Salakavala "covert"-narsisti teki tuhonsa

Voit kirjoittaa oman tarinasi.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
nuttool

Salakavala "covert"-narsisti teki tuhonsa

Viesti Kirjoittaja nuttool » 30 Elo 2017, 12:57

Palstalla puhutaan paljon ns. "overt"-narsisteista, joiden käytökseen kuuluu röyhkeyttä, hurmaamista ja muuta hyvin "näkyvää" itsetunnon ja egon pönkittämistä.

Itse palaudun parisuhteesta ns. "covert"-narsistin kanssa, jossa syöttinä oli henkilön heikkous ja säälin saaminen. Hän esiintyi pyyteettömänä hyväntekijänä, joka haluaa vain hyvää. Tämä "yritin parhaani mutta sinulle ei riitä mikään"- taktiikka oli käytössä myös erotilanteessa.
Hän esiintyy haavoitettuna yksilönä, jota muut henkilöt ja elämä on kohdelleet kaltoin, ja tähän ansaan haksahdin täydellisesti. Kameleonttina hän vaihtoi asennetta ja suhtautumistaan tilanteen mukaan. Toisissa tilanteissa kehuskeli suhteella ja yhteisillä tekemisillä, toisissa tilanteissa taas dissasi olemassaoloni täysin. Mistä milloinkin hyötyi itse parhaiten!

Henkilö kiusaa, alistaa ja pelottelee niin hienovaraisella tavalla, ettet todellakaan tajua sen edes tapahtuvan. Yrittäessäsi keskustella asiasta, joudut loppujen lopuksi aina tilanteeseen jossa
a) olet menetellyt itse väärin (ja alat uskoa siihen),
b) joudut luovuttamaan (kun et jaksa enää vääntää), tai
c) alat epäillä omaa mielenterveyttäsi.

Tavallaan tuntuu, että suhde ja ihminen on "OK", mutta pinnan alla kuohuu koko ajan, että jokin on pielessä, muttet täysin osaa määritellä mikä.
Pieniä täkyjä syötetään päivästä toiseen, ettet vaan uskalla sitten todellisella hetkellä yrittää nousta, kun pelotteet ovat takaraivossasi. Pelotteet ovat huumooriin verhottuja tarinoita siitä, mihin hän pystyy.

Suhde oli hyväksikäyttöä kaikilla tasoilla. Rangaistukset "väärästä toiminnasta" (kaverin kanssa kahvilla tms.) olivat usein täydellinen kylmyys, jota saattoi kestää päiviä, ilman selitystä. Väärää toimintaa oli myös omista tunteista/tarpeista puhuminen.
Mihinkään et saa suoraa vastausta ("välitätkö sinä minusta?" -> "no mitä se välittäminen on? miten sen määrittelee? minä teen asiat omalla tavallani blaa blaa blaa") .
Vuorovaikutuksellista dialogia ei ole, koska oikeista asioista puhuminen on hänelle liikaa, "aivan kuin minulla ei olisi muutenkin jo tarpeeksi raskasta, niin pitääkö tästä parisuhteesta taas jauhaa, kun kaikki on hyvin".

En osaa, en halua eikä ole tarvettakaan vetää rajaa onko kyseessä narsisti, rajatilapersoona, jokin muu persoonallisuushäiriö vai kenties monen asian yhdistelmä. Lääketieteellisillä määritelmillä ei ole väliä nyt.
Henkilö on jokseenkin yhteiskunnasta eristäytynyt, salaileva (työstä/kavereista ym. ei puhuta nimillä), ajoittain paranoidinen (seurataan, kuunnellaan, juorutaan selän takana), silminnähden usein ahdistunut, mustasukkainen, vahvasti päihteisiin menevä ja kavereilleen kateellinen/katkera miehen kehossa asuva pikkulapsi, joka on äidin tai lapsen roolissa, ja pelaa niillä. Myös eron jälkeen roolipeli jatkuu, ja roolien turvin etsitään minun heikkoa kohtaani.

Olo on kuin pyörremyrsky olisi pyörähtänyt sisälläni, ja tuhonnut kaiken, aivan huomaamatta :cry:

Olen ollut "overt"-narsistien kanssa tekemisissä, ja hurmauskuviot ovat tuttuja. Mutta tämä tuli kyllä totaalisen puskista!
En väitä, etteikö tilanteet aina tule puskista (et tajua ennen kuin tajuat).

Vastaavia kokemuksia?

sätkynukke100

Re: Salakavala "covert"-narsisti teki tuhonsa

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 » 30 Elo 2017, 15:25

Todelta tutulta kuulostaa...tollaset lausahdukset, mitä se sulle on sanonu esim. välittämisestä. Sen olen myös huomannut, että mykkäkoululla yrittää ohjata mun puheita toiseen suuntaan.. jos ne ei miellytä Häntä. Tunnepuolen asioista en ole tainnut puhua enää pitkiin aikoihin, mitkä liittyy "meihin". Pahaa oloa sanon kyllä välillä viesteissä ja naamatustenkin, vaikka olen päättänyt..etten enää lähde siihen.. koska eihän siitä ole mitään hyötyä. Jos tuntuu pahalta ja sanoo sen, sehän on vain Hänen moittimistaan ja haukkumistaan. Koskaan ei puhettakaan, että Hän mitenkään välittäisi toisen huonosta olosta.

