Irti

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Marianne

Irti

Viesti Kirjoittaja Marianne »

Olen joutunut hankalaan tilanteeseen. Äitini on aina ollut hankala mutta tajusin tilanteen oikean laidan vasta kun sairastuin masennukseen ja terapeutti sanoi ettei äitini ole terve. Hän on aina halunnut kontrolloida ja määräillä kaiken tekemiseni. Jos sanon tai teen jotain mikä ei sovi hänelle, tulee itkupotkuraivari. Ja ne samat syyllistävät virret siitä miten minusta ei koskaan tule mitään, enkä tule ikinä tuolla asenteella pärjäämään missään tai kenenkään kanssa. Hän on halunnut määräillä kenen kanssa kannattaa olla tekemisissä ja kenen ei, minne voi mennä ja mitä harrastaa. Koskaan hän ei ole sanonut välittävänsä tai lohduttanut. Aina on tullut vain ivallista naurua ja mollausta. Ennen kouluikää minua ei viety minnekään toisten lasten seuraan, joten minusta kasvoi pikkuvanha. Yllätys yllätys seuraus oli koulukiusatuksi joutuminen. Kun tämä hänelle selvisi en ollutkaan enää hänen sukuunsa soveltuva täydellinen lapsi. Jos erehdyin kotona näyttämään hapanta naamaa sain aina syyllistämisen niskaani. Ala-asteikäisenä harkitsin itsemurhaa. Nuorena olin niin turpiinisaanut, ettei minulla ollut läheisiä ystäviä, vaikka koulussa menikin ihan ok. Äitini sai minut usutettua mieleiselleen ammattiuralle ja sitä kautta taloudelliseen liekaan ostamalla perheyrityksen ja velkaantumalla siinä. Hän työntyy joka päivä työmaalleni höpöttämään ja "auttamaan". Ja sitten saan kuulla sitä "miten sinä voit olla noin ilkeä ja kiittämätön tästä kaikesta mitä olet saanut". Miten pkele minä paranen masennuksesta ikinä kun altistun joka päivä sille paskalle. Jälkikäteen on paljastunut äitini juonia miten mikäkin asia on saatu ajettua läpi ja tilanne on nyt tämä. Äitini pitää hallinnassaan asuntoa joka on työpaikallani ja häntä ei siitä pois saa. Lähestymiskiellon hakemisesta olisi todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Yrityksen myyminen tai vuokraaminen on käynyt mielessä. Sekin on tosin vaikeaa kun äitini siirtyisi "kaupan mukana". Kuka haluaisi tietoisesti yritykseensä pyörimään v.mäisen ilkeän mummon?
NeitiK

Re: Irti

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Hei Marianne, olet jo kaikkein suurimman ja merkittävimmän askeleen päässyt ottamaan, kun olet tajunnut mistä on kyse. Onnittelut siitä (vaikkei se tuntuisi nyt mitenkään jipii-asialta, vaan päin vastoin, lopulta se on hyvin tärkeä ja vapauttava asia)! Suosittelisin, että sen lisäksi kun pikku hiljaa käsittelet muistojasi ja tuntemuksiasi terapiassa, ota myös niin paljon etäisyyttä äitiisi kuin vain pystyt ottamaan. Tiedät itse parhaiten, mikä tilanteessasi on paras vaihtoehto ottaa etäisyyttä. Vähintäänkin henkinen etäisyys on tärkeää, jotta pääset keskittymään omaan parantumiseesi. Mitä enemmän olet narsistin vaikutuksen ulottuvilla, sitä hankalampaa on toipua itse, sillä kuraa sataa niskaasi jatkuvasti. Sinun ei tarvitse miettiä, mitä yrityksen ostaja tekee, voit myydä yrityksen, jos niin haluat. Itse asiassa voit tehdä monenkinlaisia valintoja, mutta tämän kokeneena voit helposti olla niin maassa, että uskot, ettei sinulla ole valintoja. Olen itsekin ollut siinä, ja se vaatii vähän ajatusmallien räjäyttämistä ja terveen itsekkyyden esille puskemista, että kyllä, sinä voit tehdä niin. Sinä voit valita. Jos et halua pyörittää tätä yritystä, voit myydä sen. Jos et halua asua tässä kaupungissa, voit muuttaa. Voit etsiä työtä muualta. Voit ottaa fyysistä etäisyyttä konkreettisesti muuttamalla.

