Narsistiset piirteet itsessä

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
pokkiainen

Narsistiset piirteet itsessä

Viesti Kirjoittaja pokkiainen »

Isäni on narsisti ja äitini uhriutuva piilonarsisti.
Olen kauhukseni huomannut, että minussa itsessäni on myös narsistin piirteitä ja toimintamalleja vanhemmiltani.
Parisuhteessa olen ollut hirveä: riitatilanteessa käytän valtaa mykkäkoulun avulla.
Joskus lapsena huomasin myös, että osaan manipuloida ihmisiä.

Nämä piirteet kauhistuttavat ja haluan niistä eroon. En halua olla vanhempieni kaltainen.
krassi

Re: Narsistiset piirteet itsessä

Viesti Kirjoittaja krassi »

Paula Salomaa on kuvannut kirjoissaan hyvin piilonarsistia. Olen ollut sellainen ja olen ehkä osittain vieläkin. Olen tietoisesti karsinut itsestäni piilonarsistin piirteitä. Ihmisiä en ole koskaan osannut manipuloida. Minua itseasiassa kiinnostaa, miten ihmisiä manipuloidaan ja miten huomaa itsessään kyvyn manipuloida muita?
sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 »

Jokaisessa on piirteitä.. ihan normaalilla ihmiselläkin. Lapset pystyy viemään aikusia ja muita lapsia joskus sata nolla... ja samoin aikusetkin, ilman että on narsisti. Itekki olen pikkusiskolleni sanonut muksuna "Ethän sä jaksa enää tuota banaania?". Se sano ettei jaksa ja antoi loput mulle... se oli tarkoituskin mulla. Ohan seki manipulointia? :) En tiedä oliko hyvä esimerkki.. mutta.. tällänen tuli mieleen.
krassi

Sätkynukke, hyvä esimerkki tuo banaanijuttu :P Minulle olisi aivan vierasta jopa ahdistavaa toimia noin. Saattaa sitä kuka tahansa vahingossa manipuloida.
sätkynukke100

Viesti Kirjoittaja sätkynukke100 »

NO, mulla tuli tostaki omantunnon tuskia :)...mutta muksuna on joskus sellasta... sisarusten kesken ainakin :D
Shortlie

Viesti Kirjoittaja Shortlie »

Täällä kanssa samanlaisen yhtälön tulos. Isä luultavasti perinteinen narsisti, mitä on ollu vaikeaa hyväksyä. Äiti taas on ollut piilonarsisti. Tällaisesta koulusta on ainakin mulle ollut vaikeaa tulla terveenä ulos.

Mä oon käyny vuosia terapiassa ihan vaan traumojen takia ja sitten jälkeenpäin alkanu ymmärtää syitä niihin traumoihin. Nyt lähinnä tiedän, että lapsuudenperhettä on järkevää pitää hieman etäämmällä.

Mulla on ollut narsistisia piirteitä ja ne on heijastunu eri ihmissuhteissa eritavoin. Sekä piilonarsismia, että narsismia on ollut jollain tasolla.

Mä kuitenkin osaan nykyään ottaa muita ihmisiä paremmin huomioon ja tunnen kyllä empatiaa, joten tiedän että en ole narsisti. Lisäksi haen aina ensisijaisesti syitä itsestäni ongelmiin, mikä on hyvin läheisriippuva toiminta tapa.

Mulla meni vuosia oppia ymmärtämään, että mistä piirteet johtuu ja miten niitä saa hallintaan. Ei ne vieläkään 100% hallinnassa ole, mutta tulen paremmin toimeen niiden kanssa ja osaan pahoitella kun huomaan mokanneeni. Mulle tää on ollut osa menneisyyden käsittelyä ja itsenäistymistä.

Tuo loppuun linkattu teksti oli mulle joskus tosi iso juttu, koska huomasin itsessäni narsistisia piirteitä. Mä luulen, että toi teksti voi auttaa sekä narsua, että uhria kasvamaan omaksi itsekseen.

https://www.psychologytoday.com/blog/co ... igher-self
krassi

Shortlie, olet oivaltanut tilanteesi mainiosti, onneksi olkoon.
Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Omaa napanuoran katkasuprosessia helpotti huomattavasti aikoinaan tää tieto.

