiken.

Kiitos linkistä, tutustun siihen huomenna hieman paremmin ja toivottavasti se helpottaa hiukan tässä aallokossa luovimista.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 06 Heinä 2019, 01:30

Joo palataan palstalle. Tässä vielä hyvä linkki, en malta olla laittamatta kun kuulosti niin tutulta tuo sinun kuvauksesi tilanteesta (Abuse Cycle).

https://www.youtube.com/watch?v=jp5YHxJhj94

Ölvö

Viesti Kirjoittaja Ölvö » 09 Heinä 2019, 00:16

Kiitos tuostakin linkistä, olen siihen nyt hiukan tutustunut ja kuulostaa aika tutulta sen muutaman videon verran mitä olen katsonut.

Olen ihan kauhean väsynyt tähän kaikkeen, sain tänään kuulla että tämä narsisti on törmännyt erääseen mieheni sukulaiseen ja yrittänyt taas udella asioitani. Hän on ennenkin niitä yrittänyt udella sukulaisilta, mutta nyt oli ollut paljon enemmän päällekäyvä ja uhkaavampi. Oli yrittänyt sukulaisen mukaan jotenkin käskyttää ja yrittänyt pakottaa tätä kertomaan asioitani hänelle, ei ollut lainkaan niin sovitteleva ja ystävällinen kuin aiemmilla kerroilla.

Hän oli antanut ymmärtää, että tietää minun muuttaneen tuosta paikasta, jonne on lähettänyt kirjeen viime vuonna. Pelkään nyt aivan kauheasti, että jos ja kun kirje tänä vuonna tulee parin kuukauden päästä, se on osoitettu nykyiseen osoitteeseeni. Hän oli myös antanut ymmärtää, että tietää enemmänkin nykyisestä elämäntilanteestani, lapsista, lemmikeistä, työtilanteesta jne.

Pelästyin myös ihan kauheasti kun tässä eilen tultuani asioilta kaupungilta, pihassani oli minulle täysin tuntematon mies. Kun tulin pihaan, mies yritti äkkiä päästä ohitseni, mutta kysyin tottakai mitä hän tekee pihassani. Hän vastasi että "eikun katoin vaan" ja juoksi pois. On ihan mahdollista, että oli ehkä muistisairas ja eksynyt tai mahdollisesti menossa varkaisiin, mutta en voi olla miettimättä, jos liittyi jotenkin tähän narsistiin. Viimeksikin niitä autoja ilmestyi ajelemaan edellisen asuntoni ohitse ja ne vähentyivät melkein heti sen jälkeen lähes olemattomiin, kun muutin pois. Olen kyllä vainoharhainen, sitä en kiellä, mutta on tämä kamalaa miettiä jokaista pientä asiaa, josko liittyy häneen. En sentään vielä kaupassa mieti jokaista vähänkin viipyvää katsetta minuun, että se liittyisi jotenkin tähän narsistiin, mutta eiköhän pian sekin ala käymään mielessä.

Olen taas alkanut miettimään muuttoa uuteen asuntoon, mutta en voi aina etsiä uutta asuntoa kun epäilys käy mielessä, varsinkin jos tämä narsisti jostakin saa aina uuden osoitteeni jotenkin, ei se edes auttaisi mitään. Tuntuu että ajan itseni hulluksi. Pelkään myös kamalasti, että hän vielä oikeasti ilmestyy pihaan kun olen yksin kotona. Olenkin pakannut itselleni "hätärepun", jonka voin nopeasti napata mukaan jos näen hänen tulevan pihaan ja olen miettinyt valmiiksi reitin, jota kautta pakenen. Tämä tuntuu ihan hullulta, että olen tämänkin miettinyt valmiiksi.

Viime viestissäni kirjoitin, etten ainakaan näe painajaisia. No, sekin asia muuttui ja olen nähnyt taas niitä, monta kertaa yössä. Se paniikki on aivan kauhea unessa enkä saa itseäni hereille, vaikka tiedän että se on unta. Paniikki on myös aivan hirveä herätessä, kun luulen olevani tämän narsistin luona. Koin myös viime yönä unihalvauksen ja nyt pelkään nukkumaan menemistä. Tuntuu, etten milloinkaan saa olla rauhassa häneltä.

Jos puhun tästä jollekin, minua hävettää aivan kauheasti. Minua hävettää, että perheeni on tällainen. Yritän vain selviytyä, en tahdo olla tällaisesta perheestä ja häpeän sitä, että minun ajatellaan olevan ihan sekopäisestä perheestä, kamalaa roskaväkeä. Yritän vain elää normaalia elämää, olla normaali ihminen, joka selviytyy sekopäisestä perheestään eikä jatka heidän sekopäisyyttään. Tuntuu, etten kehtaa enää puhua edes miehelleni näistä asioista, vaikka hän ymmärtääkin ja tukee minua. Tämä vain alkaa olla jo aivan liikaa, miten hulluksi tämä menee.

Haluaisin puhua jollekin näistä, mutta pelkään sitä. Pelkään, ettei minua oteta tosissaan, muilla ihmisillä on paljon isompia ongelmia, pelkään että häiritsen ongelmillani muita. Ja tosissaan häpeän tilannettani, sitä mistä olen lähtöisin. Tuntuu, että minut nähdään samanalaisena kuin ihmiset, jotka tämän minulle tekevät, ettei minusta tule koskaan mitään muuta. Kerroin vain pienen, promillen murto-osan viime kuussa lääkärille ja minua hävetti niin paljon kertoa siitä, miksen ole tekemisissä tämän narsistin kanssa. Lääkäri ei tuominnut ja oli empaattinen, mutta silti minua hävetti aivan suunnattomasti.

