Psykopaatti äiti

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Shortlie

Psykopaatti äiti

Viesti Kirjoittaja Shortlie »

Mun ongelma on psykopaatti/narsisti äiti. Mulla on mennyt vuosia käydä läpi hänen ja muiden perheenjäsenten aiheuttamaa tuhoa. Muistin lopulta myös elämäni ensimmäisen trauman.

Olin äidilleni vihainen ja päätin paljastaa hänen jatkuvan esiintymisensä ulkopuolisille. Sain hänet suuttumaan, mitä hän ei halunnut näyttää ulkopuolisille, koska "kiltin imago" oli hänelle kaikki kaikessa.

Seuraavana yönä heräsin siihen kun äitini työnsi tyynyn kasvoilleni ja lateli tarinaa kuinka "hän päästää minut pois tästä pahasta maailmasta."

Heräsin kuitenkin parvekkeenlattialla tupakanhajuun. Hänellä oli ja on yhä tapana poltella tupakkaa, jos pitää "suunnitella" asioita.

Seuraavana aamuna äiti peloissaan koitti valehdella/manipuloida, että olisin muka lakannut hengittämästä itsekseni, koska olin kipeänä ja hän olisi vienyt mut parvekkeelle, missä aloin hengittää. En voi allekirjoittaa tuota tarinaa.

Puhuin tukehdittamis asiasta seuraavana päivänä puistossa(muistelin, miten äiti keskelläyötä laitto tyynyn mun naamalle). Äiti silloin valehteli aikuisille, että lapsella(minulla) on vilkas mielikuvitus.

Tätä seurasi pelottelu ja syyllistäminen kotona. Hän sanoi, että äiti joutuu vankilaan, jos puhun tuollaisia. Hän kysyi, että haluanko äidin joutuvan vankilaan + mitä sit tekisin, jos niin kävisi? Kuka minusta sitten huolehtisi? Tähän päälle seurasi tukistelua ja manipulointia, jotta en puhuisi asiasta enää.

Kysymys: puhutaanko tästä enää? Ei!!!(pään heilutus tukasta pitäen) Menikö se ymmärrykseen? Joo!!!(pään heilutus tukasta pitäen) Monta kertaa ja sattu aivan hullusti + sekosin...Olin iältäni 3v tuolloin.

Sisälläni tuntuu siltä, että haluaisin asian kostaa, mutta ei millään laittomalla tavalla. Mulla on kuitenkin liian suuri huoli siitä, että mihin hän kykenee vaikka on yli 70v nainen, jos psyykkisesti kiusaisin takaisin. Hänellä ei nimittäin ole rajoja, jos hänen oikeat kasvonsa paljastuu.

Tein vuosien terapian jälkeen hänelle selväksi, että muistan asian kyllä. Hän ei syyllisyyttään tietenkään myöntänyt vaan yritti erilaisia keinoja hämätä mua.

Asia laittaa mut lukkoon. Haluaisin kiduttaa häntä (mielessäni) asiasta ja muutenkin, kuten hän teki minulle oikeasti koko elämän, mutta en tiedä mitä hän tekee itselleen jos sen teen. Saati sitten voiko hän yhä flipata yhtä pahasti ja viedä multa hengen vielä.

Hyvät neuvot otetaan vastaan, kiitos

* Tekstiä editoitu 31.10.2017
Viimeksi muokannut Shortlie 02 Huhti 2018, 15:23, yhteensä muokattu 4 kertaa.
NeitiK

Re: Narsisti/psykopaatti äiti

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Se viha, minkä narsistinen vanhempi kykenee aiheuttamaan, voi olla jotakin aivan valtavaa. Harva kokemus vastaa sitä, ja viha tietysti kasvaa, jos muut ihmiset eivät huomaa ja usko mitä on itse kokenut. Moni tukahduttaa vihansa lapsuudessaan, mutta siinä vaiheessa kun se tulee pinnalle, se sitten tuleekin kunnolla.

