Narsisti ei suostu päästämään irti!

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Ölvö

Re: Narsisti ei suostu päästämään irti!

Viesti Kirjoittaja Ölvö »

No hyvä, ajattelin jo että minun kirjoituksieni takia jonkun vanhat jutut alkavat kalvamaan mieltä. Itse kuitenkin tietää mitä tämä on, niin ei halua ainakaan itse aiheuttaa sitä tunnetta muille. Paitsi ehkä narsistien olisi hyvä itse kokea, mitä aiheuttavat muille.

Minun kirjeessäni ei sentään noita ollut ja oli koneella kirjoitettu. Kai halusi varmistua, että saan selvää tekstistä. Oli se silti kamalampaa kuin sähköposti tai somen kautta yhteyden ottaminen. Somesta olen tosin poistunut jo kauan aikaa sitten, kun hän aina löysi jonkun uuden yhteisen puolituttumme kyselemään, miten menee jne. Ihan kuin en alkaisi epäillä, kun vanha tuttu ottaa yhteyttä lähes 10 vuoden jälkeen ja utelee elämästäni asioita ja yksityiskohtia.

Alan kyllä tuntea itseni aika vainoharhaiseksi. Tämän topicin alussa kirjoitin myös niistä oudoista autoista, joita ajeli asuntomme vierestä paljon ja jopa keskellä yötä. Olen välillä ollut puheissa vanhojen naapurieni kanssa ja he ovat sanoneet, ettei siellä ole välillä käynyt kuukausiin ainoan ainutta autoa. Välillä joku eksyy sinne. Tämä nyt viimeistään vahvisti ajatukseni siitä, että tämä narsisti oli jotenkin nämä ihmiset saaneet minua sinne kyttäämään. Onneksi nykyisessä asunnossa tuota ei voi harrastaa, enkä usko hänen tätä osoitetta tietävän. Kyllä silti asioilla käydessä on todella vainoharhainen olo, kun alkaa miettiä heti, miksi joku tuijottaa niin kauan, vaikkei välttämättä edes kovasti tuijottaisi. Kun nyt vain tämä piina jo loppuisi, olen ihan loppu tähän.

Lähestymiskielto olisi varmaan ainoa mahdollisuus, mutten saa sitä, koska olen aina poistanut hänen lähettämänsä viestit. Vaikka olisinkin ne säästänyt, eipä se mitään auttaisi. Näissä yhteydenotoissa ei ole uhkailua väkivallalla tmv, ainoastaan henkisellä tasolla kiristystä ja uhkailua. Hän on aina osannut varoa, ettei jätä itseään vastaan mustaa valkoiselle todisteita. Enkä todellakaan halua nähdä tätä ihmistä, koska pakkohan silloin on käydä oikeuden istunnossa, jonne myös hän tulee.

Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie »

Joo en tosiaankaan noin pienestä hätkähdä! Ja jos joskus niin kävisi, että jostain "triggeröitysi", niin sehän oikeastaan voisi auttaa asian käsittelyä tai ymmärtämistä, samaistumista. Olen tosiaan tällä viikolla muuttanut uudelle paikkakunnalle. En asu Suomessa, joten ei kai ole pelkoa, että kukaan ihan konkreettisesti pölähtäisi paikalle, olen kuitenkin miettinyt noita yhteystietojuttuja. Minusta puhelimen tai kirjeen välityksellä voi ehkä pahimmin loukata tai rassata, osoite ja puh. nro. onkin nyt salaisia. FB:n pidän toistaiseksi ihan normaalisti, ja tuossa juuri itsekseni naureskelin, että jos tulee jotain törkyä, niin postaan sen heti tänne, niin kun tein tuossa toisessa aloituksessa. Mulla on muuten kans tullut noita hovin yhteenottoja viime aikoina, nyt oon ymmärtäny että pitää laittaa niihinkin välit poikki, ja olo on tosi helpottunu. Oon tosi pahoillaan sun puolesta kun sun on ihan kirjaimellisesti katoa olkasi yli - kamalaa!

Ölvö

No se on hyvä :) Ulkomailla kyllä on helpompaa kadota, mutta Suomi tuppaa olemaan kovin pieni. Olen sen huomannut, meilläkin kuitenkin monta sataa kilometriä välimatkaa, mutta silti vaikuttaa siltä, että sai niitä autoja pörräämään sinne entiselle asunnolle. Minuun hän ei ole enää useampaan vuoteen saanut yhteyttä muutenkuin sähköpostilla, eikä hän tiedä edes ovatko ne tulleet perille, koska luonnolisestikaan en ole vastannut niihin. Silti nyt jotenkin kaihertaa se ajatus, miten juuri nyt laittoi kirjeen, kun en enää ole saanut niitä sähköposteja...

