Miten muuttaa pois? (ja katkaista välit)

Narsistinen vanhempi aiheuttaa paljon tuhoa lapsilleen 'kasvattajana' - keskustelua persoonallisuushäiriöisen vanhemman aiheuttamista puutteista itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
krizz

Miten muuttaa pois? (ja katkaista välit)

Viesti Kirjoittaja krizz » 08 Heinä 2018, 00:54

Eli miten muuttaa pois?

Tää kuulostaa tosi lapselliselta, mutta siis mulla on jo oma asunto, mutta tasan vuosi sitten "ajauduin" pikku hiljaa takaisin tänne äitini luo. En vain enää jaksanut olla omassa kerrostaloyksiössäni.

Niin nyt olen täällä äidin luona. Ja emmä tiiä, on nyt vaan alkanut tuntua semmoiselta ahtaalta, että parempi olisi olla vaikka siellä omassa asunnossa.

Jännä kuinka ihmiset suutuspäissään paljastavat kaiken mitä ovat pitkän aikaa hautoneet, kaiken sen halveksunnan ja epähyväksynnän. Kaikki asiat minussa haukuttiin ja pilkattiin, kaikki mitä teen haukuttiin, aivan kaikki.

Ja eri aikaan minun jalka katkaistiin, tai no isäpuoli (ei narsistinen) katkaisi, mutta omasta mielestäni äiti on puoliksi yhtä syyllinen, yllytti isäpuolta suuttumaan siinä ennen kuin hän kävi minuun käsiksi. Minua käytettiin vain vipuvartena (tai jalkaani käytettiin vipuvartena reps), että äiti pääsi eron isäpuolesta.

Ja nyt kun funktioni on loppu, niin minulla ei tee mitään ja minut voi heittää roskakoriin.

Ei helv ehkä voisi poistaa tuon mitä kirjoitin. Tarkoitus oli vain kysyä, että MITEN voin muuttaa täältä pois? Ja ehkä katkaista välit siinä samalla.. Mulla on jalka katkennut, ja joudun käyttämään keppejä, niin rajoittaa vähän. Aiva idioottimaisia nämä kysymykset, en vaan tiedä miten täältä pääsisi pois! Joskus mietin että jos joku auttaisi mut muuttamaan pois ja auttaisi katkaisemaan välit, niin maksaisin vaikka 1000 euroa.

Tiedän että jos äitille sanon, että lähden pois, niin siitä seuraa kiristystä.. ..tosin uskon, että kiristystä seuraa joka tapauksessa.

Ja miten välit voisi katkaista, kun ei kun voi helv. tajusin että en voi katkaista välejäkään, kun mulla on täällä kaikkia omia tavaroita, ja taloa ollaan juuri myymässä. Mitä tässä tekisi??? Joka päivä aivan perseestä olla täällä, ja joka päivä saa kuulla vain pahoja asioita itsestä. Ei tämä ole elämää.

Harmaus

Re: Miten muuttaa pois? (ja katkaista välit)

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 08 Heinä 2018, 19:26

En tiedä mihin tossa tilanteessa voit ottaa yhteyttä, mutta koneella ollessasi voisit etsiä vaihtoehtoja. Tulee mieleen niinkin radikaali vaihtoehto kuin turvakoti tai vastaava, mutta voitko soitella semmoseen äitisi tietämättä on sitten eri kysymys. Mielenkiintosia havaintoja olit kumminkin tehnyt tosta väkivaltakoneeksi valjastamisesta, ei mikään uusi kuvio.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 15 Heinä 2018, 21:06

Eipä oo viikossa vielä päässyt

MyWayOrTheHighway

Viesti Kirjoittaja MyWayOrTheHighway » 30 Heinä 2018, 02:58

Kuulostaa tutulta. Olet epävarma omien päätösten tekemisessä kun päätökset on tehnyt aina joku muu. Sama oli minulla aikoinaan kunnes muutin omasta kämpästä toiseen samalla paikkakunnalla; olin mielialalääkeillä huumattuna sängyn pohjalla kykemättömänä viemään edes roskia ulos taikka siivoamaan kunnes tajusin mistä minun ongelmat johtui ja valjastin vihani äitiäni kohtaan energiaksi, rohkeudeksi tehdä elämälleni jotakin. Soitin kelaan ja aloin etsimään uutta kämpää ja muutin mutta se ei riittänyt (lue juttu 30 vuotta narsisti äidin hallussa). Samana kesänä olin töissä puhelinmyyjänä sopimuksen loppuun asti eli henkinen voima oli todella kova.
Onneksi ennakoin silloin välien katkaisua ja otin tärkeitä tavaroita hissunkissun omaan kämppään mm. sarjakuvia. Lapsuuden lelut ovat jääneet mutta en elä menneisyydessä vaan katse tulevaan. Aion jopa muuttaa pois suomesta vuodeksi opiskelemaan heti kun joku koulu tämmöiseen vaihtoon suostuu.

