Miten selvitä narsisti-isän jättämästä tyhjästä aukosta?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Janna

Miten selvitä narsisti-isän jättämästä tyhjästä aukosta?

Viesti Kirjoittaja Janna »

Olen jo 58-vuotias ja vasta nyt tajusin, että isäni on narsisti. Olen 8-vuotiaasta asti kärsinyt siitä, että isä on tehnyt minusta perheen mustan lampaan. Sisareni oli kultalapsi, äiti sairaanloisen riippuvaisena isästä pönkitti hänen narsismiaan. En vain osannut nimetä sitä narsismiksi aiemmin. Vasta nyt kun ymmärsin mistä on kyse, näen selvänä sen valtavan tyhjän aukon, joka minussa on, koska en lapsena saanut vanhemmiltani ja erityisesti isältäni rakkautta, empatiaa enkä turvallisuuden tunnetta, vain käsittämätöntä syyllistämistä ja raivonpurkauksia.

Nuorempana yritin peittää sitä aukkoa shoppailuaddiktiolla ja viinin tissuttelulla. Avioliittoni myöskin epäonnistui jatkuvan henkisen kipuiluni takia. Nyt se aukko ammottaa sisälläni musertavan suurena. Tuntuu kuin olisin tyhjän päällä, en ole saanut lapsuudestani sitä pohjaa mikä olisi pitänyt saada. Millä keinoin te muut kestätte sen tyhjyyden ja turvattomuuden tunteen valtavan painon?

Liina75

Re: Miten selvitä narsisti-isän jättämästä tyhjästä aukosta?

Viesti Kirjoittaja Liina75 »

Kirjoittamalla.
Ja, vähän aikaa sitten aloin tehdä skeematerapiaa itekseni. Se puhdistaa syvältä, vaikka onkin ihan hirveetä ja raskasta. Mielenterveystalon sivuilla on hyvät ohjeet, joilla pääsee alkuun, jos sellanen kiinnostaa.
Aukkoa olen koittanut peittää jos jonkinlaisin keinoin, kunnes vaan lopetin kaikki ja tunteita alkoi heti nousta pintaan. Oon koittanut opetella tunnistamaan ja nimeämään niitä. Välillä ahdistus jyrää kaiken alleen, mutta usein saan niitä itsestäni uloskin. Päivä kerrallaan tätä kai on tehtävä.

Janna

Re: Miten selvitä narsisti-isän jättämästä tyhjästä aukosta?

Viesti Kirjoittaja Janna »

Kiitos neuvoista. Mä olen vasta niin alussa tällä matkalla omien tunteiden selvittelyssä. Raskasta on. Toisaalta on myös helpotuksen tunne, kun nyt selvisi syy isän täysin järjettömältä vaikuttaneeseen käyttäytymiseen. Minä en ollutkaan hullu enkä tuhma, kun en sitä millään voinut ymmärtää ja tuntui pahalta, vaikka äiti ja siskokin aina selittivät isän käytöksen parhain päin ja syyllistivät minut siitä että kipuilin ja kapinoin. Kun olisi heidän mielestään vain pitänyt alistua kaikkiin isän kohtuuttomiin vaatimuksiin, niin mitään ongelmaa ei olisi ollutkaan. Niin monta kertaa näin äidinkin silmissä kyyneleet isän julmista sanoista johtuen, ja sitten hetken päästä äiti oli taas itse sen isän raivonkohtauksen selittänyt pois ja hän oli taas ylistämässä isää kuin jumalaa. Koska minä en tähän leikkiin lähtenyt mukaan, minut leimattiin perheessä vaikeaksi ja tuhmaksi. Vaikka olin vain lapsi, joka ei millään ymmärtänyt miten tämä voi olla oikein. Tuntui ahdistavalta ja minut vielä syyllistettiin siitä ahdistuksestani niin kuin se olisi omaa syytäni.

Vastaa Viestiin