Olin lapsuusaikana saamani pompottelun seurauksena alkanut aattelemaan aikas mustavalkosesti: uhriutuminen olis ainoa tapa jolla voin todistaa etten ole se henkinen pahoinpitelijä tai joka tarkotuksenmukaisesti pönkittää egoa toisten kustannuksella. En halunnu kuulla siitä koskaan kritiikkiä ellen oo oikeesti tehnyt niin mutta aina löytyy joku joka keksii syyttää.
Huomaan tässä että ehkä aattelin omaa mainettani sitten melkeinpä narsistin tasolla, pakko aina olla jollain tavalla "parempi" ja aidompi kuin muut, ei ehkä tyypillisellä tavalla (päteminen yms) mutta vähän koetti ylivakuuttaa ihmisiä että oon myötätuntosempi joten "ansaitsen" niiden ystävyyden enemmän kuin joku itsekkäämpi, vaikka toisaalta taas halusin olla ihan samanlainen ihmisten talloja ja "kova tyyppi" kuten narskut, sosiopaatit ja sen semmoset. Ja sit samalla kummiskin aatteli että ihmiset ei tarkota mitään mistä ne niitä kehuu, enkä itte haluis kehuja mistään muusta kuin aidoista asioista. Jos joku mua jostain kehui, oli vaikee ottaa sisimmässäni mitään vastaan mutta taas sosiaalisesti aattelin että pitää nyt yrittää olla kohtelias ja esittää että oon imarreltu.

Silmät aukeni uhriutumisesta kun jotkut syytteli marttyyriydestä, no kyllähän yritin taas muutaman ihmisen perättömien syytösten takia alkanut taas tyypilliseen "ihmiset, kattokaa! noi lyö mua, mä en niitä. miksi tanssitte niitten ympärillä ettekä valitse mua??" Olin niin katkeroitunut että (jopa röyhkeästi) aggressiivisempia ihmisiä kunnioitettiin aina (ehkä pinnallisesti?) mutta itelläni ei koskaan tuntunut olevan sosiaalista lupaa olla aggressiivinen samalla tavalla ilman että alettais siitäkin kritisoimaan (satutti vaikka saattoi olla taas pinnallista). Kostostakin obsessoin yhdessä vaiheessa, välillä edelleen...
Oon edelleen katkeroitunut, mutta ehkä hieman paremmalla itsetunnolla kuin aiemmin. Haluisin kyllä edelleen vaihtaa myötätuntosen asenteeni luontaseen aggressiivisuuteen niin olis elämän pelissä "voittajan kortit", kun en ystäviä hyvällä käyttäytymisellä koskaan saanut. Pahinta koko asian käsittelyssä on huomata miten suuri osa vanhempieni vetämästä nukketeatterista on periytynyt omaan sooloiluuni sen sijaan että uskaltaisin oikeasti mitään hyvällä itsetunnolla.
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?
NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Jokaisella ihmisellä on jossain määrin narsistisia piirteitä. Jokaisella on joitakin haavoja, joita he yrittävät suojella, ja voivat tällöin käyttäytyä narsistisesti. Varsinkin, jos on kasvanut narsistisessa perheessä, narsistisia toimintamalleja tarttuu mukaan. Narsistisessa perheessä ei myöskään ole saanut kokemusta siitä, että pelkästään omien tunteiden viestiminen riittäisi rakastettavuudelle, jolloin voi esimerkiksi kokea, että täytyy uhriutua saadakseen edes vähän myötätuntoa osakseen. Nämä ovat asioita, jotka liittyvät omaan kehittymiseen ja haavojen parantamiseen. Mitä enemmän on avoin omille ongelmakohdilleen, sitä parempi, ja sitä epätodennäköisemmin olet patologinen narsisti. Toimintamallisi ovat todennäköisesti olleet välttämättömiä lapsuudessasi, mutta nyt ne eivät enää ole toimivia. Voit suhtautua niihin lempeästi ja hyväksyvästi, ja opetella tilalle uusia tällä hetkellä toimivampia malleja. Mitä nämä ovat, riippuvat siitä mitä tarvetta tällä mykkäkoululla esimerkiksi täytit.

