Narsisti ja parisuhdeterapia

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Täti49

Narsisti ja parisuhdeterapia

Viesti Kirjoittaja Täti49 » 12 Huhti 2019, 16:55

Onko kellään kokemuksia parisuhdeterapiasta narsisti puolison kanssa? Apua vai ei? Onko se ajan haaskausta, pyörittääkö narsisti myös terapeutin ympärilleen ja vie tilannetta oman mielensä mukaisesti? :roll:

krassi

Re: Narsisti ja parisuhdeterapia

Viesti Kirjoittaja krassi » 12 Huhti 2019, 18:16

Minulla on huonot kokemukset. Terapia lopahti, kun ei muutaman kerran jälkeen tullut tuloksia. Narsisti kehui itseään parhaan kykynsä mukaan. Terapeutti ei saanut otetta.

Tapasin tämän terapeutin myöhemmin muussa yhteydessä. Kysyin ohimennen: "oletko perehtynyt narsismiin?" Hän vastasi, että ei tiedä siitä paljoa, vain jonkin verran kirjatietoa. Olin kysyessäni jo päässyt narsistista eroon, joten en jatkanut keskustelua narsismista.

Sirocco

Viesti Kirjoittaja Sirocco » 12 Huhti 2019, 22:54

Olimme ex-mieheni kanssa kahteen otteeseen terapeutilla. Minulla oli alunperin vaikeuksia saada hänet terapeutille mutta lopulta sain hänet suostumaan siihen.
Ensimmäinen terapeutti meni aivan miehen viemänä. Uskoi kaiken minkä mies sanoi. Kun terapiaan hakeutumisen syy oli miehen suhde toiseen naiseen, tämä terapeutti uskoi kaikessa miestä. Terapeutti uskoi esim. miestä kun hän sanoi, että suhde ei ole rakkaussuhde vaan naisen lapsi on vakavasti sairas ja mies vain auttaa henkisesti tätä. Siksi heillä paljon puheluita myöhään iltaisin. Kun kysyin, miksi pitää minulta ko. puhelut salata, mies kertoi että tämä nainen oli pyytänyt, että muille ei asiaa kerrota. Terapeutti sitten puhutteli minut, että enkö ymmärrä että mieheni on oikeassa kun ei puhu minulle asiasta, jota hänen on pyydetty pitämään salassa. Minun pitäisi arvostaa ja luottaa mieheeni eikä epäillä. Lopetin ko. terapian suunnilleen ovet paukkuen. Myöhemmin sitten selvisi, että ko. naisella ei ollut edes lasta. Kyseeessä todellakin salasuhde. Mieheni valehteli terapiassa yhtä sujuvasti kuin minulle muutenkin.
Toisen kerran menimme eri terapeutille aivan eron alussa. Mies oli kylmä ja tunteeton. Kun terapeutti yritti kysellä miehen syitä uskottomuudelle, mies käänsi kaiken minun syyksi. Mihinkään kysymykseen hän ei vastannut vaan käänsi aina kysymyksen kohdistumaan minuun. Esim. kysymykseen miksi valehtelit, hänen vastauksensa oli "miksi ei puhuta vaimon valehtelusta" jne. Nämä terapiakäynnit päättyivät omaan mahdottomuuteen. Tämän toisen terapian aikoihin luin Sandy Hotchkissin kirjan "Miksi aina sinä?" Kirja oli kuin suora kertomus miehestäni ja silloin vasta ymmärsin että ex-mieheni on narsisti. Myöhemmin tapasin vielä tämän terapeutin ja kerroin tästä kirjasta ja havainnostani. Hän totesi silloin, että ymmärrys narsismista auttaa minua parhaiten selviämään erosta eteenpäin. Hän oli nähnyt miehessä selviä narsistisia piirteitä.
Mistään terapiasta ei ole apua, jollei ihminen ymmärrä omaa tilaansa eikä edes halua/pysty käsittelemään omia tunteitaan ja tekojaan. Kun ehdotin miehelleni terapiaa, oletin ilman muuta että terapiassa molemmat ovat rehellisiä ja haluavat selvittää asiaa ja päästä yhdessä eteenpäin. Minulle oli järkytys kun tajusin, että mies valehtelee sujuvasti myös terapiassa. Nyt ymmärrän että narsistinen ihminen on tosi heikoilla ja siksi valehtelee. Hän ei vaan kykene katsomaan totuutta silmiin, etenkään omien tekojen kohdalla. Ex-mieheni koki terapiakäynnit minun kiusantekona häntä kohtaan. Hän mm. kertoi että voi pahoin ja oksensi aina ennen ja jälkeen terapian. Ilmeisesti tilanne, jossa olisi pitänyt käsitellä vaikeita asioita, oli hänelle narsistina todella uhkaavaa.

Maga

Viesti Kirjoittaja Maga » 13 Huhti 2019, 18:51

Olen käynyt exän kanssa muutaman kerran. Terapiaan hakeuduimme kun palasimme eron jälkeen yhteen. Käytännössä siitä ei ollut mitään hyötyä, mies esitti olevansa pahoillaan kaikesta, jopa itki vuolaasti ja sanoi tehneensä väärin. Kotiin asti tämä ei kuitenkaan kantanut, myöhemmin totesi vain ettei siitä mitään hyötyä ollut ja että, ei suostu enää minun haukuttavaksi sinne. Toisella kertaa halusi ruotia mun tekemisiä, eikä vastannut mihinkään hänelle esitettyihin kysymyksiin. Kolmannella kerralla olin jo tehnyt ero päätöksen ja hänelle siitä sanonutkin mutta, kuitenkin painostuksesta suostuin vielä yhden kerran terapiaan. Hän aloitti samankaltaisen ruotimisen kuin edellisellä kerralla ja
minä menerin hermoni totaalisesti ja poistuin paikalta. Sen koommin ei olla käyty.

En suosittele siis terapiaa kenellekään narskun kanssa, aivan turhaa rahan haaskuuta. Pariterapiasta on muutenkin hyötyä vain jos molemmat ovat jollain tasolla tietoisia ja halukkaita työstämään OMIA ongelmiaan. Narskujen kanssa siis turha toivo.

rosita

Viesti Kirjoittaja rosita » 14 Huhti 2019, 15:57

Kerran kävimme kun asetin sen ehdoksi suhteen jatkumiselle.
Ei niin mitään hyötyä.
Terapeutti kyseli meiltä molemmilta, että mikä toisen käytöksessä suututtaa, että mistä riidat alkavat ym.
Mies sanoi, ettei häntä ärsytä mikään mussa, riitojen syy on aina hänessä. Oli liukas kuin saippua.
Viikon pari jaksoi tuon jälkeen vielä näytellä, kunnes *elvetti taas repesi ja löytyi taas ne kaikki syyt ja viat minusta, tietenkin.
Ja kyllä keksi niin lukuisia ärsytyksen aiheita musta vaatteista lähtien, että hyvin jännä, ettei siellä terapiassa tullut mieleen yhtäkään. :lol:

Vastaa Viestiin