Neuvoja narsistisen appiukon + lapseni + vaimon suhteen

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
PerheellinenM

Re: Neuvoja narsistisen appiukon + lapseni + vaimon suhteen

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 29 Heinä 2019, 21:00

krassi kirjoitti:
29 Heinä 2019, 03:48
Narsistille on pahinta välinpitämättömyys. Positiivinen palaute on hänelle parasta, negatiivinen parempi kuin ei mitään. Riippuu psykologista saisiko hän appiukkosi hiljaiseksi? Appesi käyttäytyisi psykologille eri tavalla kuin sinulle. Hän saattaisi vaikka vedättää psykologia ja psykologi voisi mennä appesi puolelle. Tuli mieleen, että onko vaimosi luonne sama kuin isänsä? Jos on, ei hänkään muutu koskaan. Lapselle on tärkeää, että on edes yksi tavallinen, normaali ihmissuhde.

Psykologit ja terapeutit pyrkivät vahvistamaan asiakkaan itsetuntoa ja käyttäytymistä siten, että asiakas kykenee tekemään itselleen ja läheisilleen hyviä päätöksiä. Läheisiin suhtautumisen ei aina tarvitse näyttää kohteliaalta ja ystävälliseltä. Mainitsemasi taloudelliset seikat ovat hankalia, mutta hoidettavissa. Nämä psykologiset jutut ovat mielestäni vaikeampia. Minulla on nykyisin tapana laittaa peli poikki, kun huomaan jonkun käyttäytyvän narsistisen tuhoavasti. Katson omassa suvussani asioita isovanhemman näkökulmasta. Olen myös tehnyt varsin radikaaleja asioita. Minulle on tärkeää tehdä niin kuin koen oikeaksi. Silloin ei paljon vaikuta asioihin se, kenestä sukulaisesta on kyse. En myöskään vältä päällisin puolin ikäviltä näyttäviä ratkaisuja läheisten kannalta. Toki pyrin miettimään perusteellisesti nämä hankalat ratkaisut läheisille.

Tuli mieleen, että olisiko hyvä, jos jättäisit mökkiviikonloppuja väliin ja ottaisit enemmän omaa aikaa itsellesi. Ajatukset selkiytyvät, kun on aikaa ilman kiireitä.
Kiitos vastauksesta!

Joo näin tässä oon tätä tulkinnut, että mitä vähemmän tätä ukkoa noteeraa, sen vähemmän sitä tarttee kuunnella. Huomaa kun alotettu morkkaus loppuu kuin seinään ja siihen ei enää palata sen jälkeen. Jää vähän ku suuauki kattomaan. Kun vaan kylmästi katkasee puheen toteamalla jotain lyhyesti ja ytimekkäästi muttei vtuilulla takasin.

Nyt tässä huomannut tästä kontroloimisesta, että sitä se todella on. Tuo haluaa määrätä asioita. Pitää narut käsissään ja olla se, joka päättää. Voi hyvin olla, että lekurille hän olisi mitä ihanin ja pistäisi kaiken minun syyksi ja jopa voisi onnistua siinä, etenkin jos lekurilla ei olisi minun 2 tunnin tilanne katsausta takana.

Vaimon luonne ei ole ihan niin jyrkkä kuin isänsä, mutta viime aikoina kun tämä kaikki on tullut päin naamaa, hänessä on hyvin paljon samoja piirteitä. Kaksi puolista viestintää. Ensiksi haukutaan ja sitten on niin kivaa. Muttei niin jyrkästi kuin isällään. Toisaalta vaimon ja aviomiehen väleihin kuuluu tällänen normaali sotiminen ties mistä asioista, mutta hänen isänsä vaikuttaa hänen käytökseen hyvin paljon.

