Narsisti-isän uhrin sisko puolustaa isää

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Janna

Narsisti-isän uhrin sisko puolustaa isää

Viesti Kirjoittaja Janna »

Oletteko kokeneet sitä, että kun olette itse narsistivanhemman uhri, se syntipukkilapsi, niin se toinen lapsi, sisar tai veli, se kultainen lapsi, asettuu narsistivanhemman puolelle? Olen nyt aikuisensa sisarelleni selittänyt monet kerrat siitä henkisestä ja fyysisestäkin väkivallasta, mitä isäni on minuun kohdistanut lapsesta asti, mutta sisareni ei ole kuulevinakaan juttujani. Hänen mielestään isämme on hyvä isä eikä hän edes halua kuulla mitään negatiivista sanottavan isästämme.

Kysyin sisareltani, miten hän suhtautuisi siihen, että hänen oma miehensä lyö heidän omaa lastaan niin kuin minun isäni on lyönyt minua, mutta sisareni ei vastannut siihen mitään. Ei edes tämä ajatus saanut häntä näkemään asiaa minun kannaltani!

On kuin hän ei ollenkaan edes kuuntelisi mitä sanon. Onko tämä joku torjuntareaktio, hän yrittää vain kivenkovaa uskotella, ettei se ole totta tai että olen itse provosoinut jotenkin isän käyttäytymään niin? Sisareni on muuten ihan järkevä nainen, hyvin koulutettu ja hyvässä asemassa. Olen ihan ymmälläni siitä, että hänen kaltaisensa ihminen käyttäytyy näin. Ihan kuin hän kieltäisi koko minun kokemukseni.

Voiko narsisti hämätä näin paljon, ettei edes sisaruussuhde riitä siihen, että muuten järkevä ihminen pystyisi käsittelemään asiaa järjellä?
kukkanen4

Re: Narsisti-isän uhrin sisko puolustaa isää

Viesti Kirjoittaja kukkanen4 »

Joo tuttu kuvio. Itse olin kultainen lapsi ja pystyin kunnolla näkemään perhekuvioni vasta noin 17 vuotiaana ja sanomaan narsuisälleni vastaan vasta kun muutin pois kotoa ja tunnen syyllisyyttä vieläkin siitä etten ollut siskoni puolella ja uskoin isäni hulluihin valheisiin. Nykyään enää äiti isän valheihen alaisena. Kun yrittää selittää hänelle miten isän käyttäytyminen ei ole tervettä tai hyväksyttävää on kuin puhuisi seinälle. Toivottavasti siskosi kuulee sinua joku päivä. Kurja tilanne, voimia.
krassi

Viesti Kirjoittaja krassi »

Näin se on. Järkeviltä vaikuttavat ihmiset, jotka ovat itsekin olleet narsistin uhreja, voivat kieltää ja torjua kaiken väkivallan. Ajattelen, että heidän omat kokemukset ovat niin vaikeita, että eivät pysty lainkaan käsittelemään asiaa.
LillaMy

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Meillä on niin päin, että lapsi puolustaa isää kaikin keinoin, myös nyt aikuisena. Meitä on siis kolme sisarusta, jokainen saatiin kyllä oma osuutemme sekä henkisestä että fyysisestä väkivallasta, ei ollut yhtä ylitse muiden. Mutta yksi sisaruksistani puolustaa ja vähättelee edelleen hänen tekojaan. Uskon, että vahva puolustusmekanismi kieltää systemaattisesti kaikki. Kyseinen sisarus kun jäi aikoinaan kiinni marihuanasta jo alaikäisenä, totesi narsu-isä siihen, että sen kun käytät, mutta älä ole niin typerä että jäät kiinni. Nykyään, reilut 15 vuotta myöhemmin käytössä onkin jo kovemmat kamat ja narsu-isi "pelastamassa" rahoittamalla toimintaa. Joskus päissään itkee isämme tekoja, kunnes taas kovettaa itsensä ja kieltää mitään koskaan tapahtuneen ja haukkuu meidät muut kaksi marttyyreiksi. Ihan sairas kuvio.
Janna

