Onko narsisti onnellinen?

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Belle

Onko narsisti onnellinen?

Viesti Kirjoittaja Belle » 26 Kesä 2019, 10:36

Kirjallisuuden ja omienkin kokemusten perusteella narsisti ei ole koskaan kovin onnellinen. Narsistit vaikuttavat olevan pohjattoman kateellisia, minkä takia he löytävät jatkuvaa kritisoitavaa kanssaihmisistään ja elämän ilmiöistä. Toisaalta kuitenkin narsismi tuntuu vapauttavan ihmisen monesta murheesta, joita me muut kannamme harteillamme. He eivät ole aidosti huolissaan läheisistään, eivätkä he ihmissuhteiden mönkään mentyä jää murehtimaan eikä märehtimään. He aloittavat välittömästi ihmissuhteen jonkun muun kanssa, jonka kanssa elävät rakkauden huumaa (tai todennäköisesti se suhde on aloitettu jo silloin, kun narsku oli sinun kanssasi..).

Jostain kumman syystä narsistit ovat myös sekä fyysisesti että muutenkin viehättävän oloisia ja puoleensavetäviä. Ainakin "oma" narskuni on harvinaisen komea, ja löytää uusia kumppaneita vaivattomasti. Koska narsku ei piittaa muista, hän saa elää loputtomia kierroksia rakkautta ja huumaa. Itselläni kiintyminen ja ihmisyys estävät tämän. Narsku myös osaa keskittyä erilaisiin elämän nautintoihin, ja hänen on niihin helppo keskittyä, koska hänen ei tarvitse ottaa muita huomioon, eikä hän tunne tästä edes huonoa omaatuntoa.

Omaa elämää värittää itsekritiikki, toisista huolehtiminen, toisten huomiointi (usein itsenikin kustannuksella) ja huono omatunto milloin mistäkin. Vaikka tiedän, että narsistit ovat lopulta onnettomia ihmisiä, niin välillä olen kateellinen narsistille. Heitä eivät normaalin elämän murheet paina, ja jos narsistia on siunattu vetävällä ulkomuodolla ja "lähteitä" siis riittää, he ovat jatkuvassa boostissa oman itsensä hienoudesta.

krassi

Re: Onko narsisti onnellinen?

Viesti Kirjoittaja krassi » 27 Kesä 2019, 02:40

Olen huomannut saman, että narsistit ovat tyytymättömiä ja kateellisia, vaikka toisin usein väittävät. Heidän stressinsietokykyään jollakin tavalla kadehdin. On kuitenkin yksilöllistä, kuinka hyvä se on.

Narsistit ovat kuitenkin aina "tuomittuja" juoksemaan tyytymättömyytensä takia. Jatkuvasti pitää etsiä uutta. Sen takia en kadehdi heitä.

Komeus ja hyvännäköisyys on heilläkin kaikesta huolimatta katoavaa. Ex-miehelläni on parantumaton, pitkäaikainen sairaus. Hän on nykyisin täysin erinäköinen kuin aikana, jolloin olimme yhdessä.

Belle

Viesti Kirjoittaja Belle » 27 Kesä 2019, 11:32

Narskuilla on tietyllä tapaa taito saada elämänsä näyttämään siltä, että se on ihanaa ja täynnä nautintoja. Oikeastaan opinkin oman narskuni kautta hakemaan elämässä enemmän elämyksiä. Aiemmin olen ollut enemmänkin koti-ihminen ja jotenkin vältellytkin "mukavuusalueelta" poistumista, elänyt jopa liiankin tasaista ja turvallista arkea. Ehkä narskusta siis oli jotain hyötyäkin, eli jollain tapaa opin häneltä tavoitella "täydempää elämää".

Narskuillehan pahinta myrkkyä on arki, he pitkästyvät hyvin helposti jne. Heitä tähän elämysten (johon kuuluvat uudet suhteet ja kaikki, mikä herättää suuria tunteita) metsästykseen johtaa juuri se sisäinen onnettomuus ja kyvyttömyys aidosti tuntea positiivisia tunteita. He tarvitsevat draamaa ja äärimmäisyyksiä tunteakseen jotain. Siksi en tietenkään ihan aidosti kadehdi narsistia, sillä sisäinen tyhjyys, jota tosin nyt itsekin narskun jäljiltä tunnen, on pahin kohtalo mitä voi olla.

Narskuille kulissit ovat tärkeitä, heidän koko persoonansakin on kulissia. Heidän minuutensa on niin hauras. Siksi kai narsismiin kuuluu saada elämä näyttämään hyvältä ja kadehdittavalta. Että heidän sisäinen tyhjyytensä ja arvottomuutensa ei tulisi ilmi. Narskut kai eivät ole sinänsä tunteettomia, vaikka usein puhutaan heidän tunteettomuudestaan. Narskujen tunteet vaan ovat usein negatiivisesti värittyneitä johtuen lapsuuden traumoista, joiden seurausta usein koko persoonallisuushäiriö on. "Lähteiden" ja äärimmäisten kokemusten tavoittelun kautta narsisti tuntee olonsa välillä hyväksi. Pohjattoman surullista, oikeastaan.

Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus » 29 Kesä 2019, 14:52

Myönnettäköön että kadehdin narskuja siitä, ettei heillä ole sitä "jos keskityn vaihteeksi omaan nautintooni tai ajamaan omaa etuani, satutanko vahingossa muita samalla?". Ja tää "jos en miellytä muita, muut satuttavat mua" malli on tullut lapsuudenkotoa mutta myös koulukiusaaminen on vaikuttanut... vaikea oppia irti vaikka siitä onkin koettanut kasvaa pois.

