Miksi kulutan aikaani huonossa suhteessa?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Nainen80

Miksi kulutan aikaani huonossa suhteessa?

Viesti Kirjoittaja Nainen80 » 12 Marras 2019, 23:34

Hei, olen etsimässä vertaistukea täältä ja toivon, että silmäni aukeisivat, että onko mieheni todella narsisti ja kuinka kauan vielä hakkaan päätäni seinään tässä parisuhteessa.
Olemme olleet nyt kaksi vuotta yhdessä ja asutaan miehen omistamassa talossa. Riitoja on ollut jonkinverran alusta asti, mutta viime aikoina riidat ovat lisääntyneet ja syy on aina mieheni mukaan minussa. Olen itse väsähtänyt ainaiseen huonoon omaantuntoon, itsesyytöksiin ja siihen, että minä yksin olen syypää meidän suhteen ongelmiin. Varmasti syytä minussakin, varsinkin viimeaikoina kun tuntuu, että olen nurkkaan ahdistettu eikä kukaan minua puolusta jos en itse avaa suutani. Mieheni voi minulle totuuden nimissä sanoa minulle mitä vain, mutta samat säännöt ei toimi toisinpäin. Minulle voidaan kommentoida negatiivisesti ulkonäöstäni lähtien,raivota jos olen syönyt viimeisen vaalean leivän laatikosta tai hermostua jos puhun liian hiljaa tai vastaan kysymykseen liian hitaasti. Mutta jos minä pyydän vaikka tyhjentämään tiskikoneen niin sota voi olla jo valmis, koska pyydän väärällä tavalla tai en huomioi hänen väsymystään jne. Tämä ihminen on muuttanut käsityksen itsestäni täysin, olen jo ihan sekaisin, että todellako olen niin paha ja itsekäs ihminen. Ja miksi muut läheiseni eivät minua ole näin ikinä kuvailleet tai miksi vierelläni on ihmisiä, jotka viihtyvät seurassani mutta oma mieheni tuntuu halveksivan jopa tapaani hengittää.
Hän on heittänyt puhelimen suutuspäissään lattialle ja syyttää siitä minua. Seinissä olevat kolot hänen suutuspäissään heitetystä tavaroista ovat minun syytäni, mitäs suututin hänet. Tänään viimeksi olen kuullut kuinka helppoa hänen on eron jälkeen löytää uusi nainen tai, että minä ajan häntä pettämään jo tässä parisuhteessa ja siitä saan syyttää vain itseäni. Hän on jäänyt kiinni valheista sekä toisten naisten kanssa viestittelystä, ja minun puhuessa luottamuksen puutteesta, olen vain ihminen joka jää menneeseen kiinni ja minun tulisi päästä yli asioista ja unohtaa, muuten ei parisuhteemme tule toimimaan. Hänellä on niin mukavan miehen maine ja tekee vaikutuksen missä vain, ja kotona on aivan eri ihminen. Kavereilleen ilmeisesti on puhunut meidän suhteen ongelmista, ja saanut ohjeita erota minusta, mutta ei kukaan hänen kavereista varmaan uskoisi miten mies käyttäytyy minua kohtaan. Ikinä aamuisin ei tiedä millä tuulella hän herää. Jos hänellä on huono päivä minä en saa stressata häntä tai riita on valmis. Aamuisin eikä iltaisin saa puhua mistään "isoista" aiheista koska hänen aivojen tarvitsee levätä. Minua hän syyttää jatkuvasti negatiiviseksi, vaikka itse on ailahtelevainen ja valittaa joka asiasta. Hän ei myöskään tee mitään mikä olisi hänelle epämukavaa, saan selitellä hänen poissaoloaan juhlissa yms. koska mihinkään ei voi tulla vaikka se olisi tärkeää minulle.
Tuntuu uskomattomalta, että edelleen olen tämän ihmisen kanssa ja, että lähteminen tuntuu kuitenkin niin vaikealta päätökseltä. Onko hän jo saanut nujerruttua minua niin, etten enää uskalla luottaa omaan harkintakykyyni.