Mulla on vaan tää yksi sisko. Ja kun hän ja äiti aina ovat puolustaneet narsuisää, niin olen jäänyt ihan yksin taistelemaan isää vastaan. Ja olen yhä yksin. Sisko otti aikuisena muhun etäisyyttä, koska kai ajatteli, että olen jotenkin paha, kun en suostu ihailemaan isää. Mietin että saisinko siskoni takaisin sitten kun isämme kuolee...
Gilda

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Kun minua vainonnut isäni vihdoin kuoli vanhuuteen, kävi mielessä toive, että sisarukseni käytös muuttuisi minua kohtaan. Ei muuttunut.
Sisarus oli muuttunut entistä tyypillisemmin isäkseen. Surin vielä kerran sisarukseni menetystä, yhteyttä, jota meidän välillemme ei koskaan edes päässyt syntymään.
Luulin pitkälle aikuisuuteen että äitini oli hyvä, erilainen kuin isä. En vieläkään tajua kuinka opintonsa ja työnsä tavanomaista paremmin hoitava nainen voi sopeutua hyväksymään sen kaiken tuskan ja järjettömyyden avioliitossaan. Äitini oli avainasemassa, jota hän ei kyennyt käyttämään itsensä ja lastensa pelastamiseksi. Äiti jättäytyi palvelemaan narsistiaan, jota hän sätti, pelkäsi ja palvoi. Salailevalla käytöksellään äiti varmisti, että tuhoava diagnosoimaton luonteen kieroutuma sai isässä jatkua ja aiheuttaa yhä enemmän korjautumattomia vaurioita meihin lapsiin ja edelleen seuraavaan sukupolveen.
Äitini hyväksyi silmänsä sulkien julman nujertamisen yhtä lasta kohtaan. Syyn käytökseensä tekijä, isä, löysi itsensä ulkopuolelta, pienestä lapsesta. Lapsella ei ollut kodin seinien sisä- tai ulkopuolella turvapaikkaa. Äiti ja sisarus salasivat mitä kotona tapahtui.
Mikseivät äiti tai sisarus auttaneet kaltoinkohdeltua? Oliko kummallakin pelko itse joutua narsistin kiusattavaksi, jos kohde vaihtuisi? Tukemalla narsistia äiti ja sisarus ymmärsivät säästyivänsä siltä, minkä todistajina he päivittäin olivat. Kodin seinien sisäpuolella ei ollut ketään hillitsemässä tekijää, milloin vain tämän vaihtelun ja stimulaation tarve vaati saada tulla tyydytetyksi.

Äiti ja sisarus huomasivat, että heille oli edullista löytää kaltoinkohdellusta lapsesta vikaa. Se miellytti isää. Narsismia on verrattu kultteihin, sillä narsisti luo ympärilleen lahkon kaltaiset säännöt, yhteisön muodot, roolit ja dynamiikan. Kulttimaisten yhteisöjen piirissä on todettu kultin johtajan mielipiteen oleva ainoa sallittu. Johtaja on itsevaltias, jonka toiminta normaalistuu ja etenee aina uhrin tuhoutumiseen ellei salaisuutta murreta ja apua saada ulkoapäin.
Miltä äidin ja sisaruksen sydämessä tuntui silloin ja tuntuu edelleen, sitä en ymmärrä. Heillä on saatavillaan tietoa narsismista ja kulteista kuten meillä jokaisella. Jokin estää heitä etsimästä tietoa, hakeutumasta itsetuntemusta lisäävään harrastukseen, terapiaan tai edes myöntämästä itselleen, että he ovat olleet osa sairasta perhettä, jossa on toimittu julmasti ja tehty väärin ja, että asiat voisivat vielä muuttua paremmiksi.

