Taakat lapsuudesta

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
pohjamuta

Taakat lapsuudesta

Viesti Kirjoittaja pohjamuta »

Huomaa, että on paljon taakkaa kannettavana, se painaa ja ottaa päähän.
Nyt haluankin päästä siitä eroon ja tässä listaus kaikesta p...a, mitä kannan mukanani; asiat jotka painavat mieltäni ja tekevät arjesta sellaisen värittömän. Aikaisemmin minulla oli tapanani käyttää valepersoonaa, että jaksan ja pystyn yleensä iloitsemaan mistään. Huomaan että mua ärsyttää jotenkin toisten ihmisten mahdollisuus siihen, että he voivat elää kepeästi ja pelkäämättä ja voivat tuoda itseään esiin ja ovat tyytyväisiä itseensä (ehkä kadehdin heiltä sitä mitä minulla ei koskaan ole ollut)
Valepersoona, joka on
- kehitetty peittämään todellista olemusta, joka on runneltu ja ei-minkään arvoinen
- suojaa omaa itseä, että pystyy ylipäätään olemaan on tavallaan suojahenkilö oman itsen masennusta ja sitä vastaan, että pysyy hengissä lapsena ei ole mahdollista pystyä käsittelemään niin pahoja ja traumaattisia asioita, mitä tapahtui
- lapsi/nuori ei kestäisi todellisuutta sen asian suhteen on pakko kehittää persoona, joka toimii siitä huolimatta ja sitä huomioimatta, että kaikki on päin persettä
- se on kauheaa, nyt kun tajuaa, että jako kahteen persoonaan tapahtui ja että se oli vain selviytymiskeino ylivoimaista vastoinkäymisestä ja laiminlyönnistä ja henkisestä väkivallasta,
se lapsuus, jonka seurauksena minusta ei tullut ihmistä vaan kone, joka on tarkoitettu muiden hyvänolon tuottajaksi;
- kireät vanhemmat, väkivaltaa henkistä ja fyysistä, alistavat vanhemmat, varsinkin äiti ja alistava sairas veli
- ei saanut eikä voinut olla oma itsensä, elämä menee ohitse kun pitää olla jotain muuta kuin oma itsensä
- ei synny itsetuntemusta lainkaan, koska omaa itseä ei edes saa olla, miten voisi tuntea jotain sellaista mikä ei ole edes olemassa tai niin visusti häpeän verhon takana piilossa, ettei sitä edes itse tunnista
- ei tiedä mitä haluaa ja kuka on, ei tiedä mikä olisi itselle parasta,
- ei luota omiin tuntemuksiin, koska ne palvelevat vain toisia, ne ovat ohjelmoituja niin, että ne aiheuttavat toisille hyvää ja itselle pahaa, koska toiset ovat arvokkaita ja minä-olio ei ole mitään.

Pitkä sepustus, mut tältä tuntuu.
marbri

Re: Taakat lapsuudesta

Viesti Kirjoittaja marbri »

Todella surullista ja kauheaa! Lapsi/nuori, joka olit, ei saanut sitä turvaa ja nähdyksi ja kuulluksi tulemista, joka kuuluisi jokaisen ihmisen saada kokea. On oikeutettua ja terapeuttista surra kaikkea sitä, mitä et ole saanut. Luulen, että kestää koko elämän ajan kerätä kokoon minuus ja opettelu itsensä tuntemiseen.
Koen todellista vihaa puolestasi näitä hyväksikäyttäjiä kohtaan. On todella tärkeää tiedostaa tulleensa väärinkohdelluksi, jotta oppii ymmärtämään itseään. Voimia sinulle elämässä eteenpäin. Olet arvokas ja elämäsi on arvokas!
Hippo

Viesti Kirjoittaja Hippo »

