Arvostelukyky vs myytit/spirituaalisuus

Narsistinen vanhempi aiheuttaa paljon tuhoa lapsilleen 'kasvattajana' - keskustelua persoonallisuushäiriöisen vanhemman aiheuttamista puutteista itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Lydie

Arvostelukyky vs myytit/spirituaalisuus

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Heinä 2018, 01:12

Löytyipäs tuolta tuubista hyvä video!

Olen vuosia käynyt erilaisissa vertaistukiryhmissä (en kylläkään NUT:issa), sekä terapiassa ymv. ja tiedostanut
ongelmakuviot hyvinkin selvästi. Mutta jokin on kuitenkin aina mättänyt sen suhteen että ei täysin ole irrottautunut näistä narsismikuvioista..paitsi että viime aikoina asiat on yhtäkkiä loksahtaneet kohdalleen!

Olen käynyt erilaisissa hengellisissä tilaisuuksissa koko ikäni (vaikka kieltäydyn tunnustamasta jotain tiettyä uskontoa), siis ihan vain esim. musiikin tai meditoinnin merkeissä. Mutta mikä mua on alkanut niin paljon rasittaa on kaikenlainen hengelinen soopa, siis ihmisten käytöksen puolusteleminen. On tilanteita joissa ei kuukauden rukoilukaan toimi paremmin kun vaan käskeä jonkun suksia hvettiin! Se on tietenkin haaste, että pitää vaan itse luottaa siihen omaan "gut" -juttuun.

Sama asia koskee esim. psykologista selittelyä mm. ihmisten puolustusmekanismeista tai se klassinen vaikea lapsuus. Alla olevassa pätkässä on ihan hauskoja huomioita mm. koulukiusaajien ja Donald Trumpin ns. epävarmuudesta. Klippi kestää melkeen tunnin mutta kommenttikentän lukeminenkin avaa aihetta ja on muuten raikastavaa tekstiä!

https://www.youtube.com/watch?v=Z-Vv0qpK_mE

Lydie

Re: Arvostelukyky vs myytit/spirituaalisuus

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Heinä 2018, 01:24

Pitää vielä lisätä yksi juttu josta mulla oli väittelyä mun kaverin kanssa. Mulla oli nimittäin tilanne jossa mun mielestä käytös mua kohtaan oli taysin sietämätöntä. Tällasissa tilanteissa saa monesti kuulla kolmannelta osapuolelta, että kuinka itse pitää ottaa vastuu omasta osastaan, pitää kommunikoida omat tarpeensa (hah), ja sitten se paras - eli ei saa olla mitään odotuksia muita ihmisiä kohtaan. Totesin siihen, että en tiedä niistä odotuksista, mutta mulla on kuitenkin tietyt standardit ja en halua olla tekemisissä ihmisten kanssa joille kaikki pitää vääntää rautalangasta. Ei ole yhdenkään tällaisen ns. ihmissuhteen menetys harmittanut, se vaan ehkä että ei katkaissut välejä aikasemmin.

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 12 Heinä 2018, 15:15

Periaatteessa ja käytännössä toiselta ihmiseltä ei voi vaatia mitään, sillä hän on vain sellainen kuin hän on. Voimme kuitenkin asettaa rajoja ja sanoa, että tämän siedän, tätä en. Jos toisen kanssa oleminen on mahdotonta rajojesi puitteissa, ei sen ihmisen kanssa ole pakko olla tekemisissä. Jos kuitenkin odottaa häneltä jotakin, jää kiinni jotenkin "muuttamaan" häntä: "etkö nyt voisi olla sellainen, kuin sinun pitäisi, miksi ihmeessä olet tuollainen". Se pitää aika pitkälti hyväksyä, että ihmiset ovat sellaisia kuin he ovat, ja he muuttuvat vain, jos itse haluavat muuttua. Eli jos odotuksilla tarkoittaa omia rajojaan, hyvä niin, mutta jos sillä jää kiinni siihen "mitä ihmisten pitäisi olla", se voi muuttua hankalaksi.

