Psykopaatti äiti

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
krizz

Re: Psykopaatti äiti

Viesti Kirjoittaja krizz »

Joku samantapainen persejuttu täälläkin, ei viitsi kirjoittaa tähän ees

Samoin muut pojat haukkui mua homoksi aina, vaikka en ole

Ei ollenkaan mukavan kuuloista toi mitä sulle on tapahtunut :(

Mitä ammatti-ihmiset on sanoneet sulle, jos oot kertonut noista mitä on tapahtunut? Mulle vaan sanoo että "mmmmhhh" tai "joo jotkut ihmiset on semmoisia" tai "no ehkä sillä oli huono päivä". Tai että aina ne terapeutit jne on vaan "puolustellut" niitä muita ihmisiä

En vaan tajua mitä tommoisten asioiden kanssa pitäisi tehdä? Kun sanotaan että pitäisi hyväksyä ne ja päästä yli. Niin en tiedä

Samallailla itsekin olin väkivaltainen jos meni "yli", muuten olin vaan apaattinen. Koskaan ei saanut näyttää surua, se oli kiellettyä, ja jos edes oli onnellinen, niin silloin äiti kävi henkisesti päälle ja se yritti saada sen iloisuuden musta pois. Se tekee sitä kyllä vieläkin, jos oon onnellinen, niin sitten se on tosi vittumainen ja piikittelee ja kohta oonkin taas surullinen.

Ja sitten kun tarvii "turvaa" tai tukea, niin se tuntuu niin oudolta yrittää saada sitä sellaiselta ihmiseltä joka on vaan ollut ilkeä mua kohtaan. Mutta kun ei ole ketään muutakaan

AIvan tyhmiä asioita muistaa, en tiedä miten edes olin unohtanut, mutta kun olin penikka, niin oli minä ja pienempi sisko. Ja sitten meillä oli tosi usein kylässä mua vanhempi serkkupoika. Ja äiti aina "oli äiti" sille serkulle vaan, mulle ja siskolle se oli ihan hirviö. En lapsena edes tajunnut ajasta ennen kuin olin olemassa, mutta tänä vuonna tajusin, että se serkku oli mun äidin "harjoittelulapsi". Äiti oli hoitanut sitä serkkua ihan siitä asti kun serkku syntyi, ja ollut sen elämässä mukana. Ja jotenkin mietin, että se serkku on se äidin "lapsilapsi" ja minä ja sisko oltiin vaan jotakin paskiaisia siinä rinnalla.

Ja mun serkku aina sai tekemään kaikkea typerää paskaa ja äiti vaan nauroi että heh heh sellainen se serkku on jne. Ja sitten minulle vaan oli hirvee

Sitten toi että muut rankaisee. Mulla oli ja edelleen on aivan sama. Jos jotkut kun ovat rankaisseet ja nakanneet vaan paskaa päälle, niin sitten kun olen itse puolustautunut, niin olenkin ollut se hirviö ja syypää kaikkeen.

Ja se on edelleenkin niin. Että jos joku raivoaa mulle, niin äidin mielestä se on aivan OK, jos joku uhkaa lyödä mua kotona, niin se on aivan OK. Mutta jos itse raivostun, niin heti olen äidin mukaan "psyykkisesti sairas" ja syypää kaikkeen, "ihan aiheestahan se sulle huusi".

Mistähän saisi turvaa näin aikuisena? Eipä sitä mistään tyttökavereistakaan saa, siis turvaa turvaa. Enkä ainakaan omasta itsestä saa mitään turvaa
Shortlie

Viesti Kirjoittaja Shortlie »

Krizz, kiitos sympatiastasi, se merkkaa paljon.

