Narsisti ei suostu päästämään irti!

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Ölvö

Narsisti ei suostu päästämään irti!

Viesti Kirjoittaja Ölvö »

En kerro tunnistamisen pelossa, kuka tämä narsisti on, mutta hyvin läheinen ollut koko elämäni, joten on vaikuttanut paljon minuun. Koko elämäni hän on muovannut tällaisen minusta kuin nyt olen, ja minussa näkyy vieläkin selvästi jäljet, jotka hän on jättänyt minuun ja oireilen vieläkin. Välit laitoin poikki n.3 vuotta sitten, sitten yritin taas olla väleissä, välit poikki, vielä yksi yritys ja nyt välit ovat olleet poikki reilun vuoden. En ole ottanut mitään yhteyttä häneen, olen muuttanut toiselle paikkakunnallekin, juuri tämän ihmisen takia.

Koko elämäni hän muovasi minusta sellaista, jonka hän minusta tahtoi. Olen hyvin alistuva ihminen, en usko että osaan tehdä mitään, usein mietin, onko kaikki vain omassa päässäni, vai oliko hän oikeasti sellainen kuin oli/on. Mutta kyllä hän on, kaikki ympärilläni sanovat että hän on juuri tuollainen, en kuvittele sitä. Minun on vain vaikea käsittää sitä, tämänkin hän on saanut aikaan, koko ikäni hän aina kyseenalaisti kaiken mitä sanoin ja väitti minun keksivän asioita ja että olen hullu. Nämä ajatukset meinaavat vieläkin ottaa vallan. Muutama päivä sitten, ymmärsin lopultakin myös itse, etten tosiaankaan ole kuvitellut kaikkea, mitä minulle on tapahtunu hänen takiaan.

Sain kuulla, että tämä henkilö on tasaisin väliajoin tarkistanut numeropalvelusta tai jostain muualta osoitteeni. Vaikka olin laittanut välit poikki. Ei siinä olisi muuten ongelmaa, mutta ehdin laittaa tietojen luovutus kiellon vasta muutaman päivän muuttoni jälkeen ja hän on onnistunut siihen väliin kysymään taas tietojani. Joten hän tietää missä asun, eräs sukulainen soitti minulle tästä asiasta, oli kuulemma käynyt häneltä kyselemässä asioitani ja tietojani kun ei saa minuun mitään kautta yhteyttä. Nyt vain pelkään, koska hän ilmestyy oven taakse, tässä on kuitenkin 3kk irtisanomisaika, siinä on paljon aikaa sairaalle ihmiselle.

Ja sitten vielä pelottavampi asia. N. viikko sen jälkeen kun muutin tähän, tuossa tiellä alkoi kulkea outoja autoja. Tie jolla asun, on syrjäinen metsätie, joka päättyy n.300m taloni jälkeen naapureilleni. Sieltä ei pääse minnekään. Olen puhunut naapureideni kanssa ja ihan hyvissä väleissä heidän kanssaan, joten tiedän, että nämä autot eivät mene heille. He ovatkin monesti ihmetelleet, että mitä ne siellä tekevät, ei ennen ole tullut tuollaisia kuin kerran tai kaksi kuussa, että kääntävät vain siinä pihassa, ovat siis oletettavasti ajaneet harhaan.

Mutta minun muuttoni jälkeen, niitä käy valehtelematta yli 10 viikossa ja ajavat n. 10km/h tästä ohi ja tuijottavat aivan selvästi taloani. Muutaman kerran ovat pysähtyneet tuijottamaan ikkunastani sisälle, eivät sentään autosta tulleet ulos. Omituisin auto oli varmaan se, joka tuli puoli 3 yöllä. Yhdistin nämä autot ja tämän henkilön toisiinsa vasta muutama päivä sitten, kun ymmärsin kuinka sairas hän oikeasti on.
Minua pelottaa aivan kauheasti ja olen jo aivan hysteerinen, mitä ihmettä voin tehdä :'(

Syksy02

Re: Narsisti ei suostu päästämään irti!

Viesti Kirjoittaja Syksy02 »

Olen pahoillani tilanteestasi. Ehdotan muutamia käytännön konsteja:

Hanki riistakamera ja siihen SIM-kortti ja liittymä. Löytyy googlettamalla "riistakamera". Sitten asennat sen siten, että oma piha on kuvassa, eikä julkinen tie, laitat näkyviin kameran mukana tulevan lapun siitä, että paikalla on nauhoittava kameravalvonta. Sen jälkeen tutki kameran kuvat. Mene poliisille kuvien kanssa ja pyydä selvittämään, miksi teidän pihassa ramppaa näitä autoja ja keitä ovat. Kerrot tuijotuksesta jne.