Nämä myytit ovat välillä aika vaarallisia siinä mielessä, että ihmiset yleisesti eivät tunnusta omatunnottomuuden olemassaoloa. Toisin sanoen kaikki (köökki)psykologiset tulkinnat pohjaavat sille ajatukselle, että toisella ihmisellä on omatunto ja halua pyrkiä toisen lähelle. Sitten kun toisella ei näitä olekaan, tulkinnat menevät metsään ja hyvin vaarallisella tavalla, sillä juuri tähän manipuloijat ovat oppineet tarttumaan. Omaa ajattelumaailmaa on hyvä laajentaa sen verran, että tajuaa olevan olemassa myös muunlaisia kuin itsensä kaltaisia ihmisiä. Toisesta ihmisestä ei koskaan lyhyellä tuntemisella voi tietää millainen hän on, eikä suuntaan tai toiseen välttämättä voi tehdä tuomioita. Kuitenkin kun on avoin sille mahdollisuudelle, että joku voi käyttää myyttejä manipulointikikkoina, voi tilannetta tarkkailla ihan eri tavalla ja nähdäkin paremmin manipulointiyritykset. Moni anteeksiantoon liittyvä tai muu henkinen opetus voi olla hyvin hyvin hyvin vahingollinen ihmiselle, joka soveltaa sitä suhteeseen omatunnottomaan henkilön kanssa.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Heinä 2018, 16:36

Kiva saada kommentteja ajatuksiin, NeitiK! Mä vielä täsmennän tästä standardiasiasta sen verran, että tarkoitin, että on todella kuluttavaa olla sellaisessa ihmissuhteessa, että jatkuvasti tarvii olla jonkinlainen plan b hollilla tämän kyseisen ihmisen kanssa, esim. alkoholiongelman takia tai aivan loputon kärsivällisyys ihmisten kanssa jotka käyttävät lapsikorttia, mielenterveysonglemaa tmv. hyväkseen. Kun vastapuoli on kiltti ihminen niin tästä tulee kuvio joka vain syvenee syvenemistään. Siksi minusta on parempi miettiä välillä standardeja ylipäätään, eikä vain keskittyä siihen miten pystyn säilyttänmään kys. ihmissuhteen ilman odotuksia ja sitä kautta pettymyksiä. Mikä ihmissuhde on sellainen jossa ei saa olla mitään odotuksia? En tarkoita että ketään pitää alkaa ihmisenä muuttamaan, mutta kyllä kai voi olettaa ihmismäistä kohtelua. On tilanteita joissa ihminen tarvii toisen ihmisen tukea. Esimerkiksi nainen jonka anoppi oli hankalana ja hänen miehensä puolustaa vaimoaan - vaimo kun ei ole asemassa jossa pystyisi sitä juuri itse tekemään. Se että on valinnut tällaisen miehen kertoo hyvistä standardeista.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Heinä 2018, 16:47

NeitiK: Nämä myytit ovat välillä aika vaarallisia siinä mielessä, että ihmiset yleisesti eivät tunnusta omatunnottomuuden olemassaoloa. Toisin sanoen kaikki (köökki)psykologiset tulkinnat pohjaavat sille ajatukselle, että toisella ihmisellä on omatunto ja halua pyrkiä toisen lähelle. Sitten kun toisella ei näitä olekaan, tulkinnat menevät metsään ja hyvin vaarallisella tavalla, sillä juuri tähän manipuloijat ovat oppineet tarttumaan
Juuri tuo! Siinä videossa oli esimerkkinä koulukiusaaja jota helposti pidetään vain epävarmana ihmisenä psykologian perinteisten käsitysten mukaan. Tämä psykologi selvittää klipin keski- tai loppuosassa että nämä defenssimekanismit ovat niitä jotka on todella väärinymmärrettyjä. Hän kertoo esimerkkinä aidosta defenssistä naisesta joka on puutarhassa miehensä kanssa. Mies saa sydänkohtauksen ja kuolee hetkeä myöhemmin. Nainen ei suostu uskomaan tätä vaan jatkaa vain puhumista miehelleen. Tämä psykologi (videossa siis), haluaa tuoda esiin, että nämä oikeat defenssit ovat alitajuisia, eikä niillä haluta aiheuttaa kenellekään harmia.

