Narsistin vanhemmat

Narsistinen vanhempi aiheuttaa paljon tuhoa lapsilleen 'kasvattajana' - keskustelua persoonallisuushäiriöisen vanhemman aiheuttamista puutteista itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Piipöö

Narsistin vanhemmat

Viesti Kirjoittaja Piipöö » 12 Loka 2018, 17:22

Hei!

Kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä tilanteeseeni. Olen narsistisen äidin lapsi. Isässäni on myös piirteitä. En ole enää tekemisissä vanhempieni kanssa. Nyt vuosien jälkeen olen kaivanut esiin sukulaisiani. Viimeisimpänä olen löytänyt äitini äidin.
Uskallanko ottaa häneen yhteyttä? Onko myös äitini äiti todennäköisesti narsisti? Äitini isää en ole vielä löytänyt enkä tiedä hänestä juuri mitään.

Lydie

Re: Narsistin vanhemmat

Viesti Kirjoittaja Lydie » 12 Loka 2018, 22:35

Hei Piipöö!

Kerrohan hieman lisää kuvioista! Tuossa on melko lyhyesti. Miksi et ole isovanhempiasi tavannut ennen?
Ja tervetuloa foorumille!

Piipöö

Viesti Kirjoittaja Piipöö » 13 Loka 2018, 14:03

Kiitos!

Paljoa en täällä internetissä viitsisi kertoa, mutta yritän tätä kuviota nyt hieman avata yleisellä tasolla.

En ole isovanhempiani tavannut, sillä äitini katkaisi heihin välit, kun olin ihan lapsi. Kuten muihinkin sukulaisiini.

Tämän äidinäidin nyt löysin. Jäi tosiaan vaivaamaan, ettei vaan äitini sitten olisi sitten kerrankin puhunut totta... että tämä äidinäiti olisi narsisti ym.

Äidinisää en ole vieläkään löytänyt. Luulin kuolleeksi, mutta kuolintodistusta ei löydy.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Loka 2018, 16:10

Miksi pelkäät mummosi olevan narsisti, tai pikemminkin, mitä se haittaisi vaikka niin ilmenisikin?

Piipöö

Viesti Kirjoittaja Piipöö » 13 Loka 2018, 17:26

Hyviä kysymyksiä.

Pelkään, että elämääni ilmaantuu uusi narsisti, joka satuttaisi minua. Pelkään, etten huomaisi hänen olevan narsisti tarpeeksi ajoissa.

Jos on niin, että narsisti johtuu jostain varhaislapsuudessa tapahtuneesta ja jostain satunnaisissa tekijöistä, onko äitini äiti voinut olla ”aiheuttamassa” äitini sairastumisen?

Äitini on sanonut äitinsä olevan narsisti. Tulevaisuudessa tulen kertomaan omalle lapselleni hänen isoäitinsä olevan narsisti. Miten lapseni uskoo minua? Minä en usko äitiäni, teenkö siinä virheen?

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Loka 2018, 18:45

Millä tavalla hän voisi sinua haavoittaa?

Piipöö

Viesti Kirjoittaja Piipöö » 13 Loka 2018, 20:19

Vaikka miten. Teeskennellä ensin ns. tavallista ja kietoa sitten verkkoonsa? Pahoinpidellä?

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Loka 2018, 20:53

Tämä on kyllä ihan mahdollista. Mitä sinun intutiosi tuumaa asiasta? Noissa vertaistukivideoissa on paljon siitä, kuinka ei kannata kuunnella päätä eikä sydäntä, vaan sitä "gut-fiiling": iä ihmisten suhteen. Voisiko kuitenki olla, että ehkä et ole niin haavoittuvainen hänen suhteensa kuin esim. äitisi, kun et kuitenkaan ole ollut hänen vaikutuksensa alaisena (paitsi tietenki äitisi kautta)? Jos asia vaivaa, niin voisko joku turvallinen tapa löytyä tapaamiseen?

Piipöö

Viesti Kirjoittaja Piipöö » 13 Loka 2018, 21:03

Tätä täytyy nyt todellakin tunnustella. Julkisella paikalla tapaaminen olisi tietysti fiksua. Vahvin ajatus on, että haluaisin tutustua häneen. Aikaa ei edes ole paljoa, koska hän on iäkäs. Oma äitini pilasi ”kaiken”, tarviiko hänen pilata myös välini sukulaisiin edelleen, jos äidinäitini olisikin täysin terve... 🤔

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 13 Loka 2018, 21:22

Juuri ajattelinkin lisätä tuohon, että ei kannata alkaa miettimään muiden ihmisten tunteita ja niin laajoja kuvioita tässä asiassa. Vai ajatteletko, että tekusit äitiäsi vastaan jos otat yhteyttä?

Mulla on ainakin ollut pari kokemusta viime aikoina, että olen halunnut tavata ihmistä, jota mun ei ehkä pitäisi "järjen" tai sosiaalisen paineen takia nähdä. Ei sinun tarvitse kantaa kaikkia edellisten sukupolvien taakkoja ylläsi tai ymmärtää kaikkea kerralla. Ja tuo iäkkyysasia on aika hyvä pointti!

Lisäys vielä, että todennäköisesti äidilläsi on varmaan ollut syynsä laittaa välit poikki, ja kannattaakin lähestyä varovasti, mutta yritin vain sanoa että tee niin kuin on itsellesi parasta.

Ja myös, että vaikka mummosi olisi kuinka mukava sinulle, niin ei se tietystikkään tarkoita, että äitisi olisi valehdellut sinulle oman tarinansa.

Vastaa Viestiin