Halkopino

Re: Miksi kulutan aikaani huonossa suhteessa?

Viesti Kirjoittaja Halkopino » 13 Marras 2019, 20:21

Hei!
Meille monille tuntuu olevan tärkeää, että saisimme varmuuden siitä, että toinen on narsisti. Ehkä silloin olisi toivoa..hajottava ja rankka käytös voisi selittyä jotenkin väliaikaisena ja kohta kaikki olisi taas auringonpaistetta.
Kuitenkin miehesi käyttäytyy jo niin pahasti että eikö ole ihan samantekevää, mikä diagnoosi on. Mölli mikä mölli, ns.
Normaalista ihmisestä kun eroaa, niin luultavasti kaikki menee ihan ok. Erotaan, käsitellään asioita, surraan ja lopulta muistot haalenee ja voi olla vaikka ihan tyytyväinen että on suht ehjänä ja oppinutkin jotain. Yhteydenpito katkeaa.
Narsistista eroaminen on kuitenkin jotain muuta. Kerran minun, aina minun, on johtotähtenä seuraavat viikot, kuukaudet ja jopa vuodet. Minua esimerkiksi ehkä jopa hiveli se tapa, millä hän halusi minut aina takaisin. Ehkä olenkin ihana ja rakas hänelle. Se oli kuitenkin vain alkusoittoa monille eroille ja yhteen palaamisille. Koskaan ei enää tullut takaisin sitä rakkautta, arvostusta, kunnioitusta ja luottamusta, mitä olin luullut saavani osakseni. Minua kohdeltiin välinpitämättömästi, julmasti jne. Irti ei kuitenkaan vielä tänäkään päivänä päästettäisi kokonaan.
Minä jaksoin toivoa, uskoa hyvään ja suhteen voimallisuuteen ja hänen sanoihinsa monen monta kertaa. Järki sanoi että älä usko ja sydän lauloi että tämähän oli sitä suurta rakkautta, eikö vain!?
Sinä määrität rajasi ja mietit, miten sinua tulee kohdella ja miten tietty sinä kohtelet kumppaniasi. Sinun ei pidä, eikä tarvitse haaskata elämääsi ihmiselle joka kaltoinkohtelee. Hyvät suhteet noin lähtökohtaisesti ovat energiaa antavia, eivätkä itsetunnon tuhoajia. Lähdet tai et (nyt tai joskus), ajattele ja mieti, mikä on hyvää, rakentavaa, rakastavaa, kunnioittavaa, arvostavaa käytöstä. Sitä me kaikki ansaitsemme itsellemme ja annamme läheisillemme jos olemme terveessä, hyvinvoivassa ihmissuhteessa. Riidat ovat riitoja, molemmat pyytää anteeksi tarpeen tullen ja niistä opitaan. Niitä ei lakaista pois ja odoteta seuraavaa raivaria, joka tosiaankin voi tulla vaikkapa ihan mistä vain. Ugh..
Kirjoitin tämän tosi nopeasti..sanoin sen mikä tuli nyt mieleen. Belle täällä joskus mietti että onko meissä joku (en muista tarkkaa sanaa/muotoa)
"haava" koska olemme tällaisessa suhteessa. Itse on pakko myöntää että äitini oli mielenkiintoinen. Hän monesti toivoi että olisin hiljainen ja persoonaltani vetäytyvä. Hän manipuloi suht taitavasti ja minulle jäi kuva että olen "paha" hänen mielestään. Olen miettinyt että se teki minut otolliseksi uhriksi osaltaan. Pidän puoliani, olen eläväinen, iloinen ekstrovertti, mutta taustalla on ajatus että se ei ole hyvä.
Äitini rikkoi monella tapaa rajojani, en kokenut häntä rakastavana ja en tiedä jos tämä on vaikuttanut siihen että olen jäänyt suhteisiin, missä olen huomannut että kaikki ei ole kohdillaan. On pitänyt vain yrittää muuttua, muuttaa itseään...
Älä unohda itseäsi. Olet arvokas, niinkuin me kaikki. Se ei tarkoita sitä että otamme vastaan kaikkea mahdollista sontaa mitä jotkut haluavat suoltaa ihmisille täysin rajattomasti, jos he vain jäävät kuuntelemaan...lopullinen valinta on sinun. Älä hetkeäkään usko, että sinun aidosti tarvitsisi kääntää poskea, antaa anteeksi kokoajan kaikki, kuunnella epäreiluja syytöksiä jne. Ei tarvitse. Ota luutasi ja lennä pois...heh.