Joo taloudellinen asia on hoidettavissa siis, rahaa se vain on. JOskin sekin on....ei kiva juttu. Mentaali puoli onkin sitten ihan eri juttu. Täytyy nyt katsoa miten tämä asia tässä etenee. Mutta siis joskus on vaan pakko laittaa tunteet sivuun ja kylmät faktat pöytään. Toivottavasti esim.työterveydenhuolto voi tähän asiaan jotain sanoa. Miten tämä ottaa pöydälle, tämä isän hallitseva, vähettelevä narsistinen käytös ilman, että hänet leimaa heti seinään pahikseksi, koska se ei varmasti ole ihan oikea tapa tässä kohtaa, vaikka niinhän se pitäisi tehdä.

Joo olen jättänytkin väliin näitä. Kipeenä se on onneksi hyvin helppoa, mutta aina kun ei ole kipeä. Jättäisin näitä hyvin helposti väliin kokoajan, mikäli poikani ei olisi se, joka siitä kärsii. Tuleva viikonloppu on viininmarjojen poimintaa pitävä viikendi, joten pakko sinne on mennä taas. Tekemään "osansa" siitä hommasta. Halusin tai en. Mutta kohta on kesälomat ohi ja keleistä riippuen joka toinen viikonloppu ovat mökillä kun itse olen töissä....

Mutta tosiaan moni sanoo että mikset vaan jää kotiin. Se olisi todella helppoa, jos poika ei olisi siinä välissä.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 08 Elo 2019, 20:54

Noniin tilanne päivitys. Ennallaan on. Ei ole ollut mahiksia soitella sinne työterveyteen, kun on vielä vähän perheen arki kesän takia sekasin. Mutta ensi viikolla koitan tässä saada aikaiseksi. Se on yllättävän haasteellinen soitto, mutta soitan ensi viikolla.

Tilanne kotona, ennallaan. Tilanne appiaaasin kanssa on ennallaan, joskin se on nyt poikkeuksellisen paljon pyörinyt jaloissa. Joka päivä tässä loppulomasta. "MItä tehdään minne mennään" Oli teema koko alkuviikon tässä. Pistää vähän miettimään. Vaimokin totesi, ettei tiedä odottaako mua mökille lauantaina kun ei tiedä tuletko vai etkö tule.... No se ukko on sielä ja ne ei sinne muuten pääse kun sen ukon kyydillä. Tekisi mieli olla menemättä, mutta sunnuntaina heidän pitäisi päästä sieltä kotiin....

Pistänyt vaan miettimään nää pienet sana muodot tässä...onko toi ukko manipuloinut nyt sitten asiat jo niin pitkälle, että vaimo uskoo etten välitä perheestäni enkä halua aikaa viettää heidän kanssaan. Onko se ukko tosiaan selittänyt tällästä ja nyt sitten koittaa "olla se parempi isä hahmo" pojalleni. Alkaa laatta lentämään kun tällästä miettiikin. Sairas mieli tällä äijällä, jos kuvittelee korvaamansa minut roolina ja isänä.... jumalvita.
Voiko nää olla näin sekasin?

Sitä paitsi pari viikonloppua seurannut taas vierestä tätä kaksinaamaisuutta. MInua kiellettään antamasta pojalle ketsuppia lautaselle, siis ojentaa sitä purkkia...."****** osaa itse!". 3 minuuttia myöhemmin ukko on ojentamassa sitä ketsuppia ja sinappia..........
Vaikka mitä muuta....siiv aikka mitä......................

Tän takia tässä on nyt kohta soitettava....lääkärin apua tähän tilanteeseen. Tiedän, että on vain yksi vaihtoehto, nostaa kaikki pöydällle. Pojallani alkoi juuri eskari ja en haluaisi nyt mitenkään tässä hänen mieltä järkyttää kun kaikki on niin uutta sielä.....

Tekisi mieli oikeatsi huuutaa...............................