Minä alkuun sain olla rauhassa Facebookissa kun vain estin tämän narsistin ja lähimmän piirinsä, olisikohan mennyt puolisen vuotta. Sitten alkoi tupsahdella ihmisiltä uteluita. Yksikin joka minulle kirjoitti, olin nähnyt hänet viimeksi niin kauan aikaa sitten, etten edes muistanut häntä, oli ollut joskus minulla lapsenvahtina kun olin ehkä 5v. Narsistit kyllä ovat joskus tyhmiä, ihan kuin tuollaisen ihmisen uteluista ei heräisi epäilykset. Aina estin kyseisen henkilön ja meni ehkä viikko, niin jo oli toinen kyselemässä. Osa myös ihan suoraan kirjoitti, miten lapsellinen olen, kun tällä tavoin kiusaan tätä narsistia, miten minun pitäisi aikuistua ja lopettaa tällaiset leikit. Jaksoin muutaman kuukauden, kunnes totesin, että aina hän jonkun löytää minua ahdistelemaan ja poistin profiilini.

Kyllä kannattaa kirjoittaa, minua ainakin hiukan auttanut, varsinkin kun ei joku heti ole kiljumassa valehtelijaksi, kuten muilla foorumeilla. Ei tällaista oikein voi käsittää, jollei itse ole käynyt läpi. Useimmilla kuitenkin, onneksi, on normaali kasvuympäristö ja normaalit ihmiset ympärillä. Tässä joku yö jopa nukuin ihan normaalisti, enkä nähnyt edes painajaisia :D

Minä laitoin heti välit poikki koko narsistin lähipiiriin, koska tiesin heidän kantansa asiaan. Ainoastaan yksi ihminen sieltä minua surettaa, hän ei tietysti käsitä mihin vain katosin, enkä tiedä mitä tämä narsisti on hänelle selittänyt. Aika varmasti syyttänyt miestäni jotenkin.

En ole ennen tätä kirjoittanut tänne, mutta ajattelin kirjoittaa, kun tästäkin välillä alkanut tulla painajaisia, josko ne helpottaisivat. Tämä narsisti aikanaan, kun olimme vielä tekemisissä, lupasi ostaa minulle erään kipeästi tarvitsemani asian, kun olin todella pienituloinen, enkä oikein pärjännyt ilman. Hän tuli hakemaan minua kotoani ja ajoimme kyseiselle liikkeelle, joka olikin yllätys, kiinni lauantaisin. Hän varmasti tiesi tämän, koska ajoi suoraan ohi ja totesi että oho, se olikin kiinni. Hän oli myös vuosikymmeniä ollut kyseisen liikkeen asiakas. No sitten mennäänkin sukulaiselle x, hän päätti. Lisäsi vielä, ettet sitten kerro (mieheni nimi) mihin mennään. Laitoin kuitenkin miehelleni viestin asiasta, koska en tiennyt yhtään mitä tapahtuu ja minua pelotti ajatus, ettei hän tietäisi missä olen, koska tuo sukulainen asui n.50km suuntaansa sieltä, missä minun piti olla. Onneksi istuin takana, ettei hän huomannut minun tekstaavan.

Kun tulimme tämän sukulaisen luo, ensitöikseen he ottivat puhelimeni pois minulta ja käskivät avaamaan sen lukituksen. Sitten he tutkivat viestini ja kauhea huuto, kun huomasivat minun tekstanneen miehelleni mihin menemme. Siellä meni pari tuntia kuulustellessa, miksi olen mieheni kanssa, miksi teen niin ja näin, miksen eroa, miksen tottele jne. En tiedä mitä tälle sukulaiselle oli selitetty, mutta selkeästi ainakin siitä, että mieheni pahoinpitelee minua. Tämä narsisti jossain vaiheessa päätti, että näin tapahtuu, koska ei saanut minua eroamaan väittämällä miestäni narsistiksi ja psykopaatiksi ja ties miksi. Kun olimme olleet sen pari tuntia tuolla, tämä narsisti alkoi tehdä lähtöä ja sanoi, että voisikin jättää minut tämän sukulaisen luo hiukan kasvamaan. Ei tätä tehnyt, mutten tiedä olisiko uhkauksensa toteuttanut, jos en olisi onnistunut tekstaamaan miehelleni. Tässä vaiheessa en muuten saanut vielä puhelintani takaisin, vaan se annettiin tälle narsistille.