tee sama kuin minä, jos sinulla on rahaa aina parempi.
Katsot toiselta paikkakunnalta vuokra-asuntoja. mm. sato asunnot ei tarvii aina vuokravakuutta. tee uuteen asuntoon vuokrasopimus (nykyään onnistuu netissä) etkä kerro äidillesi mitään. Kela maksaa tuet jotta voit maksaa vuokraa vaikka et asuisi kirjaimellisesti siellä vaan äidin luona. kämppä on tyhjillään siihen asti kun tulee H-hetki äitisi sattuisi poistuu about viikoksi vaikkapa matkoille. Soita muutto firmaan ja pyydä kaksi muuttomiestä autoineen tulee hakee tavarasi pois tämä maksaa mutta toimentulohakemuksen kanssa voi hakea muuttoavustusta takautuvasti.
Hae samantien maistraatin turvakieltoa (vaatii yhteysosoitteen eli mistä haet postisi). Vaihda uusi salainen puhelinumero.

Muista kyse on sinun elämästä ei äidin. äitisi synnytti sinut sinua itseäsi varten ei häntä itseään. sinun tehtäväsi on elää omaa elämää eikä kukaan voi sinua siitä tuomita koska on normaalia keskittyä omiin asioihin jotka on sinun velvollisuudet esim. ura, koulutus, ystävät, harrastukset oman perheen perustaminen/parisuhde... ei syyllisyyden tunnossa äidin "palveleminen". Nämä asiat kuuluu normaaleissa perheissä myös vanhemmille mutta narsistin kohdalla hän käyttää kaikkea informaatiota mitä hän saa sinusta sinun hallitsemiseen ja omaan hyötyyn.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 09 Elo 2018, 06:33

MyWayOrTheHighway kirjoitti:
30 Heinä 2018, 02:58
Kuulostaa tutulta. Olet epävarma omien päätösten tekemisessä kun päätökset on tehnyt aina joku muu. Sama oli minulla aikoinaan kunnes muutin omasta kämpästä toiseen samalla paikkakunnalla; olin mielialalääkeillä huumattuna sängyn pohjalla kykemättömänä viemään edes roskia ulos taikka siivoamaan kunnes tajusin mistä minun ongelmat johtui ja valjastin vihani äitiäni kohtaan energiaksi, rohkeudeksi tehdä elämälleni jotakin. Soitin kelaan ja aloin etsimään uutta kämpää ja muutin mutta se ei riittänyt (lue juttu 30 vuotta narsisti äidin hallussa). Samana kesänä olin töissä puhelinmyyjänä sopimuksen loppuun asti eli henkinen voima oli todella kova.
Onneksi ennakoin silloin välien katkaisua ja otin tärkeitä tavaroita hissunkissun omaan kämppään mm. sarjakuvia. Lapsuuden lelut ovat jääneet mutta en elä menneisyydessä vaan katse tulevaan. Aion jopa muuttaa pois suomesta vuodeksi opiskelemaan heti kun joku koulu tämmöiseen vaihtoon suostuu.

tee sama kuin minä, jos sinulla on rahaa aina parempi.
Katsot toiselta paikkakunnalta vuokra-asuntoja. mm. sato asunnot ei tarvii aina vuokravakuutta. tee uuteen asuntoon vuokrasopimus (nykyään onnistuu netissä) etkä kerro äidillesi mitään. Kela maksaa tuet jotta voit maksaa vuokraa vaikka et asuisi kirjaimellisesti siellä vaan äidin luona. kämppä on tyhjillään siihen asti kun tulee H-hetki äitisi sattuisi poistuu about viikoksi vaikkapa matkoille. Soita muutto firmaan ja pyydä kaksi muuttomiestä autoineen tulee hakee tavarasi pois tämä maksaa mutta toimentulohakemuksen kanssa voi hakea muuttoavustusta takautuvasti.
Hae samantien maistraatin turvakieltoa (vaatii yhteysosoitteen eli mistä haet postisi). Vaihda uusi salainen puhelinumero.

