Mikä kommentti tuntui kurjimmalta?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Marianne

Re: Mikä kommentti tuntui kurjimmalta?

Viesti Kirjoittaja Marianne » 27 Maalis 2018, 23:05

Harmaus kysyit olenko vältellyt tilanteita, joissa saisin henkisesti selkääni. Totta olen. Äidin kanssa eläminen oli sellaista kieroa peliä, missä piti koko ajan olla tuntosarvet pitkänä. Piti etukäteen miettiä mistä asioista voi puhua ja mitkä se kääntää heti hänen itsensä arvosteluksi ja raivostuu. Ja tietysti sen mielialat oli kanssa todella vaihtelevia, niin niistä piti ennakoida koska voi edes avata suutaan, vai oliko parasta pysytellä poissa tulilinjalta. Vieläkin usein yllätän itseni ihan muissa tilanteissa panikoimasta voiko sanoa näin tai näin. Voinko vaan olla vai pitääkö toisella korvalla kuunnella koska pitää rynnätä auttamaan jossain asiassa. Se että se pelaamistilanne on nyt poissa päältä on todella hämmentävää. Äitini on verbaalisesti hyvin terävä ja sillä on todella pitkä muisti, tosin sekoittaa asioita -en tiedä onko tahallista vai tahatonta, mutta aina tietysti omaksi edukseen. Ja sääli ei kuulu hänelle. Vaikka olen saanut paniikkikohtauksen ja henkeä haukkoen maannut lattialla itkemässä ja pärskimässä, se vaan riemastuttaa äiti kultaa. Siinä taas vaan on nähty miten turhanaikainen ja mitätön tyyppi minä olen. Ihan on oikein ja oikeutettua että minua pitääkin holhota ja ojentaa. Kiitän todella onneani, etten ole vetänyt sitä turpaan ja joutunut ongelmiin sen takia.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 29 Maalis 2018, 10:09

Sairasta peliä äidiltäs, Marianne. Musta on inhottavaa miten narskun läheisyydessä tosiaan pitää tunnustella ja ennalta miettiä joka sana ja lauserakenne pitkään ennakkoon jos haluaa sanoa yhtään mitään. Semmonen tosi tiukka itsesensuuri. Ja monesti siitä sit jää tottumus ja "varmuuden vuoks" vastaava reaktio myös tulevaisuuteen, missä narsku ei ole osallisena.
Ehkä jos luonne on tota luokkaa, on turvallista olettaa että se sekottaa asioita tahallaan... vaikka jos muistista tosiaan vetelee asioita niin voi lumppuuntuneet muistot mennä tarkotuksettakin sekasin. Millasia asioita se on sekotellu niin että niistä on muuttunut alkuperäistä kurjempia tai sen tarkotuksiin sopivia?

Se "turhanaikainen ja mitätön tyyppi" jatkoi elämää ja antoi äidin kuihtua tosin. ;)
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

Marianne

Viesti Kirjoittaja Marianne » 31 Maalis 2018, 01:06

Halusitko Harmaus esimerkin äitini muistikuvien sekoittumisesta? No kerran kävi näin: Pihamme oli aina melko kamala, tosin onneksi asuimme aika syrjässä, joten ei sitä kovin moni nähnyt. Toisten ihmisten hyvin hoidetut pihat äiti aina muisti kehua, mutta lisäsi sitten että eihän nyt toki meillä. Hän on niin käytännöllinen ihminen, ettei haaskaa aikaa eikä rahaa sellaiseen turhanaikaiseen koreiluun. Mutta se piha alkoi ottaa minua päähän, olin joku 15 v. Ruohoja ei siis oltu ajettu, viikatteella korkeintaan pari kertaa kesässä räävitty ja jätetty sitten niikseen. Aloin tasoittaa monttuja, ottaa kiviä pois ja tehdä kukkapenkkejä. Äitini sai raivarin ja alkoi huutaa, että mikä helvetin prinsessa kuvittelin olevani, kun hänen järjestämänsä piha ei kelvannut. Ja että jos jotain tekisin, niin jotain järkevää. Myöhemmin äiti muisti kuinka hän oli istuttanut kukkia meille pihaan. Kun huomautin, että se istuttaja taisin olla minä, hän alkoi vinoilla, että niin minähän se meillä olenkin kaikki asiat tehnyt, eikä kukaan muu. Jos olisin vielä väittänyt vastaan se olisi taas saanut kohtauksen. Eli sitten olet hiljaa ja annat äidille viimeisen sanan ja vaikutat syylliseltä. Tämä kerta ei tosiaan ollut ainoa. Välillä tuli olo, että se ihan tahallaan sotkee asioita, että saisi minut tarttumaan syöttiin ja voisi sitten käydä kimppuun. Kun olin lähdössä opiskelemaan äidiltä melkein pääsi itku, että kenen kanssa hän nyt sitten riitelee! Ajatella, miten herttaista.
Myöhemmin hän syytti minua sitten vaikka mistä älyttömästä, haukkui narkkariksi ja huoraksi. Joskus kun totesin, että on tullut mitta täyteen hänen naamaansa ja muistutin näistä hänen jutuistaan, hän ensin väitti, että olen ihan sekopää kun sellaista väitän, mutta loivensi sitten, että se kaikki oli tarkoitettu vain minun omaksi parhaakseni. Jossain vaiheessa aikaisemmin hän oli näitä pikku kommenttejaan pitänyt vain hiukan karkeana huumorina. Ja kun minä olen niin herkkä ja yksinkertainen, etten osaa nauraa oikeassa kohdassa. Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että minun olisi käynyt paljon huonommin, jos sillä olisi ollut hovi ympärillään. No olihan sillä isäni jota pompotti ja joka yritti pompottaa minua, mutta se ei siltä oikein luistanut. Onneksi.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 31 Maalis 2018, 14:45