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 11 Elo 2019, 04:24

Soita ja nopeasti lääkäriin tai mene kriisikeskukseen. Vitkuttelu pahentaa tilannetta. Kävelin aikoinaan pahassa tilanteessa kriisikeskukseen ilman ajanvarausta ja apua sain.

krassi

Viesti Kirjoittaja krassi » 11 Elo 2019, 10:54

Mitä kauemmin vitkuttelet sen pahempi se on pojalle. Lasten on opittava kestämään vastoinkäymisiä. On veruke, että pojan takia ei voi toimia. Juuri pojan takia pitää nostaa kissa pöydälle. Aina on joku syy välttää tekoja, jos sille linjalle ryhtyy.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 12 Elo 2019, 21:25

Asia ymmärretty. Heti kun aikaa on, töiltä. Soitan. Kiitos.! :)

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 25 Elo 2019, 21:31

Noniin asiat kehittyy. Tällä viikolla kohti työterveyshuoltoa ja spykologia. Katsotaan mitä se tuo tullessaan. Soitin myös Vantaan kriisipuhelimeen ja puhuttiin varmasti noin tunti tästä kaikesta shitistä mitä tässä nyt on menossa. Tietenkään kumpikaan ei voi auttaa minua tässä, pakko ottaa kissa pöydälle kotona niin sanotusti. Mistä lie saan siihen voimia, en tiedä....

Kotona asiat no......kovati tällänen ulkoistaminen menossa tai ainakin siltä tuntuu. Mökiltä tuotu mun vaatteet pois ja tavaraoita. Kuulemma kun tämä appiukko muuttaa mökkiin ettei tartte vaunua lämmittää sähköllä..... No jos se tosiaan sinne muuttaa ni sinne ei neljää mahdu ja toiseksi minä en sen kanssa ala samassa paikassa nukkumaan.... Kovin on jotenkin muutenkin sellanen jännä ilmapiiri kotona....vaimo on aika karheena kokoajan ja sellasta....... mietin vaan että onko tää appiukko nyt sitten sormensa lyönyt peliin vielä lisää....

No katsotaan keskiviikkona...koitan saada jotain vastauksia tulevaan..esim.tulevaan viikonloppuun kun pitäisi mökille mennä että mitä sen asian kanssa alan tekemään. Mutta kenties saan voimia myös sanoa sen, että jos isäsi sinne tulee ni minä en tule koska se ei ole perheen keskeistä vapaa aikaa minulle.... Viimeeksi kun jäin vapaa viikendiltä kotiin (Oli harrastusprojekti ja työhommia tulevalle viikolle), olen kuullut siitä nyt ison määrän kuittauksia, että "olet mielummi kotona ku meidän kanssa....teet mielummin sitä tätä tota ku oot meidän kanssa...." ja kun yritän puolustaa, että mulla ois mennyt koko viikonloppu lauantaista yli puolet ja sunnuntaista puolet näihin juttuihin, niin vastaus vaimolta on, että "ei kiinnosta kuunnella". Koita siinä sitten puhua......

Ketunmarjat

Viesti Kirjoittaja Ketunmarjat » 27 Elo 2019, 13:51

Hienoa, että olet päässyt puhumaan kipeästä asiasta! Siitä vyyhti alkaa varmasti aukeamaan ja sinä saat jossain vaiheessa riittävästi voimia ja varmuutta, jotta voit tehdä omat ratkaisusi.
PerheellinenM kirjoitti:
25 Elo 2019, 21:31
... ja kun yritän puolustaa, että mulla ois mennyt koko viikonloppu lauantaista yli puolet ja sunnuntaista puolet näihin juttuihin, niin vastaus vaimolta on, että "ei kiinnosta kuunnella". Koita siinä sitten puhua......
Sanoisinko, että varsin epäkypsä ja tunteeton heitto vaimoltasi :shock: Kääntääkö hän sulle selän samalla ja/tai nostaa käden eteen? Onko tämä ainoa asia, jossa hän ei tunne empatiaa ja huolta vai onko kaikessa muussakin yhtä kylmä?

Jaksamista sinulle.

