Valehtelun tunnistaminen

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Venica

Valehtelun tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja Venica » 30 Loka 2018, 11:17

MariaS

Re: Valehtelun tunnistaminen

Viesti Kirjoittaja MariaS » 07 Marras 2018, 21:38

Ei jaksanut seurata, mutta kyllä valehtelun huomaa. Eri asia, haluaako pettää itseään. Huomasin aina, kun narsku valehteli, mutta uskottelin itselleni, että voisin luottaa häneen. Lopulta jäi kiinni rysän päältä ja siitä oli valehdellut todella härskisti.

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica » 08 Marras 2018, 00:32

Minusta toi oli mielenkiintoinen. Narsisti valehtelee loputtomiin. Se on huomattu. Jotenki tossa toi hermoStuminen. Jos kysyy normaalin kysymyksen että vaikka oletko pettånyt minua jos siitä pitää hermostua niin se merkki valehtelusta. Kyllä toisella on oikeus kysyä asiasta ilman että siitä pitää hermostua.

Toinen oli mielenkiintoinen että jos kysyy kysymyksen johon tulisi vastata kyllä tai ei. Jos vastaaja alkaa vastaamAAN että en tekisi ikinä niin.kun olen hyvä ihiminen. On se toiselle uskottelua eikä vastaa edes kysymykseen. Vastaaja.silloin valehtelee.

Tuon kun katsoin niin tajusin miten paljon narsku on oikein mulle valehdellut. Ihan kaikesta.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 13 Tammi 2019, 18:20

Miten narsistinne vastaa tai käyttäytyy, kun tunnistatte valehtelun, ja otatte asian puheeksi? Muuten, mikä on englannin kielinen vastine salailulle? "to keep secret", mutta ei se minusta ihan tuo ole? Katsoisin videon salailusta, mutta en tiedä hakusanaa . . .

Myös salailu, että selän takana on tehty jotakin, mistä ei ole kerrottu mitään, mutta kyseessä on iso asia. Äh en osaa selittää, siis sellainen että tavallaan "ei valehtele, mutta ei myöskään ole kertonut mitä on tapahtunut".

Eli kun otatte asian puheeksi, ja kysytte narsistilta, että MIKSI valehtelit/salailit, niin mitä narsisti sitten tekee?

Omani: vaihtelee joo, mutta äsken (esimerkiksi) on hiljaa vain, katsoo alas, ei silmiin yhtään, ei sano mitään, ei ota mitään kontaktia, sitten kuin napsahduksesta vain muuttuu uhkaavaksi ja katsoo suoraan silmiin ja irvistää ja ottaa jonkun IHAN epäolennaisen asian puheeksi (tai huudoksi), asian millä ei ole mitään yhteyttä narsistin salailuun tai valehteluun, ja käyttää sitä (yleensä ikivanhaa juttua) aseena sinua vastaan, ja huutaa esim. että "nukut kaikki päivät, siksi!!".

Eli siis ihan oudosti käyttäytyy, kun jää kiinni. Aina kilahtaa ja muuttuu raivokkaaksi, kun kysyy valehtelusta, tai salailusta. Muuttuu oudoksi vaan, aivan kuin jokin pikkulapsi, ei mitään ajattelutyötä

Sirocco

Viesti Kirjoittaja Sirocco » 13 Tammi 2019, 20:40

Suhteen alussa uskoin exää enkä epäillyt häntä valehtelusta. Olin liiankin sinisilmäinen. Myöhemmin kun valehteluja paljastui, opin huomaamaan miehen ilmeestä, liiallisesta selittelystä ym. valehtelut. Vaikeus oli siinä, että hän ei juuri myöntänyt valehteluja vaikka jäi selkeästi kiinni niistä. Jos juuri kiinni jäädessään myönsikin, niin parin päivän päästä kielsi kaiken ja väitti minua luulosairaaksi.Yleensä jos häneltä kysyi valehteletko tai muuten epäili hänen puheitaan, hän raivostui ja alkoi syytellä minua milloin mistäkin ja keksi asioita missä minä muka olin häntä vedättänyt. Eli syy oli aina minussa tavalla tai toisella.
Exäni valehteli eräästä pitkäaikaisesta naistuttavasta, jonka kanssa hän viestitteli, että kyseessä on hänen entinen työtoverinsa, jonka lapsi on sydänleikkauksessa ja että hän (exä) on henkisenä tukena naiselle kun naisen mieskin on juuri muuttanut Englantiin. Tätä tarinaa hän kertoi myös terapeutin luona. Kaiken kaikkiaan mies kertoi tätä tarinaa pari vuotta, kunnes paljastui että kyseessä on salarakas, jolla ei edes ole lasta. Kun sitten kysyin mieheltä miksi valehtelit, hän vastasi että syy on minun kun uskoin häntä. Jos en olisi uskonut häntä niin hän ei olisi valehdellut. :roll:

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica » 13 Tammi 2019, 22:18

Ihan uskomatonta :shock: :o ei niillä oo mitään rajaa siinä miten.kieroilla tavoilla vetoaa toisen tunteisiin ettei jäisi mistään kiinni.

