Mitä tekee narsisti, kun nostaa kissan pöydälle?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lohimies

Mitä tekee narsisti, kun nostaa kissan pöydälle?

Viesti Kirjoittaja Lohimies » 23 Elo 2018, 15:14

Tein näin ja hylsy tuli! Seuraava otollisempi uhri löytyi alta 12h. Yritin vielä kekustelua ammatti ihmisen kanssa, jotta molemmat saataisiin selvyys asiaan ja tilanne päätökseen. Ei käynyt!

Jumissa

Re: Mitä tekee narsisti, kun nostaa kissan pöydälle?

Viesti Kirjoittaja Jumissa » 23 Elo 2018, 20:53

Juurikin näin.
Heillä on "haku päällä" tavalla tai toisella ihan koko ajan.
Ja kuinka viatonta esitetään ja selityksiä keksitään, kun asian ottaa puheeksi, vaikka mustaa valkoisella olisi.

GrayRock

Viesti Kirjoittaja GrayRock » 27 Elo 2018, 12:27

"You learn more about someone in the end of a relationship than at the beginning".

Tapa, jolla ihminen parisuhteensa päättää, kertoo hänestä kaikkein eniten. Toki tällöin on oltava aivan varma myös siitä, että oma pesä on puhtaana. Eli jos olet itse huutanut, haukkunut, raivonnut tai vaikka käynyt toiseen käsiksi, ei pitäisi olla ihme jos toinen sanaakaan sanomatta katoaa elämästäsi.

Siitä hetkestä kun nostin kissan pöydälle, meni noin 3kk kun sain selville, että puolisollani on sutinaa toisen miehen kanssa. Impulsiivisempi olisi puhaltanut pelin poikki heti, mutta yhteisen pienen lapsemme vuoksi minun oli pakko saada lisätietoja. Vaan eipä puoliso ollut halukas puhumaan. Tilanne oli minulle ennenkokematon enkä pystynyt kuin arvailemaan syytä toisen käytökseen. Oliko toinen masentunut, mielenhäiriössä vai olinko minä seonnut tai sekoamassa. Kaikki vaihtoehdot tuntuivat yhtä mahdollisilta ja mahdottomilta. No, olin tietysti kokematon ja siksi kykynemätön ottamaan tapahtumiin sen vertaa etäisyyttä, etten satuttaisi itseäni.

Meistä yksi jos toinenkin joutuu vain kokemaan nämä asiat omakohtaisesti enkä usko, että juuri kukaan ensimmäisellä kerralla osaa suojella itseään. Esimerkiksi jos toinen ei yrityksistä huolimatta suostu puhumaan, tekee yhtä ja sanoo toista yms., pitäisi ymmärtää ettei parisuhteella ole minkäänlaista tulevaisuutta. Silti sitä vaan keksii toisen käytökselle mitä kummallisempia "loogisia" selityksiä eikä halua antaa periksi. Surullista, mutta niinpä se vaan usein tuppaa menemään.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 05 Syys 2018, 15:48

GrayRock kirjoitti:
27 Elo 2018, 12:27
Tapa, jolla ihminen parisuhteensa päättää, kertoo hänestä kaikkein eniten. Toki tällöin on oltava aivan varma myös siitä, että oma pesä on puhtaana. Eli jos olet itse huutanut, haukkunut, raivonnut tai vaikka käynyt toiseen käsiksi, ei pitäisi olla ihme jos toinen sanaakaan sanomatta katoaa elämästäsi.
Ennen kuin osasin lähteä narsistin luota, enkä tiennyt narsismista tarpeeksi, minulla oli vaihe jolloin huusin, haukuin ja ehkä raivosinkin exälleni. En käynyt häneen käsiksi. Huutamalla ja haukkumalla en päässyt narsistista eroon. Hän ei lähtenyt sanaakaan sanomatta. Päinvastoin väitteli ja riiteli innokkaasti kanssani. Tässä oli kyse siitä, että narsistille on negatiivinenkin palaute parempi kuin ei palautetta lainkaan. Sitten opin narsismista lisää. Tajusin, että hänelle on turha sanoa yhtään mitään. Ei kannattanut provosoida eikä provosoitua. Narsisti ei lähde elämästä huutamalla ja haukkumalla. Tajusin loputa sen, että yksinkertaisesti vaan on kerättävä tavaransa ja lähdettävä toiseen osoitteeseen.

Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini » 05 Syys 2018, 16:35

Narsistin harjoittama kaksoissidosviestintä tekee myös hankalaksi sen että oma toiminta pysyisi puhtaana. Narsisti osaa aina vetää oikeasta narusta, että jossain vaiheessa ne omat huonot puolet tulee esiin. Ja silloin narsisti voi todeta miten kypsymättömiä olemmekaan. Tilanteissa ei ole mitään keinoa välillä toimia ns. oikein. Ja itse olen sitä mieltä että narsistit haluavat saada aikaan meissä reaktion, hyvän tai huonon. Ja ensin se toki on hyvä - ihailu, rakkaus jne.

Narsisti ei lähde muuta kun itse lähtemällä. Asioista tulee entistä hullumpia, ja itse pitää tehdä päätös. Kissan pöydälle nostaminen eli narsismin keskusteluun ottaminen saa narsistin etsimään seuraavaa lähdettä.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 05 Syys 2018, 18:02

Jos narsistista pääsee eroon huutamalla ja haukkumalla, ongelmaa ei ole. Jokainen uhri luullakseni osaa kyseiset ominaisuudet.

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 05 Syys 2018, 20:52

Jasmiini kirjoitti:
05 Syys 2018, 16:35
Narsistin harjoittama kaksoissidosviestintä tekee myös hankalaksi sen että oma toiminta pysyisi puhtaana. Narsisti osaa aina vetää oikeasta narusta, että jossain vaiheessa ne omat huonot puolet tulee esiin. Ja silloin narsisti voi todeta miten kypsymättömiä olemmekaan. Tilanteissa ei ole mitään keinoa välillä toimia ns. oikein. Ja itse olen sitä mieltä että narsistit haluavat saada aikaan meissä reaktion, hyvän tai huonon. Ja ensin se toki on hyvä - ihailu, rakkaus jne.
Tämä on yksi tärkeä pointti, joka narsistien kanssa olleiden on hyvä ottaa huomioon. Ns. tavallisessakaan suhteessa oma tontti on harvemmin täysin puhdas, jotain tyhmää on tullut tehtyä lievemmässä mittakaavassa, mutta toivottavasti myös on pyritty sovittelemaan sitä. Narsistin kanssa taas omatkin reaktiot voivat olla täysin käsittämättömiä, ja niistä kokee valtavaa syyllisyyttä, mutta samalla tämä syyllisyys polkee alas sitä sisäistä omaa kokemusta, joka sanoo, että tässä ei kaikki ole ihan reilua. Eli todella vaikea pattitilanne, jota on myös ulkopuolisten vaikea nähdä, ja he voivat siten ruokkia tätä syyllisyyskierrettä. Olen siis samaa mieltä, ja hyvä, että tämä nostetaan esille. Laajemmin aiheesta: https://ketunhantak.blogspot.com/2017/1 ... -olet.html

Jasmiini

Viesti Kirjoittaja Jasmiini » 05 Syys 2018, 21:14

Olipa hyvä kirjoitus, näin kaikki asiat on mennyt. Näiden asioiden analysointi on vaan tosi vaikeaa silloin kun elää narsismin kuplassa, ja vasta kun saa riittävästi etäisyyttä ymmärtää mistä kaikessa onkaan ollut kyse. Covert- narsistit vielä jaksavat odottaa sitä reaktiota olemalla vaan yksinkertaisesti saavuttamattomissa.

Kun oma reaktio tulee, siitä kokee syyllisyyttä juuri kuten kuvasit. Narsisti tietää tämän, ja saa sillä entistä paremmin pihteihin. Itse kokee syyllisyyttä, pyytää anteeksi eikä lopulta ymmärrä miten itse pyytelee anteeksi, ja narsistista tuleekin yhtäkkiä uhri. Ja kaiken keskellä miettii vielä sitä että onpas se toinen ihanan ymmärtäväinen kun tämän reaktioni jälkeen haluaa vielä minut. Ja se narsistin toiminta lukuisine käänteineen jää täysin käsittelemättä, pääasia että minä ymmärrän virheeni. Narsisti varmaan luottaa meidän syyllisyyden tunteen voimaan ja empatiakykyyn, ja tietää että sen avulla me taivumme mihin vaan. Ja kun heillä ei ole kumpaakaan edellisistä tunteista, he käyttävät häikäilemättömästi asioita hyväkseen.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 06 Syys 2018, 00:20

Komppaan tuota voimakasta syyllisyyden tunnetta vuorovaikutuksessa narsistin kanssa. Mulle oli yllätys miten vapauttavalta on tuntunut olla vuorovaikutuksessa ei-narsistien kanssa ja tehdä pikkumokia - on totta ettei kukaan oo täydellinen ja välillä tulee tehtyä typeryyksiä, mutta yleensä asiat voidaan katsoa läpi sormien/keskustella rajoista ja nauraa tilanteille jälkeenpäin. Narsistien kanssa syyllisyydentunnetta sais kantaa vaikka hautaan asti.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

Vastaa Viestiin