Onko äitini narsisti vai onko se vain hänen luonne?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
nauku

Onko äitini narsisti vai onko se vain hänen luonne?

Viesti Kirjoittaja nauku »

Moikka kaikki!
Oon parikymppinen nainen, ja mä epäilen äitini olevan narsisti tai jotain sinne päin. Toisaalta äitini todella temperamenttinen luonne voi periytyä myös pohjanmaalasesta suvustakin. Joten mitä mieltä te olette?

Olemme uskovainen perhe. Meitä on äiti, isä ja kolme lasta. Mulla on ollut lapsuudessa paljon allergioita ja äiti on hoitanut mua niin ihanasti koko sen ajan. Kuintenkin äitini oli todella monta vuotta kotona saikulla fyysisen kivun vuoksi, ja mä lähennyin silloin äitini kanssa. Mulla on ollut kavereita, kotiintuloajat, ruokaa on ollut kotona aina. Myös harrastuksia muistan.

Mutta sitten kun olin noin 15-16 vuotias niin äiti sekosi. Mulla alkoikin olla oma tahto päättää asioista, jätin uskovaiset kaverit, tein asioita omasta halusta, enkä enää aina totellutkaan äitiä.. Seuraavaksi muistan äidin huudon: " Sä olet vain itsekeskeinen paska. Oot lapsellinen ja omahyvänen". Kaikki nämä sanat vain siksi etten tehnyt kuin äiti halusi. Kotona alkoi olla nihkeä ilmapiiri. Kasaan tallaamista, alistamista, vähättelyä, ja kaikkea muuta henkistä väkivaltaa. Sisarukseni olivat muuttaneet jo pois kotoa, joten minä olin ainoa nuori talossa. Mä aloin saamaan joko alkoholin tai sitten stressin vaikutuksesta pahoja harhoja ja lopulta masennuin. Kun kerroin siitä vanhemmille, niin äitin ekat sanat "Mitä sä oikein höpötät? Pue ja lähe kouluun siitä!". Lopulta äitin tuli vain hyväksyä se että sairastuin.

Kuintenkin minun lääkärikäynneillä äiti oli ja on edelleen eniten äänessä. Hän saattaa vain ruveta puhumaan omia asioitaan tai tavallaan kehuskelemaan mun vaikeuksilla. Tätä tapahtuu kaikkialla. Kuin se olisi äitini mielestä ylpeyden aihe että hänen lapsensa oli sairas. Jos mä alan kertomaan äitille mun pahasta olosta niin vastaus on "jaa, no mutta mulla olikin viimeyönä selkä niiiiiiiin kipeä plaaplaaaplaa"...

Oon asunut omillani 18 vuotiaasta lähtien. Mun pää ei vain kestänyt enää. Mutta äiti alkoi tulla omilla avaimillaan mun asuntoon. Okei, tiedän että huoli oli kova, mutta olishan se nyt voinut ilmoittaa etukäteen tulostaan. Hän kävi siivoilemassa aina mun luona, kun mulla oli vaikeaa. Mutta minkä vuoksi? Ei mun kodin tarvisi olla yhtä siisti kuin heidän? Hän siis siivoaa pari kertaaa päivässä koko hiedän asunnon.

Äiti ei kadu sanomisiaan, ei näytä häpeilevän mitään. Tuntuu että hän ohittaa aina koko jonon.. On lähestulkoon aina äänessä, ja jos joku kertoo hänelle salaisuuden niin siitä tulee tietämään todella moni muukin. Hän kyselee mielipiteitä, että onko hyvät vaatteet. Mutta kun hän tietää että ne on mielestäni hyvät. Äiti ostelee ihan hirveesti mulle ja mun toiselle sisarukselle kaikkea aina kaupasta. . Ennen kuin vieraita tulee kylään, äiti moittii että miksi heidän pitää tulla kylään. Mutta kun vieraat astuvat ovesta sisään niin nukketeatteri alkakoon. Kaikki vaikuttaa päällisin puolin niin ihanalta. Mutta totuus on kaukana.

Nyt tilanne on kuintenkin rauhoittunut mun osalta. Eli äiti on nyt niin ärsyyntynyt kolmannen sisarukseni puolisosta. "Hän pilaa lapseni elämän!", äiti huusi kerran. Ja siitä lähtien kaikki tämä paska on kaatunut sisarukseni puolison harteille. Äiti keittää kahvit, mutta ei kyseiselle henkilölle. Piikittelyä, huutamista, selän takana puhumista, tallaamista, haukkumista.

Mä en enää ees tiiä että mitä mun pitäs kirjottaa. En haluaisi äidilläni olevan mitään narsistisuutta, mutta hän on ainakin osittain aiheuttanut mulle masennuksen, todella huonon itsetunnon, itsemurhayrityksiä, sekä syömishäiriön.

