Case Flying Monkeys

Narsistinen vanhempi aiheuttaa paljon tuhoa lapsilleen 'kasvattajana' - keskustelua persoonallisuushäiriöisen vanhemman aiheuttamista puutteista itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lydie

Case Flying Monkeys

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Kesä 2018, 15:36

"Lentavat apinat" kuvaillaan nettisivulla flyingmonkeys.com nain:
"self-interested, predators with a pack mentality. They thrive on creating, manufacturing, or vicariously enjoying witnessing other people’s pain and suffering".
Tama oli mulle ihan uusi kasite (ilmio kylla kuulostaa tutulta, mutta en tuota nimitysta ollut ennen kuullut). Ilmeisesti viittaa lahinna tallaseen side-kick henkiloon. Tassa tapauksessa tallainen apina voi esimerkiksi hyotya narsusta (jonka kanssa olen laittanut valit poikki) koska tietaa, etta tama narsu haluaa antaa minulle opetuksen. Mutta sitten toisaalta manipulointi voi toimia niin eri tasoilla. Esim. yhteydenoton merkeissa joltain taholta joka on aivan naiviutaan joutunut verkkoon, ja jonka sympatiaa kaytetaan tiedonkeruuseen, valheidenlevittelyyn yms. En tieda onko talle toiselle ryhmalle nimitysta. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

NeitiK

Re: Case Flying Monkeys

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 12 Kesä 2018, 16:03

Kommentoin nopeasti noita termejä. Lentäviä apinoita voidaan ajatella olevan kahta eri ryhmää.

Yleisin ryhmä ovat ne joko naiivit tai tietämättömät henkilöt, joita narsisti käyttää ns. jatkokäsinään. Nämä henkilöt usein tosissaan luulevat tekevänsä hyvää, ja esim. kehottavat selvittelemään välejä narsistin kanssa tai tuovat ja vievät viestejä. Joskus he voivat saada aikaan paljon vahinkoa luullessaan tekevänsä hyvää tai olevansa "hyvän puolella".

Toinen ryhmä taas nauttii narsistin ympärillä olevasta kaaoksesta, ja tykkäävät aiheuttaa sitä lisää. Näitä kuvaamiasi side-kick-tyypejä, monesti itsekin jollain muotoa narsistisia.

Vaikka ensimmäinen ryhmä on tavallaan viaton, heihinkään ei voi luottaa, sillä narsisti on saanut heidät kiedottua pikkusormensa ympärille. Voi tuntua myös pahalta, jos heitä ei pysty auttamaan ja saamaan irti narsistista, mutta tätä ei kukaan toinen voi tehdä heidän puolestaan. Heidän pitäisi tehdä se itse. Osa ensimmäisen ryhmän henkilöistä taas on sen verran etäällä narsistista, etteivät siksi näe hänen narsistisuuttaan, ja uskovat hänen valheensa.

Suomenkielinen nimitys hovi on jokseenkin samaa tarkoittava asia, tosin kaikki hovin jäsenet eivät välttämättä lähde lentäviksi apinoiksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flying_mo ... sychology)
https://youtu.be/ea97g3ktOKA

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Kesä 2018, 18:04

Hei NeitiK! Kiitos vastauksesta - oli taas hieno teksti! Koen talla hetkella nama hovin jasenet (molempiin luokkiin kuuluvat), melkeinpa narsua haastavammaksi. Nama kaaoksesta nauttivat voi sentaan aika surutta heittaa elamastaan pois, mutta on aika uskomatonta kuinka ihmiset, joita olen pitanyt fiksuina ja ovat kanssani hyvissa valeissa, sujahtavat tahan narsuverkkoon! Kaikista hulluinta on, etta jossain tapauksessa nama eivat ole narsua edes tavanneet.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Kesä 2018, 18:15

Tasta "viattomien ryhmasta" sen verran, etta joskus on vaikea arvioida, etta kannattaako talle kys. ihmiselle edes yrittaa selittaa asioita. Varsinkaan silloin kun olen vaikka maininnut hankalista valeista taalla asuinmaassani, ja siita seuraa vain hiljaisuus tai jonkinlainen aitimyytti -kommentti. Olen oppinut valitsemaan tarkkaan mita sanon ja kenelle, en niinkaan siksi etta minua niin kiinnostaa mita muut ajattelevat, vaan koska se on vain turhaa ajanhaaskausta. Olen kaynyt parillakin terapeutilla ja kukaan ei ole tunnistanut naita narsun kommervinkkeja ja hovin osuutta, vaan ovat vain lassyttaneet jotain aidosta huolehtimisesta tms.

rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen » 12 Kesä 2018, 20:04

Tuttuja hahmoja, kiitos näistä kuvauksista.

