Mikä kommentti tuntui kurjimmalta?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Vastaa Viestiin
Shortlie

Re: Mikä kommentti tuntui kurjimmalta?

Viesti Kirjoittaja Shortlie »

Jos tuohon alkuperäiseen aiheeseen lisään oman kommenttini, niin se on ehdottomasti: "Tämä oli sitten viimeinen kerta kun minä vien sinut lääkäriin".

Olin 9v ja äitini piti sanansa + mulle aiheutu siitä lopun elämääni koskevia ongelmia fyysisellä tasolla myös.
Surutar

Viesti Kirjoittaja Surutar »

Shortlie kirjoitti:Jos tuohon alkuperäiseen aiheeseen lisään oman kommenttini, niin se on ehdottomasti: "Tämä oli sitten viimeinen kerta kun minä vien sinut lääkäriin".

Olin 9v ja äitini piti sanansa + mulle aiheutu siitä lopun elämääni koskevia ongelmia fyysisellä tasolla myös.
Järkyttävää. Ei tohon voi muuta sanoa.
Shortlie

Surutar kirjoitti:
Shortlie kirjoitti:Jos tuohon alkuperäiseen aiheeseen lisään oman kommenttini, niin se on ehdottomasti: "Tämä oli sitten viimeinen kerta kun minä vien sinut lääkäriin".

Järkyttävää. Ei tohon voi muuta sanoa.
Tuollaiset kommentit mulle tavallisiin asioihin antaa mulle luvan ymmärtää, että kokemukseni todella ovat aika pahoja. Itte vaan tiesin silloin, että tää nyt oli tässä ja siitä eteenpäin hoidatin itse itseäni. Nuo fyysiset poikkeavuudet hajottaa kyllä. Luulen niiden osittain johtuvan siitä, että en osannu hoitaa itselleni kaikkia tarvitsemiani ravintoaineita lapsuudessa, johtuen allergioista.

Eihän niistä lapsen pitäisi itseään syyttää, mutta en voinu silloin, enkä oikein osaa vieläkään muuta. Äitini ei vastuuta tule ikinä kantamaan teoistaan..Hän kai kuvitteli, että olen vain kiusallani allerginen, johon hän ei voinut suostua. Olin nimittäin sairaanakin vain hänen kiusakseen.

Nämähän oikeuttaa narsistin toimimaan kuten haluaa, koska on tarve todistaa lapselle kuinka paha lapsi on. Sairastahan tuo on!

Kiitos kommentistas surutar.
Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Orjapoika, kattelin tota ekaa viestiäs ja muistin ensimmäisenä siitä kun kerran erehdyin tympääntyneenä kysymään että jos lapsi (minä) oon taakka, miks edes synnytti mut. Äiti siihen: "en mä tiedä" ja myöhemmin "no en olis synnyttänyt jos olisin tiennyt että susta tulee tommonen". Ehdollinen rakkaus huipussaan, äidin egoahan sitä tultiin tähän maailmaan jatkamaan. :P
orjapoika kirjoitti:
rajallinen kirjoitti: Juuri nyt sanoisin että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat".
Tuo meillä tehtiin lapsena myös hyvin selväksi. "niin kauan, kun kotona asut, niin minä määrään säännöt" Eli, kun syötiin äitini ruokia ja asuttiin äitini kotona lapsena, niin oma persoona piti kuihduttaa ja toimia 100% äitini ehdoilla. Sellainen Pohjois-Korea pinoiskoossa.
Tätä ollaan toistettu meilläkin kotona monessa eri muodossa. Käytännössä oman erillisen persoonan omistaminen on väärin ja kaikki itsenäinen tunneilmaisu on melkeinpä syntistä tai harhaista, ellei se jotenkin auta äitiä. Ehkä vielä pahempi meillä silti se millasiin elämän tavoitteisiin saa kannustusta äidiltä... oikeastaan ei paljoa mihinkään, mutta jos jotain elämässä pitää tekemään, äidille on tärkeämpää että mun tavoitteet on sosiaalisesti hyväksyttäviä kuin semmosia mistä olen utelias tai haluaisin saavuttaa itselleni (en äidille). Koettaa sit siinä mennä elämässä eteenpäin...

Hyvää ravistelua Rajalliselta muutes. Sanot asiat miten ne on mutta kummiskin huomaavaisesti ja perustellen. Monesti kun ite kohdannut vastaavaa realiteetteihin ravistelua, harva osaa sanoa sitä huomaavaisesti. Tämmönen sivuhuomio. :)
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?
Surutar

Jäin miettimään tämän ketjun otsikkoa ja tulin siihen tulokseen, että itse asiassa mikään, mitä narsu on sanonut, ei ole pahinta.