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 12 Heinä 2018, 16:51

Olen samaa mieltä, että ihmissuhteen ylläpitämisen ei itsessään pitäisi olla tavoite, jos samalla joutuu venyttämään omat rajansa ja homma on koko ajan hankalaa. Eihän siinä enää ole mitään iloa siinä suhteessa, jos väkisin yrittää peittää oman harmistuneisuutensa, ja olla kuin olisi muka kivaa. Se ei ole reilua enää sitä toistakaan osapuolta kohtaan. Hyvä asennoituminen olisi ehkä sellainen, että kyse ei ole siitä kuinka "huono" toinen ihminen on, vaan siitä, kuinka sovitte tai ette sovi yhteen. Ihmisiä on hyvin erilaisia ja jonkun kanssa ei vaan synkkaa, vaikkei siinä ihmisessä mitään "vikaa" olisikaan, mutta hänellä on ehkä liian erilainen arvomaailma tai hän ei voi sitoutua sillä tavalla kuin haluaisit tai vastaavaa. Joskus elämäntilanteet voivat olla niin erilaisia, ettei yhteistä aikaa löydy tai vain ole, jolloin sekin voi olla syy tilapäiseen (tai pidempään) etääntymiseen, joka on vain olosuhteista kiinni ja ihan ok. Alkoholiongelma, mielenterveysongelmakin tai muu vastaava on usein ongelma, joka ihmisen pitäisi itse hoitaa kuntoon, ottaa askelia sitä kohti. Lähellä olevat eivät voi joustaa loputtomiin, ja heidänkin kuuluu voida asettaa rajoja. On rankkaa todeta, ettei voi auttaa, mutta jos ihminen ei ota apua vastaan (oikeaa apua, ei sairauden tarpeisiin menevää "apua"), ei sitä voi väkisinkään kenellekään tunkea. Usein mahdollistaa vain sairauden jatkumisen, jos antaa periksi "avun pyynnöille", joiden tarkoituksena on ruokkia sairautta.

Ja tosiaan, kaiken a ja o ovat ne omat standardit. Täälläkin usein mietitään, onko joku narsisti vai ei, mutta lopulta kaikki vahingolliset ihmissuhteet eivät ole suhteita narsistien kanssa, jolloin pelkästään se ei riitä. Myös omista rajoistaan (/standardeistaan) liika joustaminen johtaa pahoinvointiin.

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 12 Heinä 2018, 17:08

Lydie kirjoitti:
12 Heinä 2018, 16:47
NeitiK: Nämä myytit ovat välillä aika vaarallisia siinä mielessä, että ihmiset yleisesti eivät tunnusta omatunnottomuuden olemassaoloa. Toisin sanoen kaikki (köökki)psykologiset tulkinnat pohjaavat sille ajatukselle, että toisella ihmisellä on omatunto ja halua pyrkiä toisen lähelle. Sitten kun toisella ei näitä olekaan, tulkinnat menevät metsään ja hyvin vaarallisella tavalla, sillä juuri tähän manipuloijat ovat oppineet tarttumaan
Juuri tuo! Siinä videossa oli esimerkkinä koulukiusaaja jota helposti pidetään vain epävarmana ihmisenä psykologian perinteisten käsitysten mukaan. Tämä psykologi selvittää klipin keski- tai loppuosassa että nämä defenssimekanismit ovat niitä jotka on todella väärinymmärrettyjä. Hän kertoo esimerkkinä aidosta defenssistä naisesta joka on puutarhassa miehensä kanssa. Mies saa sydänkohtauksen ja kuolee hetkeä myöhemmin. Nainen ei suostu uskomaan tätä vaan jatkaa vain puhumista miehelleen. Tämä psykologi (videossa siis), haluaa tuoda esiin, että nämä oikeat defenssit ovat alitajuisia, eikä niillä haluta aiheuttaa kenellekään harmia.
Tässä on ehkä ongelmana se, että on ihmisiä, jotka hyökkäävät puolustautuessaan, ja sitten on ihmisiä, jotka hyökkäävät halutessaan jotain. Defenssit voivat siis myös vahingoittaa muita, jos joutuu ikään kuin nurkkaan ajetuksi (narsistikaan ei aina manipuloi - josta siis George Simon puhuu - vaan he voivat olla välillä myös defensiivisiä). Molempia on olemassa, mutta ihmiset tulkitsevat kaikki nämä tuohon ensimmäiseen kategoriaan. Jokainen pystyy samaistumaan siihen helposti, kaikilla meillä on hetkiä, jolloin on suutuspäissään tullut sanottua jotakin tyhmää tai oltua hyökkääviä. Sitten kun joku onkin pystynyt "halaamaan" sitä haavaa defenssin takaa, niin oma olo on muuttunut rauhallisemmaksi. Näin ollen tulkitsemme helposti, että muilla on sama tilanne, jos he hyökkäävät. Emme tajua, että joillekin se "halaaminen" antaa heille juuri sen mitä he haluavat - vapauden vastuusta, jotta he voivat jatkaa samalla tavalla. Tulkitsemme, että he tekisivät niin kuin itsekin tekisimme, emme jatkaisi enää toisten vahingoittamista, kun olomme on parempi. Mutta he eivät teekään niin, vaan päinvastoin. He lopettavat (tai pikemminkin siirtyvät ja vaihtavat kohdetta) myös päinvastaisesti kuin me, vain silloin kun heille asetetaan rajoja. Kysymys siitä, onko kiusaaja epävarma, on ehkä epärelevantti, sillä pohjimmiltaan he voivat ollakin. Olennaista on se, että jos he eivät ole avoimia läheisyydelle, he ovat irrallaan tunteistaan ja käyttävät jokaista "halausyritystä" hyväkseen voidakseen jatkaa ilman seurauksia.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 15 Heinä 2018, 15:58