Älä alistu uhriksi, vaan ota ennakoivasti pari askelta. Hanki asianajaja. Jos olet pk-seudulta, voin neuvoa yhden, jolla on kokemusta häiriöisistä. Olen juuri palkannut hänet tähän hommaan.

Kaikenlaiset oman perheen rajat totaalisesti kiinni. Ei mitään yhteydenottoja, ei vastaamista viesteihin, puheluihin tai mihinkään.

Hanki keskusteluapua. Terkkareissa on psykologeja ja psykiatrisia sairaanhoitajia, sitten on perheasiain neuvottelukeskus, nämä palvelut ovat ilmaisia. Koska tiedän omasta kokemuksesta, että kun alkaa tulla näitä syyttelyitä, alkaa kohta itsekin epäillä, olenko sittenkin tehnyt jotain väärin, kuten narsku ehdottaa/väittää.

Tsemppiä.

Ölvö

Kiitos vastauksesta!

Olenkin jo hankkinut kameran ja laittanut pihan reunalle myös kyltin kameravalvonnasta ja autot ovat selvästi vähentyneet, myös mieheni on laittanut saman merkille. En ole pk-seudulta, muta kiitos kuitenkin :)

En ole nyt reiluun vuoteen vastannut mihinkään kellekään, joka on yhteyksissä tämän henkilön kanssa, olen välien poikki pistämisen jälkeen vaihtanut 3kertaa puhelinnumeroa, muuttanut muutaman kerran, laittanut tietojen luovutuskiellon, lopettanut käyttämästä sosiaalista mediaa kokonaan jne. En halua enää koskaan olla tekemisissä tämän henkilön kanssa, mutta hän ei ymmärrä tätä. Silloin kun vielä olin väleissä, niin hänhän syytti nykyistä miestäni narsismista ja vaikka ja mistä ja jatkuvasti jankkasi erosta. Luojan kiitos en kuunnellut häntä vaikka hän saikin minut epäilemään. Onneksi repäisin itseni juuri silloin irti, ties missä olisin nyt jos en olisi tehnyt sitä.

Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Hei Ölvö, olisi kiva Kuulla mitä sinulle kuuluu?

Ölvö

Hei taas!

Laitan hiukan kuulumisia, kun niitä kyseltiin =) En ole vielä muuttanut, etsin jatkuvasti kuitenkin uutta asuntoa. Autot vähenivät hyvin paljon muutamassa kuukaudessa, ja nykyään voi mennä montakin kuukautta ilman että näkyy yhtäkään. Tämä narsisti ei ole pitkään aikaa yrittänyt ottaa yhteyttä, eikä sukulaisilta ole käynyt kyselemässä minusta. Ehkä hän on vihdoin luovuttanut? Ja minulle selvisi, että hän on saattanut saada osoitteeni Trafista automme rekisteritunnuksella. Testailin huvikseni muutamia numeropalveluita, saanko osoitteeni niistä, mutten saanut tietojen luovutuskiellon takia. Kokeilin vielä rekisteritunnuksella, ja sieltä lävähti kaikki tiedot pöytään postinumeroa myöden. No, se asia on nyt hoidettu, vaikka vahinko on jo tapahtunut.

Mutta, taidan saada mieheni kanssa hyvän asunnon tässä jonkin ajan päästä, jos kaikki menee hyvin. En ole käynyt psykologeilla tai muilla vastaavilla, minulla on ollut tunne, että pärjään itsekin. Luotto on kuitenkin suht huono mihinkään psykologeihin yms. Kärsein kuitenkin painajaisista joka yö pitkänkin aikaa, aihe oli aina tämä narsisti ja monesti yöllä herätessäni luulin olevani hänen luonaan. Siinä kyllä iski aika paha paniikki hetkeksi päälle. Onneksi se helpotti eikä niitä ole enää ollut pitkään aikaan. Alkaa tuntua siltä, että alan pääsemään irti tuosta ihmisestä vihdoinkin.

Poliisille en myöskään mennyt, koska en saanut kuviin niitä omituisia autoja, joista tuijoteltiin, koska ne vähenivät niin paljon. Elän toiveessa, että hän on vihdoin päästänyt irti ja antaa minun elää omaa elämääni rauhassa. Tämän muuton jälkeen aion kyllä olla tarkempi. Tarkistan heti muuttopäivänä että tietojen luovutukielto on voimassa, saatan yrittää hakea turvakieltoa myös. Saatan hankkia postilokeron, jolloin en joutuisi antamaan uutta osoitettani mihinkään. Sovimme mieheni kanssa myös, ettemme anna kenellekään uutta osoitettamme, koska on mahdollista, että eräs ihminen on kertonut osoitteemme tälle narsistille. Tämä ihminen on ollut monessa muussakin asiassa hyvin epäluotettava, enkä ihmettelisi lainkaan, vaikka olisikin kertonut osoitteemme. Hän kuitenkin on jankannut oikeastaan joka kerta kun olemme nähneet, että kyllä minun pitäisi olla väleissä tämän narsistin kanssa, ei saa riidellä tyhmistä asioista jne. Emme voi olla varmoja, mutta siitä voimme olla varmoja, että kenelle me kerromme asioitamme.

