Narsisti äiti?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
Mellu

Narsisti äiti?

Viesti Kirjoittaja Mellu »

Luulin aina, että meillä oli tosi lämmin ja rakastava perhe.... koska en tiennyt paremmasta. Äitini on ollut masentunut koko mun lapsuuden, omien sanojensa mukaan on ollut lapsuudesta asti. Vuosien terapia ja lääkitys ei ole auttanut, masennus jatkuu. Äidin masennus oli vahvasti mukana koko mun lapsuuden ja nuoruuden, kaikki pyöri sen ympärillä. Terapeutti oli tärkein ihminen äidilleni, lomat suunniteltiin terapeutin lomien mukaan tms. Mä olin perheen syntipukki, vaikea lapsi, ja sisarukseni enkeleitä. Koetin kompensoida pahaa luonnettani hyvällä koulumenestyksellä, turhaan. Mutta tosiaan, kuvittelin että mulla oli onnellinen lapsuus, vaikka tunsinkin itseni usein huonoksi ja yksinäiseksi.

Vasta kun sain omat lapset, silmäni avautuivat. Tajusin, että äidit rakastavat lapsiaan, jota mikä ei ainakaan minulle lapsena välittynyt. En voisi ikinä jättää lapsiani yöllä sänkyyn itkemään, niin kuin äitini teki minulle. En mitätöidä suorituksia, olla koskaan kehumatta. Oli musertavaa tajuta, mitä olin jäänyt paitsi. Isäni ei ollut osallistuva isä, hän kävi töissä ja istui loppuillan sohvalla.

Lasteni isällä on paljon narsistisia piirteitä ja erosimme kun lapset olivat pieniä. Jäin totaalisen yksin. Luotin äitini tukeen, mutta en sitä saanut. Olin aivan loppu, mutta en osannut hakea apua, koska tunsin etten ansaitse sitä. Jos lähimmät ihmiset eivät minua auttaneet, miksi joku muu auttaisi. Ja exän jäljiltä itseluottamukseni oli nollilla. Selvisin, vaikka äitini muistaa aina muistuttaa asioista joita jätin tekemättä.

Olen aina luullut että äitini käytöksen syynä on masennus. Mutta viime aikoina olen miettinyt, ettei ehkä olekaan niin. Äitini ei pysty osoittamaan empatiaa, ainakaan minua kohtaan, jos olen surullinen, hän alkaa puhua omista ongelmistaan. Tuntuu, että hän nauttii minun vaikeuksistani, mitä enemmän niistä puhun sitä vähemmän hän tarjoaa apuaan. Hän on sanonut toivovansa, että masennun. Hän puhuu usein muista yksinhuoltajista ja miten näiden isovanhemmat ja sukulaiset auttavat, mutta ei näe mitään syytä että hän itse voisi tehdä niin. Hän on marttyyri, hän puhuu edelleen vaikeasta lapsuudestaan ja miten se edelleen hänen vaikuttaa (lähes 70-vuotiaana). Hän pyrkii aina latistamaan minut kun olen onnellinen. Tuntuu että hän on kateellinen siitä, että olen pystynyt suorittamaan asioita joita hän ei ole. Alisuoritumisestaan hän syyttää masennustaan. Hän jättää hoitamatta fyysisiä sairauksiaan, jotta voi valittaa niistä joka tilanteessa. Hän käyttäytyy täysin eri tavalla minua ja lapsiani kohtaan kuin sisaruksiani ja heidän lapsiaan. Minun lapsiani hän ei halua hoitaa tai tehdä juuri mitään heidän kanssaan.

Tajusin että aina kun olimme puhuneet puhelimessa, minulla oli paha mieli. Jo aiemmin vähensin tapaamisia, koska koin ne raskaiksi. Sanoin että saa aina lapset luokseen kun haluaa. Kolmeen vuoteen hän ei ole pyytänyt kertaakaan. Pidin juuri 3kk tauon, ettemme olleet missään tekemisissä ja tunsin itseni vapautuneeksi..säälin vain lapsiani, koska heillä ei ole oikeastaan muita aikuisia elämässään kuin minä, jos katkaisen välit kokonaan. Mutta se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, kun toivoa, että me joskus kelpaisimme äidille.
Lydie

Re: Narsisti äiti?

Viesti Kirjoittaja Lydie »

Hei Mellu! Tervetuloa foorumille! Tosi tutulta kuulostaa moni asia, minulla myös meni erityisesti teinivuodet äidin masennuksen, lääkeriippuvuuden yms. ympärillä. Ja kyllä, kuulostaa aika narsistilta tuollainen, kun sanot että puhe kääntyy aina äitisi vaivoihin kun tarvitsisit itse tukea (ja niin tutulta). Mulla on kans menossa välien katkaiseminen. En ole sitä ennen saanut tehtyä sillä siihen vaan nyt liittyy jokin sosiaalinen paine tai tabu joka on aina saanut hämmennettyä, taikka sitten narsisti osaa ovelasti vetää takaisin. Kannattaa kyllä ennen välien katkaisua hankkia paljon tukea itselleen. Mielestäni täällä sitä saa, joten palataan asiaan foorumilla! Hyvää juhannusta!
Vastaa Viestiin