Pahimpia ovat kommentit niiltä ihmisiltä, jotka eivät ole narsuja ja joiden on kuvitellut ja toivonut näkevän ja edes jotenkin ymmärtävän, mistä on kyse. Millaisen väkivallan kohteeksi sitä on joutunut. Nämä ihmiset, joiden toivoisi olevan tukena, kun itse yrittää saada sieluaan ehjäksi. "Äidinrakkaus voittaa kaiken" soi mulla varmaan loppuelämäni korvissa.

Senkin jälkeen, kun on rautalangasta yrittänyt vääntää, mitä on tapahtunut, niin kuulee kommentin, että "toivon että sinulla ja äidilläsi on vielä jonain päivänä läheiset ja lämpimät välit". Ikään kuin sellainen olisi edes teoriassa mahdollista!

Ja minun pitäisi ymmärtää, kun "olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä".

Nämä ovat pahimpia.
Shortlie

Surutar kirjoitti:Senkin jälkeen, kun on rautalangasta yrittänyt vääntää, mitä on tapahtunut, niin kuulee kommentin, että "toivon että sinulla ja äidilläsi on vielä jonain päivänä läheiset ja lämpimät välit". Ikään kuin sellainen olisi edes teoriassa mahdollista!
Joo tuo nosti karvat pystyyn, kun kuulosti niin tutulta. Mulla eräs psykpolin hoitaja teki tota samaa. Meni niin pitkälle, että yritti saada mut väkisin uskomaan, että ymmärsin vain äitini käytöksen väärin. Kirjasi myös ylös mun papereihin: "mustavalkoinen maailmankuva", tuohon väliin, mikä aiheutti mulle harmia aika pitkään hoidon osalta.

Koitin puolisen vuotta selvitellä, miten vuosien terapian jälkeen olin muuttunut yhtäkkiä mustavalkoiseksi. Hoito suhde psykpoliin katkesi tuon kommentin aikoihin, koska aloin todella epäillä itseäni pahemmin sekavaksi, mitä olin uskonut. Vuoden päästä tuosta vasta todella tajusin, että jos joku ei usko narsistiseen äitiin, niin voi olla vaikeaa uskoa, mitä toinen kertoo.

Tilanne meni niin pitkälle, että pyysin kirjaukset käynneiltäni klinikalla(tuntu aika paranoidilta silloin). Niistä sitten ymmärsin paremmin, että hoitaja käsitti asiat aivan väärinpäin, eikä häntäkään saanut uskomaan, vaikka yritin vääntää rautalangasta.

Hyhhyh kun väristää kunnolla tuo, mistä sä kirjoitit.
NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Surutar ja Shortlie, olen niin samaa mieltä. Se, että narsisti on sellainen kuin on, on vielä jossain määrin käsitettävissä, mutta se, että jää yksin kokemustensa kanssa ja joskus saa vielä kuulla syyllistyksiä siitä, että yrittää hakeutua itse turvaan, se on vaikeaa. Kuitenkin, jos miettii kaikkia elokuvia ja lauluja, niin maailmahan on täynnä vahingollisten suhteiden ihannointia, ja aika moni ihminen tulkitsee, että traumasidoksen vahvat tunteet tarkoittavat rakkautta, niin eihän sitä voikaan olettaa, että moni ymmärtäisi. Jotenkin surullista. Tällä hetkellä tajuan, miten hyvin minulla oikeastaan kävikään, kun löysin itselleni hyvän terapeutin. Nyt kun olen vapaa-ajalla ihan vain muuten jutellut joidenkin mielenterveyden alan ammattilaisten kanssa, olen huomannut, miten osalla heistä on aika no.. sanoisinko naiivi, mutta ainakin jotenkin vaaleanpunainen suhtautumistapa joihinkin asioihin. Eivät he välttämättä pahaa tarkoita, mutta tajuamattaan voivat saada narsistista väkivaltaa kokeneelle asiakkaalle tosi pahoja seurauksia aikaiseksi, niin kuin Shortlie kuvasit. Narsistinen vanhempi on edelleen jonkinlainen tabu. Jopa sellainen, että vaikka ammattilainen epäilisi jotakin, jos hän ei uskalla "syyttää/haukkua tätä ihmistä" eli toisin sanoen ei uskalla mainita epäilyistään mitään, silloinhan asiakas voi heilua traumasidoksessa ikuisuuksia. Kun suurin osa tulee vastaanotolle oman masennuksen, ahdistuksen tai muun takia, ei sen takia, että läheinen on narsistinen.
orjapoika

Viesti Kirjoittaja orjapoika »

Voisin jatkaa aiheella, mikä kommentti on ollut naurettavin syyllistävyydessään.

Tuossa 5-vuotta taaksepäin vatsavaivojen vuoksi luovuin vehnästä. Vierailulla kotona äitini haukansilmä verrattain nopeasti pääsi jyvälle siitä, ettei vehnäiset leivät ja pullat enää maistu. Äitini suoraan kysyi asiaa. Kerroin, että vatsavaivojen vuoksi jätin vehnän pois ja se on auttanut. Äitini tokaisi heti, että "mitenkäs maanviljelijöiden käy, jos kaikki luopuu viljoista?"