Kirjauduin varovasti tälle foorumille. Epäilin, ymmärtääkö kukaan oikeasti miltä narsistin lapsesta aikuisena tuntuu. Luin kirjoituksesi ensimmäisenä, ja se on kuin omasta elämästäni kirjoitettu. Itse en usko koskaan, jos joku kertoo minun olevan merkityksellinen. Haluan, että tiedät tuolla kirjoituksellasi olevasi merkityksellinen minulle. Se tuo todeksi omat kokemukseni, ja lukiessani ne toisen kertomana, näen, kuinka väärin meitä on kohdeltu.
Kiitos sinulle.
linnea

Viesti Kirjoittaja linnea »

Nyt tuntuu, että tajuan mistä oikein on kiikastanut. Isäni on narsisti.
Olen aikuinen perheellinen nainen. Olen aina tuntenut itseni arvottomaksi kotona, koulussa,työssä jne. Sain kotona kokea paljon yksinäisyyttä, agressiivisuutta,kontrollin tunnetta ja vahtimista, ikävää jännitettä, pelottavia riitoja+ sanoja kuulla, hyljeksintää, jäin vaille perushuolenpidosta, sain kokea karmeita rajojeni ylityksiä ja julmaa kohtelua kun olin heikoilla. Koukussa pidettiin lahjoilla ja rahan antamisella, näennäisellä huolenpidolla. Koko perheestä narsistin ympärillä on kaikki muut käyttäneet masennuslääkkeitä, kaksi on ollut pitkässä psykiatrisessa hoidossa ja loput avopalveluiden käyttäjänä. Ulkoisesti voi näyttää toiselta, 80% perheestä on korkeasti koulutettuja ja hyvin menestyneitä , tästä tietysti kiitos kuuluu narsistille, hänen mukaansa. Koko perheen historian aikana narsisti on sankari, pelastaja, kaiken osaava, työteliäs, hyvä tyyppi, ahkera, joka paikan höylä, huolehtija yms. tällaisia naamioita riittää ulkopuolelle jaettavaksi. Niinsanotut tavalliset ihmiset jopa jumaloivat tällaista persooonaa, kun hän tuntuu olevan niin ylivoimainen kaikessa ja osaavan kaiken. Niin hän saa vakuuttavalla käytöksellään muut uskomaan. Empatiaa ja huolenpitoa todella näytellään, lopputulos kun on sama. Tunnemaailmaltaan kylmä ihminen siinä edelleen on nokan edessä loppupeleissä. Kaiken mitä narsisti tekee perustuu siihen, että hän lisää omaa jumalallisuuttaan. Suunnitelmat ovat avaruudellisia, niitä on paljon ja niitä kaikkia toteutetaan yhtä aikaa. Jonkinlaiset maagiset kokemukset ja tunne, että hän on jotenkin hirveän paljon tärkeämpi kuin muut ihmiset lisää hänen vallankuvitelmiaan. Samalla voi tuntea ylemmyyttä suhteessa muihin ja kertoa toisille monin manipuloinnin tavoin kuinka huonoja, laiskoja toiset ovat. Tämäkään ei ole aina niin n'kyvää, mutta kannattaa luottaa omaan tunteeseen ja vaistoon näissä tilanteissa. Kun narsistin vaatii tilille käytöksestään , hän kääntää aisiat ihan toisin. Näitä sanoja hän ei ole sanonut, hänet on käsitetty väärin, toiset yrittävät manipuloida häntä! Täytyy myöntää, että ovat kyllä todella taitavia kusipäitä. Usein konflikteja tulee niiden kanssa, joilla on terve itsetunto ja joista narsisti ei saa tarvitsemaansa ihailua,hyötyä ns. narsistista lähdettä käyttöönsä. Alistamista, uhkailua voi kuulla ja nähdä monin tavoin. Käytöksessä näkyy myös sitä, että tehdään toiset ripustautuneiksi tai riippuvaisiksi itsestä jollain tavoin. Kaikkia hänen hovinsa ulkopuolisia epäillään ja koska hän ei tunne syyllisyyden tunteita eikä häpeää, hän saa muut tuntemaan näitä tunteita erittäin pitkälle. Käytöstavat ovat röyhkeitä , varsinkin toisten kotona. Kiroillaan lasten edessä, kengät pidetään sisällä jalassa (vaikka olen juuri sanonut, että olen siivonnut lattiat) , ei kuunnella muita (kesken lauseeni ovi saattoi jo pamahtaa kiinni), vääristellään sitä jopa mitä toiset ihmiset tuntevat, jopa polvensa loukanneelle lapselle. Hän osasi kertoa mitä toiset ihmiset tuntevat ja kieltää sen mikä ei häntä miellyttänyt=palvellut.
linnea