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 04 Syys 2019, 11:20

No joo nyt on taas yksi viikendi takana. TEin sen virheen että hoidin pari asiaa puhelimellani siinä ohella mökillä. Siitäkös se sitten alkoi. "SInun tärkeämmätä asiat" vyyhti. Koitin selittää, että onhan sitä muutakin elämässä kuin mökki, on muitakin asioita joskus kun tämä mökki. Eivät oikeen kumpikaan ottaneet onkeensa ja äijä huusi, että "Mökki on sinun harrastus!". Niin no on silti muitakin asioita kuin mökki sanoin saman uudelleen, käskivät lähteä kuuseen siitä kesäkeittiöstä ettei suututa enempää. Sanoin vielä muutaman sanan, että niin se vaan menee että on muitakin asioita. Äijä alko huutamaan, että "olen sun isäsi kanssa puhunut sun harrastuksista, sanoi mulle sen ja sen jälkeen ei ole tarvinnut kertakaaan puhua isäsi kanssa". Harrastus on siis autot, autojen valokuvaus ja niistä kirjoittaminen......

Tän jälkeen napsahti ja häivyin koko pöydästä, hakivat minut 2km päästä autolla ja ajettiin siitten suoraan kauppaan. Olisi pitänty lähteä kauppaan hyvillä mielin ton yhen seurassa, mutta jäin autoon. Kotipihalla vaimo kysyi puhunko mä hänelle enää mitään ja puhuin kun oli pakko, mutta ukolle en sanonut sanaakaan. En sanonut eilenkään kun tulin töistä 12h päivän jälkeen kotiin kun tämä oli vahtimassa poikaamme meillä. Tajusi 10minsan jälken ottaa sukset ja lähteä kotiinsa.

TÄnä aamuna vaimo intti että haenkohänen isänsä torstaina..... koitin sanoa että sillä huudolla en taida hakea ja vaimo oli sitä mieltä, että olin loukannut häntä ja isäänsä sanomalla näitä muita menoja sielä mökillä.....

Tästä taitaa tulla loputon paska suo kyllä nyt. Ymmärrystä ei ole mihinkään ja 2 vs 1 joka ikinen kerta. Kaikista parasta on vielä se, että poika on kuullut nämä kaikki keskustelut.

En tiedä mitä tästä tulee, työspykologi antoi vinkin, että vetäydy ja älä ala kiistelemään ja sano että anna mun olla ja lopeta. Mutta aika vaikeeta se on kun toinen tulee silmille tolla tavalla. Ties miten monennen kerran haukkui vanhempani tuola mökillä. Eikä tämä äijä nää siinä mitään ongelmaa, spykologin mielestä tollanen käytös on ala-arvosta tilanteessa kun tilanteessa.....

Mutta katotaan nyt sitten. Huomenna pakon ohella joudun ton ukon hakemaan ja saa sitten mykän kuljettajan itselleen. MIten joku voi jumalauta olettaa, että minä haen tollasen kohtelun jälkeen hänet ilomielin, luulis tunteen olevan molemmin puoleinen ettei naama taulu oikeen kohtaa ilosuutta nähdessä....................................... Narsisti näköjään voi.

Vaimo on joo....se on aika jyrkkä ja puolustaa isäänsä ja sellasta. Tietää mun harrastuksen, joka on ollut mulla lapsesta asti. Mutta tosiaan.... en tiedä...mitä tästä tulee. Poikaa käy vaan sääliksi. :(

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 24 Marras 2019, 11:36

Noniin nyt on aikaa vähän kulunut tässä viimisestä kirjotuksestani.
Tilanne ei sinäänsä ole muuttunut, mutta olen saanut paljon miettittyä asioita, käynyt työterveyshuollossa juttelemassa ihan spygologilla ja niin eespäin. Paljon saanut tukea ja näkökulmia tähän kaikkeen. Silti isoin asia on tekemättä, puhuminen kotona joka tulee olemaan todella rankka juttu vaimon jyrkän suhtautumisen takia, kriittiikin suhteen.

