Lydie esittäytyy

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Lydie

Lydie esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Lydie »

Hei!

Satuin tänne palstalle pari päivää sitten tainnut lukea jo kaikki tämän osan viestit! Ajattelin sitten itse uskaltautua esittäytymään.

Olen asunut nyt yli 20 v. ulkomailla ja välissä
muutaman vuoden Suomessa. Äidilläni on narsistityyppinen rajatilahäiriö (ja lisäksi alkoholiongelma). Olen ihan pienestä asti saanut
ihan kohtuuttomasti vastuuta, ja edelleenkin jokin sellainen kumma "mode" päällä, niin kuin olisin irrottautunut älyllisesti, maantieteellisesti yms. mahdollisilla tasoilla, mutta silti tunnen jotain kummaa vastuuta lapsuudenperheen asioista. On niin kuin olisi aina asunut kahdessa maassa yhtä aikaa (ja ei siis missään kunnolla).

Juuri niin kuin moni on kuvaillut tällä palstalla, niin nämä kokemukset ovat suurelta osin niin kuin samasta ihmisestä puhuisi. Mun kohdalla mun äidilläni on kummallinen, ambivalentti asenne muhun - toisaalta sain lapsena ja nuorena aina tehdä ihan mitä halusin, olinhan niin järkevä, mutta nyt kun olen jo keski-ikäinen, niin ei millään halua päästää irti. Esim. yhdessä vaiheessa kun hänen kaverinsa oli minun pomoni, hän soitteli tälle pomolle aivan hirveän huolissaan, että kuinka se meidän (L) siellä pärjää. Koukuttamisyritykset ovat myös ihan jatkuvia. Milloin on mitäkin sairautta, mökkiä ollaan myymässä (huoh, taas) ja tietenkin klassinen perintökortti viuhuu kiivaana.

Oon tullu nyt jonkinlaiseen tappiin näissä hommissa. Haluan katkaista kaikenlaiset koukut Suomeen. Valitettavasti vaikuttaa siltä, että
ei taida juuru muuta siteitä kun koukkuja ollakaan, mutta entä sitten? Oon ollut tosi surullinen ja järkyttynyt erinäisistä tilanteenkäänteistä erityisesti viime vuosina. Valitettavasti taidan menettää lähes koko sukuni ainakin vähäksi aikaa. Mutta niin kuin joku kirjoittajista mainitsi, niin ovathan tällaiset ravistelut aika mahtavia juttuja. Musta tuntuu nyt, että elän oikeestaan tosi ihanaa aikaa. Palaan pian kanavalle kunhan saan ajatuksia vähän kokoon. Hyvää kesää kaikille!
Lydie

Re: Lydie esittäytyy

Olen tällä palstalla saanut paljon oivalluksia, ja tosi tutulta kuulostaa monet jutut. On kuitenkin hetkiä, joilloin alkaa epäillä, että onko ne omat kokemukset yhtä "validoitavissa" kuin muilla. Esimerkiksi monet kuvailevat äitiään tosi etäiseksi ja kylmäkiskoisiksi. Minun tapauksessa on aivan päinvastoin, se on kai sitä rajatilapuolta.

Muistan kun vuosia sitten kävin modernin taiteen museossa ja siellä oli sellainen mustavalkoinen, vanhanaikainen projektoriesitys ilman mitään ääntä. Siinä ilmeisesti esitettiin äiti-tytär suhdetta. Äiti vuoron perään raivosi, ja sitten itki ja halasi tytärtään. Vieläkin oikeen karmaisee kun ajattelen tätä filminpätkää. Mutta mulla tuli silloin aikamoinen ahaa-elämys, että jollain muullakin on tällaista.
Lydie

Oon miettiny, että mikä tässä suhteessa oikeen mättää, siis sillä tavalla ytimekkäästi ilmaistuna. Tuntuu, että lapsena piti olla aikuinen ja hoivata äutiä ja muuta perhettä. Nyt aikuisena pitäisi olla sitten lapsi - sellainen lapsi joka pitää vanhemmastaan huolta.

Kirjoitin muutama vuosi sitten äidilleni kirjeen, ja toin esille sen minkä vuoksi meidän suhde ei mielestäni ole terve. Kuvailin siinä valta/vastuu dynamiikkaa. Mielestäni elämä on sitä, että pienellä vauvalla ei ole vastuuta itsestään, mutta toisaalta ei myöskään valtaa. Kasvaessa ihmisen valta kasvaa, mutta niin myös vastuu. Jos ei tasapainoa ole, niin ei hyvin käy (eikä sellaista tarvi olla mahdollistamassa).
NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Hei Lydie ja tervetuloa foorumille!