Olisihan minulla ollut liuta vastauksia valmiina, jos kommentoija olisi ollut joku muu kuin äitini. Huvittuneena mietin, että näin jälleen kerran. Jos minä luovun vehnästä terveyteni vuoksi, niin olen syyllinen viljelijöiden ahdinkoon, joten minun pitäisi jatkaa vehnän mättöä terveydestäni välittämättä, jotta viljelijä saisi rahansa äitini mielestä.
Ajatus mikä tuli mieleen oli taas niin absurdi, että oli pakko kysyä, että oletko todella sitä mieltä, että ihmisten pitäisi jatkaa vehnän syöntiä viljeliöiden vuoksi, vaikka vehnä aiheuttaa terveysongelmia? "pitäähän sitä ajatella viljelijöidenkin elinkeinoa" vastasi äitini, eli oli sitä mieltä.
Kysyin, että pitäiskö meidän sitten poltaa tupakkaa, jotta tupakkatehtaissa riittäisi duunia? Sitten äitini perusvastaus, "jahas taas sitä ruvetaan saivartelemaan"
En voinut olla kuin hiljaa ja ihmetellä tuollaista ajatuksenjuoksua.
Surutar

NeitiK kirjoitti:Narsistinen vanhempi on edelleen jonkinlainen tabu. Jopa sellainen, että vaikka ammattilainen epäilisi jotakin, jos hän ei uskalla "syyttää/haukkua tätä ihmistä" eli toisin sanoen ei uskalla mainita epäilyistään mitään, silloinhan asiakas voi heilua traumasidoksessa ikuisuuksia. Kun suurin osa tulee vastaanotolle oman masennuksen, ahdistuksen tai muun takia, ei sen takia, että läheinen on narsistinen.
Juuri näin!

Ylipäänsä ihminen ei välttämättä yhtään tiedosta, mistä hänen masennus- ym. oireensa johtuvat. Muistan itse joskus nuorena aikuisena lukeneeni sattumalta artikkelin masennuksesta. Bingo! Tajusin olevani masentunut. Artikkelissa sitten neuvottiin, että jos huomaa olevansa masentunut, niin kannattaa puhua asiasta läheisilleen, he sitten jotenkin auttavat ja tukevat ja tätä rataa. Minä siinä sitten, että kukapa olisi ihmiselle läheisempi kuin oma äiti. Ei olisi ennen tätä artikkelia tullut pieneen mieleenkään alkaa juttelemaan tällaisista asioista äidille, mutta kun siinä jutussa nyt sellaiset ohjeet olivat, niin ei kun toimeksi.

Turha varmaan kertoa, auttoiko tämä läheiselle avautuminen. Yritin sitä monta kertaa, ajattelin että en vain osannut ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi, äiti ei oikein ymmärtänyt, kun aina vain vaihtoi puheenaihetta tai kuittasi sen jollain kuukautiskierrolla ja vaihtoi sitten nopeasti puheenaihetta. Lopulta olin siinä tilassa että soitin narsulle ja itkin puhelimeen ja kerroin että oikeasti pelkään tappavani itseni. Siinä tilanteessa hän sitten lausui kylmällä äänellä: "Kuule, minä en ole mikään mielenterveysalan ammattilainen enkä osaa auttaa. Sinun pitää kääntyä ammattilaisten puoleen."
Surutar

orjapoika kirjoitti: Tuossa 5-vuotta taaksepäin vatsavaivojen vuoksi luovuin vehnästä. Vierailulla kotona äitini haukansilmä verrattain nopeasti pääsi jyvälle siitä, ettei vehnäiset leivät ja pullat enää maistu. Äitini suoraan kysyi asiaa. Kerroin, että vatsavaivojen vuoksi jätin vehnän pois ja se on auttanut. Äitini tokaisi heti, että "mitenkäs maanviljelijöiden käy, jos kaikki luopuu viljoista?"

Olisihan minulla ollut liuta vastauksia valmiina, jos kommentoija olisi ollut joku muu kuin äitini.
Niinpä. Oman äidin kohdalla menee ihan sanattomaksi. Normaali äitihän olisi reagoinut sillä tavalla että voi kun hienoa että vatsavaivasi ovat helpottaneet. Ja seuraavalla kerralla tarjoan sitten jotain mikä sinullekin sopii. Ja luultavasti jotain tarkempia kyselyjä niistä vatsavaivoista ym.

Äitisi ei varmaan ole niin tyhmä, että luulee suomalaisen viljelijän elannon olevan riippuvainen vehnän viljelystä. Pointti on se, että sinun hyvinvoinnillasi ja sinulla ei ole mitään arvoa ja merkitystä. Jotkut kuvitteelliset vehnänviljelijätkin ovat tärkeämpiä.
Vastaa Viestiin