Lillylilly

Viesti Kirjoittaja Lillylilly » 15 Marras 2019, 11:29

Tämä kuulostaa niin tutulta, että kaikki vika on aina toisessa eikä hänessä itsessään. Jos toinen tekisi asiat paremmin ja olisi enemmän sitä ja vähemmän tätä niin kaikki olisi hyvin. Kun hän haukkuu täysin törkeillä nimillä minua tulisi minun vain hyväksyä ja kestää se , koska hänellä on siihen oikeus. Jos minä teen sen olen sairas ihminen, joka vain haukkuu. Ikinä ei osaa pyytää anteeksi mitään tekemisiään vaan selitys on aina "jos sinä et olisi ensin tehnyt näin.." ei kadu mitään käytöstään ikinä koskaan. Jäänyt myös kiinni useasti muille viestittelystä, mutta hänen kohdallaan se on ok ja minä olen vain hullu mustasukkainen. Jos minä tekisin tämän olisi ääni varmasti eri.. tuntuu kuin loputtomalta kierteeltä ja aina toivoo, että asiat muuttuisi paremmaksi mutta ei ne taida muuttua jos toinen ei ikinä voi ottaa vastuuta teoistaan ja sanoistaan . Tekee myös paljon sitä, että kohtelee kuin ilmaa. Viesteihin ja puheluihin ei vastata koska ei vain kiinnosta. Omien sanojensa mukaan ei kuitenkaan halua erota. Mitähän tässä pitäisi tehdä??

minna69

Viesti Kirjoittaja minna69 » 16 Marras 2019, 10:32

Tiedät mitä pitäisi tehdä ja niin tietää Nainen80 kin. Kyllä me alitajunnassamme tiedämme että pitäisi kunnioittaa itseään enemmän ja lähteä. Että sen mitä he tekevät on väärin. Minulla meni melkein 30v siihen että sain lähdettyä. En siksi etten tiennyt, mutta epäilin, sillä rakastin häntä enemmän kuin itseäni. Ja toivoin ja rukoilin että jos vaan YRITÄN enemmän, Yritän olla parempi, niin hänestä tulee se ihana mies jonka hänen kuvittelin olevan ja jota hän ajoittain esitti.
Kyllä hän pyysi anteeksi, ja itki, ja välillä myönsikin väärintekonsa. Mutta sekin oli vain manipulointia. Ei ikinä pakottanut mihinkään, eikä sanonut etten saisi tehdä jotain tai tavata ystävää tai sukulaista. Mutta auta armias jos niin tein. Kosto seurasi siitä huonona tuulena, syytöksinä, muista asioista raivoamalla. Jotta seuraavalla kerralla osasin olla tekemättä.
Seksiinkään ei koskaan pakottanut, mutta jos yritin välttää tuli syytökset pettämisestä (et kaipaa seksiä kun haet sitä muualta, tai kenen kanssa sinä makaat kun ei kotona haluta), tai sitten heittäytyi uhriksi että tarvitsee seksiä jotta uni tulisi, ja jopa itki jos ei saanut.
Nyt olen vapaa, mutta edelleen koukussa. Päivä päivältä parempaan päin kuitenkin.