On luonnollista haluta kostaa, mutta sillä ei useinkaan kuitenkaan saavuta mitään. Joudumme hyväksymään sen, ettemme koskaan voi "näyttää" hänelle tai "antaa samalla mitalla takaisin". Hän vain kääntäisi sen sinua vastaan ja joutuisit pahempaan solmuun. Todennäköisesti hän kärsii itse jo sisällään niin paljon, että siinä on tarpeeksi. Jopa tunnekylmä psykopaatti lopulta kärsii siitä, ettei hän kykene emotionaaliseen kiintymykseen, sillä hän lopulta tuhoaa itse oman elämänsä hakiessaan kokemuksia ja käyttäessään muita hyväkseen. Tuskin lopulta edes saisit kostosta sitä mitä haluaisit, hetken helpotuksen, mutta lopulta se ei tuo sinulle sitä mitä sinulta puuttuu: turvallista ja rakastavaa lapsuutta. Elämä täytyy vain rakentaa tästä eteenpäin. "Paras kosto on hyvä elämä". Sitä voi hokea. Narsistihan haluaa, että olet ikuisesti hänen nauhoissaan kiinni ja että ajattelet häntä ikuisesti, janoat ikuisesti kostoa hänelle. Sillä tavalla narsisti kokee olevansa vallassa. Jos jatkat elämääsi siihen suuntaan, mitä itse haluat tehdä, etkä anna hänen enää täyttää mieltäsi, et enää välitä hänestä p:n vertaa, se on narsistille pahinta myrkkyä mitä voi olla.

Hyvä, että olet pääsyt käsittelemään asioitasi terapiassa. Olen pahoillani, että olet joutunut elämään narsistisen äidin kanssa. Yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua kokemaan tuollaista.
Viimeksi muokannut NeitiK 03 Marras 2017, 11:27, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Shortlie

Kiitos todella paljon vastauksestasi NeitiK. Voin kertoa että viestisi lukeminen sai aikaan kyyneliä, mikä tuntuu vapauttavalta.
Karju

Viesti Kirjoittaja Karju »

Pidetäämpä keskustelu asiallisena ja lainmukaisella tasolla, eikä uhkailla ketään millään tavalla!
NeitiK

Anteeksi, mutta en ymmärrä millä tavalla on lainvastaista puhua siitä halusta kostaa, mikä luonnollisestikin ilmenee vihan kanssa ja ilmaista, että sitä ei kuitenkaan kannata tehdä? Minusta on hyvin tärkeää puhua kaikista tunteista, mitä narsistiseen hyväksikäyttöön liittyy ja mitä siitä herää. Ketään täällä ei kehoteta kostamaan kenellekään, mutta siitä täytyy saada puhua! Tukahdutettuna ne tunteet vasta pääsevät järjettömiin mittasuhteisiin, jos vertaistukifoorumillakin kielletään puhumasta niistä.
Shortlie

Tunteita on vaikeaa pukea sanoiksi, kun oot kokenut, mitä itse koin. Pahoittelen, jos teksti meni laittomaksi asti. Kuitenkin sen kirjoittaminen helpotti mua aika paljon. Sain purkaa ison köntin sisältäni.

Oon kuitenkin samaa mieltä NeitiK:n kanssa, että siitä vihasta pitäisi saada puhua suoraan. Ainakin mulla on todella voimakkaita tunnepuuskia, kun joudun muistamaan.
Karju

Viesti Kirjoittaja Karju »

