Narsisti äiti isovanhempana

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Liina75

Narsisti äiti isovanhempana

Viesti Kirjoittaja Liina75 »

Minulla on vuoden ajan ollut narsistisen äitini kanssa no contact, mikä on toiminut ihan hyvin ja olenkin saanut rauhassa aloittaa toipumistani. Yliherkällä olevat tuntosarveni huomaavat nyt, miten äitini kohdistaa kiusansa 10-vuotiaaseen tyttäreeni. Videopuheluiden vuoksi kuulen puheluita, joten saan tarkan tiedon, mitä äitini sanoo. Lapseni on hyvin hienotunteinen, eikä saa millään sanottua ihmisistä mitään negatiivista, joten hänen kertomuksensa ei kerro suoraan, mitä mummu onkaan taas sanonut. Mutta, nyt siis kuulin miten äitini nauroi lapselleni ja lynttäsi vapunviettotapamme (esim. munkit oli syöty väärään aikaan ja mitä kaikkea). Ihan normi kommentteja, jotka ennen tulivat suoraan minulle.

Voi olla, että tämä oli vasta ensimmäinen kerta, mutta kiinnostaisi tietää, miten olette lapsille selittäneet isovanhempien kommentteja? Lapsen perheen mustamaalaamista jne? Minulla on sellainen olo, että jos lapsi jää näitä kommentteja itsekseen miettimään ja ne toistuvat, niin hänelle tulee häpeän tunteita omaa perhettään kohtaan. Tai alkaa kokemaan perheensä vääränlaiseksi.

Fakta on kuitenkin se, että en voi tehdä sille asialle mitään, että jos äitini haluaa mustamaalata minut tyttärelleni, niin hän sen myös tekee. Mitkään rajanvedot eivät auta. Äitini ei halua ymmärtää, mitään mitä sanon. Kun laitoin välit poikkin, hän itkien soitti ja pyysi, että jos minä laatisin säännöt hänelle, että milloin voi soittaa ja mitä sanoa, niin hän koittaisi olla tekemättä virheitä. Eli äidilleni puhuminen on poissuljettu.

Asiaa tietysti vaikeuttaa se, että mummu on lapselleni rakas ja tärkeä, enkä halua hänelle äitiäni tuomita. Tyttärelleni olen sanonut välikatkoksen johtuvan siitä, että äitini on liikaa puuttunut asioihini. Ja onhan tytär nähnyt sen monet kerrat ja itsekin ollut kohteena. Äitini narsistiset piirteet pahenivat, kun sain lapseni ja perustin oman perheen. Itsenäistymiseni oli jäänyt kesken (ja on varmaan edelleen) ja tuossa vaiheessa tilanne ns. eskaloitui. En tiedä, miten kestää se, että jos äitini ottaa lapseni kohteekseen.

Onko jollakin vastaavia kokemuksia? Miten isovanhemmat ovat suhtautuneet lastenlasten itsenäistymiseen?

Cheeses2020

Re: Narsisti äiti isovanhempana

Viesti Kirjoittaja Cheeses2020 »

Meillä lapset eivät saaneet mennä yksin mummolle, koska mummo littasi heidät, tosin keskittyi erityisesti vanhimpaan. Kun sieltä esikoinen tuli, se tuli itku kurkussa. Jolloin vaan sanoin, ettå "no niin, pitikö mennä yksin mummolle höykytettäväksi".

Heti pienestä saakka alkoi peruspeli: ylistettiin toista toisen kuullen, ja yksi oli aina huono. Lapset ovat jo aikuisia, mutta sama show jatkuu. Ironista sinänsä, että tämä vanhin kävi eniten auttamassa. Siinä mielessä muksuni oli minua parempi, että sehän ei kaikkia mummon temppuiluja kaupoissa sietänyt, vaan sanoi vastaan. Tämän takia hän oli tietysti mummon mielestä häijy. Meillä mummon tuntevat kaikki, sen mikä se on. Toisaalta se ei edes silloin vaivautunut kalastelemaan suosiota kun he olivat nuorempia. Ihan pikkuisina mummo kyllä toisteli miten ne pitävät eniten hänestä, ja voi sitä naaman venähdystä kun vauvelin itku loppui jonkun muun sylissä.

Minut haukutaan toki lapsilleni, yritettiin vehkeillä kovasti heidän kanssaan siinä vaiheessa kun olivat teinejä. Pyrki saamaan liittolaisia minua vastaan. Tämä kilpa minua kohtaan on ollut ikuinen. Se ei kuitenkaan poista ylpeilyä menestyksestäni kun vaihteeksi kilpailtiin omia sisaruksia tai tuttuja vastaan. Silloin olin hänen tuotoksensa ja saavutuksensa.

Ilmeisesti lapsesi on vielä pieniä? Joten odotettavissa voi olla yhden suosintaa, kaveerausta ym. mistä itse kerroin.

Liina75

Viesti Kirjoittaja Liina75 »

Mulla on yksi 10-vuotias lapsi ja hän on samalla äitini ainoa lapsen lapsi.

