Re: Pohdiskelua
Lähetetty: 26 Helmi 2019, 15:42
Yhteisöllisessä narsismissahan on kyse siitä, että haluaa muista itselleen peilikuvia, kun taas muilta hyväksyntää tarvitseva pyrkii itse peilaamaan muita. Näissä on ero, mutta kun näitä ulkoapäin analysoi, voi tosiaan näyttää samalta, siinä on iso riski. Riski varsinkin juuri siksi, että nämä kaksi ilmiötä ovat täysin erilaisia. Yhteisöllisen narsistin tavoite on näyttää hienolta ja saada jatkuvasti muilta vahvistusta tälle omalle hienoudelle. Tämä toimii vähemmän läheisissä suhteissa, sillä kaikenlainen yleinen auttaminen ja hyväntekeväisyys ilman läheistä kontaktia toiseen ihmiseen on helppoa ja saa usein osakseen paljon ihailuja. Läheisissä suhteissa taas alkaa näkyä, miten "auttamiseen" ei kuulukaan empatiakykyä, vaan autetunkin pitäisi noudattaa ennalta määriteltyä käsikirjoitusta. Ja auta armias, jos et anna sitä liehittelyä hänen hienosta luonteestaan, silloin olet kamala ihminen. Joskus kaava on ihan vain selkeästi se, että narsisti hakee liehittelyjä sieltä muualta ja jättää lähipiirinsä kokonaan huomiotta. Yhteisöllinen narsisti ei siis ole millään emotionaalisella siteellä kiinni muissa, eli suru erosta läheisiin on ihan eri asia. Keskenään läheiset ihmiset kasvavat monesti yhteen, jolloin osa itseäkin ikään kuin katoaa toisen kadotessa. Narsisti päin vastoin ei kykene tuntemaan näin, sillä hän välttää syviä emotionaalisia sidoksia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että narsisti on se, jonka mukaan läheistenkin identiteetti muodostuu. Narsisti tarvitsee muita välttämättä heijastamaan haluttua kuvaa takaisin, mutta sen sijaan että hän sanoisi muiden poissaolon merkitsevän identiteetin katoamista (joka kuvaa enemmän ihmistä, joka sulautuu muihin, kuten läheisriippuvaista tai muuta hovia), narsisti todennäköisemmin lähtee pakonomaisesti etsimään uusia peilejä tai kiristämään vanhoja takaisin. Peilillä itsellään ei ole arvoa, vain sillä kuvalla, joka sieltä heijastuu, jolloin peilit ovat keskenään vaihdettavissa.
Olen käytännössä nähnyt, miten samassa ihmisessä on sekä overt, covert että näitä communal/yhteisöllisen piirteitä. Siitä sopasta jotenkin näkee sen, miten onttoa se kaikki lopulta on. Kummallisinta on se yhdistelmä, jossa henkilö ikään kuin sanoo ja tekee hyviä asioita, mutta ne kuitenkaan eivät sisällä sitä empatiaa. Sellaiseen on vaikea suhtautua. Craig Malkinhan tuo kuitenkin esille, että sopiva määrä narsismia on hyvä juttu siihen pisteeseen asti, kunnes se alkaa olla "minä muiden kustannuksella" -pakkomiellettä. Tällainen ns. "normaali" itsetunnon buustaus tekemällä hyviä asioita muille on itse asiassa ihan tervettä ja luo hyvää henkeä. Jokainen vuorollaan valokeilassa on ihan tervettä. Malkin puhuu hyvin siitä, että jos narsismia on liian vähän, se vähentää ihmisen kykyä olla täydellä persoonallaan läsnä ja jakaa omasta itsevarmuudestaan myös muille. Tällöin pyrkii miellyttämään ja toteuttamaan muiden tarpeita täydellisesti, mutta lopulta vastavuoroinen läheisyys ei toteudu sillä tavalla. Se toteutuu silloin, kun kaksi tasavertaista ihmistä tasavertaisesti antavat ja ottavat.
Olen käytännössä nähnyt, miten samassa ihmisessä on sekä overt, covert että näitä communal/yhteisöllisen piirteitä. Siitä sopasta jotenkin näkee sen, miten onttoa se kaikki lopulta on. Kummallisinta on se yhdistelmä, jossa henkilö ikään kuin sanoo ja tekee hyviä asioita, mutta ne kuitenkaan eivät sisällä sitä empatiaa. Sellaiseen on vaikea suhtautua. Craig Malkinhan tuo kuitenkin esille, että sopiva määrä narsismia on hyvä juttu siihen pisteeseen asti, kunnes se alkaa olla "minä muiden kustannuksella" -pakkomiellettä. Tällainen ns. "normaali" itsetunnon buustaus tekemällä hyviä asioita muille on itse asiassa ihan tervettä ja luo hyvää henkeä. Jokainen vuorollaan valokeilassa on ihan tervettä. Malkin puhuu hyvin siitä, että jos narsismia on liian vähän, se vähentää ihmisen kykyä olla täydellä persoonallaan läsnä ja jakaa omasta itsevarmuudestaan myös muille. Tällöin pyrkii miellyttämään ja toteuttamaan muiden tarpeita täydellisesti, mutta lopulta vastavuoroinen läheisyys ei toteudu sillä tavalla. Se toteutuu silloin, kun kaksi tasavertaista ihmistä tasavertaisesti antavat ja ottavat.