Eipä kai hirveästi muuta, ehkä elämä normalisoituu vielä =)

Surusydän16

Hienoa, että olette saaneet olla rauhassa. Tuo on totta ettei kaikkea osaa ajatella, narsistit on niin kekseliäitä :shock:
Kyllä kannattaa osoite pitää hyvin pienen piirin tiedossa ja jos jollekkin kertoo niin pitää tehdä selväksi että tiedot on salaisia ja niitä ei vuodeta kenellekkään ja piste. Maistraatin kautta saa kiellon päälle, ettei sun osoitetta saa antaa maistraatissa eikä postissa kenellekkään, eikä osoitetta päivitetä mihinkään rekistereihin. Postilaatikosta jättää nimen pois ja lukollinen laatikko. Turvakiellon jos haet ja saat niin se on vielä kattavampi.

Venica

Viesti Kirjoittaja Venica »

Onneksi asiat ovat parempaan päin. Tuollainen levittää turhaa pelkoa. Pitäisi jokaisen ihmisen saada olla rauhassa jos niin haluaa. Paljon jaksuja <3

Ölvö

Kiitos kommentoijille!

Nyt ollaan tosiaan viisaampia, eikä kellekään aiota antaa osoitetta. Viimeksi annettiin ja vannotettiin vaikka ja kuinka, etteivät kerro, mutta epäilys on. Ja varma tieto, että muille kaukaisemmille sukulaisille on kerrottu, kun tipahti kortti postilaatikkoon. Ehkä tämän muuton jälkeen ymmärtävät, että olisi kannattanut olla luottamuksen arvoinen, kun eivät tule tietämään osoitettamme. Nyt myös tarkistetaan muuton jälkeen, että tietojen luovutuskielto on voimassa, Trafiinkiin on nyt kirjattu tietoihimme ihan erikseen, että tuo kielto meillä on, eikä sieltä enää tietoja pitäisi saada. Taidan silti tarkistaa, kun muutto on ohi. Ja yritän varmaankin hakea vielä sen turvakiellon varmuudeksi, ei sitä tiedä vaikka sen saisikin. Missään vaiheessa tässä asuessa ei ole ollut nimeä laatikossa ja silti on posti tullut perille, lukollinen laatikko pitää varmaan silti hankkia, ihan varmuudeksi. Saattaahan se olla hiukan liioiteltua, mutta ei sitä koskaan tiedä.

En ymmärrä sitä, miksi ei anneta ihmisen olla rauhassa, kun sitä selvästi tahtoo. Olen jatkuvasti toiminnallani viestittänyt, että tahdon elää omaa elämääni aivan rauhassa, enkä olla enää missään tekemisissä hänen kanssaan. Toivon hartaasti, että on viimein sen ymmärtänyt. Sähköpostiosoitteeni hänellä on, yritti sitäkin kautta ottaa yhteyttä, mutta viimeisestä kerrasta on onneksi jo yli puoli vuotta. Ahdistuin aina kamalasti kun laatikkoon tipahti viesti häneltä ja aloin taas nähdä painajaisia ja olin vainoharhainen ym.

Minulla on kuitenkin nyt tunne, että hän luovuttanut ainakin hetkeksi ja asiat menevät parempaan päin. Toivon, että myös kaikki muut narsistien uhrit pääsevät irti piinaajistaan ja saavat elämänsä järjestykseen ja voivat vielä elää rauhassa. Kukaan ei ansaitse tulla narsistin uhriksi!

Surusydän16

Kyllä ne niin hulluja on etteivät varmaan koskaan unohda ja eivät tosiaan lopeta helpolla :roll:
Käsittämätöntä ettei ne ymmärrä miten sairasta niiden toiminta on!!

Ölvö

En myös käsitä, mutta sehän siinä juuri onkin, he ovat sairaita eivätkä näe asioita kuten me. Pakkohoitoon pitäisi laittaa, mutta sitten toki on vaarana se, että miten narsismi luokitellaan? Narsistihan aina kieltää olevansa sellainen, mutta tottakai kieltää myös ihminen, joka ei oikeasti ole. Sitten hoidossa voisi olla viattomia ja kunnollisia ihmisiä. Jotakin kyllä noille pitäisi tehdä, mielestäni tätä vähätellään aivan liikaa. Osasyy siihen tietysti on se, että nykyään tuntuu että joka toinen huutaa olevansa narsistin uhri.

Vastaa Viestiin