Eivät kaikki narsistiset ihmiset ole kylmäkiskoisia, mutta ehkä sellainen tietty shallowness, eli intiimin yhteyden puute on havaittavissa niiden tulisempienkin narsistien alta. Pinnalla näytetyt tunteet kun eivät lopulta ole sama asia kuin syvällinen yhteys toisen ihmisen kanssa. Tavallaan voi olla ehkä ns. helpompaakin, kun kylmäkiskoinen narsisti on helpompi tunnistaa ongelmalliseksi (vaikkei se välttämättä helppoa silloinkaan ole). Välillä lämmin ja vaihteleva narsisti taas voi olla hankalampi tapaus, voi olla enemmän syyllisyyttä ja sekaisin olemista siitä, miksi kokee kuitenkin olonsa huonoksi. Kokemuksesi ovat siis varmasti aivan valideja, jo pelkästään siksi, että olet kokenut ne.

Aika väärin päin olevaltahan tuo kuulostaa, että lapsena pitäisi olla kuin aikuinen, mutta todellisesti ei saakaan aikuistua ja muuttua itsenäiseksi. Äitisi ehkä tarvitsee välttämättä sitä, että olisit hänestä jollain tapaa riippuvainen, hänen oma elämänsä ei muuten ole olemassa. Jos aika on jo useaan kertaan todistanut, että muuta kuin koukkuja ei ole tiedossa, niin sen joutuu myöntämään itselleen, ettei muuta ole tiedossa. Voit harkita ja miettiä, mikä on minkäkin arvoista, ja mitä voit jättää taaksesi, antaa olla, jos niistä ei ole tiedossa muuta kuin ongelmia. Toivottavasti et ole ulkomailla kuitenkaan pelkästään siksi, että pakenet äitiäsi. Valitse paikkasi ja kontaktisi mieluummin sen perusteella, missä sinulla on tärkeitä asioita, ystäviä, töitä, elämä, missä haluat itse olla ja kenen kanssa tekemisissä.
Harmaus

Viesti Kirjoittaja Harmaus »

Tervetuloa Lydie.

Joskus kylmäkiskoiset narskut itte asiassa on helpompia käsitellä kuin nää vaihtelevan tunteelliset, helpompi sanoa että haluuvat vain hyötyä ja dominoida. Noista rajatila-narsisteista on hankala sanoa millon niitten tunteet on aitoja ja millon ne manipuloi vaan hyötyäkseen tai välttääkseen vastuuta huonosta impulssikontrollista tai muusta narsistisesta pelailusta. Rajatilaa tosin kutsuttiin ainaskin joskus neuroottiseksi psykopatiaksi eli kai niihin kannattaa suhtautua kuten muihinkin B-luokan persoonallisuushäiriöisiin...

Onhan se totta ettei avutonta sais heitteelle jättää mutta se ei tarkota että sun tarttee uhrata oma elämäs äitisi takia. Toisinaan vanhemmat tuntuu tekevän lapsia vaan että olisi joku turva sitten kun heistä itsestään tulee vanhoja, mutta rakastava vanhempi antaa myös lapselle mahdollisuuden elää omaa elämäänsä eikä tukahduta tolleen. Ymmärränkö oikein että sillä kummiskin on sukulaisia tai jotain muuta perhettä auttamassa, ettet oo sen ainut tukipilari?

NeitiK teki mun mielestä hyvän huomion tota sun päätöstä ajatellen: ootko lähdössä pakoon vai onko sulla jotain mikä sua kannattelee ulkomailla asuessa?
Narsismista ollaan levitetty tietoa sukupolvien ajan, sanottu ettei tämä ole hyväksyttävää, mutta vieläkin ollaan siinä pisteessä ettei sille käytännössä tehdä yhtään mitään. Onko tästä siis hyötyä?
Lydie

Hei NeitiK ja Harmaus! Kiitoksia paljon vastaamisesta - oli hauska saada ekat vastaukset. Niin pitää tästä ulkomailla asumisesta ihan ensin mainita, että oon ollu samassa paikassa jo lähemmäs 20.v ja kokenut paikan ihan omakseen ensinmäisestä visiitistä lähtien viime vuosituhannella. Mulla on täällä aivan omat kuviot ja asoita joita en oikeastaan pääsisi muualla tekemään. Ennemminkin jossain takaraivossa on ollut syyllisyys kun olen niin tyytyväinen täällä.
Lydie