Tärkein tekijä, joka estää patologisen narsismin parantumista on se, että narsisti vastustaa viimeiseen asti haavoittuvuuden kokemista. Hän pyrkii täydellisyyteen, vaikka väkisin. Vaikka hän hetkellisesti havaitsisi omien narsististen piirteidensä ongelmallisuuden, hän automaattisesti pyrkii tästä kokemuksesta eroon esimerkiksi selittelemällä, että hän teki oikein. Eli jos kauhistut havainnostasi, se kertoo, että sinulla on moraalia, etkä ole samanlainen. Sinulla on kaikki mahdollisuudet muuttaa käyttäytymistäsi silloin, kun sinulla on motivaatio ja halu tehdä niin. Tässä kun olen katsellut sitä äärimmäisyyttä, mihin asti narsisti voi mennä yrittäessään vakuuttaa itselleen ongelmattomuuttaan, se on jo aivan älytöntä, siinä ei ole mitään järkeä.

Olen pitkään kokenut, etten saisi puolustaa itseäni millään tavalla, koska olisin silloin narsisti. Se on taas johtanut lähinnä siihen, että olen yrittänyt saavuttaa saman tavoitteen (oman näkökulmani esille tuomisen) uhriuttani korostamalla tai muulla vastaavalla tavalla. Käytännössä siis pelätessäni narsistisuuttani ajauduin käyttäytymään (piilo)narsistisemmin. Pointti on kuitenkin siinä, että kaivamalla esille ne pohjimmaiset tarpeet käyttäytymisen taustalta, voi miettiä uudelleen voisiko saman tavoitteen saavuttaa toisin. Itselleni on ollut tärkeää ymmärtää, minkälainen patologisen narsistin ajatusmaailma on, ja siten olen voinut päästää irti omista narsisti-syyttelyistäni ja syyllisyydestä. Samaistuminen narsistiin hämärtää sitä rajaa että ymmärtäisi mikä on patologista narsismia ja mikä ei, jolloin on vaikea ylipäänsä käsitellä edes omaa narsismiaan. Olen tehnyt prosessointia sen suhteen, että olen miettinyt millä tavalla en ole samanlainen ja millä tavalla minussa on samoja piirteitä. Tärkeintä on ollut varsinkin se "en ole samanlainen" -puoli, koska silloin en enää oleta, että narsisti ajattelisi samoin kuin minä. Jos olettaisin hänelle omia motiivejani, silloin leimaisin myös oman samalta näyttävän käyttäytymiseni narsistiseksi, mutta ero on siinä, että hänen taustamotiivinsa ovat erit. Esimerkiksi riidellessä pyrin yleensä kohti yhteisymmärrystä ja omien tunteideni hyväksytyksi tulemista (kuten suurin osa ihmisistä), ja jos tämä ei toteudu, voin reagoida voimakkaasti. Se on lopulta täysin ymmärrettävää reagoida niin, jos tulee tyrmätyksi tylysti, mutta tietysti voin sivistyneenä ihmisenä rajoittaa käyttäytymistäni, enkä ruve huutamaan pää punaisena. Narsisti taas ei pyri yhteisymmärrykseen, vaan murskavoittoon, vastapuolen tuhoon. Riita näyttää riidalta ulospäin molemmissa vaihtoehdoissa, mutta taustamotiivit ovat erit.
Shortlie

Viesti Kirjoittaja Shortlie »

Krassi, kiitos. Matkalla tässä ollaan kuitenkin yhä, vaikka ymmärrys tilanteesta onkin tiedossa. Tieto lisää tuskaa ainakin tällähetkellä. :|

Pokkiaiselle tsemppiä vielä, kun pääset tähän asti lukemisessa. Oot luultavasti saanu aika monia hyviä vinkkejä ja kokemuksia monelta tyypiltä. ;)
Vastaa Viestiin