Hämmentävintä minullakin välillä on ollut nämä soppien keittäjät ja viattomat viestin viejät jotka ovat vaikuttaneet ns fiksuilta mutta todellisuudessa ovatkin umpisokeita tai eivät vain kykene käsittelemään koko ilmiötä. Välillä on tuntunut jopa siltä että "narsisti on se helpoin rasti" vaikka toisaalta, sehän se sitä soppaa keittää siellä taustalla, kaikessa rauhassa heittelee mausteita ja draaman katkut sitten tapahtuu muualla "omalla painollaan".

Karmeeta draamaa.

Tästä tulee mieleen myös se että on ollut vaikea hyväksyä sitä että kun narsistiin katkaisee välit, mukana voi mennä paljon "hyviäkin ihmissuhteita" mikä on todella surullista ja traagista.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 12 Kesä 2018, 22:14

Tulee näistä mieleen dynamiikat ryhmissä ja porukoissa joissa mua ollaan kiusattu, joten jaanpa mietteitä näistä kokemuksista. Flying monkey terminä on mulle suhteellisen uusi, mutta pitkin elämää on monesti miettiny miksi ihmiset (jos ei lueta mukaan muita narskuja) valitsee narskun jonkun ystävällisemmän ihmisen sijaan. Materiaalisen hyödyn hakemisen narskulta ymmärrän ja sen että narsku osaa puhua ittensä piiloon halutessaan, mut en oikein pelkoa tai naiivia sokeutta. Aatellaan porukkaa jossa kaikki ovat todistamassa miten yhtä tai muutamaa erillistä ihmistä lytätään sosiaalisesti ihan mitättömistä syistä kerta toisensa jälkeen, siinä ei kyl voi puhua että sivustakattojat on naiiveja tai etteikö oikeudentaju vois kolkutella ihmisiä pitämään uhrin puolia. Ei pelastamaan sitä välttis vaan sanomaan että hei porukka, teette väärin. Tosin ei kaikki koe velvollisuudekseen aatella yhteistä hyvää samalla tavoin, mikä on ollu karvas pala niellä. Tosin samat kokemukset on myös vapauttanu mut liiallisista velvollisuuksista muita kohtaan.

Vasta kun kävin tilanteen läpi narskukaverin kanssa, huomasin että välillä lipsuin itekkin flying monkeyksi. Isommissa asioissa kyse oli asioista missä olin lähtökohtaisesti samaa mieltä (puolustin sekä omia että kaverin oikeuksia, missä itessään ei ollut mitään pahaa) ja narskukaveri sitten matkan varrella ujutti siihen omat itsekkäät motiivinsa mukaan. Tilanteet meni sitte överiksi siinä vaiheessa kun aloin pitää liikaa hänen puoliaan vaikka välillä olisin voinu miettiä lähteekö se musta itestäni vai kiitollisuudenvelasta häntä kohtaan. Välillä tuli annettua liian ankaraa kritiikkiä yhdelle henkilölle jonka kanssa vuorovaikutus muuten sujui hyvin, välillä tuli haukuttua toista selän takana vaikka normisti olisin vaan antanut olla ja jättänyt tyypin omaan arvoonsa. Olin idiootti niissä tapauksissa ja välillä edelleen iskee pieni katumus.

Narskut tosin on ovelia siinä että ne vähemmän karskit voi piilotella vuosia jonkun yleisesti hyvänä pidetyn asian takana (uskonto, sairaanhoito, yms) mutta kulissien takana niillä on se yksi läheinen tai muutama ihminen (stereotyyppisesti perhe?) jota sitten kontrolloidaan ja alistetaan. Siinä mielessä aattelen ettei kusipäänarsistit ja suuruudenhullut oo ne pahimmat, vaan ns. "hyvän puolella" piilottelevat narskut. Niillä on paremmat mahdollisuudet manipuloida lauma puolelleen ja jatkaa alistamista vuosia jäämättä kiinni.

Rajallinen, mulle on käynyt samoin. Kun oon katkonu suhteeni narskuun ja sen apinaporukkaan, moni parempikin kontakti katkennu samalla. Tosin suurin tekijä siinä on pelko siitä että nekin saattaa toimia tietämättäni narskun hyväksi ja tajuaisin asian sitte liian myöhään. Eikä sitä voikaan varmistella muuttumatta ite samanlaiseksi tavoiltaan kuin narsku.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Kesä 2018, 13:49

Hei NeitiK, rajallinen ja Harmaus! Oon saanu paljon teidän teksteistä ja mahtava että tämäkin juttu "soittaa kelloja". Mulla tosiaan on iso suru siitä, että tunnen lapsuudenperheeni hajonneen kasaan. Tietysti on normaalia, että aikuiset ihmiset elävät omaa elämäänsä, mutta tuntuu kummalliselta, että esim. sisaret eivät pidä toistensa puolta vaan lisäävät vain vettä myllyyn.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Kesä 2018, 14:15

Joskus on kyllä tapahtunut positiivisiakin muutoksia. Olin pari vuotta sitten kaukolomalla, paikassa jossa en ollut koskaan käynyt ja ehkä en pääsisi uudelleen. Olin siellä isäni sukulaisten kanssa johon narsulla ei ole mitään otetta (Isäni on muuten kuollut kauan sitten).