nuttool

Viesti Kirjoittaja nuttool » 30 Elo 2017, 16:55

sätkynukke100 kirjoitti: Koskaan ei puhettakaan, että Hän mitenkään välittäisi toisen huonosta olosta.
Paitsi, silloin kun hän hyötyy itse olosi parantamisesta jotenkin, niin saattaa esittää empaattista, tai jopa joskus ottaa omille niskoilleen marttyyrimäisesti jonkin asian. "Minun vika kaikki", jotta päästään eteenpäin. Kun hän tarvitsee esim. autokyydin tai haluaa seksiä.
Esitin ennen lopullista "tämä oli tässä"- hetkeä esitin hänelle kysymyksiä, johon vaadin kyllä/ei- vastausta. Yhteenkään en saanut. Mutta yllättävän paljon puhetta silti :lol: Silloin päätin, että nyt loppui.

Huomaan käytöksen sohivan siihen "sokeaan pisteeseen" minussa, siksihän tähän on tultu. Kyseessähän ei ole rakkaussuhde, vaan riippuvuussuhde. Nyt, suhteen lopetuksen jälkeen huomaan saavani jonkun sortin ahdistuksen tai paniikin, kun esim. puhelin soi tai tulee viesti. Puhumattakaan olosta jos viesti tulee häneltä! Ja sitten toisaalta, ahdistus kun mitään ei kuulu...

sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 » 30 Elo 2017, 18:04

Jep.....suoraa vastausta on turha yrittää saada.. hyvin "taitavia" kummallisia vastauksia

Kullervo

Viesti Kirjoittaja Kullervo » 30 Elo 2017, 20:24

Kuulostaapa kovin tutulta. Mietin vieläkin itse sitä mikä minun narsistimieheni oikein olikaan. En vieläkään tiedä ja kuten nuttool sanoit, ei sillä edes ole väliä. Mutta muutaman asian tiedän 100%:n varmasti:

A) muut, minä mukaan lukien, ovat olemassa vain hänen tarpeitaan varten. Häntä varten.
B) en koskaan tule saamaan selityksiä tai vastauksia yhtään mihinkään
C) seksillä tehtiin kauppaa, siten että et edes itse tajua. Tietenkään sitä, tai mitään muutakaan, ei koskaan sanottu ääneen saatika suoraan.
D) jos koitat keskustella ja tarjoat kaksi vastausvaihtoehtoa, hän ottaa sen mikä takaa sinun jäävän eikä lähtevän, vaikka hän ei ikimaailmassa oikeasti tarkoita/halua sitä mitä on "vastannut"
E) seksi, autokyydit, autolainat, pyörälainat, ruoka... mitä tahansa on vailla, sitä pyytää kyllä. koskaan et kuitenkaan tule saamaan vastavuoroista apua tai palvelusta, jos itse pyydät. et koskaan.
F) asioista ei puhuta. mitään ei sanota. Ollaan hiljaa tai vastataan tyhjiä sanoja jotka eivät tarkoita mitään. mitään ei koskaan luvata. Kaikki on salassa, myös minä silloin kun se ei ole hänen etujensa mukaista. Jos taas minun kanssani oleminen on hänelle eduksi, se annetaan ilmi selvästi.

Argh, samaa paskaa joka sankarilla näköjään, vähän erilaiseen paperiin käärittynä. Onkohan niille joku persläpikoulu, jossa opetetaan kaikki kuviot... :D

Nuttoolille kanssa tiedoksi että saa kirjoitella yv, jos haluat enemmän jutella ja jakaa kokemuksia. Se helpottaa, ollaan esim sätkynuken kanssa tuettu toisiamme kun meillä aika samanlaiset kuviot taustalla. Sekin avaa silmiä kun kuulee miten samanlaisia kokemuksia on kuin itsellä ja helpottaa jutella niistä jonkun sellaisen kanssa.

Joka tapauksessa toivotan tsemppiä. Meille jokaiselle :)

nuttool

Viesti Kirjoittaja nuttool » 30 Elo 2017, 21:59

Saman koulutuksen saaneet nähtävästi :roll:

Laitoin yv:n, Kullervo & Sätkynukke100.

sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 » 31 Elo 2017, 16:02

Narskujen toiminta on samankaltaista.. sen takia voi kuulostaa, niinkun oltaisiin kaikki saman ihmisen kanssa tekemisissä.

panta

Viesti Kirjoittaja panta » 13 Syys 2017, 00:50

Kyllä vain, niin tuttua...

Texmex

Viesti Kirjoittaja Texmex » 13 Syys 2017, 21:30

sätkynukke100 kirjoitti:Narskujen toiminta on samankaltaista.. sen takia voi kuulostaa, niinkun oltaisiin kaikki saman ihmisen kanssa tekemisissä.
Hyvä huomio!

psykonuhri

Viesti Kirjoittaja psykonuhri » 13 Syys 2017, 23:37

sätkynukke100 kirjoitti:Narskujen toiminta on samankaltaista.. sen takia voi kuulostaa, niinkun oltaisiin kaikki saman ihmisen kanssa tekemisissä.
Tuo on todella oiva havainto! Allekirjoitan tuon kyllä täysin.

Vastaa Viestiin