Jos yrittää puuttua narsistin käytökseen, onko itse silloin syypää ja kontroloiva?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lisbeth

Jos yrittää puuttua narsistin käytökseen, onko itse silloin syypää ja kontroloiva?

Viesti Kirjoittaja Lisbeth » 04 Syys 2019, 14:01

”Toista ihmistä ei voi muuttaa, jos yrität, olet itse kontroloiva etkä osaa rakastaa ihmistä sellaisena kuin hän on. ”

Tuntuu aika surulliselta. Ex-mieheni, paha huumeongelma, vankilatuomioita, kun tapasimme hän puhui miten huumeet ja muu ovat jääneet, ja että myös MUN takia haluaa muuttua, että haluaa niin paljon suhteen mun kanssa.

Ongelmat tietysti alkoivat, epäilen että hän on narsisti. Yritin tietenkin puuttua käytökseen esim. Mulle ei saa huutaa, sä et saa raivota mulle, et saa haukkua mua. Musta tuntuu pahalta kun pidät mykkäkoulua tai kun uhkailet mua väkivallalla. Jne

Mies totesi aina tuon ekan lauseen että vika on siinä, kun hän ei kelpaa mulle sellaisenaan kun on. Että hän ei vaan riitä mulle ja mun ”koviin standardeihin”.

Eli kaikki suhteen ongelmat kääntyi muhun.

Mitä mieltä tästä ja tässä on myös lyhyt video, jossa terapeutti mainitsee tämän myös.

https://youtu.be/aVLtGURoJKs

krassi

Re: Jos yrittää puuttua narsistin käytökseen, onko itse silloin syypää ja kontroloiva?

Viesti Kirjoittaja krassi » 05 Syys 2019, 18:30

Näin se menee kuten olet huomannut. Narsisti ei kykene menemään itseensä. Loppupeleissä kaikki kohdistuu sinuun.

Nikile

Re: Jos yrittää puuttua narsistin käytökseen, onko itse silloin syypää ja kontroloiva?

Viesti Kirjoittaja Nikile » 14 Syys 2019, 11:21

Kun rauhallisessa mielentilassa mietin miestäni, on pakko tunnustaa: hän on taitava! Miten pystyykin uskottelemaan itselleen ettei ole sanonut tai tehnyt mitään väärin. Hän osaa kaiken, tietää kaiken ja toimii sääntöjen (?) mukaan.
Minä vain kaivan ja kaivan saadakseni riitaa👍
Olen hoitoa tarvitseva friikki....

NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK » 18 Syys 2019, 19:08

Tähän liittyy kaksi pointtia:

1. Jokaisella on oikeus asettaa rajoja ja sen lisäksi myös esittää toiveita ja lopulta tehdä myös valintoja ihmissuhteissa. Kenelläkään ei ole velvollisuutta rakastaa toista ihmistä sellaisena kuin tämä on, varsinkaan sen kustannuksella, että tulee vahingoitetuksi. Tämänkaltaisilla lauseilla saadaan gaslightattua ihmisiä tilanteisiin, joissa he kokevat omaksi velvollisuudekseen sietää, ymmärtää ja hyväksyä täysin kohtuutontakin käyttäytymistä toiselta ihmiseltä. Meillä on oikeus tehdä valintoja. Jos et rakasta häntä sellaisena kuin hän on (sellaisena, kuin hän todella on, ei sellaisena kuin hänen tyhjät lupauksensa sanovat tai jollaisena hänet toivoisit olevan), sinussa ei ole mitään väärää, rakkautta ei voi pakottaa. Lopulta on epätervettä rakastaa toista sillä tavalla, että asettaa itsensä jatkuvasti vahingoitetuksi. Toista voi myös rakastaa etäältä, jos kokee ymmärtävänsä hänen haavoittunutta sieluaan, mutta ymmärtää samalla myös ettei voi olla hänen lähellään vahingoittumatta itse. Se, että rakastaako oikeasti toista sellaisena kuin hän raadollisimmillaan on, se on kysymys, jota kannattaa miettiä.

2. Toista ihmistä ei pysty muuttamaan, vaikka kuinka yrittäisi. On luonnollista reagoida toisen käyttäytymiseen ja pyrkiä viestimään tyytymättömyyttään ja toiveitaan. Jos keskustelua ei kuitenkaan synny, eikä löydy motivaatiota muuttua, ei tilanne muutu mihinkään. Mitä kauemmin jää yrittämään ja toivomaan, että jonain päivänä hän muuttuisikin, sitä enemmän muuttuu itse nalkuttavaksi ja tiuskivaksi. Tämä johtuu siitä, että omat toiveet kohtaavat jatkuvasti vain tiiliseinän. Tilanne on mahdoton ja umpikujassa. Jossain vaiheessa on pakko tehdä valintoja ja ratkaisuja. Toiselta ei voi odottaa tai vaatia muuttumista, jos tämä ei sitä itse halua ja aio tehdä.