NeitiK kirjoitti:Anteeksi, mutta en ymmärrä millä tavalla on lainvastaista puhua siitä halusta kostaa, mikä luonnollisestikin ilmenee vihan kanssa ja ilmaista, että sitä ei kuitenkaan kannata tehdä? Minusta on hyvin tärkeää puhua kaikista tunteista, mitä narsistiseen hyväksikäyttöön liittyy ja mitä siitä herää. Ketään täällä ei kehoteta kostamaan kenellekään, mutta siitä täytyy saada puhua! Tukahdutettuna ne tunteet vasta pääsevät järjettömiin mittasuhteisiin, jos vertaistukifoorumillakin kielletään puhumasta niistä.
Ilmaisutapa, jota viestissä käytettiin täytti laittoman uhkailun kriteerit. Näihin joudumme valitettavasti puuttumaan. Tunteiden ilmaisu on täysin sallittua, kunhan jätetään laittomuudet pois.
NeitiK

Anteeksi, että nyt jauhan tästä, mutta kirjoitin "et saavuttaisi mitään kostamalla tai kiduttamalla häntä" tai vastaavan lauseen, joka ei mielestäni ole uhkailua millään tavalla. Samalla logiikalla, jos joku täällä uhkaisi tappaa jonkun, ja vastaisin hänelle "et saavuttaisi mitään tappamalla häntä", sekin olisi laitonta uhkailua, koska siinä puhutaan tappamisesta? On aika suuri juttu poistaa asiallinen lause ja kirjoittaa tilalle "poistettu lainvastaista tekstiä". Mutta mikäli mielestäsi ei saa edes käyttää sanaa kiduttaa, vaikka sanoisi, "älä kiduta häntä", niin ok, jos säännöt on sellaiset. Mielestäni on kuitenkin ihan ok tuohtua siitä, että kyseinen lause poistetaan ja annetaan olettaa, että kirjoitin jotain kamalaakin. Uhkailun kieltämisen ymmärrän, herkässä aiheessa kun liikutaan.
rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen »

Rankkaa rankkaa.

Aloittajalle: on hlvetillistä muistaa tilanteita joissa "vahingossa" olisi voinut henki lähteä. Luulen että niitä muistoja/kokemuksia on melko paljon narsistien lapsilla. Traumaattisiahan ne.

Itse muistan aikuisiältä esim tilanteen että narsistilta hajosi autosta jarrut mutta jätti sen kertomatta, ilmoitti minulle vain auton sijainnin koska auton piti olla sen jälkeen käytössäni. Noh, itselle kävi tietysti selväksi että jarrut oli pskana mutta samalla myös että auton/jarrujen rikkoontumisen tajuaminen ja sen jälkeen korjaaminen oli (olisi ollut) ikään kuin minun vastuullani. Erittäin outo ja vastuuton tapahtumakuvio joka jäi kummittelemaan pitkään samoin kuin monet muutkin tilanteet. Jos olisin vasta moottoritiellä huomannut että jarrut on pskana, olisi se ollut oman perheeni hengenlähtö. Huomasin aiemmin eikä kukaan ollut kyydissä/mitään ei sattunut. Primitiivinen Raivo oli sanoinkuvaamatonta.

Turvallisuuden tunne tai ennemminkin sen puute onkai se perustunne narsistin läheisellä. Koskaan ei voi tietää mistä tuulee ja miksi ja voiko sitä ennakoida vai ei ja miten selviää vai selviääkö. Paljon muistoja joista ei itsekään tiedä mitä tapahtui ja vaikka tietäisi, muita oli vaikea saada uskomaan.

NeitiK:
Ihan jäätävän hyvä huomio tuo viha, juuri nyt ajankohtainen asia itselle. Minussa on niin paljon vihaa, pohjatonta raivoa jota yritän epätoivoisesti saada ulos itsestäni, poispäin itsestäni: sillä niinhän siinä lopulta helposti käy että se kääntyy sisäänpäin kuten itsellekin on käynyt. Itsetuhoiseksi niin sanotusti. En ole kokenut sen olevan tietoista mutta paljon on "sosiaalisesti hyväksyttyjä tapoja" olla itsetuhoinen, päihteistä lähtien. Turha kai toistaa syitä.
Tuntuu välillä siltä että ikään kuin sellaista ihmistä ei olekaan kuka tätä vihaa ja raivoa kykenisi sietämään ilman että ottaisi itseensä sitä. Pitäisi olla turvallinen ihminen/ihmisiä joiden kanssa omaa vihaa ja raivoa kykenisi ilmaisemaan ja käsittelemään.

