Miten erota?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Täti49

Miten erota?

Viesti Kirjoittaja Täti49 » 31 Maalis 2019, 19:59

Olen lukenut tätä palstaa noin parin vuoden verran, saman ajan olen yrittänyt tehdä eroa avopuolisostani. Olen jopa käynyt työnanatajan kustantamalla psykoterapeutilla, jossa yritin tehdä sen päätöksen erosta, turhaan. Puolisoni luonteenpiirteet, käyttäytyminen ja toimintatavat ovat luettavissa tämän palstan eri tekstiosioista, pettämistä, manipulointia, alapääjuttuja ja nyt ehkä viimeisin, johonka olen todella herännyt ja avannut silmäni on valehteleminen, satuja satujen perään. Eli luottamus on mennyt aivan kokonaan, kaikkea hänen tekemäänsä ja sanomaansa täytyy epäillä. Ongelmani onkin se kuinka päästä hänestä eroon lopullisesti, minä olisin se joka lähtisin pois, muuttaisin omilleni, mutta ensimmäinen huoli on taloudellinen pärjääminen, raha onkin ollut yksi parisuhteemme ongelma, hän on nuuka, käyttää rahansa omiin juttuihin, koneisiin ja laitteisiin ja minulla maksattaa monet jutut ja siitä huolimatta minä elän kuulemma hänen siivellään.
Monien eroyritysten kokemuksesta voin sanoa, että hän on taitava puhumaan, maanittelemaan, maalaamaan auringonlaskuja ja punaisia pilviä tulevalle elämälle ja minä olen kohta taas että, no yritetään vielä ja viikon kuluttua se sama soppa alkaa uudelleen. Ja tähän minä nyt haluaisin muutoksen, lopullisen stopin kaikelle tälle hämmentämiselle, vääntämiselle ja kääntämiselle, oma mielenterveyteni alkaa olla hiipumaan päin. Yhteisiä lapsia meillä ei ole, joten senkin kannalta se eroaminen olisi helppoa, lähteä voin, mutta kuinka siitä saan tehtyä pysyvää ja lopullista.

krassi

Re: Miten erota?

Viesti Kirjoittaja krassi » 01 Huhti 2019, 09:00

Minulle ratkaiseva asia lopullisen eron ottamiseen oli "viimeinen pisara". Yhden riidan jälkeen, jossa ex-puolisoni syytti minua omasta virheestään, tiesin kylmäverisesti, että tämä oli tässä.

Yritän sanoa, että oma varmuus ja ehdottomuus eron välttämättömyydestä auttaa. Kun tietää, mitä haluaa toisen maanitteluilla ja vakuutuksilla paremmasta, ei ole enää mitään merkitystä. Käytännön asiat kyllä jotenkin järjestyvät, kun henkinen kantti kestää.

mikonniemi18

Viesti Kirjoittaja mikonniemi18 » 01 Huhti 2019, 16:41

Erosin. 20 v. Yhessä. Puuhasin asunnon, hain eroa ja yllärinä hain tavarani. Mihinkään yhteydenottoihin EI pidä vastata, muuten olet jälleen hänen hovissaan pyöritettävänä, ota elämäsi omaan hallintaan. Ei oo helppoa, mutta kyllä se siitä. Jos tulee ikävä, muistelet vaan ukon valheita ja kusetusta. Puhu ystävillesi, kirjoita asiasta, itsellesi. Pysyt päätöksessäsi. 2 kk jo erossa, kyllä tulee mulle viestii, haukutaan, rakastetaan ja yksi rikosilmoitus kunnianloukkauksesta, sekin kuuluu narojen puuhaan kun lähdet pois. Nou hätä.

peruskallio

Viesti Kirjoittaja peruskallio » 08 Huhti 2019, 11:06

Monta vuotta eroa tehneenä voin pikkuhiljaa ymmärtää mikä siinä on niin vaikeaa ja miksi niin moni jää umpisurkeaan suhteeseen. Ruusuiset odotukset, alun intohimo, rakkauden tuntu, kaipaus, kohtaamiset, keskustelut, unelmat ja toiveet, yhteiset tavoitteet, samankaltaiset arvot. Rehellisyys, avoimmuus ja oikeudenmukaisuus. Tunne siitä, että olen kohdannut minulle täydellisen ihmisen.

Ja mitä sain: loisparven joka imee minut kuiviin, ulosoton, joka vei luottotiedot. Petoksia, huijauksia, valheita; kaikki oli valhetta. Minua on petetty monta kertaa, uudet ihastukset ja raivokohtaukset, joissa minut ja lapseni haukutaan maanrakoon. Kuinka hänellä oli kaikki niin hyvin ennen ja haluaa sinne takaisin. Alkoholismi, itsemurhayritykset ja palavaa rakkautta. Pääni on aivan sekaisin, en ymmärrä, olen hämmentynyt, olen luopunut omista uskomuksista, arvoista, ystävistä ja lähes kaikista sukulaisista. Olen hyvätuloinen, jolla ei ole varaa omiin vaatteisiin, silmälaseihin kun puoliso lapsineen tarvitsee koko ajan jotain ja heillä ei ole rahaa kun kaikki häviää heti. Olen saanut (maksettavaksi) kauniit kulissit, hienon talon, joka on kauniisti sisustettu, mutta lapsillakaan ei ole kaikilla riittävästi vaatteita, heidät sysätään sivuun, jotta eivät ole häiriöksi. Myös heiltä on huijattu rahaa ja jonka minä saan heille korvata.

