Narsu ja anteeksipyyntö

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Surutar

Re: Narsu ja anteeksipyyntö

Viesti Kirjoittaja Surutar »

Marianne kirjoitti: Jälkikäteen hän ei myöskään muista muille ihmisille puhuneensa minusta mitään ikävää tai sitten se on tarkoitettu myös vaan aina sitä jotain puhutaan tyyppiseksi pälä pälä jutuksi josta minä en voi suuttua. Joitain kertoja hän on myös saanut sen itkupotkuraivarin, kun olen hänen sanomisiaan arvostellut. Hän ei tosiaankaan ole sanonut mitään sellaista mitä minä olen kuullut. Kerran hän yhdelle tutulle epäili minun olevan lesbo. Jälkikäteen hän ehdottomasti kielsi sen ja huusi minulle naama punaisena että mikä h.vetin hullu minä olen kun tuollaisia puhun. Monesti hänkin on ihmetellyt minun huonoa käytöstäni ja että miten minä olen niin ilkeä ja kylmä kun haluan pitää etäisyyttä. Mikä on maailman palkka, vaikka kaiken hän on aina vain minun parhaakseni yrittänyt...
Tämä niin tuttua taas. Joskus mietin, että onko narsulla oikeasti jotain ongelmia muistin kanssa, kun niin monet omat touhut unohtuvat. Ja tyly sekä kylmä ihminen täälläkin kirjoittelee. :-) On muuten hassua, että sitä kovan ja tylyn ja epäsosiaalisen ja ties minkä roolia on heitetty harteille niin, että on itsekin siihen alkanut uskoa. Kun aikoinani irtaannuin narsusta ja aloin saada ympäristöstä sellaista palautetta, että olen lämmin ja sydämellinen ja sosiaalinen ihminen, niin olin ihan puulla päähän lyöty. Ajattelin, että nyt ovat kyllä tehneet jonkun pahan virhearvion. Vieläkin on välillä vaikea uskoa näitä palautteita.
Shortlie

Viesti Kirjoittaja Shortlie »

Marianne kirjoitti:Monesti hänkin on ihmetellyt minun huonoa käytöstäni ja että miten minä olen niin ilkeä ja kylmä kun haluan pitää etäisyyttä. Mikä on maailman palkka, vaikka kaiken hän on aina vain minun parhaakseni yrittänyt...
Surutar kirjoitti:Kun aikoinani irtaannuin narsusta ja aloin saada ympäristöstä sellaista palautetta, että olen lämmin ja sydämellinen ja sosiaalinen ihminen, niin olin ihan puulla päähän lyöty. Ajattelin, että nyt ovat kyllä tehneet jonkun pahan virhearvion. Vieläkin on välillä vaikea uskoa näitä palautteita.
Mä ratkesin viimeksi tukiryhmässä tästä asiasta. Tuntu niin pahalta, kun sisareni kuvittelee mun olevan narsisti ja tunteeton. + että mua pitäisi opettaa kokoajan ja kaikessa empaatiseksi(vaikka olen luonteeltani herkkä ja empaattinen ihminen). Se tuntuu pahalta, koska mulla on ihan normaalit tunteet, mutta ei oikeutta niihin hänen seurassaan. En osaa sitä paremmin selittää.

Äitini tuntuu vetävän myös samaa roolia, mutta hänestä mulla nousee oksetus. Hän tietää koko tilanteen, mutta jatkaa sitä vaan..Esittäen kokoajan uhria ja pilaamalla sen takia sisarusten välit. Tilannetta ei saa auki, ei vaikka kuinka puhuisi, äiti on vaan aina uhri ja se menee mun siskolle läpi. Minä olen paha ja ilkeä äitiäni kohtaan..Mutta voin itse pahoin ja mun on pysyttävä kaukana hänestä, etten menetä järkeäni.

En tosiaan ymmärrä, mikä ihmistä vaivaa, että sen täytyy tehdä tota. Narsismi on vastaus, mutta se on ihan sairasta.

Tuntuu todella, että mussa on liian syvällä uskomus itsestäni, että olen narsisti, paha ja ilkeä. Mä aina jotenkin palaan aina mielessäni tähän oletukseen. Saatan alkaa kirjoittamaan jopa siitä, miten ilkeä olen.
Surutar

Viesti Kirjoittaja Surutar »

Shortlie kirjoitti: Tuntuu todella, että mussa on liian syvällä uskomus itsestäni, että olen narsisti, paha ja ilkeä. Mä aina jotenkin palaan aina mielessäni tähän oletukseen. Saatan alkaa kirjoittamaan jopa siitä, miten ilkeä olen.
Juu. Mulla on muistikuvia ajalta, jolloin olin ehkä 8 tai 9 ja ajattelin, että olen läpikotaisin paha. Minussa ei ole mitään hyvää.