Muista kyse on sinun elämästä ei äidin. äitisi synnytti sinut sinua itseäsi varten ei häntä itseään. sinun tehtäväsi on elää omaa elämää eikä kukaan voi sinua siitä tuomita koska on normaalia keskittyä omiin asioihin jotka on sinun velvollisuudet esim. ura, koulutus, ystävät, harrastukset oman perheen perustaminen/parisuhde... ei syyllisyyden tunnossa äidin "palveleminen". Nämä asiat kuuluu normaaleissa perheissä myös vanhemmille mutta narsistin kohdalla hän käyttää kaikkea informaatiota mitä hän saa sinusta sinun hallitsemiseen ja omaan hyötyyn.
Anteeks on ollu tosi kiire, niin en ole ehtinyt vastata sulle, vaikka luin viestisi jo alkukuusta. Jep just toi että kun ei ole tottunut tekemään päätöksiä, niin ei saa sitten mitään tehtyäkään..Tai kun muistan kun sanoin äitille että muutan pois, niin se aloitti heti sellaisen lyttäämsen, että "et sä pärjää omillas", "sä oot päästäs vialla" jne
Juu sama tilanne myös tuo, että sedatoituna lähinnä makoillut täällä kotona, ja paennut tietokoneisiin, kun tietokoneella saa olla "omassa maailmassa", vaikka vaan selaisi nettiä

Hae ne lapsuuden lelut salaa pois ^^ silleen että jos vanhempasi käy töissä, niin ajoita haku siihen aikaan, niin eipähän tarvitse nähdä heitä (jos sulla on avain)

Jep siltä se tuntuu, että oon vaan sen "jatko" tai hallusinaatio. Olla olemassa vain sen sylkykuppina.

Ja toi on muuten jännä, että aivan sama kuinka innoissaan itse on vaikka jostakin, ja erehtyy kertomaan siitä äitille, niin se kyllä ottaa informaation vastana, mutta myöhemmin pyöräyttää sen ulos silleen negatiivisena, pilkaten että olipa taas idioottimainen juttu. Parempi kun ei kertoisi yhtään mitään, tai katkaisisi välit kokonaan...

Kiitos viestistä, tossa oli tosi hyviä kohtia. Onneksi pääsit itse pois, ja tarinasi on onnellinen nyt

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 11 Elo 2018, 23:19

Hei krizz! Kun lueskelin tuota kuvaustasi äidistäsi, niin tuli mieleen että on taas niin kuin narsismi oppikirjasta konsanaan.
Olisiko sinulla mahdollisuus katsoa Youtube videoita, niillä saa päätä kummasti kasaan. Narsistin taktiikat on
hyvä oppia tunnistamaan, kuten Gaslighting (olet hullu ymv.) Kris Godinezilla on tosi paljon hyviä videoita.
Tässä Gaslightingistä:

https://www.youtube.com/watch?v=TT9vMu-LXaM

Paljon tsemppiä!

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 12 Elo 2018, 20:40

Lydie kirjoitti:
11 Elo 2018, 23:19
Hei krizz! Kun lueskelin tuota kuvaustasi äidistäsi, niin tuli mieleen että on taas niin kuin narsismi oppikirjasta konsanaan.
Olisiko sinulla mahdollisuus katsoa Youtube videoita, niillä saa päätä kummasti kasaan. Narsistin taktiikat on
hyvä oppia tunnistamaan, kuten Gaslighting (olet hullu ymv.) Kris Godinezilla on tosi paljon hyviä videoita.
Tässä Gaslightingistä:

https://www.youtube.com/watch?v=TT9vMu-LXaM

Paljon tsemppiä!
Hmmmm ehkä oon lukenut liikaa niistä taktiikoista jne, siinä ehkä syy jos tuntuu oppikirjalta :D

Silti ne menee suoraan päähän, vaikka tietää mitä taktiikoita se käyttää, silti ne satuttaa. Nyt oon onneks muuttamassa, tiiän jo paikan, pitäisi vain lähteä, ja siirtää tavarat täältä pois. Ai niin ja pitäisi miettiä että miten sen äitille kertoo, jos kerron..

Ja tänäänkin sain kuulla siitä kuinka oon hullu, mikäs tässä. Uskon että ongelmat loppuu, kun täältä pääsee vihdoinkin pois. 16 vuotta yrittänyt.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 13 Elo 2018, 11:58

Ei helv. kun pelottaa ne kiristämiset uhkailut mustamaalaamiset mitä tulee kun karkaan/pakenen/muutan. Inhottaa
ei helvetti ku ois joku joka auttaisi mut pois täältä

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 13 Elo 2018, 18:11

Krizz, onko jalka jo siinä kunnossa että toi muutto on mahdollinen? Tsemppiä sulle kummiskin muuton kanssa.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 14 Elo 2018, 22:18

Harmaus kirjoitti:
13 Elo 2018, 18:11
Krizz, onko jalka jo siinä kunnossa että toi muutto on mahdollinen? Tsemppiä sulle kummiskin muuton kanssa.
Juu 16 viikkoa ollut rikki, eikä tää oo vieläkään kävelykunnossa kunnolla, mutta lentokoneeseen vaan nakkaa tavarat niin pääsee pois...ja taksilla kentälle jne. Kiitos stempistä :D tsemppiä sinnekkin

Vastaa Viestiin