Pidän sisarustani ja äitiä myös uhreina. Sisarukseni kasvoi väkivallan pelossa ja vääryyden ilmapiirissä, jossa ei saanut kyseenalaistaa.
Luin jostakin, että narsistivanhempi valitsee lapsista suosikikseen sen, joka eniten muistuttaa häntä itseään. Se, että joku lapsista alkaa toistella narsistin lauseita, tekoja ja käyttäytymistä, on narsistille kohteliaisuus.
Syntipukiksi valikoituu kuka hyvänsä, sanotaan. Syntipukin osa on alkupäässään raskas ja ei ole harvinaista että se koituu kohtaloksi.
Toisaalta, jos kaltoin kohdeltu selviytyy ja pääsee eroon kiusaajistaan, hän on tutustunut itseensä ja omiin kykyihinsä syvällisesti. Hän on oppinut totuudellisuuden merkityksen ja on siksi enemmän turvassa elämän kolhuilta kuin suosikkilapsi, joka ei aina kypsy totuudenrakkauteen vielä vanhempanakaan.
Janna

Kirjoitat aivan kuin meidän perheestä! Minäkin pidin pitkään äitiäni hyvänä, mutta sitten silmäni avautuivat näkemään, että hänhän oli sallinut minun, hänen oman lapsensa henkisen pahoinpitelyn vuosikymmenien ajan, sulkenut silmänsä siltä, narsisti-isäämme tukemalla jopa edesauttanut sitä. Se oli murskaava havainto, tunsin että äitini oli pettänyt minut.

Mutta äiti oli tietenkin uhri itsekin. Sitä en ymmärrä miksi akateemisesti koulutettu opettajaihminen alistui isän kontrolliin ja manipulointiin jopa niin, että häivytti oman sydämensä äänen niin hiljaiseksi, ettei siellä asuva empatia saanut ääntänsä kuuluville.

Tuon allekirjoitan, mitä sanot syntipukkilapsen mahdollisuudesta syvälliseen ja totuudelliseen näkemykseen. Tunnen oman maailmankuvani olevan suuresti syvällisempi ja laajempi kuin sisareni, isän kultalapsen, joka elää valtavan kapeata ja hillittyä ja varovaista, erittäin turvallisuushakuista elämää vielä aikuisenakin.
LillaMy

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Tämä äitiin liittyvä kuvio on minulle nyt omien lasten myötä ihan uusi juttu. Olen kipuillut sitä todella paljon. Olen ihan uudella tavalla ymmärtänyt, että uhriutuva äitini ei suinkaan ole ollut pelkästään se uhri. Missä hän on ollut, kun lapset on saaneet selkäänsä? Minä en muista. Kuuntelemassa toisessa huoneessa? Mitä hän on tehnyt, tiskannut? Minä en koskaan, ikinä pysty hyväksymään sitä, että hän on kääntänyt meille selkänsä ja hiljaa hyväksynyt väkivallan. Vuosia sitten kysyin, että miksi hän ei eronnut aiemmin. Kuulemma siksi, että suojeli meitä lapsia. No, sitähän hän nimenomaan ei tehnyt, suojellut. En pysty koko asiasta kunnolla edes kirjoittamaan, suutun niin kovasti kun ajattelenkin.
Janna

Munkin on vaikea antaa anteeksi äidille. Ymmärsin omien lapsieni saamisen myötä, kuinka terveen äidintunteen omaava puolustaa lapsiansa viimeiseen asti, myötäelää lapsensa tuskaa niinvoimakkaasti, että tekee kaikkensa pelastaakseen lapsensa kun lapsella on paha olo tai häntä satutetaan. Näin olen tehnyt omilla lapsilleni. Oma äitini ei tehnyt niin minulle...
solacium

Viesti Kirjoittaja solacium »

Kaksi vaihtoehtoa: joko asialle sokeutunut sisarus on narsistin hovissa eli tavallaan hänen aivonsa ovat palvovassa ja tosiasioita kieltävässä kulttimoodissa (jolloin aivot eivät toimi järjellä) tai sitten hän on myös itse narsisti.
Vastaa Viestiin