Narsistiäiti jättää asioita kertomatta, mutta väittää kertoneensa ne jo aiemmin

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
krizz

Narsistiäiti jättää asioita kertomatta, mutta väittää kertoneensa ne jo aiemmin

Viesti Kirjoittaja krizz » 31 Joulu 2018, 08:53

Eli siis äiti tekee AINA sitä, että jättää kertomatta asioita, siis isojakin, mutta väittää jo kertoneeensa. Nyt esim. ei vaan ollut kertonut, että talo on myyty, ja pitää siis muuttaa pois. Tiesin kyllä että talo siis oli myynnissä ja täällä kävi ihmisiä katsomassa jne, mutta en tiennyt, että kaupat oli jo tehty. Siis mietin itse, että jotakin tässä nyt on meneillään, kun se ei ole puhunut asiasta mitään pitkään aikaan, mutta sitten kun otin asian puheeksi, niin heti se sanoo että "kyllä minä olen kertonut" ja siihen pääle haukkui minut. Mutta joo, tää on vain yksi esimerkki. Tajusin tän ihan vasta pari vuotta sitten, että se tekee tuota/tätä, eli jättää kertomatta asiota, mutta sanoo kertoneensa. Ja luulin että oon vain tosi huono muistinen, mutta jos mulla vaan olisi jokin 24/7 nauhoitin päällä, niin oon varma että se ei oikeasti sano niitä asioita, mitä sanoo jo sanoneensa.

Tää tuntuu aivan tyhmältä kirjoittaa tätä, vaikutan aivan pöljältä, mutta kaikki on sellaista "salattua", ja mitään ei saa tietää jos ei suoraan kysy, ja ei välttämättä kyllä silloinkaan. Enkä tiedä miksi se tuota tekee, mitä iloa se tuosta saa? Tää on varmaan joku aivan päivänselvä juttu, mitä en vaan ole ymmärtänyt.

Helpompi ymmärtää näitä juttuja, jos lukee jostakin narsistiilmiöstä, jolle on jo annettu siinä tekstissä termi, ja jos itse sitä tekstiä lukiessa tajuaa, että "ahaa, tätä minunkin äitini harrastaa, tästä siis on kyse". Mutta kun en tiedä tälle jutulle "nimeä", jos tälle edes on? Ja että miksi se/ne tekee tuota?

krassi

Re: Narsistiäiti jättää asioita kertomatta, mutta väittää kertoneensa ne jo aiemmin

Viesti Kirjoittaja krassi » 31 Joulu 2018, 11:33

Ex mieheni käyttäytyi samoin. Väitti sanoneensa jotain sanomatonta. Ei välillä vastannut suoriin yksinkertaisiin kysymyksiin. Ensimmäisen tapauksen oletan johtuvan siitä, että narsisti keksii päässään asioita, jotka uskoo itse. Ja sitten varmana esittää niitä muille.

Toisen tapauksen ajattelen johtuvan siitä, että narsistista on hienoa tietää asioita, joita muut eivät tiedä. Narsu pitää salaisuuksina tavallisia asioita omahyväisyyden takia.

Marianne

Re: Narsistiäiti jättää asioita kertomatta, mutta väittää kertoneensa ne jo aiemmin

Viesti Kirjoittaja Marianne » 31 Joulu 2018, 21:49

Tai sitten saa hyvän syyn haukkua ja lytätä sinut.. Minulle on tapahtunut juuri näin että ensin annetaan ymmärtää että jostain asiasta pitää pysyä erossa ja sitten myöhemmin haukutaan kun en ollut lainkaan kiinnostunut enkä mistään asioista selvillä.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 31 Joulu 2018, 22:03

Niin kai se on tuo vallantunne/hienouden tunne, kun tietää asioita :\

Joo haukkujahan tästä saa, että "no eihän sua kiinnosta yhtään", tai että "sä et kuuntele mitä me muut ihmiset tehdään ja touhutaan", tai "ethän sä elä meidän kanssa normaalia elämää", jne.

Siis tässä taloasiassakin aiemmin mulle kerrottiin aina, että missä mennään jne, sitten yhtäkkiä siitä ei vaan puhuttu enää mitään :|| Ja sitten kun kysyn, niin aijaa se on myyty jo, ja pitää muuttaa kohta jne, ei ollut mitään kerrottu

Ja näitä tällaisia juttuja on varmaan 10000 eriä, mitä mulle on sanottu, mutta en oo vaan tajunnut/kuullut.... Kun ei tätä edes tapahdu muiden ihmisten kanssa

Sitten joskus tekee sitä ,että jos on joku iso asia kerrottavana, niin tekee silleen, että kun ollaan esim. facebookissa viestitelty, niin se "iso asia" laitetaan sinne pienten liibalaaba-juttujen sekaan, silleen että ei sitä edes huomaisi jos ei kiinnittäisi tarkkaan huomiota, siis jos vaan silmäilisi niiden juttujen läpi niin kuin normaalisti luettaessa, vaikea selittää tätä ja vaikutan aivan pököpäältä. Mutta joo sama kyllä ihan livenäkin, että saattaa vaikka nukkumaan mennessä "huikata" sen ison asian, että jos en kuule, niin sitten oon vaan idioottti ja en kuullut/kuunnellut. Vaikea selittää kun tätä ei oo tapahtunut ihan hetki sitten, niin en muista tarkkaan miten tämä "menee"

