Listataan narsistien "universaaleja" piirteitä?

Narsistit parisuhteessa/avioliitossa. Täällä voit keskustella kaikista parisuhteeseen, avioliittoon yms. liittyvistä asioista.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
kypeli

Re: Listataan narsistien "universaaleja" piirteitä?

Viesti Kirjoittaja kypeli »

Minulla päättyi juuri suhde, missä kiitos tämän foorumin ja sivuston olen melkoisen varma että ex-puolisoni on narsisti. Alla joitain asioita mitä itse huomasin ja mitä olen kelannut, kuulostaako tämä teistäkin siltä että hän on narsisti eikä vika välttämättä sittenkään ole minussa?

Minä olen siis mies ja ex-puolisoni nainen.

- Asuimme yhdessä (minun asunnossani) vain lyhyen aikaa kun hän päätti muutta pois "koska hänestä hän ei ollut tervetullut asuntooni". Mitä siis tein, hänen sanojensa mukaan? Sammutin telkkarin joka oli jätetty päälle eikä kukaan katsonut sitä ja kommentoin "miksi tämä on päällä". Kysyin miksi hän lattoi olohuoneen sälekaihtimet kiinni kun menimme nukkumaan, koska minusta ne voisi olla raollaan. Pyysin että hän voisi myös osallistua ruuanlaittoon ja pöydän kattamiseen ja -siivoamiseen koska käytönnässä minä tein ruuat ja katoin pöydän. Jotain tuollaista... en vieläkään oikein ymmärrä mitä tein väärin, mutta onko nuo asiat sellaisia mikä saa toisen ajattelemaan ettei ole tervetullut asumaan minun kanssani?

- Herään aikaisemmin aamulla ja vien koirani lenkille heti kun herään. Minun piti viedä ulkovaatteet muualle jotta en vahingossakaan herätä häntä aamulla kun puen päälle. Ulos piti hiipiä niin hiljaa ja laittaa ovi lukkoon ilman ääntä ettei hän vahingossa herää. Sisällä piti hiipiä keittiöön antamaan koiralle ruokaa ettei hän herää. En saanut keittää kahvia koska se piti ääntä ja voi herättää hänet. Jos hän kuitenkin heräsi tähän (vaikka kaikin tavoin yritin olla todella hiljaa), hän oli vihainen koska herätin hänet.

- Aamulla ei saanut puhua hänen kanssaan koska hän ei jaksa rupatella heti aamusta.

- Jos juttelimme jostain, juttelimme hänen työstään. Hän ei käytännössä kysynyt mitä minulle kuuluu.

- Minun piti nukkua selkä häneen päin koska kuorsaan, vaikka hänellä oli korvatulpat. Kuitenkin se on minun vika että kuorsaan ja häiritsen hänen nukkumistaan. Siksi ei voinut nukkua lusikassa tai halailla kun mennään nukkumaan.

- Ostin hänelle kihlasormuksen, jonka olimme yhdessä aiemmin valinneet kuvaston perusteella. Hän kuitenkin huomasi että siihen oli käytössä (parin päivän jälkeen) tullut naarmuja ja hän oli ihan varma että se on viallinen sormus. Vaikka hän kävi myymälässä missä myyjäkin sanoi että kyllä sormukseen tulee jälkiä kun sitä käyttää, hän oli varma että se on viallinen ja halusi purkaa kaupat. Sitten hän syytti minua miksi minä olin ostanut niin huonolaatuisen sormuksen. Tämä päättyi niin että sorumuksesta en saanut rahoja takaisin mutta ostin silti hänelle uuden sormuksen, joka oli kalliimpi.

- Eromme tapahtui niin että olin surullinen minkä hän huomasi ja mistä hän sitten kommentoi rajusti "mikä vittu sulla taas on". Kerroin lopulta että olin surullinen koska en ole varma että rakastanko häntä enää (kts. yllä) ja siksi toivon ettei hän ole raskaanakaan. Mistä hän sitten oli tosi vihainen ja ilmoitti (pitkän riidan jälkeen) että suhde on ohi ja hän muuttaa pois. Tuntui ettei hän edes halunnut yrittää ymmärtää minua ja koska olin surullinen ja ilmoitin etten ehkä rakasta häntä enää, se oli jotenkin niin suuri loukkaus hänelle ettei kukaan mies voi sanoa tuollatti. Tuntuu myös ettei hänen puoleltaan ollutkaan rakkautta jota halusi pelastaa.

En väitä ettenkö minäkin ole varmaan tehnyt virheitä, mutta tuntui että häneltä puuttui kaikki ymmärrys miksi sanoin asioita ja miksi tunsin niin kuin tunsin. Hän myös muisti jokaisen riitamme ja nosti niitä esiin kun tuli uusia juttuja mistä riideltiin. Tästä johtuen olen melko varma että hän on narsisti. Mutta eniten tässä loukkaa ja ahdistaa se että hän antoi niin vahvasti ymmärtää että minussa on viat ja siksi me erotaan. Kaikkeni yritin koko aika että hän olisi onnellinen ja sekin loukkaa koska en todellakaan tahallaan halunnut olla koskaan ilkeä.