Tilanne on tällä hetkellä se, että olen ulkoistanut itseni kaikesta mihin appiukkoni on lähdössä mukaan. Mökkireissut, kaupunki reissut, kaikissa näissä olen jäänyt kotiin. Voin itse henkisesti paljon paremmin, ja olen huomannut että jo tämän herran näkeminen saa aikaan rinnassa raskaan olon ja ahistuneisuuden. Ei suoraan sanoen kiinnosta olla tekemisssä millään tavalla hänen kanssaan.

Iso ongelma tässä on todellakin vaimo, 2 vs 1 tilanne ja tuntuu ettei hän ja isänsä ees tajua mitä minä ajattelen tai olen pohtinut tässä kuukausia jo. Tämä taloudellinekin kuvio, mitä enemmän mietin sitä enemmän viha nousee niskaan. Miten tämä äijä pystyy moraalisesti hyväksymään tekemänsä asiat itseleen. MIten vaimo antaa sen tapahtua. Miksi antaa tapahtua. Yrittääkö hän miellyttää isäänsä viimiseen asti, ettei tarttisi alkaa riitelemään? Onko heidän välit sitten jotenkin kullissia jollain tapaa, miellyttää niin pitkälle ja sanoo OK kun pystyy, ettei tule ongelmia? Vaikea sanoa, mutta siltä tämä näyttää.

Henkilö, joka tekee näin miten tässä on nyt tehty, elää siivellä niin sanotusti ja vielä vttuilee päin namaaa, alistaa ja kiusaa tyttärensä miestä välittömästi kun paikka tulee, vielä pistää kysymään kaiken tämän 6v vttuilun jälkeen, että koska korjaan välit hänen isänsä kanssa.... Vaikea on pukea sanoiksi tätä tunnetilaa. Kaikenlisäksi putkiremmontti näkyy horisontissa ja emme ole saaneet säästöön mitään johtuen tästä tilanteesta. Mutta hänen isänsä on asian kanssa ihan OK..... vaimo sallii ja niin ees päin.

Tiedän, että mulla on tällä hetkellä ainoa mahdollisuus puhua tästä kotona, se tulee olemaan rankimpia hetkiä mitä voin kuvitella. Kertoa vaimolle etten halua olla missään tekemisssä hänen isänsä kanssa jatkossa ja niin kauan kun tämä taloustilanne on tämä asian tiimoilta olen vielä vähemmän tekemisissä. Tässä ei enää kohta ole tilaa antaa asian olla vaan on vaan puhuttava. Joulun jälkeen on tulossa risteily...

"varattin risteily, poika ja appiukko ovat innoissaan, tuut mukaan jos tuut" ilmotus asia 12h työpäivän jälkeen kotona. Eli asioista oli siis sovittu jo ties millon kun en ole ollut paikalla, että tälleen tehdään ja tulen jos tulen jos en niin en. Asioista vedetään sitli johtopäätökset, ettei minua perheen seura kiinnosta ja haluan olla yksin. On pystyttävä jossain vaiheessa sanomaan, että minä en tule mukaan jos isäsi sinne tulee, ja nyt sinun vaimo pitää valita, lähdetkö sinä sinne perheesi kanssa vai isäsi kanssa. Koska siitä ei tule mitään muuta kun vtutus jos menen sinne, se on nähty niin monta kertaa ihan jo mökilläkin ja niinä risteilyillä joilla se ukko on mukana ollut.

Eli ei tässä ole enää kohta aikaa odotella, toivon että voisn tän joulun yli tän venyttää, koska poika odottaa joulua niin kovasti.... Mutta en tiedä annetaako minulle mahdollisuutta tässä. Oli jo puhetta taas tänä aamuna, miten minun piätisi antaa mökkiomistajuus pois pojallemme.... Kun en taaskaan lähtenyt nelisteen sinne palelemaan.

On tämä elämä joskus perseestä, mutta olen ollut kuitenkin henkisesti paremmin voiva kun olen tämän äijän ulkoistanut täysin elämästäni. Mutta mitä käy seuraavan 3kk aikana, en tiedä.

Vastaa Viestiin