Narsistin juttelemistyyli

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
GreatPretender

Narsistin juttelemistyyli

Viesti Kirjoittaja GreatPretender » 06 Syys 2018, 17:05

Onko kellekään tuttua vierailut, joiden aikana narsistisia piirteitä omaava henkilö pitää jatkuvia monologeja itsestään? Siis minuuttitolkulla itsekehua ja tarinoita, joissa opetus on, ettei heidän silmilleen kannata hyppiä? Ja usein tarinat on kerrottu kymmenet kerrat. Keskeyttää ei saa...

krassi

Re: Narsistin juttelemistyyli

Viesti Kirjoittaja krassi » 06 Syys 2018, 17:15

On erittäin tuttua, valitettavasti.

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica » 07 Syys 2018, 18:45

Kyllä ja paljon itsensä uskottelua :shock: :shock: :shock:

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 07 Syys 2018, 21:08

Riippuu narskusta.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica » 08 Syys 2018, 22:42

Joo tääkin kehui aina että:
- kun hänestä tulee isä niin.hän ei ikinä lastansa hylkää. Noh toisin kävi toisen kerran jo
- kun hän saa aina töitä jostain.Jos hän haluaa. Häntä ihan kosiskellaan töihin. Noh kyllähän tuo talvet työttömänä on
- alusaa hän kehui miten.hän kovasti koiransa kans lenkkeilee ja juoksee. Ei mun kans käyny yhdelläkään lenkillä ei edes tyttöä vaunulenkillä
- hän kun tekee oikeaa ruumiillista työtä niin hänpä on paljon kovemmassa kunnossa kuin bodaajat. Niiden.kun.pitäis oikeaa työtä tehdä niin ne ei jaksa tehdä mitään
- hän se oli niin.hyvä koulussa oli yli 8 keskiarvo. Saatana edes osaa yhdyssanoja oikein kirjoittaa tai pilkkuja laittaa kohdilleen
- englannissakin oli hyvä koulussa. Saakeli ymmärrä elokuvasta mitään ilman suomalaisia tekstityksiä
Hahaa. Varmaan lista Jatkuisi loputtomiin...
:lol: :lol: :lol:

GrayRock

Viesti Kirjoittaja GrayRock » 10 Syys 2018, 12:43

Kokemukseni yhdestä covert/closet narsistista on sellainen, että puhetta syntyy vain ja ainoastaan käytännön asioista. Eli on aivan turha yrittää keskustella esimerkiksi parisuhdeasioista tai tunteista, koska niihin aiheisiin ainakaan tällä narsistilla ei ollut mitään sanottavaa. Hänestä oli hyvin vaikea ottaa selvää, eikö hän ihan tietoisesti halua sanoa yhtään mitään vai eikö hän saa ajatuksiaan kasaan. Välillä tuntui, että hän ajautui täydelliseen lukkoon eikä enää kuullut mitään mitä hänelle sanoi.

Mitä sitten tuli ns. asiakeskusteluun, niin siinä narsistilla oli jo valmiiksi mietittynä miten asioiden pitäisi mennä. Saattoi kysyä mielipidettä, koska silloin olisi päässyt esittämään joustavaa, jos olisin päätynyt samaan kuin hän. Mutta jos kävi niin, että olin eri mieltä, niin narsisti ei kyllä antanut milliäkään periksi. Perusteluksi hänen puoleltaan riitti se, että hän on jotain mieltä. Tai että hän tietää, koska on äiti. Hän siis kirkkain silmin ankkuroi argumenttinsa esimerkiksi siihen kiistattomaan tosiasiaan, että hän on äiti ja pelkkä äitiys antaa lapsen asioista päättämiseen etulyöntiaseman. On sanomattakin selvää, ettei tuolta pohjalta saa minkäänlaista järkevää keskustelua aikaiseksi: mielipiteelläni ei ole mitään väliä, koska olen pelkkä isä ja isät taas (tähän voit laittaa minkä tahansa vanhakantaisen yleistyksen). Se, että pyrin perustamaan argumenttini mahdollisimman objektiivisesti lapsen etuun ei auta, koska mitä minä lapsen edusta tiedän.