3713

Viesti Kirjoittaja 3713 » 24 Marras 2019, 14:21

Hei nainen80!

Tuo sinun tarinasi on niin tuttua, että tuli outo olo sitä lukiessa. Ihan kun kertoisit minun elämästäni.
Narsisti tarvitsee AINA jonkun toisen syntipukikseen, koska peiliin katsominen ei vain onnistu. Siihen itsetunto on aivan liian hauras ja/tai olematon.
Pikkuhiljaa tajuat ja pahimmillaan rupeat itsekin uskomaan, että sinussa on kaikki vika.
Ja sitten se luottamus. Eihän hänen mokistaan saa muistuttaa ja jos suhteessa on ollut pettämistä, niin sinun pitää sellainen unohtaa, kun hän niin sanoo! Muuten tarvitset apua, jos et pysty unohtamaan eikä luottamus toimi niin kuin hän haluaa. No, sitä apua me kyllä tarvitsemme, mutta eri syistä.

Se on käsittämätöntä, miten nämä limanuljaskaat saavat ystävänsäkin uskomaan sepustuksiinsa. Minä ihmettelin, että eikö tämä minun (nyt toivon mukaan ex) mieheni paras ystävä oikeasti näe ja tajua, kun miehelläni on nyt peräkkäin jo kolmas omien sanojensa mukaan täysin hullu ja idiootti naissuhde menossa (minä siis). Minä kysyin kerran tältä oliolta (siis "mieheltäni"), että eikö hänessä nyt ole jokin pielessä, kun hän kerta toisensa jälkeen ottaa elämäänsä mieleltään näin sairaita naisia.
Meidän kaikkien "sairaiden" naisten pitäisi vain päästää irti ja antaa heidän etsiä uusi uhri. Ja pelastaa ja hoitaa itsemme kuntoon tämän kidutuksen jäljiltä. Tsemppiä sinulle!

Rainy11

Viesti Kirjoittaja Rainy11 » 30 Marras 2019, 10:00

Narsistit on just tuollaisia. Mitään et osaa tehdä oikein kun syttyy jo sota. Kaikki on omaa syytä jopa pettämiset jne.kaikki omaa syytä koska siihen on tällasilla oikeus. Suhteessa on mahdotonta olla koska kaikki menee narsistin ehdoilla, he eivät osaa kattoa peiliin. Sitten jossain vaiheessa tulee ettei vaan enää jaksa..

PerheellinenM

Viesti Kirjoittaja PerheellinenM » 30 Marras 2019, 14:49

Joo kyllähän tossa narsismi on läsnä mitä nyt omaa kokemusta omaan. Kaikki on toisen syytä, ei sanaa ei ole ja jos sanot EI niin tullaan silmille ja aletaan uhoomaan. Kontroloidaan kaikkea ja taataan se, että toinen tietää kuka on pomo talossa. Itsetunto nollille ja sen takia sitten alat kyseenalastamaan itseäsi, että olenko minä niin paska todella.

NO et ole. Nyt kannattas varmaan soittaa ihan jonnekin puhelimeen, kertoa toi ja kuunnella. Muista, että sinä et ole se uhri, sinä et ole paska ihminen. Sinä et ole syyllinen siihen ,että toisella on narsimi oire. Ei, mutta nää on niin helvettiä nää tilanteet.... Mutta minä pystyn sinua kyllä Nainen80ymmärtämään hemmetin hyvin. Miten nää ihmiset osaakin valita oikeat sanat, äänen painot ja miten ne vaan luikertelee paikalle kun vähitensitä tahdot.

Toivottavasti saat apua jostain ja pian, mutta muista että sinä et ole se uhri, paska ja huono ihminen. Vika on miehessäsi, jolta puuttuu pari ruuvia asetuksista päästä.

Vastaa Viestiin