Sit noihin juttuihin, mistä kirjotin mulla nuo kaikki on patoutunut sisälle. Edellinen "ammattilainen" vähätteli ja kuvitteli mun äitini uhrina. MIKÄ ON BULLSHIT! Kutsui mun siskoani hyvin terveeksi muutama kerta siitä kun koitin selvittää, että taitaa olla sosiopatiaan kallellaan tuo ihminen. Jos kerroin, miten heitä olen oppinut tulkitsemaan, niin vaikutin itse hullulta. Mä menin silloin lukkoon, mutta mulla oli takana 3,5v hyvää psykoterapiaa, joten oli nipin napin voimia tippua tyhjyyteen..pois hoidosta. Menetin kyllä samalla uskon ihmisiin.

Nuo sun kirjoittamat kommentit kuulostaa etäisesti tutuilta ja mun mielestä hieman epäterveiden ammattilaisten puheilta. :(

Äitisi vuorostaan kuulostaa osittain omaltani tai no aika paljonkin. Omani yleensä kehuessaankin kuitenkin aukoo aina päätään, jos on oikeasti oma itsensä. Aivan karmea ihminen sydämmessään, vaikka yrittää esittää muuta. Sun äitis kanssa kuulostaa aivan karmealta, miten hän antaa muiden vahingoittaa sua yhä, kuten siinä sun tarinassasi kirjotit.

Tuo sun suhteesi sun äitiisi kuulostaa trauma bond tyyppiseltä ja hyvin vahvasti. Siitä ei pääse pois kuin etääntymällä itse ihmisestä. Vasta sen jälkeen voi alkaa eheytymään kunnolla. Sillä voi olla kova hinta. Mulla katkesi ja meni ihmissuhteita oudoiksi. Totesin sitten, että elämässä pitää osata olla yksin. Se on vaikeeta mulle vieläkin, mutta voin paremmin kokonaisuudessa. Olen siis hieman erakko, mutta koen sen terveemmäksi kun pyöriä sellaisten ihmisten seurassa, joilla on musta väärä kuva tai ketkä vain satuttavat minua.

Yksinäisyys kyllä välillä vaivaa todella, mutta siks käyn vertaisryhmissä ja oon onnistunut jopa ystävystymään.

Lisään lopuks vielä biisin, mikä kuvaa täysin mun fiiliksiä kun käyn läpi näitä muistoja: https://youtu.be/bHj2E5vqqxk
krizz

Shortlie kirjoitti: 02 Huhti 2018, 21:30 Krizz, kiitos sympatiastasi, se merkkaa paljon.

Sit noihin juttuihin, mistä kirjotin mulla nuo kaikki on patoutunut sisälle. Edellinen "ammattilainen" vähätteli ja kuvitteli mun äitini uhrina. MIKÄ ON BULLSHIT! Kutsui mun siskoani hyvin terveeksi muutama kerta siitä kun koitin selvittää, että taitaa olla sosiopatiaan kallellaan tuo ihminen. Jos kerroin, miten heitä olen oppinut tulkitsemaan, niin vaikutin itse hullulta. Mä menin silloin lukkoon, mutta mulla oli takana 3,5v hyvää psykoterapiaa, joten oli nipin napin voimia tippua tyhjyyteen..pois hoidosta. Menetin kyllä samalla uskon ihmisiin.

Nuo sun kirjoittamat kommentit kuulostaa etäisesti tutuilta ja mun mielestä hieman epäterveiden ammattilaisten puheilta. :(

Äitisi vuorostaan kuulostaa osittain omaltani tai no aika paljonkin. Omani yleensä kehuessaankin kuitenkin aukoo aina päätään, jos on oikeasti oma itsensä. Aivan karmea ihminen sydämmessään, vaikka yrittää esittää muuta. Sun äitis kanssa kuulostaa aivan karmealta, miten hän antaa muiden vahingoittaa sua yhä, kuten siinä sun tarinassasi kirjotit.