Tuosta kostamisesta: oon ihan samaa mieltä siinä että "paras/pahin" kosto narsistille on se että keskittyy omaan elämään, itsestä huolta pitämiseen, omista tarpeista huolta pitämiseen, omien rajojen ilmaisuun, siihen tosiasiaan että tässä ja nyt on mahdollisuus ja lupa luoda oman näköistä elämää.

Niin kauan kuin sitä on itse kiinni "kostofantasioissa" "vielä mä sille näytän, vielä mä sen nöyryytän, vielä mä kerron kaikille millainen se oikeasti on" jne, sitä on kiinni narsistissa ja sen vallassa, sortuen juuri siihen mitä narsisti haluaakin. Narsisti kun on tyytyväinen -ihan mihin tahansa reaktioon- , niin kauan aikaa kun se saa minkä tahansa reaktion, vaikka se olisi viha, kosto, raivostuminen sen edessä, narsisti vain nauraa tyytyväisyyttään. Jos sen sijaan reaktiota ei ole eikä tule, yhteys on katki, se on narsistille pahinta mutta silloin voit keskittyä omaan elämääsi ja narsisti joutuu etsimään uudet lähteensä.

Tosiasiassa irrottautuminen on tietenkin helvetillinen prosessi mutta se on vain pakko tehdä.

Traumaattista on sekin kun tajuaa mitä tapahtunut. Uutta lapsuutta ei voi saada tilalle vaan se oma lapsuus oli sellainen kuin se oli ja sen hyväksyminen on tavoite. Hyväksymisen kauttahan sitä pääsisi irti menneisyydestä. En ole päässyt. Viha, käsittelemätön viha, pitää kiinni.
Shortlie

Moi rajallinen,
Mulla on kokemusta noista autojutuista kanssa, muttei yhtä pahaa suhteessa, mitä sulle sattui. Tuo oli jo aivan törkeää touhua. Mulla auto oli vuosia narsistisen sisareni käytössä(laina), koska kävi sääliksi heidän perheen vähävaraisuus(en itsekkään mikään rikas ole).

Yhtenä päivänä äitini ja sisareni perhe lainasi autoa ja palautti sen pihaan. Sisareni naureskeli sitten facebookissa, että olivat vaan etsineet autosta rikkoutuneita osia(tällätavoin sain kuulla, että olivat rikkoneet autosta osia). Mulle palautettiin auto, mistä takalasin nostin oli rikki ja mun oletettiin korjaavan sen, koska omistan auton...

Näitä tapahtumia on mulla kanssa aika paljon, mutta kaikki on mun omaa syytäni milloin mistäkin syystä..Pitäs aina kuunnella siskoa tai äitiä ja unohtaa, mitä järki sanoisi tilanteissa.

En tiedä uskallanko täällä enempää avata kokemuspohjaa siltä osin, että miten vaikea itsellä on puhua näistä asioista. Moni kokemus on tasoa, eihän kukaan normaali ihminen tuollaista tekisi kenellekkään. Tänään luin kuitenkin artikkelin aiheesta, missä huomautettiin, että narsistia ei pitäisi nähdä näin...koska heidän aivokemiansa eivät vastaa normaalin ihmisen aivokemiaa: https://blog.melanietoniaevans.com/how- ... -onto-you/

Irroittautuminen tässä on menossa "parasta aikaa" ja tunteet ailahtelee todella rajusti. Tuki siihen, että itseen keskirtyminen ja eteenpäin meno on oikein jeesaa paljon, kiitos teille molemmille siitä. Plus kiitos sulle rajallinen, että kerroit tuosta auto jutusta. Sitä tajus itekkin, että toiminta oli tosiaan aika erikoista.
Vastaa Viestiin