Vinkkejä narsistin kanssa toimeen tulemiseen?

Narsistinen vanhempi voi aiheuttaa lapsilleen puutteita itsetunnossa, itseluottamuksessa ja selviytymisestä elämässä aikuisiässä sekä haasteita luottaa toisiin ihmisiin.

Valvojat: Karju, Notavictim

Alueen säännöt
Keskustelufoorumin ylläpitäjä (NUT ry.) ei ole vastuussa foorumin sisällöstä, vaan jokainen kirjoittaja vastaa oman viestinsä sisällöstä.

Asiaton tai loukkaava kirjoittelu keskustelupalstalla tai yksityisviestein ei ole sallittua. Mikäli joudut loukkaavan kirjoittelun kohteeksi tai huomaat sellaista, tee siitä ilmoitus valvojille.
Asiattomasta tai toisia loukkaavasta viestityksestä seuraa varoitus. Mikäli varoituksen jälkeen häiriköinti jatkuu, käyttäjä poistetaan keskustelufoorumista. Ylläpidolla on oikeus sulkea törkeästi käyttäytyvän kirjoittajan käyttäjätunnukset ilman varoitusta. Toisten kirjoittajien ala-arvoinen nimittely ja haukkuminen johtaa välittömästi käyttäjätunnuksen poistoon.

Yritysten, yhteisöjen sekä henkilöiden nimien mainitseminen kirjoituksissa on kiellettyä. Keskustelu käydään yleisellä tasolla, voidaan puhua ”esimiehestä, alaisesta tms” nimiä mainitsematta. Henkilöt ja organisaatiot eivät saa olla tunnistettavissa kirjoituksesta. Säännön rikkomisesta seuraa kirjoituksen poisto sekä varoitus.

Tekstin suora kopioiminen muista julkaisuista on kiellettyä. Viestit, joihin on kopioitu koko artikkeli tai pitkä lainaus, poistetaan.Linkit ja sitaatit ovat sallittuja. Toisilta sivustoilta löydettyjä tekstejä saa siteerata omassa tekstissä kohtuullisesti, kunhan mainitsee lähteen. Muistathan,että sanoituksia, runoja ym. suojaa tekijänoikeus, laista tarkemmin http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404.
Keskustelujen linkittäminen toisille foorumeille ei ole suotavaa foorumin luonteen vuoksi.
Foorumin tekstejä ei saa kopioida tai käyttää opinnäytetyön, artikkelin tai muun julkaisun materiaalina ilman lupaa. Aineiston keruuta varten, ota yhteys ylläpitoon, sillä jokaiselta kirjoittajalta pitää saada suostumus erikseen.
minä35

Vinkkejä narsistin kanssa toimeen tulemiseen?

Viesti Kirjoittaja minä35 »

Moikka,

Olen lukenut foorumia ahkerasti läpi ja tuttua juttua löytyy hyvin monesta ketjusta, mikä ei tässä yhteydessä ole se mukavin asia :D Aloitan siis uuden aiheen. Tajusin noin nelisen kuukautta sitten että äitini on narsisti ja mitä enemmän elämääni/äitiäni ajattelen, sitä vakuuttuneemmaksi asiasta tulen. Äitini on aina ollut vähintäänkin hankala persoona, aina joku draama tai riita jonkun kanssa menossa. Epäasiallisen käytöksensä perustelee sillä että on persoona, hah.

Tässä on viimeisen puolen vuoden aikana mm. itketty merellinen kyyneleitä, otettu vastaan milloin mitäkin haukkuja, syytöksiä ym. ja epäilty omaa mielenterveyttä ja ennenkaikkea sen kestävyyttä moneen otteeseen. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen laittanut rajoja ja niistä yritän nyt pitää kiinni. Aiemmin olen lopulta pyytänyt anteeksi ja sovitellut riitoja, riippumatta siitä mitä hän on tehnyt. No rajojen asettaminen ja narsistin saaminen ottamaan vastuuta omista teoistaan ei olekaan mikään kovin helppo juttu, tiedätte varmaan. Pikkuhiljaa olen alkanut ymmärtää, että hän ei tule muuttumaan, sillä ei yksinkertaisesti kykene näkemään asioita samalla tavalla kuin muut. Kaikki on muiden vikaa, syyllinen löytyy vaikka 30-vuoden takaisista tapahtumista tai avaruusolennosta, mutta ei hänestä itsestään. Suurimman osan ajasta sitä ihmettelee, että onko tämä totta? Miten en ole tajunnut tätä aiemmin?