Silti tietyllä tasolla myös ei käy yhtään kateeksi se elämän tyhjyys ja merkityksettömyys mikä narskulla on. Se että aina tarttee muita antamaan itselleen mitään arvoa. Parasiitti ei voi koskaan olla itsenäinen.

Jännää silti miten tätä feikkiyttä ja pinnallista välinpitämättömyyttä idealisoidaan, samoin kuin riehakasta elämäntyyliä, mutta kunnolliset ja vastuullisesti elävät otetaan jotenkin itsestäänselvyyksinä ja kohdellaan siksi kuin roskaa.
Kuva
"Tyhmästä voi kasvaa älykäs lukemalla, hölmöstä voi kasvaa viisas kokemalla"

Belle

Viesti Kirjoittaja Belle » 04 Heinä 2019, 10:24

Harmaus kirjoitti:
29 Kesä 2019, 14:52

Jännää silti miten tätä feikkiyttä ja pinnallista välinpitämättömyyttä idealisoidaan, samoin kuin riehakasta elämäntyyliä, mutta kunnolliset ja vastuullisesti elävät otetaan jotenkin itsestäänselvyyksinä ja kohdellaan siksi kuin roskaa.
Pitkään on puhuttu siitä, miten tämä aika jopa ihannoi, sekä kannustaa narsistisiin piirteisiin. Nyt sen tajuaa itsekin, mitä sillä tarkoitetaan. Aikamme on sellaista, että se korostaa yksilön henkilökohtaista onnea ja sen tavoittelua. Jopa itse olen tähän mennyt jotenkin lankaan ja mukaan, tutustuttuani narsistiini.. Aloin hakea elämääni samoja elementtejä, joita hän, haksahdin siihen samaan onnellisuuden tavoitteluun, johon hän oli persoonallisuushäiriönsä takia pakotettu.

Narsku käynnisti minussa identiteettikriisin, joka kuitenkin täyden uudistumisen sijaan näyttää siivittävän minua takaisin niihin arvoihin ja siihen minään, joka olin ennen narsistin tapaamista. Tietyllä tapaa aloin ihannoida narskun elämäntyyliä, mutta alan hiljalleen palata takaisin omaan itseeni ja löytää taas itseni. Ehkä jotain positiivista ja uutta maustetta kuitenkin voin elämääni tämän myötä omaksua.

Joka tapauksessa, tämä aika jota elämme, tietyllä tavalla on vapauttanut meille resursseja keskittyä itseemme, ja osin arvoilmastokin siihen kannustaa. Ihannoimme elämää, jota narskut ulospäin näyttävät elävän: aktiivista, tavoittelevaa, elämyksellistä, uudistuvaa, sosiaalista, psyähtymätöntä, menestystä ja rahaa tavoittelevaa, näkyvää, glamouria, you name it... Narsku elää nopeista dopamiinipiikeistä, johon meistä jokainen helposti koukuttuu. Itse olen tajunnut tämän nykyajan ansan, ja teen töitä päästäkseni tällaisesta onnellisuuden tavoittelusta eroon.

Narsku oli minun dopamiinini. Nyt olen "korvaushoidossa", ja yritän löytää elämääni asioita, joista saan pysyvää onnea, en ohimenevää dopamiini-piikkiä, jonka jälkeen olen taas tyhjä, kunnes saan seuraavan piikkini..

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 04 Heinä 2019, 12:30

Näin se on belle ja harmaus, kuten kirjoititte. Minun lempiaiheeni on nykyisin se, että narsistista selviytynyt ei ainoastaan löydä entistä itseään, vaan kehittyy ja muuttuu parempaan kuin silloin joskus. Narsistiin sortujalla on piirteitä ja vajaavaisuuksia, koska hän sortuu. Kaikki eivät ole yhtä alttiita narsistille. Samassa, kun pääsee irti alistajastaan, opii uutta ja ajatusmaailma muuttuu. Ajatusmaailman muuttuminen tekee sen, että tulee immuuniksi narsisteille.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 05 Heinä 2019, 09:47

Lisään vielä sen, että ajatusmallien muuttumisen jälkeen, ei enää tarvitse pinnistellä pysyäkseen narsistesta erillään. Se tapahtuu luonnostaan. Alkaa tunnistaa narsisteja kaikkialla ympärillään ja oppii keinot välttää ja käsitellä heitä. Ei se tietenkään aina helppoa ole, mutta pärjää, kun tietää taudin. Kuuntelin jokin aika sitten keskustelua, jossa persoonallisuushäiriö määritettiin sairaudeksi. Sairaus se minunkin mielestäni on.

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica » 05 Heinä 2019, 23:06

Totta krassi. Ennemmin vaikka yksin kokonaan kuin " sairaassa" seurassa.
Aloin miettimään otsikkoon liittyen. En usko että narsisti on onnelinen muuta kuin pätkittäin. Nauttii pari päivää uusista asioista materiasta tai uudesta suhteesta ja kyllästyy ja on sitte onneton. En usko että.narsisti tajuaa mitä oikea onni on tai mitä se voisi olla.

Mutta onnellista pitää esittää keinoilla millä hyvänsä varsinki sosiaalisessa mediassa :lol: :lol: :lol:

Vastaa Viestiin