Narsisti-isä ja lapsenlapsi

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
LillaMy

Narsisti-isä ja lapsenlapsi

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Moi! Yritän pitää tekstin lyhyenä ja ytimekkäänä. Minulla on siis narsisti-isä. Varmaankin täällä kaikki tietävät kuvion: henkistä alistamista, syyllisyydentuntoon vetoamista, fyysistä väkivaltaa, uhriutumista ja kovaa manipulointia. Jokainen meistä lapsista kasvoimme enemmän tai vähemmän kieroon. Sisaruksistani toisella on bipolaarihäiriö, toinen on narkomaani, itsellänikin useampi diagnoosi ja 15v psykoterapiaa takana. Olen silti tainnut selvitä parhaiten. 90-luvun lapsena kaikki tiesivät väkivallasta, ketään ei puuttunut, ei edes poliisi tai lastensuojelu useista käynneistä huolimatta. No, heti lähti sivuraiteille juttu..

Asianani nyt siis omat lapseni. Kärsin vuosia lapsettomuudesta, lopulta saimme hedelmöityshoidoilla kaksi ihanaa lasta, jotka nyt täyttävät kesällä toinen 1v ja toinen 3v. Olen isäni kanssa tekemisissä harvakseltaan. Käydään vierailulla juhlapyhinä, lisäksi hän soittaa "kuulumisia" eli valittaa miten hänen elämänsä on rankkaa ja miten kaikilla muilla on asiat paremmin. Kun nähdään, puhun lähinnä säästä. Hän on ajoittain ilmaissut halunsa ottaa vanhempi lapsistani heille hoitoon, en ole tähän suostunut. Taannoin jouduin pyytämään isältäni viimeisenä oljenkortena pienen summan rahaa tietäen, että se on virhe. Jouduinkin maksamaan siitä todella kovan hinnan. Olen nyt hänelle ilmeisesti velkaa koko perheeni hyvinvoinnin ja hän on alkanut todella pontevasti vaatimaan lastani sinne hoitoon, kuulemma "auttaakseen". En edelleenkään lastani sinne aio antaa ja nyt on alkanut kova syyllistäminen. Hän esittää murtunutta, syyllistää ja haukkuu, miten olen julma ihminen. Ääni tekoväpättäen ihmettelee, miten äitini saa kyllä pojan hoitoon (ovat siis nykyään jo eronneet, luojan kiitos) mutta hän on niin kamala ihminen, etten edes lastani sinne luota vaikka onhan hän minutkin kasvattanut. Ja jotenkin ihmeellisellä tavalla, vielä näin 33 vuoden henkilökohtaisella kokemusasiantuntijuudella se onnistuu vetoamaan minuun niin, että en meinaa pysyä lujana. Tarjosin jo, että voi tulla hetkeksi, mutta ei yöksi. Tämä ei onneksi kelvannut, se on vähintäänkin yöksi tai ei mitään. Auttakaa nyt hemmetti minua!! Mitä ihmettä sanon isälleni? Olen raivoissani siitä, että hänellä on EDELLEEN näin luja ote minusta.

En tiedä, mikä on syynä siihen, että hän edes haluaa lapseni sinne. Ei hän pidä edes lapsista. Siellä ei olisi hänelle leluja, sänkyä tai muutakaan. Ei esimerkiksi nyt vaikka pottaa. Isäni ei todellakaan istuisi missään puistoissa lapseni kanssa leikkimässä tai leikkisi ylipäätään, puhumattakaan että jaksaisi vajaa 3 vuotiaan uhmaraivoja. En voi luottaa siihen, etteikö hän kävisi käsiksi uhmakohtauksen tullen tai vähintään karjuisi lapselleni ja traumatisoisi näin. Luulen, että tässä on kyse kahdesta eri asiasta tai molemmista: isäni ei kestä sitä, että äidilläni on paremmat välit lapsiini ja näkevät vähintään viikottain. Tätä puoltaisi myös tuo vetoaminen siihen, että onhan vanhempi poikani sielläkin hoidossa välillä. Lisäksi luulen, että hän saisi tällä kehuskeltua sisaruksilleni, miten on taas perheeni pelastanut ja uhrautunut lastani hoitamaan (pyytämättä). Tai sitten yksinkertaisesti jokin hemmetin vallanhakukeino tämäkin, en tiedä. Pyyteetöntä apua se ei joka tapauksessa ainakaan ole, hänen kohdallaan ei ilmaisia lounaita ole olemassa.

Tarvitsisin nyt siis neuvoja, miten ihmeessä saan itse pysyttyä lujana. Haluaisin jopa katkaista välit kokonaan, mutta en jaksa seurauksia siitä. Lisäksi siitä kärsisi ensisijaisesti sisarukseni. Saattaisi alkaa myös jonkin sortin vainoaminen, pahimmillaan laukaisisi uudet vainot äitini suuntaan. Olen yrittänyt perustella iällä, uhmalla ja ties millä, mutta eihän mikään syy kelpaa, kun kerran äitinikin saa.. (joka on muuten ammattikasvattaja).

Tsemppiä kaikille narsujen läheisille. On tämä vaan elinikäinen työmaa. Aina, kun luulet että olet päässyt irti ja viimein voi hengittää, löytyy narsulta uusi tapa vetää sut sinne samaan viemäriin.
Gilda

Re: Narsisti-isä ja lapsenlapsi

Viesti Kirjoittaja Gilda »

Itseäni auttoi vaikeissa tilanteissa neuvo: Aikuisen ihmisen ei tarvitse selitellä tai perustella päätöksiään kenellekään.
Aikuinen ei ole velvollinen neuvottelemaan, kuuntelemaan vastaväitteitä tai uhkailuja. Riittää, että hän kohteliaasti sanoo harkinneensa asiaa ja tehneensä päätöksensä.

Yksi kerta riittää päätöksen kertomiseen.

Osoittaa huonoa käytöstä ja heikkoa kypsyyttä vastapuolelta, jollei hän ymmärrä päätöstä kertakuulemisella.
Vastapuolen hyväksyntää ei kysytä eikä tarvita, sillä asia jota päätös koskee, ei ole hänen vallassaan. Kaikki asiat eivät ole neuvotteluasioita.
Vastapuoli ei voi ostaa tai painostaa itselleen oikeutta päätöksentekoon lapsen vanhemmalta. Lapsen vanhemman vastuuta ei voi vähentää lahjoilla tai yhtään millään, vanhempi kantaa aina täyden vastuun siitä mitä omalle jälkikasvulle tapahtuu.
matkalainen

Re: Narsisti-isä ja lapsenlapsi

Viesti Kirjoittaja matkalainen »

Itselläni ei olisi käynyt mielessäkään antaa uhmaikäistä "hoitoon" isälleni yksin.
Järkipuhe ei teidänkään tapauksessa auta, joten vaihtoehdoksi taitaa jäädä pelkkä napakka ja lyhyt "ei käy". Voi olla, että siitä kehkeytyy mykkäkoulu tms, mutta haittaako se? Sitten saat olla rauhassa.😉
Vastaa Viestiin