Sattuipa hyvään saumaan tämä keskustelu. Minulla on yksi keskusteluun liittyvä esimerkki ja tapahtuma. Minulla on ollut vuosia mielenterveysongelmista kärsivä ystävä. Olen ollut se kiltti venyjä. Olen antanut hänelle periksi, en ole sanonut omia mielipiteitäni. Olen "palvellut" häntä ilmaiseksi. Yhtäkkiä muutama kuukausi sitten minulle tuli mitta täyteen. Lähetin hänelle kirjeen, jossa kehotin häntä hoitamaan oman osansa yhteisistä asioistamme, pyysin häntä myös maksamaan eräästä asiasta suuremman osan kuin minä, koska aikaisemmin olin tehnyt samat asiat ilmaiseksi hänelle. Tulos tästä kirjeestä oli se, että hänen miehensä haukkui minut puhelimessa p:si. Itse ystäväni ei ole vastannut mitään.

Mielessäni olen ajatellut, että tämä "paapominen", myös muiden kuin minun, on saattanut estää hänen paranemistaan. Hänen ei ole tarvinnut ottaa vastuuta itsestään vaan on käyttänyt sitä lapsi-korttia, josta joku kirjoitti. Nyt välini ovat täysin poikki ystävääni ja hänen mieheensä. Asia tietysti mietityttää minua, mutta päällimmäinen tunteeni on helpotus.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 16 Heinä 2018, 13:58

Hei Krassi! Hyvä kuulla etten ole ainut. Mulla on ollut vasta samantyyppinen kokemus. Mulla on tuttu johon olen tutustunut harrastuksen merkeissä pari vuotta sitten. Tutustumisen alkuaikoina tarjosi hän minulle useasti kyydin harrastuksen pariin. Ei suostunut ottamaan rahaa vastaan, joten tarjosin hänet joskus syömään. Pikku hiljaa kuitenkin huomasin, että tämä kaveruus ei olllut ihan tervettä. Kun olin hänen seurassaan, tuppasi hän haukkumaan harrastusporukan lähes joka henkilön, lisäksi joka asiasta on joku kärkevä mielipide, ja jos minä koitan sanoa jotain väliin niin korottaa vain ääntään!

Huomasin kun viimeksi tavattiin, että tuli tosi huono olo. Hän on "kuiva" alkoholisti - ei siinä mitään pahaa, mutta tässä tapauksessa sellainen, että ei huomaa mitään vikaa itsessään/ koita kehittää itseään. On myös mustasukkanen mun muista kavereista. Nyt oon tehnyt sellasen linjan, että minimoin kontaktini häneen ja menen harrastukseen vain pyörällä tai julkisilla kun ei autoa ole (tämä toimi aivan mainiosti jo ennen kun tapasin hänet). Olo on paljon parempi.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 16 Heinä 2018, 14:43

Krassi kirjoitti: Tulos tästä kirjeestä oli se, että hänen miehensä haukkui minut puhelimessa p:si.
Joo tämä kertoo kyllä aika paljon ihmisestä! En tajua miten joku voi laittaa miehensä asialle niin kuin joku pieni lapsi vanhempansa.
Vaikuttaa että olit ihan oikeassa siinä, että hän on ihminen jota on mahdollistettu liikaa.

Vastaa Viestiin