Marianne kirjoitti:
31 Maalis 2018, 01:06
Mutta se piha alkoi ottaa minua päähän, olin joku 15 v. Ruohoja ei siis oltu ajettu, viikatteella korkeintaan pari kertaa kesässä räävitty ja jätetty sitten niikseen. Aloin tasoittaa monttuja, ottaa kiviä pois ja tehdä kukkapenkkejä. Äitini sai raivarin ja alkoi huutaa, että mikä helvetin prinsessa kuvittelin olevani, kun hänen järjestämänsä piha ei kelvannut. Ja että jos jotain tekisin, niin jotain järkevää. Myöhemmin äiti muisti kuinka hän oli istuttanut kukkia meille pihaan. Kun huomautin, että se istuttaja taisin olla minä, hän alkoi vinoilla, että niin minähän se meillä olenkin kaikki asiat tehnyt, eikä kukaan muu.
...Vau. Mä jäin luettuani hetkeks sanattomaksi. Huomaan tossa selkeen mustavalkosuuden, eli äitis egon kulmakivi on toi käytännöllisyys ja ilmeisesti turhanaikaisuus ja mitättömyys tarkottaa sitte että sillä se saa sut epäkäytännölliseks validisoidakseen ittensä.

Mulle on tutumpia narsistit ketkä ovat ylenpalttisen kiinnostuneita siitä miltä näyttävät sosiaalisesti ja piha myös kertoo statuksesta jotai. Olis häpeällistä niille jos piha olis siivoton.
Käytännöllisyyttä voi osottaa myös pitämällä pihan siistinä, vielä parempi jos se on jonku toisen (kuten puolison) homma! Tossa äidilläs taitaa logiikka jotenki feilata, mutta totta kai kun sä teit jotain käytännöllistä pihalle, olit hänen egolleen uhka! Huomaa kans tosta "kuka istutti kukat" riidasta (miten mitkään kukat edes näky sieltä heinän seasta?).
Välillä tuli olo, että se ihan tahallaan sotkee asioita, että saisi minut tarttumaan syöttiin ja voisi sitten käydä kimppuun. Kun olin lähdössä opiskelemaan äidiltä melkein pääsi itku, että kenen kanssa hän nyt sitten riitelee!
No sitä ne kyllä tekee. Niitten ego kaipaa sen elvyttäjän... Jäin miettimään sanoko se ihan olevansa huolissaan ettei voi enää riidellä kenenkään kanssa? Kuulostaa aika säälittävältä, käytännön ihmiset ei riitele turhista asioista! ;)
Myöhemmin hän syytti minua sitten vaikka mistä älyttömästä, haukkui narkkariksi ja huoraksi. Joskus kun totesin, että on tullut mitta täyteen hänen naamaansa ja muistutin näistä hänen jutuistaan, hän ensin väitti, että olen ihan sekopää kun sellaista väitän, mutta loivensi sitten, että se kaikki oli tarkoitettu vain minun omaksi parhaakseni.
Saiko toi haukkuminen alkunsa jostain tietystä tapahtumasta vai oliko se vaan yleistävää haukkumista? Ei tainnut koskaan kertoa, millä tavoin konkreettisesti hän tarkoitti sun parastas.
Kuva