Nykyään emme enää kasvotusten juuri lainkaan juttele. Yritän asettaa rajat siihen, että käsittelen hänen kanssaan vain lapseen liittyviä asioita ja niitäkin vain sähköpostitse. Hän kapinoi rajoja vastaan ja yhdistää viesteihinsä henkilökohtaisia vaatimuksiaan sekä lähettelee viestejään lähes joka päivä esim. SMS:llä. Koska hän tietää, että pystyn nykyään jättämään vastaamatta hänen henkilökohtaisiin tarpeisiinsa, hän koittaa keksiä jotain sellaisia ongelmia ja huolia, mitkä saisi liitettyä lapseen. Vielä parempi, jos asiaan saa liitettyä myös syytöksen minua kohtaan. Esimerkiksi hän usein toistaa sitä, että me emme tee hyvää yhteistyötä. Hän ilmaisee huolensa hyvin epämääräisesti ja antaa viestin vastaanottajan tehdä johtopäätökset. Eli jos yhteistyömme ei ole hyvää, niin hän ei tietenkään nosta esille yhtäkään asiaa, mitä hän aikoo muuttaa omassa käytöksessään. Yhtä hyvin hän voisi sanoa, että "sinä teet hyvän yhteistyön mahdottomaksi", mutta hän osaa pääsääntöisesti vältellä suorien syytösten esittämistä. Päätavoite kun näyttäisi olevan huomion hakeminen, oman älykkyyden ja loogisuuden esittely sekä toisen enemmän tai vähemmän suoran moittimisen.

Olen antanut ystävieni lukea viestinvaihtoamme ja he sanovat hänen viesteistään paistavan hyvin suoraan läpi vihamielisyys ja se, että hän sabotoi keskustelua. Minulle ystävieni tuki on tällaisessa tilanteessa hyvin tärkeää, jotta voin paremmin varmistaa olevani häntä kohtaan mahdollisimman reilu, joustava ja asiakeskeinen. Olen silti välillä huolissani siitä, että näkevätkö viranomaiset ja/tai sosiaaliviranomaiset varmasti saman, jos joskus joku ryhtyisi käymään läpi viestinvaihtoamme. Koko ajan saa myös olla tarkkana, etten provosoidu ja ryhdy antamaan hänelle takaisin samalla mitalla. Silloin nimittäin olisi entistäkin vaikeampi sanoa, kumpi keskustelijoista on rakentava ja kumpi ei. Harmillista tässä on tietysti se, että yhteinen lapsi on se pakottava tekijä sille, miksi kaikkia viestintäyhteyksiä narsistin suuntaan ei voi katkaista. Narsisti tietää sen ja käyttää sitä tosiasiaa häikäilemättömästi hyväkseen. Hänen huomatessa, että vastaan hyvin lyhyesti ja asiakeskeisesti, hän vain keksii jonkin isomman ja epämääräisemmän asian. Jos en edelleenkään reagoi, hän ryhtyy syyttämään minua kommunikoimattomuudesta ja vetoaa siihen, että nykyinen luonapitomalli vaatii huoltajien välistä saumatonta yhteistyötä - niinhän viranomaisetkin ovat sanoneet. Keskustelun takana ei siis loppujen lopuksi ole useinkaan yhtään mitään muuta kuin se, että hän yrittää vakuuttaa minulle ja itselleen olevansa voimakkaampi, älykkäämpi ja kaikki ratkaisun avaimet ovat hänellä. Ja ainoa mitä kautta hän voi minuun enää vaikuttaa on yhteinen lapsemme, jonka menettämistä hän haluaa minun pelkäävän.

Vastaa Viestiin