Olen vain niin loppu tähän, tahtoisin vain että tämä loppuu. Kiitos kun sain taas avautua, ehkä tämä auttaa taas hetken.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 09 Heinä 2019, 14:09

Hei, en ole ollut koskaan vastaavanlaisessa tilanteessa, mutta pahalta tuo kuulostaa. Häpeästä haluaisin sanoa, että sitä ei tarvitse tuntea. Luulen, että auttaisi, jos pääsisit häpeästä edes vähän irti. Usko itseesi ja puhu ihmisille, jotka uskovat sinua. Puhuminen auttaa, vaikka kuuntelija ei aina ymmärtäisi, mitä tarkoitat. Luulen, että monet eivät ymmärrä tilannettasi, siksi ehkä vaikuttaa, että he eivät usko sinua. Jos ei ole itse kokenut, on vaikea käsittää asiaa.

Ölvö

Viesti Kirjoittaja Ölvö » 12 Heinä 2019, 09:36

Tiedän ettei minun tarvitse hävetä sitä mistä olen, en minä voi sille mitään. Silti en osaa olla häpeämättä asiaa. Varmasti oloni helpottuisi, jos pääsisin eroon häpeän tunteesta. Siksi tykkään kirjoittaa tänne, että täällä on ihmisiä jotka ovat kokeneet samanlaisia asioita eivätkä leimaa hulluksi, joka keksii asioita päästään. Tiedän kyllä, että jotkin asiat ovat aivan sekopäisiä, joita tapahtuu narsistien kanssa ja niitä on vaikea usko, mutta silti se tuntuu pahalta.

Nyt oli pakko tulla taas kirjoittamaan, tuntuu että muuten sekoan ihan juuri. Olen juuri nyt aika hysteerinen ja tärisen holtittomasti ja tuntuu että sydän takoo itsensä ulos hetkellä millä hyvänsä, joten anteeksi jos kirjoitus on sekavaa, yritän kyllä siistiä sen ennen lähettämistä.

Mieheni käy joka vuosi eräässä tapahtumassa työnsä takia, on käynyt jo kymmenisen vuotta. Hän meni sinne aivan normaalisti ja soitti minulle, että tämä narsisti on siellä "töissä". Tämä narsisti ei ole koskaan, ei koskaan käynyt tuolla tapahtumassa, hänellä ei ole sinne mitään oikeaa asiaa, eikä asu siellä lähellä. Mieheni oli nähnyt hänet, mutta tämä narsisti ei ollut nähnyt miestäni vielä. Minun piti lähteä miehen mukaan, mutta sairastuin joten en päässyt mukaan, luojan kiitos. Olisin varmaan seonnut, jos olisin mennyt mukaan ja nähnyt hänet.

Tuntuu taas niin kamalalta ja ajatukset laukkaa, että mistä osasi tulla sinne kaikkien näiden vuosien päästä. Olen yrittänyt nyt aamun ajan miettiä mistä keksi ja mieleeni ei tule kuin yksi vaihtoehto. Viime vuonna kun menimme tuonne tapahtumaan, siellä oli toimittaja joka räpsi kuvia kysymättä ihmisistä. Hän otti myös minusta kuvan ja kysyin tietysti heti, mihin tarkoitukseen ottaa niitä. Hän oli tekemässä tapahtumasta lehtijuttua ja otti siihen kuvia. Sanoin heti, että poistaa ehdottomasti minun kuvani ja selitin pienesti, että minulla on sellainen tilanne, ettei kuvaani saa missään nimessä julkaista missään turvallisuuteni takia jne. Hän lupasi olla laittamatta kuvia juttuun ja tarkistin asian seuraavan päivän lehdestä, eikä ollut laittanut niitä siihen. Aloin miettiä, että hän ei luvannut poistaa kuvia, mitä jos hän on käyttänyt ne myöhemmin jossain jutussa?

Olen aivan sekaisin nyt, tuntuu että sekoan. Pelkään ihan hysteerisenä, että narsisti huomaa mieheni ja seuraa tätä kotiin. En tiedä mitä pitäisi tehdä että saisin itseni rauhoitettua.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 15 Heinä 2019, 17:03

Kuulostaa kyllä todella ahdistavalta. Olisi hyvä kyllä päästä sellaiseen tilaan että ei tarvitse olan yli vilkuilla ja hermoilla. Asutko samassa kaupungissa? Onko fyysisen välimatkan ottaminen mahdollista? Ja miten olisi lähestymiskiellon laita? En tiedä täytyykö siinä tapauksessa olla fyysinen uhka. Se on aika pirullista, että narsisti haluaa nimenomaan reaktiota (tai kuulla tästä reaktiosta jotain muuta kautta). Ei tule nyt muuta mieleen mikä voisi auttaa, mutta kirjoitahan tänne aina kun siltä tuntuu! Niin ja muuten oon tosi samaa mieltä tuosta Krassin kanssa, että puhu sellaisille ihmisille jotka ymmärtää tai ainakin haluaa ymmärtää. Tämä on tosi oleellista eheytymisen kannalta minun mielestä. Näitä ihmisiä ei ole kyllä ole paljon, mutta älä satuta itseäsi lisää koittamalla selittää tällaista asiaa.

Muuten, meillä taisi olla puhetta niistä kulteista ja niiden kuvioista joskus aikaisemmin. Mulla tuli se mieleen kun sain tällaisen kirjavinkin Youtubesta: Linda A. Curtis; Shunned. En ole kultista eronnut enkä tuota kirjaa vielä lukenut, mutta aion lukea koska se sopisi varmaan minulle ja varmaan monelle narsistisesta perhedynamiikasta irti pyrkivälle.

Vastaa Viestiin