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 01 Tammi 2019, 14:59

Kuulosta ihan normi Gaslighting:iltä. Hykertelee mielessään kun sinä olet hämmentynyt/tyrmistynyt, ja voi käyttää myös sinun suuttumista sinua vastaan. Lisäksi hän varmistaa, että pysyt hänestä henkisesti tai muuten riippuvaisena kun sinulla ei ole juuri aikaa valmistautua muuttoon. En tiedä kuinka paljon näille on termejä olemassa, mutta ehkä kaikelle ei ole yhtä selvää termiä - hyvä kun ymmärtää kuitenkin kuvion.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 01 Tammi 2019, 15:44

Lydie kirjoitti:
01 Tammi 2019, 14:59
Kuulosta ihan normi Gaslighting:iltä. Hykertelee mielessään kun sinä olet hämmentynyt/tyrmistynyt, ja voi käyttää myös sinun suuttumista sinua vastaan. Lisäksi hän varmistaa, että pysyt hänestä henkisesti tai muuten riippuvaisena kun sinulla ei ole juuri aikaa valmistautua muuttoon. En tiedä kuinka paljon näille on termejä olemassa, mutta ehkä kaikelle ei ole yhtä selvää termiä - hyvä kun ymmärtää kuitenkin kuvion.
Joo tätä just mietinkin, että kaasuvalotusta ja sitä perus päänsekotusta, joo oikeassa olet, että turha kai niitä termejä on sen enempää miettiä jnejnejne. Jep ärsyttää tuo riippuvuusjuttu. Tässä (mun elämässä..) on yksi ärsyttävä yksityiskohta kun tuo on todistajana tulevassa oikeudenkäynnissäni jne, niin sitten jos tuon suututtaa jollakin tapaa (tai silleen jos edes otan etäisyyttä), niin tekeekö se kostoksi sitten niin, että valehtelee siellä todistajana (vaikka se vannoisi valan niin tuskin kunnioittaa semmostakaan).

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 01 Tammi 2019, 18:36

Tiedän kyllä tuon, että kuvioille on helpottavaa löytää jokin termi, mutta ei mulla ainakaan tule tuolle mitään mieleen erityisesti.

Tuosta oikeusjutusta, että onko sinun mahdollista saada oikeusapua, joku joka ymmärtää tilanteen? Helposti ajatellaan vain, että kyllähän äiti on lapsensa puolella. Minullakin tästä kokemusta.

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 01 Tammi 2019, 19:27

Lydie kirjoitti:
01 Tammi 2019, 18:36
Tiedän kyllä tuon, että kuvioille on helpottavaa löytää jokin termi, mutta ei mulla ainakaan tule tuolle mitään mieleen erityisesti.

Tuosta oikeusjutusta, että onko sinun mahdollista saada oikeusapua, joku joka ymmärtää tilanteen? Helposti ajatellaan vain, että kyllähän äiti on lapsensa puolella. Minullakin tästä kokemusta.
Aiiii millaista oikeusapua? On minulla asianajaja (mutta en oo sille enempää selittänyt tuota äiti-juttua ) ja oon äitille yrittänyt sanoa että se saa sinne oikeuteen avustajan (en tiedä titteliä, mutta joku avustaja siis :D) jnejnejne. Ja niin luulisi, että lapsensa puolella joo, että vielä enemmän inhoaisi sitä entistä miestään jne kun kävi näin.. mutta en tiedä, kun ei voi olla varma? Että mitä jos se suuttuu mulle tulisesti ennen sitä oikeudenkäyntiä jnejne, nyt jo se on sellainen niin kuin se välillä on, että tilttailee aivan odottamatta ~kaikista asioista mitä puhun. Ja vähän pelottaa että haluaako se tahallaan "kostaa" mulle jotakin tai aiheuttaa muuten vaan pahaa oloa jne siellä todistajana ollessa?... Turha kai edes miettiä tällaisia, ei kai se mikään paha ihminen oo, minun parastahan se vain haluaaa...ja tuskin edes narsisti on, se on vaan niin stressinen..vitsi vitsi. Sen oikeudenkäynnin jälkeen oon vapaa.. Että ei tarvi olla toisen "armoilla" tälleen

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie » 03 Tammi 2019, 23:03

No onko tämän asianajajan kanssa mahdollista puhua huolistasi tämän asian suhteen? Saatko itse valita asianajajan ja onko tämä rahakysymys?

krizz

Viesti Kirjoittaja krizz » 04 Tammi 2019, 00:17

Köyhä saa ilmaiseksi vaikka 250 €/tunti-hintaisen asianajajan x) Joo voisihan sitä puhua, mutta en tiedä teenkö itteni vaan naurunalaiseksi tmv:D

Vastaa Viestiin