Mitä siis sain: Epävakaan narsistin, joka on kiinnostunut vain itsestään juuri nyt ja luottaa että asiat järjestyy (joku muu järjestää). Prinsessan, joka haluaa elää hienoa elämää ja jonka joku muu joutuu kustantamaan. Puolison jonka itsetunto on surkea, pelokas ja vihainen ja jonka mieli muuttuu sekunnissa ja joka käyttää jokaisen sopimuksen omaksi edukseen. Mutta hän rakastaa ja pelkää hylätyksi tulemista ja samaan aikaa jatkuvasti testaa rakkautta ajaen kaikkia pois. Ihminen, jonka kaikki ystävyyssuhteet kaatuvat valheisiin ja luokkaantumiseen kun hän ei olekaan maailman napa. Alkoholistin joka tarvitsee viikottaisen annoksensa vaikka ruoka- tai vuokrarahaa ei ole. Ja lapset joiden lapsuus on ollut täynnä epävarmuutta, alkoholia ja väkivaltaa ja joista on kehittynyt uusia narsisteja, väkivaltaisia, uhreja ja epäsosiaalisia.

Ja silti ero on vaikea toteuttaa, aivan kuin edellä mainittu kuvio tarvitsee minua, jotta kaikki ei romahda. Silti en voi muuttaa mitään, hallita mitään, vain maksaa ja hyväksyä hiljaa, että oma elämäni valuu hukkaan tässä suhteessa. Mietin miksi uhriudun tai uhraudun. Kuvittelenko saavani mitalin tai riittääkö pelkkä kiitos, jonka kyllä kuulen aina välillä - että kestän tämän tilanteen. Silti selkäänpuukotus ihmiseltä jota rakastat on pahinta mitä tiedän. Olen kuin koira jota hakataan, mutta silti pysyn omistajan luona enkä lähde pois.

Olisipa jokin turvakoti, jonne mennä. Lähteä, eikä enää kääntyä takaisin. Paikka missä saisi tukea kun sydän yrittää takaisin sinne minne ei pitäisi mennä. Pää ymmärtää, mutta ei voita syvältä kumpuaa halua auttaa, yrittää, rakastaa. Ymmärrän niitä jotka vain lähtevät ja katoavat, vaikka ei se ole oikea tapa ole suhdetta päättää, mutta jos ei ole kykyä tehdä toisin, niin sekin on parempi kuin jäädä.

On niin helppo neuvoa nollatoleranssia alkoholin tai väkivallan suhteen, mutta kaikki eivät osaa lähteä ja siihen on hyvin vaikea saada apua kun vallitseva ajatus on, että aikuisen täytyy tehdä itse päätös ja toimia. Lapset voidaan ottaa huostaan, mutta läheisriippuvaista ei. Kukaan ei tule hakemaan sinua kotoa ja hoida eroa puolestasi. Kukaan muua ei voi ottaa niitä negatiivia eron tuomia tunteita sinulta pois. Ahdistus, häpeä, syyllisyys, pelko, pettymys, epävarmuus; ne pitää kaikkien käydä itse läpi.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 08 Huhti 2019, 14:05

Olen ollut pitkään sitä mieltä, että perheen sisäisiin asioihin puuttuminen pitäisi olla jotenkin mahdollista. Perhe on liian "pyhä". On monia henkisestä ja fyysisestä väkivallasta kärsiviä, joiden puolisot pystyvät peittämään sen. Ja uhreilla ei ole keinoja puolustautua.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 08 Huhti 2019, 14:14

Luin liian nopeasti Peruskallion viestin. Yhdessä asiassa olen eri mieltä. Mielestäni on oikea tapa erota se, että vain lähtee ja katoaa. Muuta toimivaa tapaa erota narsistista ei ole.

peruskallio

Viesti Kirjoittaja peruskallio » 24 Huhti 2019, 22:47

Näin se narsistin kanssa varmasti on, että pitää vain lähteä ja katkaista kaikki yhteydet. Valmistella asiat huolella, laatia suunnitelma ja toteuttaa se kun toinen ei ole paikalla. Mutta tarkoitin, että tämä ei ole itselle oikea tapa, ns normaalin ihmisen, jolla on tunteita, on hyvin vaikea vain lähteä.

Suhteemme alussa erosimme useamman kerran päiväksi tai pariksi kun puoliso sai raivokohtauksia jos koki minun sanoneen jotain väärin (munankuorilla kävelyä). Hän vain lähti ja piti mykkäkoulua ja minä ihmettelin mitä tapahtui. Mutta aina hän tuli nöyränä takaisin ja minä otin - mikä suuri virhe. Ja vuosia myöhemmin sain selville, että hän oli useimiten hakenut välittömästi seksiseuraa omaan pahaan oloonsa. Ja silti hän on äärimmäisen mustasukkainen ja en saa edes puhua muista naisista tai naisille. Ovat kuulemma heti viemässä minut.

Iuli

Viesti Kirjoittaja Iuli » 05 Loka 2019, 16:25

Olen miettinyt paljon sitä, miten se ero pitäisi hoitaa. Jos narsistin kanssa ainoa oikea tapa on se, että vain lähtee ja katkaisee kaikki yhteydet. Eikö se ole aika kylmää? Miten itse kestää sen syyllisyyden että ei ole selostanut toiselle miksi lähtee? Joskus riidan jälkeen olisi niin helppo lähteä, suutuspäissään, toinen ehkä ymmärtäisi miksi lähtee. Mutta jos suunnittelee lähdön tarkkaan, muuttopäivän jne, niin entä jos silloin sattuu olemaan hyvä kausi menossa?

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 05 Loka 2019, 22:49

Kysymys on siitä, haluaako todella erota? Jos arvostaa hyviä kausia niin paljon, että sietää huonot ajat, niin silloin ei halua erota.

Vastaa Viestiin