jatkoa edelliseen...
Arvottomuuden tunteeni, jota olen kokenut koko ikäni on johtanut varhain siihen, että olen joutunut koulukiusatuksi ja hyvin vähän olen pitänyt puoliani. Koko peruskouluajan olen kuunnellut kaikennäköistä paskaa mitä minusta on puhuttu. Minulla oli kasteluvaivoja lapsena ja isompanakin oli tilanteita, etten kehdannut lähteä luokasta vessaan kakalle, tavarat housussa sitten välitunnilla menin vasta vessaan. Tämä ei kuitenkaan ollut kiusanaihe. Olin aina todella jännittynyt ja peloissani. Ulospäin näkyi hiljainen, "kunnollinen" kuori. Samaan aikaan kotona aloin käyttää laihdutuslääkkeitä 11vuotiaana (kärsin bulimiasta, olin dieeteillä, kärsin ahmimishäiriöstä), itkin joka yö sitä että olen jotenkin paha (suoraan saatanasta) ja toisten tiellä. Kaupan päälle jouduin tilanteeseen, jossa tulin seksuaalisesti ahdistelluksi kodin ulkopuolisen toimesta ja sitä jatkui todella kauan, 2-3vuotta joka viikko. Kotona sain usein kuulla millainen rahareikä olin ja kuinka leveä olin ulkomuodoltani. Koko ajan yritin kelvata ja skarpata, että voisin saavuttaa hyvän olon ja olla toisille kelpaava. Koulumenestystäni kehuttiin, mutta sekin oli hänen ansiotaan, kuten kaikki muukin minussa josta nyt jotain voitiin kehua. Kaikki viestit kertoivat koko ajan lapsena, että olen viallinen. Vialliseksi teki minut, myös se etten kestänyt tätä kaikkea kaltoinkohtelua kunnolla. Kun asiat selvisi ja poliisitutkinta, oikeudenkäynnit alkoivat hyväksikäytöstä tuntui minusta siltä, etten olisi saanut olla näin heikko. Syyllisyys tuntui ja tuntuu edelleen. Minua moitittiin siitä ,että puhun omista asioistani psykologille. Sain kuulla kaikkea mahdollista siitä alkaen, että minua ei jakseta hoitaa kotona. Näin minulle usein huudettiin. Mitä 9vANHANA voi muuta kuin itkeä tuollaista kuunnellessa.Psykologin tapaaminen oli minulle onnenpotku, aloin tuntea itseni ihmiseksi. Sekös narsistia harmitti. Rupesin 10 vanhana kärsimään itsetuhoisuudesta. Satutuin itseäni ja teini-ikäisenä se oli tullut jo tavaksi.Toivoin välillä, että voisin matkustaa pois, laskin rahojani ja mietin mitä minulle tapahtuisi jos vain lähtisin. Tätä haavetta minulla oli lapsena aina, koti tuntui aina todella ahditavalta ja huonolta paikalta, jonne vieraan ihmisen tullessa hän oli uhka narsistin "hovissa". Paljon pahaa on ollut tasaisesti ja jatkuvasti. Kontrollia oli jatkuvasti ja kamalalta tuntui nähdä, miten perheessä ihmiset tukehtuivat siihen tunteeseen, mutta samalla hyväksyivät tämän ihmisen asenteen ja teot. Onhan hän niin paljon "auttanut" ja avustanut elämän eri asioissa. Paljon olisi yksityiskohtia kerrottavana, mutta ehkä tärkein neuvo mitä voin sanoa on , että pitää luottaa itseensä ja omiin tunteisiinsa, vaistoonsa tällaisten ihmisten seurassa. Yleensä kun on niin, että terve saadaan tuntemaan itsensä sairaaksi kun on ne narsistin hännystelijät siinä mollaamassa myös taustalla. Tätä he eivät itse ehkä tiedosta ja osa heistäkin voi omata kyseisiä piirteitä, elleivät sitten kaikki. Osaa perheestä käy sääliksi, he ovat niin heikkoja että jopa kaikanlainen asioidenhoito on narsistilla, pankkiasiat, viralliset asiat, ihmissuhteet,puhelinta kytätään yms. Pysykää vahvoina ja nyt "toista kierrosta"=yritystä tulla toimeen tämän ihmisen, myös perheen kanssa yrittäneenä olen tullut siihen pisteeseen, että mitätöinti, halveksunta, arvostelu, röyhkeys yms. riittää. Hän ei ottanut vastuuta loukatessaan perhettämme taas kerran ja vääristeli asioita todella "mukiinmenevästi". Mitta tuli täyteen. Minusta tuntui niinkuin minulla ei olisi oikeutta tunteisiini ja hän vielä kehtasi väittää etten minä tunne niinkuin itse sanon tuntevani. Siis kun sanoin, että olen loukkaantunut, niin hän sanoi ettei se pidä paikkaansa. Sanoin mitä ajattelen rehellisesti hänelle puhelimessa ja monet asiat kirkastuivat siinä korvieni kuullessa tämän ihmisen sanoja. Kiitollisuudenvelkaa hän yritti ja syyllistää, mutta en antanut hänelle kovin puheenvuoroa. Olen niin kyllästynyt pahan tunteeseen, jonka hän tuo aina meille tullessaan, että on niin hyvä ja vapaa rakkauden täyttämä tunne välien lopullisesta katkaisusta. Näin pidän itsestäni huolta! Olen arvokas ja tärkeä! :D
linnea