Jos taas et halua muuttaa (sinulla on esimerkiksi ystäviä lähellä), keskity enemmän henkiseen etäisyyteen. Sinun ei tarvitse vastata aina ja heti, kun hän soittaa tai lähettää viestiä. Sinun ei tarvitse vastata ollenkaan, jos viestien sävy on negatiivinen. Sinun ei tarvitse kuunnella, jos hän puhuu sinulle negatiivisesti, vaan voit lopettaa puhelun tai lähteä huoneesta pois (tai käskeä häntä poistumaan). Kuitenkin se, että altistut hänen kommenteilleen, vaikuttaa tunteisiisi, ja siksi on hyvä, että esimerkiksi terapiassa käyt tuntemuksesi jälkikäteen läpi. Paino sanalla jälkikäteen, sillä narsisti haluaa nähdä sinussa emotionaalisen reaktion, se on hänen polttoainettaan. Ole tilanteessa neutraali, lähde pois, ja käsittele tunteesi rauhassa turvallisessa paikassa. Mitä neuraalimpi pystyt olemaan hänen seurassaan, sitä ärsyttävämpää se hänelle on, jolloin hän voi yrittää kahta kauheammin saada sinua murtumaan. Mutta jos pysyt neutraalina, tilanne ei eskaloidu sinun kannaltasi, etkä joudu katumaan omia tekojasi tai joudu suurempiin vyyhteihin. Jossain vaiheessa narsisti kyllästyy, jos hän ei saa haluamaansa, mutta jos olet hänelle päälähde, siinä voi mennä kauankin. Helpompi olisi ottaa suoraan fyysistä etäisyyttä vähentämällä tapaamisia jne., mutta jos tämä ei ole mahdollista, sitten on vaihtoehtona neutraalius.

Toivon sinulle jaksamista kaiken keskellä, se ei ole helppoa. Sinussa kuitenkin on se kaikki vahvuus ja viisaus mitä tarvitset selvitäksesi tästä.
Marianne

Viesti Kirjoittaja Marianne »

Kiitos viestistäsi Neitik

Äitini on onnistunut luomaan tilanteen, jossa yrityksen myyminen on hyvin vaikeaa. Hän on ankkuroinut itsensä asumaan sinne ja kiinteistönvälittäjänkin mukaan alentaa mahdollista kauppahintaa ja vähentää ostajaehdokkaita. On myös olemassa toinenkin taloudellinen ongelma, jonka vuoksi myyntiä pitää odottaa neljä vuotta, mikäli uusi ostaja ei sitoudu samaan rahoituskuvioon.. Joka tapauksessa minun on pakko työskennellä siellä ja äitini tulee sinne joka päivä myös "töihin" touhuamaan ja järjestelemään asioita, katsomaan perään ettei minulle käy vahinkoja kun olen niin hajamielinen jne. Hänestä on hyvin tärkeää että ympäristö tietää että hän on toimelias ja pätevä. Vetää aina kunnon sirkuksen pystyyn kun joku ilmaantuu ´paikalle. Väliaikoina hän selittää koko ajan jotain. Suu käy kaiken aikaa ja jos ei vastaa silloin kun pitää ja niin kuin hän haluaa hän saa raivarin ja alkaa pilkkaamisen ja lyttäämisen. Käytän radiokuulosuojaimia joka paikassa ja vaikutan muista hassulta ja hänestä v.mäiseltä. Hyvin hyvin monta puhuttelua hän on pitänyt aiheesta minun huono käytökseni ja miksi en kunnioita häntä niin kuin äitiään jokaisen pitää kunnioittaa. Ja mitä tapahtuu näille jotka eivät äitiään ja isäänsä kunnioita -katuojaan kuolevat. Terapeuttini on käskenyt minun heittää äitini työpaikaltani ulos ja lukita ovet, mutta se tappelu olisi loputon. Hän ei ikinä anna periksi, jostain ovesta hän jossain vaiheessa pääsee livahtamaan ja sitten minun pitäisi soittaa poliisit. Hänellä ei ole mitään muuta elämää kuin tämä minun työni ja hän on käyttäytynyt psykoottisesti jo aiemminkin. Olen melko varma, että jos hän ei pääse enää työpaikalleni, hän sekoaa. Sen jälkeen vasta hauskaa onkin. Ei tiedä yhtään mitä tapahtuu. Tyhmä hän ei ole tosiaankaan, yrityskaupassa hän jo viekkautensa näytti. Monenlaisilla vaikeuksilla sitä ihmistä siunataan...
rajallinen

Viesti Kirjoittaja rajallinen »

"... yrityksen myyminen on hyvin vaikeaa. Hän on ankkuroinut itsensä asumaan sinne ja kiinteistönvälittäjänkin mukaan alentaa mahdollista kauppahintaa ja vähentää ostajaehdokkaita. On myös olemassa toinenkin taloudellinen ongelma, jonka vuoksi myyntiä pitää odottaa neljä vuotta, mikäli uusi ostaja ei sitoudu samaan rahoituskuvioon.. "

Mitä vaatisi se että kokeilisit myymistä joka tapauksessa? Eihän voi tietää kokeilematta josko sellainen ostaja/ostajia olisikin?
Olet joka tapauksessa oman hyvinvointisi takia miettimässä tätä ja sen merkitystä ei voi rahalla mitata. Tunnemyrskyjä tilanne aiheuttaa ja tulee aiheuttamaan joka tapauksessa mutta voin vakuuttaa että kun itsesi kannalta hyvä päätös on takana eikä enää edessä, kaikki taistelut on helpompia ja merkityksellisempiä.
Vastaa Viestiin