Tuo sun suhteesi sun äitiisi kuulostaa trauma bond tyyppiseltä ja hyvin vahvasti. Siitä ei pääse pois kuin etääntymällä itse ihmisestä. Vasta sen jälkeen voi alkaa eheytymään kunnolla. Sillä voi olla kova hinta. Mulla katkesi ja meni ihmissuhteita oudoiksi. Totesin sitten, että elämässä pitää osata olla yksin. Se on vaikeeta mulle vieläkin, mutta voin paremmin kokonaisuudessa. Olen siis hieman erakko, mutta koen sen terveemmäksi kun pyöriä sellaisten ihmisten seurassa, joilla on musta väärä kuva tai ketkä vain satuttavat minua.

Yksinäisyys kyllä välillä vaivaa todella, mutta siks käyn vertaisryhmissä ja oon onnistunut jopa ystävystymään.

Lisään lopuks vielä biisin, mikä kuvaa täysin mun fiiliksiä kun käyn läpi näitä muistoja: https://youtu.be/bHj2E5vqqxk

EIkö mee sekaisin päästään jos ammattiauttajakin asettautuu toisen puolelle :D? Alkaa miettiä että mikähän on totta ees

Juu eikö se oo ihan normaalia narsisseilta että kehutkin valellaan vittuilussa, piikitellen

Joo pitäs yrittää (taas) etääntyä, ei vaan oo voimia yhtään

Joskus aiemmin aina rahallisilla jutuilla "kiristettiin" pitämään lähellä, kun olin opiskelija ja opintotuki oli niin mitätön määrä, että äiti antoi kuukausittain rahaa. Ja sen takia en päässyt pois

Oon miettiny tota erakko-juttua, että eihän sitä oo silleen niin erakko, kun on internetissä ja täällä on muita ihmisiä? Kun jos ei ois nettiä, niin sitten ei välttämättä ois mitään ihmissuhteita lainkaan

Kiva kun et täysin yksin JOUDU olemaan vasten tahtoasi :P
Shortlie

krizz kirjoitti: 03 Huhti 2018, 18:07 EIkö mee sekaisin päästään jos ammattiauttajakin asettautuu toisen puolelle :D? Alkaa miettiä että mikähän on totta ees.

Joskus aiemmin aina rahallisilla jutuilla "kiristettiin" pitämään lähellä, kun olin opiskelija ja opintotuki oli niin mitätön määrä, että äiti antoi kuukausittain rahaa. Ja sen takia en päässyt pois

Oon miettiny tota erakko-juttua, että eihän sitä oo silleen niin erakko, kun on internetissä ja täällä on muita ihmisiä? Kun jos ei ois nettiä, niin sitten ei välttämättä ois mitään ihmissuhteita lainkaan
Totta tuo ammattiauttaja juttu. :(

Lukaseppa Krizz tämä topicki:
viewtopic.php?f=11&t=708 Mun mielestä moni asia, mistä tuolla puhutaan osuu myös sun tilanteeseesi.

Ps. Kyllä mä silti erakko koen olevani, vaikka netissä tulee juteltua. Mut se on oma valinta, joten siks kai ihan ok mulle tässä vaiheessa elämää. :)
krizz

Digierakko :D

Joo luin huiii :( Nyt tajusin mikä se trauma bonding on mistä puhuit. Muistan kun peruskoulussa luin kokeeseen ja äiti tenttasi mua. Ja en muista mitä se sanoi tmv, mutta sai mut itkemään usein jne. Ja sitten se vaan sanoi että "no haluatko sä että mä en opeta sua yhtään ja kasvat tyhmäksi idootti vätykseksi". En muista sanoja, mutta tarkoitti että hän teki sitä rakkaudesta sitä henkistä väkivaltaa. Ja kaikissa muissakin asioissa sama juttu, vittuili vaan ja alisti ja häpäs ja se kaikki oli sen takia ku halus "auttaa" mua
Shortlie

krizz kirjoitti: 05 Huhti 2018, 03:31 En muista sanoja, mutta tarkoitti että hän teki sitä rakkaudesta sitä henkistä väkivaltaa. Ja kaikissa muissakin asioissa sama juttu, vittuili vaan ja alisti ja häpäs ja se kaikki oli sen takia ku halus "auttaa" mua
Tämä on omakin kokemus, rakkaudesta kiusaamista. Perustellaan pahat teot hyvällä tarkoituksella. Tää on minusta pahinta, mitä voi tehdä toiselle ihmiselle. Se sekottaa ihan totaalisesti omia pasmoja. Musta onkin valkoista jne..
krizz