Tuolta sitten ajettiin tämän narsistin luo, jossa odotti liuta ystäviä ja sukulaisia. Kaikille oli selitetty, miten mieheni minua pahoinpitelee. Ei auttanut, vaikka kuinka jankutin, ettei näin ole. Kyllä heille voi kertoa, ei tarvitse enää pelätä, he suojelevat minua mieheltäni ja auttavat erossa ja tavaroiden hakemisessa. Mieheni tottakai viestitti ja soitti ihan koko ajan, koska oli huolissaan, reissussa piti mennä vain tunnin verran, mutta tuossa vaiheessa oli mennyt jo yli 4h enkä enää vastannut hänelle. Hän soitti myös tälle narsistille ja muille ihmisille, jotka siellä olivat, mutta he eivät vastanneet. Yritin monesti lähteä, mutta he pitivät minua väkisin asunnossa jankuttaen, kuinka minun tulee erota miehestäni. Kaikista hulluinta oli, kun narsisti näytti puhelintaan minulle kun mieheni taas soitti, että "Näetkö nyt miten hullu ja kontrolloiva se on, se on soittanut mulle jo monta kymmentä kertaa 5 minuutissa?".

Sanoin monesti, että lähden nyt, mutta aina vain sanottiin, etten lähde kyllä kotiin mieheni hakattavaksi, jään sinne yöksi. "Arvaapa vaan, kuinka vihainen se nyt on, kun et oo vastannut sille. Jos meet nyt kotiin, et välttämättä oo hengissä huomenna". Ja sanon nyt tässä vaiheessa, että ikinä mieheni ei minua pahoinpidellyt ole, hän vain näki tämän narsistin läpi. Jossain vaiheessa iltaa hän puhui puhelimessa tämän sukulaisen kanssa, jonka luona olimme päivällä. Tuli sanomaan minulle, että "Kyllä se sun miehes on hullu, siellä se on käyny riehumassa (sukulaisen nimi) luona. Näätkö nyt miten kontrolloiva se on? Sukulainen oli melkeen joutunut soittamaan poliisit sinne." Kuka nyt ei kävisi etsimässä puolisoaan paikasta, johon viimeiseksi sanoi menevänsä? Varisnkin, kun toinen ei tunteihin vastaa?

Lopulta kun tuota tilannetta oli kestänyt kokonaisuudessaan n.6-7h siitä kun lähdin kotoa, narsisti vastasi miehelleni keittiössä. Kuulin kun hän sanoi miehelleni, että "X on kuule ihan kunnossa kun ei oo sun luona, sen on hyvä olla ystävien kanssa" jne. Sanoin meneväni vessaan, johon mentiin keittiön ohi. Ryntäsin keittiöön ja huusin puhelimeen, missä olen ja toivoin vain, että mieheni kuuli. Tästä alkoi ihan järjetön show ja karjuminen minulle, miten tein noin, nyt olen taas vaarassa jne. Alkoivat kuumeisesti miettimään, kenen luo raahaavat minut "turvaan". Luojan kiitos kuitenkin mieheni oli ollut lähistöllä minua etsimässä ja tuli todella nopeasti paikalle. Tilanne päättyi siihen, että miehelleni huudettiin ja karjuttiin, miten hullu ja kontrolloiva hän on ja jos uskaltaa minulta edes hiuksen taittaa, laittavat x:n hänen peräänsä. Suvussa on yksi öykkäri, joka on saanut tuomioitakin pahoinpitelyistä, jolla miestäni siis uhkasivat.

Tämän sattuessa olin muuten jo ihan aikuinen ihminen, joka tekee tästä vielä hullumman. Mieheni kertoi myös kotona, että oli soittanut poliisillekin, mutta koska olin täysi-ikäinen, enkä ollut ollut poissa kuin ehkä 7-8h, eivät he mitään voineet tehdä. Kertoi myös käyneensä tuon narsistin oven takana, mutta olimme varmaan silloin tuon sukulaisen luona. Oli käynyt myös kaikkien läheisimpien ihmisten luona, mutta hehän eivät olleet kotona, kun olivat narsistin luona. Paitsi tämä sukulainen, jonka luona olimme päivällä ja mieheni oli siellä käynyt "riehumassa", eli etsimässä minua.