Olenko minä viallinen vai hän narsisti?
Tinas

Viesti Kirjoittaja Tinas »

Toi kaikki kuulostaa niin tutulle!
Ja sinussa ei ole mitään vikaa
Itse en uskaltanut mennä yöllä vessaan jos vahingossa herää siihen..
Ja kumppanini oli siis nainen ja kokemani henkinen väkivalta on vieläkin arka paikka minulle.
kypeli

Mukava kuulla, että sinullakin on samansuuntaisia kokemuksia niin minun ei tarvitse miettiä että olenko täysin hullu.

Lisäksi kiinnitin huomiota siihen kun mainitsit "henkinen väkivalta". Hassua, sillä hän sanoi minulle että minä teen henkistä väkivaltaa häntä kohtaan. En koskaan saanut kiinni mitä tarkalleen ottaen tein muuta kuin asioita mitä jo listasin. Eli ilmeisesti se oli henkistä väkivaltaa että pyysin auttamaan kotitöissä?

Mistä tuli mieleen että aina kun otin sen asian esille niin hän painotti kyllä miten hän laittaa pyykkiä kuivumaan ja imuroi eli siksi ei voi osallistua myös ruuanlaittoon yms. Mutta tosiasia oli että niin tein kyllä minäkin...

Voi voi. En voi ymmärtää.
riitti2017

Viesti Kirjoittaja riitti2017 »

Tuo kuulosti todella tutulle. On tosiaan, kuin nämä olisivat yksi ja sama ihminen. Nyt et pidä mitään yhteyttä häneen. Varmasti yrittää vielä olla yhteyksissä, kun seuraava säätö ei toiminut, rahat alkaa loppua tai tarvitsee palveluksia sinulta. Tulee enkelinä suoltaen hunajaisia sanoja suustaan ja selityksiä toisen perään. Älä usko. Kaikki on ollut sikkaa näytelmää ja huijausta, jota luultavasti yrittää jatkaa. Muista: ei yhteyttä.
Vinkkinä jos et ole vielä tutustunut: Youtubessa on paljon materiaalia aiheesta. Tosin valtaosa on englanniksi, mutta kotimaisellakin löytyy.
kypeli

riitti2017 kirjoitti: 24 Huhti 2020, 13:14 Tuo kuulosti todella tutulle. On tosiaan, kuin nämä olisivat yksi ja sama ihminen. Nyt et pidä mitään yhteyttä häneen. Varmasti yrittää vielä olla yhteyksissä, kun seuraava säätö ei toiminut, rahat alkaa loppua tai tarvitsee palveluksia sinulta. Tulee enkelinä suoltaen hunajaisia sanoja suustaan ja selityksiä toisen perään. Älä usko. Kaikki on ollut sikkaa näytelmää ja huijausta, jota luultavasti yrittää jatkaa. Muista: ei yhteyttä.
Kiitos, tämä kuulostaa hyvältä säännöltä! Ja on tosiaan ollut hyvä huomata tämän forumin kautta että nämä kokemani asiat ovat jotenkin universaaleja ja muillakin saattaa olla vastaavia kokemuksia. Eli kyseessä on tosiaan ollut narsisti enkä minä ole tullut hulluksi. Olin niin kovin ymmälläni suhteen alkupuolella kun nämä ensimerkit ilmenivät kun en tajunnut miksi hän sanoo tai tekee asioita noin. Olin varma että minä olen tehnyt jotain väärin. En ollut aiemmin koskaan tavannut vastaavanlaista ihmistä niin kai "normaali" reaktio on että minussa on pakko olla jotain vikaa kun hän reagoi noin...

En tiedä onko se normaali reaktio vai ei, mutta olen siinä tilassa tämän suhteen että minua jopa säälittää tämä toinen henkilö koska ilmeisesti hän ei mahda itselleen mitään eikä "tahallaan" ole ollut sellainen. Ja minä kun olen kiltti ja ymmärtäväinen, niin haluaisin jotenkin auttaa häntä. Mutta samaan hengenvetoon tiedän ettei se ole mahdollista ja tuo etäisyys on valitettavasti se ainoa hyvä asia tässä sillä hänen kanssaan ei vain voi tulla mitään molemminpuolista hyvää.
riitti2017 kirjoitti: 24 Huhti 2020, 13:14 Vinkkinä jos et ole vielä tutustunut: Youtubessa on paljon materiaalia aiheesta. Tosin valtaosa on englanniksi, mutta kotimaisellakin löytyy.
Kiitos! YouTubesta tosiaan löytyy ihan kaikenlaista näköjään. Ja kun tuolta olen muutaman videon katsonut, niin kyllä se vain vahvistaa käsitystä että olen valitettavasti ollut narsistin kanssa.
Vastaa Viestiin