Videon perusteella eksäsi on aina valehdellut kun.on hermostunut sinulle kun.olet esittänyt suoran kysymyksen. Minusta tuo video oli hyvä esim ihan työntekijöitä palkatessa hyvä ottaa huomioon.

Jatke

Viesti Kirjoittaja Jatke » 24 Tammi 2019, 12:22

Minulla meni vuosia tunnistaa valehtelun kaavat. Tapoja valehdella oli kolme. Ensimmäiseen liittyi äkillinen kiihtyminen (raivo) ja oudot sanavalinnat, kuten "suuret herrat", kun minulle haluttiin maalata kuvaa omasta menestyksestä. Toinen tapa valehdella oli juonikkaampi, sillä sitä ei voinut tunnistaa kehonkielestä vaan juttujen sisällöstä. Esimerkiksi kun olin odottanut sovittua puhelua koko päivän ja soittanut lopulta itse, puhelin olikin ollut kiinni. Myöhemmin asiaa seliteltiin sillä, että oltiin oltu Helsingissä jossain katvealueella. Mikä tällainen "katvealue" sitten oli ollut, sitä ei tietenkään haluttu avata. Kolmas tapa valehdella oli puhdas kertomatta jättäminen. Se paljastui aina ajan kanssa, kun jutut eivät menneetkään enää yksi yhteen. Mitään valheita ei koskaan myönnetty. Tarkentavat kysymykset sivuutettiin tuhahduksin tai sitten seisottiin ilmeettömänä ja eleettömänä vieressä eikä sanottu mitään.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 26 Tammi 2019, 10:14

Samaa peliä äitikin harrastaa, osin myös isäni tekee tätä, eli valehdellaan ja tulkataan asioita tarkoituksella väärin eli omiin likaisiin peleihin sopiviksi vaikka se satuttaisi muita lähipiirissä. Jos valheesta jää kiinni, vastauksena on joko raivari tai asian täysi kieltäminen - ei edes yritetä asettua toisen asemaan ja katsoa miltä asia hänestä tuntui... tai jos asetutaan, siitä ei välitetä.
Mm. vanhempani ottivat taas muutama kuukausi takaperin tavaksi soitella päivittäin ja aiheena saattoi olla todella viattomat kommentit kuten "tuutko käymään, meillä on sulle jotain" joita narsismista tietämätön voisi katsoa hyvän tahdon eleiksi. Ongelma on siinä, että soittelu jatkui päivittäin samasta asiasta, mikä tuntui todella lapselliselta jo nyt sen ikäisiltä ihmisiltä joiden pitäisi osata erottaa milloin joku haluaa elää omaa elämäänsä ja milloin hän on halukas ottamaan näitä "hyvän tahdon eleitä" vastaan. En jaksa uskoa että kukaan terve vanhempi soittelee aikuisille lapsilleen päivittäin vaan kysyäkseen samaa asiaa - asiaa joka hänellä on omasta takaa myös kunnossa. Taukoa soitteluun saattoi tulla muutamaksi päiväksi vain jos huusin puhelimeen "nyt lopeta se soittelu" ja perustelut perään. Tuntuu kuin edelleen koettaisivat hyysätä jotain 15-vuotiasta, eikä mitään aikuiselle ominaista hajurakoa tai itsenäisyyden tunnetta saa.
krizz kirjoitti:...ja ottaa jonkun IHAN epäolennaisen asian puheeksi (tai huudoksi), asian millä ei ole mitään yhteyttä narsistin salailuun tai valehteluun, ja käyttää sitä (yleensä ikivanhaa juttua) aseena sinua vastaan, ja huutaa esim. että "nukut kaikki päivät, siksi!!".
Pystyn samaistumaan epäolennaisuuksiin viemisellä. Ja mulla on ollut joskus ajanjakso jolloin en halunnut muuta kuin nukkua. Tuntui kuin kaikki voimat ja elämänilo olisi viety, sitten kun et voi paeta etkä taistella niin haluat kuihtua pois siihen paikkaan. Heti kun pääsin pois tilanteesta joka aiheutti tätä tunnetta, jaksoin taas paremmin.
Sirocco kirjoitti: Suhteen alussa uskoin exää enkä epäillyt häntä valehtelusta. Olin liiankin sinisilmäinen. Myöhemmin kun valehteluja paljastui, opin huomaamaan miehen ilmeestä, liiallisesta selittelystä ym. valehtelut. Vaikeus oli siinä, että hän ei juuri myöntänyt valehteluja vaikka jäi selkeästi kiinni niistä. Jos juuri kiinni jäädessään myönsikin, niin parin päivän päästä kielsi kaiken ja väitti minua luulosairaaksi.Yleensä jos häneltä kysyi valehteletko tai muuten epäili hänen puheitaan, hän raivostui ja alkoi syytellä minua milloin mistäkin ja keksi asioita missä minä muka olin häntä vedättänyt. Eli syy oli aina minussa tavalla tai toisella.
Kaverini teki myös tätä, eli syytellään toista siitä mitä hän teki itse selän takana.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