Marianne

Viesti Kirjoittaja Marianne » 01 Huhti 2018, 00:52

Äitini on mökkihöperö, joten se piha ei ole hänelle mikään juttu, koska ei käy missään, eikä kutsu vieraita. Sama pätee vaatteisiin ja koruihin ym. Ne ovat turhanaikaista touhua. Kun lapsena halusin leikkiä prinsessaleikkejä sai mamma aina hepulin. Piti muistaa etten minä ollut mikään prinsessa vaan ihan tavallinen työihmisten mukula. Seksuaalisuus siltä on ihan hukassa. Nainen ei voi olla kenenkään miehen kaveri ilman että heti pannaan. Nuoruudessa myöskään näistä asioista ei kotona sopinut mitään puhua. Muistan alle kouluikäisenä jo suuttuneeni sille, kun leikin naapuriin tulleen kesälomalla olleen pari kolme vuotta vanhemman koulupojan kanssa. Äiti alkoi vinoilla että kävin pojan kanssa metsässä peuhaamassa ja hymyili vinosti ja paheksuvasti. En ymmärtänyt mitä se tarkoitti, mutta ärsytti. Teini-iässä kun kuukautiset alkoivat ja äiti sai sen tietää se alkoi huutaa että mitään äpäriä et meille sitten ala hankkimaan muista se. Aika valaiseva ja antoisa terveyskasvatuskeskustelu.
Poliisitv:stä se oli nähnyt millaisia viitteitä voi olla että joku käyttää aineita. No vähän kun hakee oireita ja hiukan lisää, niin kai aina yksi narkkari saadaan kehitettyä. Aamulla kun heräsin ja menin aamupalalle niin vastassa oli äiti joka huusi kuin viimeistä päivää, että "yhtään en ole yöllä nukkunut kun olet niin hullut että niitä huumeita..." Hyvää huomenta vaan. Samaan tapaan tuli epäilys jostain jännästä suhteesta ja taas sama aamutoivotus, mutta narkkari oli nyt vaan vaihtunut huoraksi. Ja koska hän kerran oli onnistunut minut käräyttämään näistä paheista, niin totta minä sitten aloin suunnitella hänen tappamistaan. Siinä vaiheessa minä olin jo niin pihalla etten osannut kuin suu auki ihmetellä että mitähän seuraavaksi. En uskaltanut pitkäksi aikaa jäädä seuraamaan vaan vaihdoin osoitetta, kun alkoi oma terveys pettää siinä sirkuksessa aika totaalisesti. Luojan kiitos oli ihmisiä, jotka potkivat minua siihen muuttoon kun olin itse niin loppu etten millään olisi jaksanut. Jos en olisi silloin lopulta päässyt pois, en varmaan enää olisi tässä.

Seuraavassa pienenä kevennyksenä meidän mamman muita teesejä ankeiden tunteiden tutkiskelujen lomassa siipi maassa viistäen kulkeville: Lomien pitäminen on ihmiselle pahasta, koska silloin tapahtuvat kaikki juopottelut ja hölmöydet ihmisille, eli lomat pitäisi kaikilta kieltää, pitää sisällään myös viikonloppuvapaat. :o Matkustelu on turhanaikaista rahan ja polttoaineiden tuhlausta koska tv:stä näkee millaista maailma on toisella puolella päiväntasaajan. :roll: Poliisi tv on siitä mukava ohjelma, että siitä näkee millaista on elämä kaupungissa. :lol: On kyllä omituista, että ihmisten pitää perheen kesken riidellä ja tärvätä aikaansa sellaiseen. :lol: :lol: Lapsia pitää kehua oikein kovasti, eivät ne sillä ylpeiksi tule. (emoji jossa nauretaan katketakseen ja valitetaan että vatsaan sattuu) Minä en ole itselleni ikinä mitään vaatinut, toisten parhaaksi olen aina kaikki tehnyt.(sattuu, sattuu, lopeta jo..) Jos minulla olisi ollut sisaruksia, niin en minä niiden kanssa olisi riidellyt.(Tässä vaiheessa putoaa tuolilta ja nauru kantautuu pöydän alta) Koskaan ei ole tarvinnut mitään pyytää anteeksi, koska olen aina niin fiksusti osannut olla. (Ha haahhaa ai ai haha) Viina tekee helpoksi haukkua joku ihminen oikein hyvin (Pää nousee esiin ja toteaa, että niin kuin se ei ilmankin onnistuisi).

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu kun toivotan Mukavaa pääsiäisen aikaa kaikille henkisesti ristiinnaulituille. Jatketaan risteiltä alas pyristelyä ja etsitään toisillemme tikkaita ja rautasahoja.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 01 Huhti 2018, 18:51

Kiitos hyvistä nauruista. :D Pelottava ihminen varmaan vanhempana mutta ruudun puolelta rohkenen kuvitella ja nauraa miten koomisia nää sen väittämät loppujen lopuks on.