Aloin heti perille päästyäni saada viestejä veljeltäni, tyyliin "sinun pitää soittaa minulle heti - äiti on myymässä mökkiä ja meidän pitää pelastaa se". Kohosi ihan suunnaton raivo sen loman ajaksi. Ajattelin, että kaikki koukut on katkaistava, tämä mökki kun vain on niin tärkeä, olen viettänyt siellä kaikki lapsuuden kesät.

Nyt tilanne on se, että pikkuveli on laittanut kaikki estot puhelimeen yhden henkilön kohdalla :roll: ja on näin turvallinen sukulainen jonka kanssa olla yhteydessä. Jotenka jotain lohtua.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Kesä 2018, 15:28

Harmaus, mullakin on ollut tuollanen kokemus että lähdin mukaan tuollaseen ansaan. On totta että joskus siihen on helppo langeta. Toisaalta en kyllä oikeasti pitänyt tästä kolmannesta henkilöstä ja en halua tästä liikaa itseäni soimata.

Joskus ajattelen, että olenkohan jotenki liian naivi kun pyrin aina niin paljon oikeudenmukaisuuten. Ehkä maailma ei vaan toimi niin. Mutta kun luin tuota nettisivua minkä mainitsin, niin tuli jotenki tosi hyvä mieli. Siinä puhutaan kuinka kaikkien ihmisten velvollisuus on puuttua lasten laiminlyöntiin, työpaikkakiusaamiseen yms. Ja että vanhempien sukupolvien vastuulla on evoluution ja sosiaalisen perinnön terve jatkaminen, tukien mutta kuitenkin irti päästäen.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 13 Kesä 2018, 22:06

Lydie, hienoa että sulla on ollut sisaruksia silti tukena tämmösissä tilanteissa. Moni kertoo että välit on lopullisesti tulehtuneet sisaruksiin narsistivanhemman pelien takia.
Tärkeistä asioista kannattaaki pitää kiinni. Musta äitis päätös tehdä noin kuulostaa tosi välinpitämättömältä muita kohtaan. Myikö siis äitisi perheen mökkiä ihan varottamatta tai kysymättä muilta mitään? Miten ton mökin myynnin kanssa kävi jos saa udella?

Kun puhutaan toisten ihmisten kritisoimisesta tai haukkumisesta, meen ite mielummin sillä linjalla ettei enempää kuin on tarvis. Sitten jos joku omalla käytöksellään ansaitsee enempi, sitten luonnollisesti kritisoin enemmän ja välttelen koko tyyppiä. Todennäkösesti ihmisistä ketkä mun kritiikin kohteina oli ei olis koskaan tullut pidempiaikasia kavereita mutta ei kohtuuttomuus tossa silti mun mielestä oikein ollu. Mielummin kritisoin tai kehun jotakuta sillon kun koen tarkoittavani mitä sanon, ja sanon ne siitä huolimatta pidänkö jostakusta henk koht tai en. Näin toivosin muittenki tekevän itelleni, mutta tätä ei voi keltään oottaa vakiona. Näin myös vältän sitä etten tietämättäni rupea lentäväksi apinaksi.
Tätä oon myös joutunu opettelemaan paljon uusiksi sen jälkeen kun pistin narskukaveriin ja sen porukkaan välit poikki. Siinä porukassa moni asia muuttu omalta puolelta liialliseksi paskan puhumiseksi.

Joskus ajattelen, että olenkohan jotenki liian naivi kun pyrin aina niin paljon oikeudenmukaisuuten.
Voin samaistua tohon. Mut kyllä sitä on tullu petyttyäkin kun lapsuudessa ollaan pidetty näitä puheita kiusaamista vastaan, miten on velvollisuus auttaa uhria ja kuinka kuka tahansa voi olla uhri, mutta sitten tätä ei kukaan noudata. Ei edes nää puheitten pitäjät... Sama myös oli toi, että kiltteydellä pärjää parhaiten vaikka tosiasia on että itsekäs pärjää ainakin kilpailevassa yhteiskunnassa paremmin kuin altruistisempi ihminen. Tosin mulla toi ylikiltteys on ollu myös suojautumiskeino äidin jatkuvia perättömiä syytöksiä vastaan. Jos oon passiivinen ja noudatan sanatarkasti sääntöjä, se saa vähemmän tekosyitä huutaa eikä voi syytellä mua mistään, useimmin ihan perättömistä asioista vieläpä. Mut jos pitää kääriytyä puhtaan valkoiseen ja elää kuin jokanen harmaa tahra olisi kuin iso musta läiskä, elämästä tulee henkisesti aika tukahduttavaa. Ja äitini tosiaan näkee pienet harmaat tahrat isoina mustina läiskinä, oli sitten kyse sitten materiaalisesta tahrasta tai siitä että omaksuu vääränlaisia tapoja. Samoin muuten narskukaverini näki. Siinä suhteessa he olivat samanlaisia...

Vastaa Viestiin