Lydie

No huh huh! Aivan kamalaa! Siis varmistan vielä, että ette kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön tms. jonka avulla hän saa noin vahvasti ihmisiä puolelleen?

Niin sehän on totta, että narsisti kilahtaa kun joku näkee hänen läpi! Mulla toisaalta narsistin lähimmät ystävätkin valittaa minulle kun hän on niin mahdoton ja "kuinka tuollainen voi olla edes olemassa". Ja siis ihan omien kokemuksiensa ja saamiensa viestien pohjalta. Kuitenkin aina löytyy niitä lahjottavissa olevia tai säälijöitä.

Lydie

Tässä muuten olisi yksi video - kuvio on siinä kanssa, että vanhempi ei sulata aikuisen lapsensa suhdetta:

https://www.youtube.com/watch?v=4PveksU9cDU

Ölvö

Emme kuulu mihinkään yhteisöihin, vaikka siltä kyllä välillä tuntuu/tuntui. Hän vain oli niin hyvä näyttelemään näille muille ihmisille, eikä koskaan näyttänyt todellista luontoaan heille. Siksi myös minä olin aina se lapsellinen, joka vain kiusaa häntä ihan turhaan ja aiheutan pahaa mieltä.

Niinhän he tekevät, ainakin tässä minun tapauksessani kävi juuri niin, vaikka en ikinä puhunut tälle narsistille, mitä mieheni hänestä ajatteli. Tietääkseni miehenikään ei siitä hänelle sanonut, muuten kuin huomautti joskus, että miksi puhuu minulle aina niin ilkeästi ja piikittelevästi ja syyttää minua kaikesta. En ikinä unohda sitä ilmettä, joka hänellä oli kun tuijotti miestäni. Siitä hetkestä alkoi kai inhota häntä.

Se on muuten jännä, että tällaisia narsisteja löytyy, jotka ovat ystävilleenkin aivan kammottavia, mutta silti kukaan ei pistä välejä poikki häneen ja hyppivät lopulta kuitenkin heidän pillinsä mukaan. Vaikka valittaisivat toisille, miten voi joku olla noin kauhea.

Katson tuon videon vähän myöhemmin, mutta voin varmaan samaistua aika moneen kohtaan siinä.

Ölvö

Katsoinkin videon nyt, herranjumala oikeasti. Miksi ihmeessä poika edes kuuntelee tuollaista?

Lydie

Sehän on todettu, että narsistinen ympäristö on niin kuin kultti, ja että toipuminen narsismista on osoittunut tehokkaimmaksi niillä terapiamenetelmillä, mitä käytetään kulteista irtautumiseen. Äitisi on ikään kuin luonut tällaisen kultin.

Tuosta pojasta (taikka mies jolla Youtube-kanava), että saihan hän muorin raivarin nauhoitettua, ja sitä myötä validoitua itsensä.

Ölvö

No niin se kyllä on, aivan yhtä sairasta touhua. Kulteissa toki se ero, että kultin "pettänyttä" usein vihataan eikä edes syljetä häneen päin. Miksei se osa voi pitää paikkaansa myös narsisteissa? Mitä hoitomenetelmiä muuten käytetään kulteista eroon päässeille? Pitääkin tutkia asiaa, alan olla kyllä niin loppu tähän jatkuvaan ahdistuneisuuteen, kun pitäisi sitä omaa elämääkin elää.

Se kävi minulla mielessä, että kuunteli siksi, että sai nauhoitettua tuota, miten sairasta tuo touhu on. Halusi varmaan näyttää muille, mitä on elää narsistin kanssa. Ja ehkä todistaa itselleen sitä myöhemmin kuunnellessa, että äitinsä on sairas, hän ei sitä kuvittele.

Vaikka minä laitoin välit poikki jo useampi vuosi sitten, onkohan siitä nyt jo yli 4v, vieläkin välillä mietin, kuvittelinko kaiken, oliko kaikki lopulta vain omaa kuvitelmaani? Se on kamala tunne, kun joudun vakuuttelemaan itselleni, että en kuvitellut ja luen kirjoituksiani siitä, mitä hän on tehnyt. Muistelen kaikkea, mitä koin hänen takiaan. En ole kuvitellut sitä, silti joskus epäilys kaivelee vieläkin.

Lydie

https://www.youtube.com/watch?v=0f_jINodwY4

Tuossa olisi ainakin yksi! Niin, kyllä luulen että niitä kulteistakin eronneita voidaan yrittää takaisin.

Vastaa Viestiin