Helpotti vähän muutama tunti sitten tapahtuneesta jäänyttä fiilistä. Sainpa taas syyllistävän räjähdysmäiset haukut siitä (tuntu kuin piiskalla oltas lyöty), että vaadin äitiä poistamaan erään videon puhelimestaan missä myös mä olin tunnistettavissa. Olin jo kuvausvaiheessa pyytänyt että sohisi kameran linssillään muuhun suuntaan, ja tällöin hän oli luvannut kyseisen videon poistaa mutta taisi taas asia "unohtua". Sisällöllisesti video ei ollut häneltä millään tavoin pois, sillä samat kohteet (paitsi mä) näkyivät hänen muissa videoissaan vielä paremmin kuin poistetussa, mutta on niin hui hirvittävää että aikuinen lapsi vetää rajan oman yksityisyytensä ja äidin elämän väliin. Ehkä äitiä ei kiinnosta laitteensa tietoturva tai että hänen galleriansa sisältö voi imeytyä parin appin kautta nettiin, enkä jaksa siitä hänelle enää luennoida. Toivoisin ettei lain turvaamasta yksityisyydensuojastakaan tarvittis, mutta se on ainut mikä vielä uppoaa. On ihanaa olla ihminen jonka "pillin mukaan pitäis tehdä kaikki" ja "vainoharhainen paskiainen".

Tää foorumi tarttee sarkastisen leveästi virnistävän hymiön, koska tämmösen päätteeksi semmonen olis täydellinen.
Kuva

Riittävä

Viesti Kirjoittaja Riittävä » 16 Elo 2018, 14:23

En ole keskustellut täällä aiemmin, lukenut vain muiden kokemuksia. Tämä kysymys otsikossa "Mikä kommentti tuntui kurjimmalta?" herätti paljon äitiini liittyviä muistoja, joiden kurjista kommenteista on vaikea valita yhtä. Listaan tähän kuitenkin kurjimpia:

- "Voi sitä miesraukkaa, joka sinut joskus akakseen ottaa." (Pyyhin n. 10-vuotiaaana pölyjä väärin.)
- "Olet täysi paska". (Lakaisin 14-vuotiaana vahingossa roskat raksalla väärään kohtaan.)
- "Perskärpänenkö se siinä?" (Usein toistuva lause pienenä, kun seurasin äitiäni ja kaipailin varmaan vain hänen seuraansa.)
- "Tuu pois siitä ilman paitaa ikkunan edestä hyppimästä. Vai haluatko oikein, että joku näkisi sinut sieltä ulkoa?" (12-vuotiaana kun muutenkin häpesin kroppaani)
- "Et voi olettaa, että joku tulee aina ottamaan pahan olosi pois, kyllä ihmisen on itse pärjättävä!" (20-vuotiaana olin soittanut äidilleni, joka juuri eronnut isästäni ja tapaili uutta miestä, päihde- ja peliriippuvaisen poikaystäväni isä oli kuollut lääkkeisiin ja viinaan ja meillä oli todella paha olla. Tuskissani pyysin, että äitini olisi tullut luonamme käymään.

Näitä listoja jokaisella täällä varmasti, mutta tässä muutama pahin, joita itse olen kohdannut. :(

Jatke

Viesti Kirjoittaja Jatke » 11 Tammi 2019, 13:57

Paljon olet lukenut, mutta mihinkään sinusta ei ole. Sinusta on tullut porvari, enkä minä voi sietää porvareita!
Sinähän se tässä olet paatunut pahantekijä.
Sinä et ole mikään aikuinen.
Lähtekää!
Hyvästi.

Sen sinä sentään osaat...
Mitä sinäkin siitä tiedät!
Minä en voi sinua auttaa. Sinun kannattaa hakea ammattiapua!
Me ollaan liian erilaisia.
Kenenkään muun kanssa minulla ei ole näin vaikeaa, kuin sinun kanssa!

Minä vähän pengoin täällä teidän kaappeja...
Me ei sitten tulla käymään teillä ensi vuonna.

Marras

Viesti Kirjoittaja Marras » 16 Tammi 2019, 13:43

- Ei susta koskaan kunnon ihmistä tule.
Tämä kommentti tuli lähes aina, jos jossain asiassa olin eri mieltä tai sain esim. kokeessa huonon numeron.

- Ihme jos sua kukaan koskaan huolii.
Olin ollut taas ilmeisesti liian vaikea teini-ikäinen ja tätä tapahtui useasti.

- Se on ihan liian hyvä sulle.
Olin seurustellut puoli vuotta mieheni kanssa, kun tämän asian kuulin.

- Tiedän, että toivot, että olisin kuollut.
Kommentti jonka sain, kun ehdotin parempaa työskentelyvälinettä.

- Miksi niin ruman nimen sille annoitte.
Lapseni ristiäisissä noin 10minuuttia papin aamenen jälkeen, kun siirryin sivumpaan syöttämään lastani.

Ja löytyyhän niiitä ja kuinka ja paljon...

Vastaa Viestiin