Shortlie kirjoitti: 05 Huhti 2018, 13:02
krizz kirjoitti: 05 Huhti 2018, 03:31 En muista sanoja, mutta tarkoitti että hän teki sitä rakkaudesta sitä henkistä väkivaltaa. Ja kaikissa muissakin asioissa sama juttu, vittuili vaan ja alisti ja häpäs ja se kaikki oli sen takia ku halus "auttaa" mua
Tämä on omakin kokemus, rakkaudesta kiusaamista. Perustellaan pahat teot hyvällä tarkoituksella. Tää on minusta pahinta, mitä voi tehdä toiselle ihmiselle. Se sekottaa ihan totaalisesti omia pasmoja. Musta onkin valkoista jne..
Nii eipä se mukavaa ole, menee mielenterveys pilalle :( Oon idiooddi kun vieläkin yritän hakea sitä turvaa äitistäni :D
Shortlie

krizz kirjoitti: 05 Huhti 2018, 22:40
Nii eipä se mukavaa ole, menee mielenterveys pilalle :( Oon idiooddi kun vieläkin yritän hakea sitä turvaa äitistäni :D
Oon kirjoittanu tän aiemminkin, mutta musta on inhimillistä vaan yrittää uskoa toiseen ihmiseen viimeiseen asti hyvää. Toivottavasti löydät jotain voimia irrottautua, tsemppiä.
Shortlie

Tässäkohdin omaa tarinaani nostan esille erään asian, mikä voi avata skeptisimmille sitä, että ihmisen on mahdollista kokea kammottavia asioita ja eheytyä ainakin jollain tasolla. Nämä asiat, mistä kerron tuli mun tietoisuuteen arviolta 6v sitten. Mun mieli ei vaan ole kestänyt käydä näitä läpi ennen tätä päivää. Olen kuvitellut vain keksineeni kaiken..Tällaista manipulointia mun siskoni harrasti terapiasuhteeni aikana.

Tänäpäivänä emme enää ole puoleltani väleissä enimmäkseen sattuneesta syystä. Mua on siis hyvin vainoten syytetty narsistiksi ja että kuvittelen vaan asioita, mitä olen käynyt läpi. Koitimme terapeutin kanssa selvittää tätäkin puolta(mitä jos itse olen vain paha ja ilkeä). Terapeutti arvioi mun olevan todella rankan kohtalon omannut syntipukki ja huomutti, että alistuin tosi herkästi muiden tahtoon aikanaan. Itse yritin uskoa taas siskoni narsisti syytöksiä ja kehitin jopa sellaista persoonallisuutta, koska olin aivan kujalla.

Mun ainut oikea toiveeni oli käydä koko lapsuuden ja nuoruuden mittainen painajainen läpi ja päästä eteenpäin elämässä. Äitini käytös ei vaan mielestäni kestänyt päivänvaloa, joten olen kokenut hänen "puppet master" kykyjensä olleen 100% käytössä ja mun elämäni ihan riekaleilla menneisyyden lisäksi myös tässäpäivässä.

Syytän toki myös itseäni, mutta mun syyllisyys kuuluu lähinnä parisuhteeseen, mikä kariutui aikanaan ja minkä olisin halunnut vielä pelastaa. Sen kariutuminen oli 95% mun syytäni ja siitä en enempää julkisesti avaa.
krizz

Siis tarkoitatko että et kertonut sille terapeutillesi äiti-jutuistasi? voieiiii :(
Vastaa Viestiin