peruskallio

Viesti Kirjoittaja peruskallio » 11 Helmi 2019, 11:19

Katsoin videon ja siinä oli useampikin vinkki mihin kiinnittää huomiota. Itselläni on haasteena, että kotona on kaksi selvästi narsistiseen käyttäytymiseen viittavaan henkilöä. Puolisoni poika, joka on jo täysi-ikäinen ja menee täydellisestä esimerkistä kuinka narsismi syntyy (ks. Narsistisen persoonallisuushäiriön muodostuminen). Hänellä on erittäin huono itsetunto, mutta aivan käsittämättömän vääristenyt kaikkivoipaisuuden tunne itsestään. Voittaa Olympiaurheilijat ja olisi NHL jääkiekkoilija jos olisi saanut kahden junnuvuoden jälkeen jatkaa pelaamista (mutta on aika tumpelo ja yleensä vain rikkoo kaiken). Ei halua mennä töihin, koska ei halua, että saa pomon, vaan haluaa suoraan johtajaksi. Mutta todellisuus on karua. Hän varastaa jatkuvasti muiden tavaroita, rikkoo ja kadottaa ne, kuten myös omat tavaransa ja vie sitten muiden (matkakortit, pankkikortit, laturit jne). Muiden tavaroiden ja huoneiden käyttö on pakkomielteistä, ei auta vaikka hänellä on parempi kännykkä kuin veljellä, hän silti vie jonkun tekosyyn varjolla sen. Hänen ainoa selitys on, että hän tarvitsi sen. Hän ei koskaan pyydä anteeksi, ei ole pahoillaan, eikä tunne mitään katumusta tai kykyä ymmärtää kuinka hänen toimintansa vaikuttaa muihin. Muut ovat hänelle vain resurseja. Hän on kasvanut ilman rakkautta ja rajoja. Meillä ei koskaan seuraa mitään (paitsi minun lapsille) jos rikkoo sääntöjä ja se näkyy. Poika meluaa ja häiritsee ja pyrkii ärsyttämään muita. Hän vain ottaa, mutta ei anna mitään, paitsi rakkautta (on myös näsäviisas ja sanavalmis). Hän syyttää aina muita ja vertaa kuinka joutuu aina tekemään kaiken (ei tee mitään), mutta veljet ei joudu tekemään mitään (joutuvat tekemään hänenkin puolesta). Jos häntä syytetään valehtelusta tai tavaroiden luvattomasta viemisestä, hän uhriutuu ja menee hiljaiseksi, jolloin perheemme toinen narsisti, eli puolisoni tulee puolustamaan poikaansa, josta kuulemma aina tehdään syntipukki (ei syyttä). Hän itsekin tietää, että poika valehtelee ja varastaa, mutta loukkaantuu vain kun teot kohdistuvat häneen. Puolisoni hyökkää aina takaisin, alkaa syyttämään minun lapsia, kuinka saavat aina kaiken ja kuinka minun lapsilla on hyvät oltavat ja hänen lapsilla on ollut kurja lapsuus, joten heitä ei saa syyttää mistään, eikä komentaa, eikä kieltää. Molemmat narsistimme ovat patologisia valehtelijoita, puolisoni on onnistunut vähentämään sitä, mutta silti en enää usko mitään mitä hän sanoo, vaan teot kertovat puhuuko hän totta. Mutta takaisin videoon. Molemmat käyttäytyvät valehdellessaan juuri kuten video näyttää. Syyttävät muita, varsinkin kysymyksen esittäjää. Poika on tällä hetkellä hyvin agressiivinen lähes mistä tahansa kysymyksestä jonka kokee syytöksenä. Elekieli on muutenkin levotonta, he uhriutuvat ja puhuvat pitkät pätkät perustellen kuinka hyviä ovat vastaamatta kysymyksiin. He vannovat ja vetoavat vaikka mihin perustellun että eivät ole tehneet jotain tai valehdelleet. Kumpikaan ei kuitenkaan suoraan kiellä asiaa, eikä koskaan myönnä tekoa tai valhetta. Keskustelu heidän kanssaan on muutenkin munankuorilla kävelyä, sillä yksikin pieni väärä sana voi laukaista agressiivisen ketjureaktion, joten elämä heidän kanssa on jatkuvaa pahaa oloa, epävarmuutta ja alistamista.

Vastaa Viestiin