Pienestä asti tyttäreni on yökyläillyt äitini luona, mutta on nyt vuoden ajan sanonut, että ei halua, koska ei saa nukuttua. En tiedä onko jotain sanomista ollut, vai mistä on kyse, koska tytär nukkuu yleensä missä vaan ja miten päin vaan, ja tuttu paikkakin kyseessä.

Onneksi tosiaan omakin jälkeläiseni on minua viisaampi ja rohkeampi rajaamaan mummua. Mummun kommentit ovat siitä olleet, että "tuo piirre ei ole meidän suvusta" ja usein hän hieman teatreelisesti loukkaantuu, jolla tarkoitus on saada minut ojentamaan lastani, kun tuolla tavalla nyt menee suoraan sanomaan, että "se on minun ystävänpäiväkorttini, ei sitä saa lukea".

Lucky

Viesti Kirjoittaja Lucky »

Kiinnijäämisen pelossa en enempää voi kertoa, mutta tuon asiaani julki.
Itse olen käynyt useita tunteja terapiassa tämän henkilön takia, itse en alkujaan nimennyt häntä narsistiksi mutta tämä / nämä asiantuntijat käyttivät tätä sanaa. Ymmärrän nyt miksi.
Elän itse pelossa että itse olen sellainen, narsisti, kuten minua ja muita joista ei pidetä, nimetään tämän henkilön toimesta. Tuntuu että tässä tilanteessa olisin käyttänyt kaikki oljenkorteni ja tämä foorumi oli nyt viimeisin mitä terapeuttini ehdotti, en alkuun uskaltanut tulla.
Tämä ihminen toimii selän takana ja peittelee omat jälkensä niin hyvin että kaikki lähimmät ihmiset eivät sitä huomaa. Hänen lähimmät ihmiset pidetään "tyytyväisinä" ylenpalttisella lahjomisella ja mielistelyllä ja tyytyvät osaansa huonosta kohtelusta huolimatta. Tilanteen tullen käytetään sanoja tai tilannetta "lyömäaseena" minua kohtaan, ja siitä hän voimistuu ja saa mielihyvää. Tunnen käsissäni melkein konkreettisesti tämän henkilön energian näinä hetkinä, niihin piikittelyihin ja selän takana toimi isiin on todella vaikea vastata. Miten pitää puoliani ja nousta ettei minun yli kävellä ja halveksuta?
Muillekin puhutaan miten minä en ole "juuri mitään", hän osaa kertoa asiat muille niin hyvin että nostaa negatiivisia asioita esiin "katso nyt, tuo vaan on sellainen" "se ei ikinä tule elämässään saamaan mitään" "hän on varmaan itse aiheuttanut tuon auto-onnettomuuden koska on itse niin vastuuton"...
Minut saadaan tuntemaan syyllisyyttä tunteistani, olen itse syypää miksi tunnen näin voimakkaasti, en vain kovin hyvin siedä enää miten tämä henkilö käyttäytyy.
Olen joutunut useasti viikon pari etukäteen puimaan terapiassa tunteitani ja sitä että joudun kohtaamaan tämän henkilön, ja se vaikuttaa itseeni vanhempana omalle pienelle tyttärelleni kun reagoin, peitellen ja sanon lapselleni että "anteeksi, äiti on taas ajatuksissaan/murehtii, ei johdu sinusta" . Tämä henkilö valtaa mieleni silloin kun emme näe, usein tuntikausiksi ja terapiassa olen työstänyt tätä.
En tule pääsemään tästä henkilöstä eroon ennen kuin hänestä aika jättää. Kuulemma jos intervention tekisi, "sitä ei todellakaan halua nähdä, koko suku kääntyisi vastaan" sanoi läheiseni. Kaikki ihmiset soitettaisiin läpi ja haetaan tukijoukkoja jotta voidaan yhdessä olla vastaan. On pienimuotoista kokemusta takaisinsanomksesta aiheesta, silloin heti käännettiin huomio minun vikoihin. Mitään autoa empatiaa ei saa, hän esittää joskus olevansa muille sellainen mutta kävi ilmi että hänellä oli mielessä toisen perintörahat, käyttää ihmistä hyväkseen toisen hyvin vaikeana aikana.
Voin sanoa rehellisesti että tämä henkilö on AINA ollut tällainen, itse en suostunut näkemään sitä heti, kuulin vain hänen olevan useita kertoja ja nyt kun näen ja reagoin, minut on otettu hyökkäyskohteeksi, koska olen loukannut häntä (pyrin olemaan korrekti mutta en pysty enää kuin loitontaa suhdetta, hän pakonomaisesti vetää itseään takaisin ja saa minut tuntemaan syyllisyyttä). Hän on värvännyt taistelukumppanin piikittelyyn ja sen tietää ja huomaa. Kuten sanottua, asiat tapahtuu niin hyvin peitellen niin siihen on todella vaikea vastata. Luulisi että tämä henkilö joskus romahtaa omaan mahdottomuuteensa ja jäisi kunnolla kiinni, mitä on sanonut ja tehnyt? Että omatunto alkaa oikeasti soimaamaan? Toivon edes että minä ja perheeni saisi rauhan, mutta kun emme pääse hänestä eroon.

Vastaa Viestiin