Aikuisen näkökulmasta tuntuu ihan hullulta, että lapsi ajatteli noin. Etenkin kun muistaa kaiken sen hyvän, herkän ja syvästi eettisen, mitä lapsessa oli. Mutta lapsi kasvaa suhteessa vanhempiinsa. Vanhemmat ovat hänelle peili, josta hän katselee itseään. Ei lapsi kestäisi nähdä sitä, että peili on rikki ja paha. Hän mieltää sen niin, että on itse rikki ja paha.
Shortlie

Surutar kirjoitti:Aikuisen näkökulmasta tuntuu ihan hullulta, että lapsi ajatteli noin. Etenkin kun muistaa kaiken sen hyvän, herkän ja syvästi eettisen, mitä lapsessa oli. Mutta lapsi kasvaa suhteessa vanhempiinsa. Vanhemmat ovat hänelle peili, josta hän katselee itseään. Ei lapsi kestäisi nähdä sitä, että peili on rikki ja paha. Hän mieltää sen niin, että on itse rikki ja paha.
Tosi hyvää pohdintaa Surutar. Tuli sellainen lämmin ja surullinen fiilis, kun luin tuon mitä kirjoitit rikkinäisestä peilistä.
Lydie

Viesti Kirjoittaja Lydie »

Shortlie kirjoitti:
Mä ratkesin viimeksi tukiryhmässä tästä asiasta. Tuntu niin pahalta, kun sisareni kuvittelee mun olevan narsisti ja tunteeton. + että mua pitäisi opettaa kokoajan ja kaikessa empaatiseksi(vaikka olen luonteeltani herkkä ja empaattinen ihminen). Se tuntuu pahalta, koska mulla on ihan normaalit tunteet, mutta ei oikeutta niihin hänen seurassaan. En osaa sitä paremmin selittää.

Hei Shortlie! Oiskohan tässä tapauksessa manipulointiyritys kun olet vetänyt rajoja/ ottanut etäisyyttä ja siskosi on hämillään? Nimenomaan empaattisia ihmisiä kun usein syytetään kylmiksi. Täälläkin yksi jolla "niin paljon rakkautta antaa mutta ei tarpeeksi omalle äidilleen."
Viimeksi muokannut Lydie 11 Kesä 2018, 22:32, yhteensä muokattu 3 kertaa.
Shortlie

Lydia. Luulen, että kyse oli tuosta mistä sä kirjotit mun siskoni osalta. :(

Ongelmat ovat vain pahetuneet, mitä enemmän olen omista rajoistani pitänyt kiinni ja puolustanut niitä. Toisaalta tuli vähänaikaa sitten aika hyvä fiilis, kun en ole enää mennyt aivan lukkoon, jos hän on koittanut manipuloida minua.

Olen siis jättänyt nyt yhteyden auki, mutta pidän keskustelut minimissä. Yritän tosiaan ymmärtää, että useimmiten ne voimakkaat tunteet ovat hänen omiaan, mitä yhteydenpidossa monesti nousee ilmoille. Tää ei oo helppoa, mutta eipä tilanteessa ole yksikertaista ja helppoa ratkaisua. Mulle ainakin tulee morkkiksia täydellisestä yhteydeydenpidon jäädyttämisestä. Tuntui, että on vaan vaikea olla niin "tyly" omaa lapsuudenperhettään kohtaan. En haluaisi vaan uskoa heidän olevan sairaita ihmisiä. :(

Erikoisinta koko jutussa on se, että kun oon lukenut "grey rock" tekniikasta ja miten narsistien kanssa selviää, niin oon huomannut hänen käyttävän minuun noita tekniikoita..Se tuntuu erittäin surrealistiselta. Tarviin itse samoja oppeja kommunikoimiseen, mutta käytän niitä puhtaasti itseni puolustamiseen, en hänen mielensä muokkaamiseen.
Lydie

Hei Shortlie! Kerro lisää tosta Gray Rock -tekniikasta, kuulostaa mielenkiintoiselta! Voinhan sitä googlettaakkin, mutta ois hauska kuulla sun omia kokemuksia. Sulla on muuten tosi mielenkiintosia tekstejä ja pointteja!
Shortlie