Mulla ei ole just nyt ketään Suomessa josta mun pitäis murehtia. Aina ei näin ole ollut, mutta ehkä kerron myöhemmin siitä lisää. On jossain mielessä haastavampaa asua ulkomailla kuin Suomessa, sillä esim. häissä ja hautajaisissa ei voi käydä ihan päivän tai yhden yön reissulle ja sitten palata kotiin. Mulla on myös neljä tärkeää sukulaista ollut vakavasti sairaana (ja kuolleet) viimeisen viiden vuoden aikana. Kaikki nämä ihmiset olivat jollain tavalla henkisiä tukiani - isän puolelta, joten ei mitään tekemistä palstan aihepiirin kanssa.
Lydie

Tuo oli muuten hyvä huomio, että rajatila voi olla hankalampaakin kuin narsismi. Narsismi on vaan ollut paljon enemmän esillä viime vuosina. Jotenkin sitä jakaa sen kahtia: syyntakeeton rajatila ja sitten narsismi joka on ennemminkin sellaista perinteistä kpäisyyttä. Siinä välissä on ikään kuin sellainen harmaa alue, jota on vaikeaa hahmottaa ja jonka siimeksestä saattaa tulla hämmennyttäviä iskuja. Vaikka sitä tietää järjellä, että mitään ei tarvi sietää, mikä tuntuu pahalta, niin on vaan hankala saada se tunne mukaan. Eihän oikeasti ole mitään väliä mistä jonkun käytös johtuu - niin kuin tuossa aikaisemmin perustelin, niin jos ihminen ei pysty ottamaan vastuuta niin sehän kuuluu holhouksenalaiseksi?
NeitiK

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Hyvä juttu, jos koet elämäsi olevan siellä, niin sitten voit hyvällä omalla tunnolla olla siellä. Meillä on oikeus valita olinpaikkamme sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Nykymaailmassa se on vielä käytännössä mahdollistakin. :) Ilmeisesti sinulla on ollut siteitä Suomeen, mutta tällä hetkellä on jäljellä enää ne ongelmalliset? Tämä on rankka kysymys, mutta ei toisaalta katso maantiedettä, sillä meillä muillakin on sama kysymys siteiden katkaisemisesta tai jäädyttämisestä ainoana mahdollisena vaihtoehtona.

Tuo syyntakeettomuus on mielenkiintoinen kysymys, rajatila sinänsä ei ole useinkaan syyntakeeton (vaikka rajalla mennään ja harhoja voi olla), vaan kyse on käyttäytymisen säätelyn ongelmista. Hän siis monesti valitsee ja ymmärtää tekonsa, muttei kykene säätelemään itseään (esim. vääristyneiden tulkintojen pohjalta seuraavia impulsseja), ja keksii siten selityksiä ja oikeutuksia käyttäytymiselleen. Kun kyse on lapsen tasolla olevasta aikuisesta, herää helposti ajatus, että eihän häntä voi jättää yksin tuhoamaan itseään. Mutta kun pistetään se neljävuotias aikuisen ihmisen kehoon, on tällä ihmisellä aivan valtava tuhovoima verrattuna tavaroita heittelevään lapseen. Läheiset eivät yleensä pysty pelastamaan sitä sisäistä lasta, joka apua tarvitsee, vaan henkilön täytyy itse sitoutua hoitoon ammattilaisen kanssa ja työskentelyyn asioiden parissa. Valitettavasti se menee niin, että pelastamista ja "holhoamista" yrittävä läheinen tuhoutuu siinä samalla, jos ei henkilöllä itsellään ole mitään aikomusta aidosti käsitellä itseään.

Rajatila tai epävakaa persoonallisuus on kuitenkin diagnoosina vähän kuuma peruna, sillä sen voivat saada sekä vahvasti narsistiset ihmiset, että sellaiset henkilöt, jotka ovat traumatisoitumisesta johtuen epävakaita, mutta kuitenkin omatunto kunnossa ja valmiita työskentelyyn itsensä kanssa. Siksi on vaikea puhua yleisesti rajatilasta, sillä kyse voi olla keskenään hyvin erilaisistakin ihmisistä.
Vastaa Viestiin