Kirjoittelin nopeasti, joten teksti on lyhykäistä ja suoraa, mutta toivottavasti ei liian tiivistettyä. Loppujen lopuksi saat itse päättää mikä sinulle kelpaa ja mikä ei, siinä ei ole mitään väärää, että asettaa rajoja. Ei tarvitse olla edes mitään radikaalia, vaan ihan tavallisessakin deittailussa pohditaan yhteensopivuutta ja sitä, onko tämä suhde molempien osapuolien toiveita täyttävä. Ei se tarkoita, että toisessa olisi jotain vikaa, vaan että yhteensopivuus vain ei ole hyvä.

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica » 18 Syys 2019, 21:29

Puit sanoiksi todella hyvin asian.

Nikile

Viesti Kirjoittaja Nikile » 22 Loka 2019, 13:02

NeitiK kirjoitti:
18 Syys 2019, 19:08
Tähän liittyy kaksi pointtia:

1. Jokaisella on oikeus asettaa rajoja ja sen lisäksi myös esittää toiveita ja lopulta tehdä myös valintoja ihmissuhteissa. Kenelläkään ei ole velvollisuutta rakastaa toista ihmistä sellaisena kuin tämä on, varsinkaan sen kustannuksella, että tulee vahingoitetuksi. Tämänkaltaisilla lauseilla saadaan gaslightattua ihmisiä tilanteisiin, joissa he kokevat omaksi velvollisuudekseen sietää, ymmärtää ja hyväksyä täysin kohtuutontakin käyttäytymistä toiselta ihmiseltä. Meillä on oikeus tehdä valintoja. Jos et rakasta häntä sellaisena kuin hän on (sellaisena, kuin hän todella on, ei sellaisena kuin hänen tyhjät lupauksensa sanovat tai jollaisena hänet toivoisit olevan), sinussa ei ole mitään väärää, rakkautta ei voi pakottaa. Lopulta on epätervettä rakastaa toista sillä tavalla, että asettaa itsensä jatkuvasti vahingoitetuksi. Toista voi myös rakastaa etäältä, jos kokee ymmärtävänsä hänen haavoittunutta sieluaan, mutta ymmärtää samalla myös ettei voi olla hänen lähellään vahingoittumatta itse. Se, että rakastaako oikeasti toista sellaisena kuin hän raadollisimmillaan on, se on kysymys, jota kannattaa miettiä.

2. Toista ihmistä ei pysty muuttamaan, vaikka kuinka yrittäisi. On luonnollista reagoida toisen käyttäytymiseen ja pyrkiä viestimään tyytymättömyyttään ja toiveitaan. Jos keskustelua ei kuitenkaan synny, eikä löydy motivaatiota muuttua, ei tilanne muutu mihinkään. Mitä kauemmin jää yrittämään ja toivomaan, että jonain päivänä hän muuttuisikin, sitä enemmän muuttuu itse nalkuttavaksi ja tiuskivaksi. Tämä johtuu siitä, että omat toiveet kohtaavat jatkuvasti vain tiiliseinän. Tilanne on mahdoton ja umpikujassa. Jossain vaiheessa on pakko tehdä valintoja ja ratkaisuja. Toiselta ei voi odottaa tai vaatia muuttumista, jos tämä ei sitä itse halua ja aio tehdä.

Kirjoittelin nopeasti, joten teksti on lyhykäistä ja suoraa, mutta toivottavasti ei liian tiivistettyä. Loppujen lopuksi saat itse päättää mikä sinulle kelpaa ja mikä ei, siinä ei ole mitään väärää, että asettaa rajoja. Ei tarvitse olla edes mitään radikaalia, vaan ihan tavallisessakin deittailussa pohditaan yhteensopivuutta ja sitä, onko tämä suhde molempien osapuolien toiveita täyttävä. Ei se tarkoita, että toisessa olisi jotain vikaa, vaan että yhteensopivuus vain ei ole hyvä.
Narsistin kanssa ei ole kyse valinnoista vaan todella usein henkisesti/fysisesti henkiin jäämisestä. Avioliitosta ei aina ole mahdollista lähteä, kuten deittailusuhteesta. Yksikään uhreista ei valinnut osaansa ja suurin osa lähtisi HETI jos se olisi mahdollista

Vastaa Viestiin