Ehdin aloittaa terapian ja käydä terapeutin puheilla useamman kerran. Oli ihanaa, että joku asiaan perehtynyt ulkopuolinen oli kanssani samaa mieltä. Tukea olen saanut myös ystäviltä ja sukulaisilta, mutta jotenkin sitä silti aina epäilee ja ennen kaikkea toivoo että onko sittenkin väärässä. Jouduin lopettamaan terapian toistaiseksi mutta pyrin jatkamaan sitä mahdollisimman pian. Yhtenä ongelmana on nyt, että joudun olemaan tekemisissä äitini kanssa lapseni kautta. Lapseni on vielä hyvin pieni, mutta puheissa tuntuu olevan niin tärkeä asia äidilleni ja toisaalta onhan lapsella oikeus nähdä isovanhempiaan. Isovanhempana hän luulee voivansa "tehdä" lapseni kanssa mitä haluaa. Eli kuvittelee olevansa yhtä kuin vanhempi, sillä minuthan hän "omistaa" ja sitä kautta lapseni. Tällä tarkoitan sitä, että luulee koko ajan tietävänsä mitä poikani tarvitsee ja haluaa, paremmin kuin minä hänen äitinään. Itse en suostu enää ottamaan häneltä rahaa tms. vastaan, ainaista tyrkyttämistä ja kiitollisuuden velkaa. Ensin "pakotetaan" ottamaan jotain vastaan, sitten sitä pitää kehua maasta taivaaseen ja lopulta olet paska lapsi kun et arvosta mitään mitä olet saanut ja blaablaablaa. Nyt huomaan että kokoajan pitää olla ostamassa jotain lapselleni, vaikka sanon että hän ei tarvitse mitään, eikä juuri nyt mitään puutu. "Mutta kun minä haluan." Onko muilla kokemuksia narsistisista isovanhemmista? Tai isovanhempina?

En tosiaan tiedä miten olla väleissä tämän silmien avautumisen jälkeen. Kaikesta mitä äitini on tehnyt voisi kirjoittaa romaanisarjan, joten en ala tässä vaiheessa mitään yksityiskohtaisemmin avaamaan. Äiti varmasti kyllä tunnistaa itsensä, mikäli tälle palstalle eksyy. Yritin pitää linjoja kiinni, en vastannut viesteihin, estin ym. mutta ei tehoa. Laittaa viestiä vaikka sukulaisten kautta ja haukkuu ympäri ämpäri, kiristystä, uhkailua ja manipulointia. Nyt hellitin ja annoin tavata poikaani (tapaamattomuutteen oli omat syynsä) ja nyt tulee koko ajan viestiä ja puhelua "hyvässä hengessä." Pelkään, että unohdan ja alan taas luottaa häneen, vaikka tiedän että hän ei unohda kaikkea mitä olen hänelle "tehnyt ja sanonut." Tuskinpa ihminen joka laittaa lapselleen kymmeniä herjaus/haukkumisviestejä päivittäin on minnekään kadonnut.

Vinkkejä narsistin kanssa toimeen tulemiseen? Vai onko niitä. Onko mitään mahdollisuutta pitää välejä ns. Asiallisena?

Toivottavasti tästä sai edes jotenkin kiinni. Sitä on jotenkin välillä niin solmussa omien ajatusten ja tunteiden kanssa, varsinkin nyt kun niitä omia alkaa löytymään. Ja rupes kyllä pelottamaan tänne kirjoittaminen. Toisaalta tuskin tätä "rauhaa" muutenkaan kovin kauaa kestää.

Piipöö

Re: Vinkkejä narsistin kanssa toimeen tulemiseen?

Viesti Kirjoittaja Piipöö »

Tulen seuraamaan. En ehdi nyt pitkästi kirjoittamaan, mutta meillä on seuraavanlainen kuvio.

On lapseni, minä ja äitini. Äitini on varmasti narsisti. Olen nyt ottamassa yhteyden äidinäitiini, mutta en tiedä, onko hän terve.

Äitiini olen katkaissut nyt välit. Mukana meni tätini, siskoni ja isäni. Nyt on helpompi hengittää kuin ikinä. Jonkinlainen ote narsistilla on vielä joidenkin läheisteni kautta mm. kun uhkailee heitä. Toivon sydämestäni, että läheiseni rohkaistuisivat myös irtiottoon ja tarvittaessa kehiin esim. rikosilmoitusta.

Itse en näe mahdolliseksi tulla toimeen äitini kanssa.

NeitiK

Re: Vinkkejä narsistin kanssa toimeen tulemiseen?