jatkoa edelliseen...
On hyvä miettiä miten voi tukea omaksi itsekseen kasvamista ja keskittyä hyvään, vapauden ja rakkauden täyttämään elämään.
Kirjoitin aamulla itselleni asioita, joita tuli mieleeni...:)
Olen arvokas. Kaikki ihmiset ovat arvokkaita.Suojaan itseni pahoilta ihmisiltä, energioilta. En hyväksy pahaa kohtelua ja teen rajani selväksi toisille. En pidä yllä sairaita ihmissuhteita, jotka vahingoittavat minua ja perhettäni. Luotan itseeni ja niihin, joilta saan vastarakkautta.
Olen vahva. Katson paljasta totuutta, hyväksyn sen ja olen iloinen rakkaudesta ja rohkeudesta , joka virtaa.
Minulla on oikeus puolustaa itseäni ja saada oikeutta itselleni kaikissa asioissa. Minä elän vapaudessa, rakkaudessa, perheessä. Olen arvokas ja tärkeä läheisilleni.
Minun sanani ovat minusta tulleet, tiedän mitä olen sanonut ja mitä niillä tarkoittanut. Tunnen viestin, jonka olen toiselle lähettänyt ja tiedän mitä se sisältää. Mitä minä tunnen on totta, tunteeni ovat minun, ne ovat olemassa, ovat todellisia, totta!
Elämällä omaa elämää rakastan vapaudessa. Se tuo hyvää ja paha viruu pois!
Luottakaa rakkauden voimaan :D
Liljakukka

Viesti Kirjoittaja Liljakukka »

Kirjoituksessasi oli paljon tuttua juttua lapsuudestani. Olin vain jotenkin näkymätön ja hiljaiseksi opetettu. Oli kiusaamista kai sekin oli mun syy koska olin erilainen kuin muut. Sekin oli mun syyni tuo kiusaaminen sanoi luokanvalvoja joka oli hirveä akka.
Ylä-asteella sain muutaman kaverin. Silti omaa luokkaani vihasin. Sisulla menin vaan peruskoulun läpi.
Vastaa Viestiin