Lydie kirjoitti: 09 Kesä 2018, 16:32 Hei Shortlie! Kerro lisää tosta Gray Rock -tekniikasta, kuulostaa mielenkiintoiselta! Voinhan sitä googlettaakkin, mutta ois hauska kuulla sun omia kokemuksia. Sulla on muuten tosi mielenkiintosia tekstejä ja pointteja!
Moi Lydie,
Oon ollut hetkenaikaa hiljaisemmin täällä foorumilla, sillä vihani oli todella rajua jonkin aikaa sitten. Sain huomautuksen kirjoituksistani, mikä oli sitten mulle hyvä paikka rauhoittua ja purkaa kokemusteni läpikäymisen aiheuttamaa vihaa muualla.

Musta on kiva kuulla, jos kokemuksistani/ajatuksista on saanut jotain irti. Niiden kirjoittaminen on auttanu ainakin mua jäsentelemään asioita.

Mä itte sovellan gray rockia niin, että yritän pysyä asiallisena ja minimissä keskustelupuolella. Olen mahdollisimman vähän yhteydessä, mutta silloin kun olen, niin yritän pitää huolta että en provosoidu. Mua ei ole tehty kivestä, joten pyrin tekemään keskusteluissa selvän pesäeron siihen, mitkä ovat sisareni ja mitkä ovat minun omat ajatukseni. En korjaa virheitä tai vääryyksiä, väärinymmärtämisiä jne. Sanon lähinnä positiivisesti, mutta selvästi juuri sitä, että toinen on nyt jotain mieltä tai että toisella on ihan terveitä ajatuksia(ilman halua osoittaa toisen ajatuksia vääriksi tai alkaa reagoimaan niiden vuoksi enempää). Totean jälkeenpäin vielä itselleni, että ne vaan oli hänen ajatuksia, eikä ne voi vahingoittaa tai muuttaa mua enää mitenkään. Lisäks yritän luottaa siihen, että olen ihan oikealla tiellä omassa tominnassani. Kyseenalaistan kuitenkin itseäni usein ja koen, että se on ihan normaalia. Ehkä se muistuttaa mua siitä, että mä olen vain ihminen.

Mä kohtaan ne voimakkaat tunteet, mitä tuollainen erikoinen käytös saa aikaan myöhemmin. Ne saattaa kestää jonkun aikaa, koska tavallinen keskustelu ei ole mahdollista. Tähän sisältyy samalla yritys hyväksyä, että kaikkia asioita ei voi muuttaa. Jos toinen osapuoli elää täysin omassa maailmassa, niin hänellä on oikeus siihen. Siihen on syynsä, mutta niistä huolimatta se ei velvoita mua loputtomaan ymmärtämiseen ja itsestäni väkisin repimiseen. Tästä syystä siis ainakin itse pidän yhteydenpidon minimissä. En jaksa kohdata noita pyörremyrskyjä jatkuvasti, koska voin kokonaisuutena paremmin ilman niitä.

Sille on aikansa ja paikkansa kokea, että miten surulliselta tämä tuntuu. Se tulee väistämättä välillä esille, koska tosiaan ihmisiä tässä ollaan ei robotteja. Sitä jotenkin kaipaa sellaista perhe idylliä, mitä joillain ystävillä on. Olishan se oikeasti kivaa, jos olis perhe jonka kanssa olisi mukavaa viettää aikaa välillä.

Tällaisia ajatuksia mulle nous mieleen.
Lydie

Shortlie "Ongelmat ovat vain pahetuneet, mitä enemmän olen omista rajoistani pitänyt kiinni ja puolustanut niitä. Toisaalta tuli vähänaikaa sitten aika hyvä fiilis, kun en ole enää mennyt aivan lukkoon, jos hän on koittanut manipuloida minua."

Tyypillistä kyllä - kaliberit kovenee kun alat muuttua! Mutta ainakin tiedät, että olet oikealla suunnalla.
Viimeksi muokannut Lydie 11 Kesä 2018, 22:12, yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lydie

Huoh, noissa mun siteerauksissa on kyllä vähän parantamisen varaa. Joka tapauksessa, kiitos Shortlie kun kerroit lisää Gray Rock - tekniikasta. Katoin siitä lisää netistä ja löysin tällasen sivun:
flyingmonkeysdenied.com
Ihan mahtava teksti ja avasi silmiä monessa asiassa.
Vastaa Viestiin