Viesti Kirjoittaja NeitiK »

Jos henkilön narsismi rajoittuu siihen, että hän on ns. lapsi aikuisen kehossa, on mahdollisia keinoja tulla toimeen hänen kanssaan. Lievemmin narsististen henkilöiden kanssa on joskus pakkokin vain tulla toimeen, kun ei voi aina kaikkia ihmisiä karttaa. Kuitenkin, mitä pahantahtoisempi hän on (tarkoittaen siis sitä, että hän ei loukkaa muita ainoastaan nelivuotiaan tasoisten emotionaalisten kykyjensä puutteellisuuden vuoksi, vaan että hän on tietoisempi tai jopa ylpeä omasta ilkeydestään), sitä vähemmän suosittelen toimeen tulemisen yrittämistä. Sillä niissä tapauksissa homma menee aina kuormittavaksi, vaikka kuinka täydellisesti noudattaisit "tule toimeen narsistin kanssa"-oppeja. Jos kyse on tästä päästä, sinulla ei myöskään ole velvollisuutta päästää häntä tapaamaan lapsiasi. Tällaisesta päätöksestä joutuu hyväksymään sen, että kaikki eivät sitä välttämättä ymmärrä, mutta tärkeintä on, että teet oman omatuntosi mukaiset oikeat ratkaisut. Muiden mielipiteillä tai narsistin säälipelillä+muulla manipuloinnilla ei ole siinä merkitystä. Kyse on siis tilannearvioinnista. Tunnustele ja arvioi, koetko voivasi tulla toimeen hänen kanssaan ja millä tavalla hän mahdollisesti voisi vahingoittaa myös lapsiasi.

Toimeen tulemisen kannalta keskeisintä on etäisyyden ja tunnereaktioiden säätely. Keskeistä on siis viettää vain sen verran aikaa ja vain sillä etäisyydellä narsistiin, kun koet jaksavasi. Vaikka se tarkoittaisi vai tunnin mittaista tapaamista tai ainoastaan puhelinsoittoa kerran kuussa, voit valita niin. Jos tilanne käy ahdistavaksi aseta rajoja ottamalla etäisyyttä. Narsistin kanssa ei välttämättä aina ole hyvä käyttää rajojen asettamisessa sitä "minusta tuntui pahalta, kun sinä X", joka toimii muiden kanssa hyvin. Selkeintä on ottaa etäisyyttä, esim: "en pidä tästä huutamisesta, joten lähden pois. Puhutaan myöhemmin." Tästä päästäänkin siihen toiseen säätelyyn, eli tunnereaktioiden säätelyyn. Narsistit pyrkivät yleensä nro 1 tavoitteenaan samaan sinusta irti tunnereaktioita. Ihan minkälaisia tahansa. Eli näiden kanssa joudut työskentelmään, puremaan hammasta, ja pyrkimään olemaan mahdollisimman neutraali. Älä reagoi sillä ensimmäisellä impulsilla, vaan mieti, mitä eri vaihtoehdoista seuraa. Neutraali asiallisuus on paras lähestymistapa.

Kolmas pointti liittyy omiin mielikuviin. Jos on kyse läheisestä ihmissuhteesta, on tärkeää käsitellä myös omaa traumaa ja siihen liittyviä toiveita. Joudut käsittelemään mielikuviasi niin, että et enää odota hänen olevan sinulle äiti(/isä/puoliso/ystävä muu), jonka halusit hänen olevan. Hän ei tule koskaan olemaan sellainen. Sen sijaan hän on tällainen kuin hän on. Teetkin valinnan sen pohjalta, haluatko olla tekemisissä tämän ihmisen kanssa, joka hän nyt tässä on? Älä mieti sitä fantasiaa, joka hän voisi olla. Sellainen hän ei nyt ole, eikä todennäköisesti koskaan tulekaan olemaan. Tämä on yksi rankimmista ja hankalimmista asioista käsiteltävänä. Kun sen pystyy sisäistämään, asiallinen ja neutraali suhtautuminenkin häntä kohtaan muuttuu helpommaksi. Lopulta hän on ikään kuin oman tilansa uhri. Hän on emotionaalisilta kyvyiltään lapsen tasolla, ja kun näet hänet tämän linssin kautta, kaikkea on helpompi tulkita. Hän vain on sellainen, mutta valitettavasti aikuisen kehossa oleva nelivuotias saa paljon tuhoa aikaan kiukuttelukohtauksissaan.

Lisää vinkkejä näissä videoissa:
https://youtu.be/RCTvAoLKIrM
https://youtu.be/NLAmXNnQ3JA

Vastaa Viestiin