Pahoittelut sekavasta viestistä! Mutta kiitos jos luit kokonaan tämän. Mutta nyt kysymyksiä:

Mitä mun kannattaisi tehdä? Onko tää kaikki normaalia vai mitä tämä on?
Surusydän16

Re: Onko äitini narsisti vai onko se vain hänen luonne?

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Normaalia se ei ole, ihan narsistilta kuulostaa. Sä et voi tehdä oikeastaan mitään. Tai voisit, ainoa järkevä teko on katkaista välit kokonaan. Siis täysin. Äitisi ei muutu ja tulee koko elämänsä jatkamaan tuota. Ensinäkin, sun pitää estää sen tulo sun kotiin. Sun kynnyksellä kulkee raja, sitä ei ylitä kukaan ilman sun lupaa ja piste. Narsisti ei kunnioita toisen rajoja. Ne pitää tehdä todella tiukasti selväksi ja estää rajojen ylittäminen. Siitä tulee kyllä hitonmoinen sota. Siksi välien katkaisu kokonaan on ainoa vaihtoehto. Tsemppiä ❤
nauku

Viesti Kirjoittaja nauku »

Surusydän16 kirjoitti:Normaalia se ei ole, ihan narsistilta kuulostaa. Sä et voi tehdä oikeastaan mitään. Tai voisit, ainoa järkevä teko on katkaista välit kokonaan. Siis täysin. Äitisi ei muutu ja tulee koko elämänsä jatkamaan tuota. Ensinäkin, sun pitää estää sen tulo sun kotiin. Sun kynnyksellä kulkee raja, sitä ei ylitä kukaan ilman sun lupaa ja piste. Narsisti ei kunnioita toisen rajoja. Ne pitää tehdä todella tiukasti selväksi ja estää rajojen ylittäminen. Siitä tulee kyllä hitonmoinen sota. Siksi välien katkaisu kokonaan on ainoa vaihtoehto. Tsemppiä ❤

Äitin lapsuudessa hänen vanhempansa oli välinpitämättömiä ja alkoholisteja. Äiti näkee vieläkin painajaisia niistä ajoista. JA nyt jos hän haistaa musta tai jostain sisaruksesta siiderin tai muun alkoholin hajun niin alkaa huuto, haukkuminen, tallaaminen ja välit huononee.
Mulla menee äitin kanssa tällä hetkellä siis hyvin, mutta mietityttää vain tuo kun hän ostelee niin paljon mulle kaikkea. Oon oppinut että jos hänellä on huono päivä niin silloin ei kannata mennä kylään. Ja muutenkin, pahat sanat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja joo, ei hän tule enää mun asuntoon omilla avaimilla. Koska oon huutanut hänelle siitä, vaikkakin hän ei ollut silloin kuulevinaankaan. Vara-avaimet eivät ole enää heillä :)

Jotenkin tuntuu, että äiti on vain tyytyväinen kun seurustelen miehen kanssa. Aikaisempi oli nainen, ja silloin olin edellisen kerran äidin kanssa TODELLA huonoissa väleissä. Nyt tilanne on siis rauhallinen.

Yritän nyt ainakin toistaiseksi olla hänen kanssaan väleissä, kun nyt kerta hyvin menee. :) Äiti on mulle tärkeä olemuksestaan riippumatta, ja vaikka hän ei kuuntelekaan ongelmiani niin äiti on silti äiti. Oon vaan tällä hetkellä onnellinen ettei välit ole huonot. Toisaalta käy sääliksi sisarukseni puolisoa, jota hän vähättelee ym.

ps. Eilen kun kirjoitin tuon tekstin niin mulle tuli kauhea kohtaus about puol tuntii sen jälkeen. Jollaintavalla asiat vain muistuivat mieleen niin voimakkaana, ja siitä seurasi ahdistus. Kuin joku olisi laittanut todella itsetuhoisia ajatuksia päähäni. Mutta mä selvisin, enkä satuttanut itseäni. :)
Surusydän16

Viesti Kirjoittaja Surusydän16 »

Hyvä kun olosi on parempi.
Narsisti ostaa uhrin lahjoilla, jotta voi käyttää tarvittaessa sitä sinua vastaan ja saada sinut tuntemaan syyllisyyttä. Narsistin kanssa on aina hyviä ja huonoja jaksoja. Niin kauan kun teet niin, kun hänestä on hyvä, kaikki menee hyvin.
MyWayOrTheHighway

Viesti Kirjoittaja MyWayOrTheHighway »

Paljon samaa olen kokenut mutta ihailen kuinka jo nuorella iällä olet itsenäistynyt minulla ikää 30 ja käyn samaa läpi kuin sinä 15 vuotiaana. Lisäksi hienoa että et ole syrjäytynyt ja kavereitakin on ollut!
Vastaa Viestiin